Samppasport  Futurez

Keskustelua valoista ja niiden käytöstä (xenonit, ledit, päivävalot yms.)

  • 2267 Vastauksia
  • 582963 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8939
  • Kartanoita kartano täynnä
Monisäie tiätysti, kun autoon asennettavista puhutaan.

Sulla varmasti, mutta mitä se laskuri laski.

Poissa Kraken

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 67
« Viimeksi muokattu: 28.01.2020, 13:32:36 kirjoittanut Kraken »

Slerbahuuli

  • Vieras
Sulla varmasti, mutta mitä se laskuri laski.
Taisin tuolloin paria (autokäytön) laskuria kokeilla, sinne ~8mm2 ehdotti kaikki Toiset vähän yli, toiset vähän ali).

Poissa J2K

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1692
  • www.vrcf.fi
Onkohan ksenon muutossarjaa (H9) jossa metallinen istukka?
Yritin laittaa volvossa ollutta sarjaa Kiaan huonolla menestyksellä.
Otti ja murtui käyttökelvottomaksi.
Jeep Grand Cherokee 3.0crd Overland -14
Ex. Kia Sorento -16
Ex. V70 D5 AWD -07

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1872
  • 264GLE + 245GL + B10M
Onkohan ksenon muutossarjaa (H9) jossa metallinen istukka?
Yritin laittaa volvossa ollutta sarjaa Kiaan huonolla menestyksellä.
Otti ja murtui käyttökelvottomaksi.
On.

Laita googlen kuvahakuun "h9 hid bulb" ja poimi se kuva jossa näkyy metallikanta.

Poissa Juhizz

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2351
    • VolvoRyhmä@Facebook
Mitenkäs noihin jälkiasennus-xenoneihin nykyään katsastuksessa suhtaudutaan? Minulla siis -02 V70 ja laittelin siihen H7R-polttimoilla varustetun (kunnollisen) setin. Ei minusta heijastele ylimääräisiä ja valokuviokin näyttää ihan fiksuilta. Autossa umpiot siis rihlatuilla laseilla.

Kehtaisiko mennä ihan noineen leimalle vai laittaako tavan H7:t siksi aikaa?

Slerbahuuli

  • Vieras
Mene noineen leimalle niin näet siitä suuntauslaitteesta samalla, kuinka "fiksu" se valokuvio on rihlatussa H-umpiossa.


Hylky siitä tulee, mutta kuka siellä nyt vain kerran vuodessa haluaisi käydä.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Mene noineen leimalle niin näet siitä suuntauslaitteesta samalla, kuinka "fiksu" se valokuvio on rihlatussa H-umpiossa.


Hylky siitä tulee, mutta kuka siellä nyt vain kerran vuodessa haluaisi käydä.

Vois ittekki ajella pitkät päällä kun mun mielestä hyvä kuvio eikä ittee häikäse.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Juhizz

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2351
    • VolvoRyhmä@Facebook
  :facepalm: Justiinsa sellaisia vastauksia kuin odotinkin. Mä voin ottaa illemmalla kuvia niin ihmetellään sitten lisää.

Slerbahuuli

  • Vieras
  :facepalm: Justiinsa sellaisia vastauksia kuin odotinkin. Mä voin ottaa illemmalla kuvia niin ihmetellään sitten lisää.
No mitä sinä sitten kyselet täällä jos vastaukset tiesit?
Yhtään häikäisemätöntä H+xenon valoa en ole vielä nähnyt. "Parhaat" ovat olleet sellaisia, että alle umpion korkeuden on melko normaali valokuvio, mutta sitten siellä 50-100m päässä on n. 1.5-2m korkeudella semmonen valoläiskä että oksat pois.

Tollanen helvetin purkkaviritelmä kun ajaa pimeässä/hämärällä vastaan edes katuvalaistulla alueella, niin häikii aivan julmetusti. Yritä siinä nähdä tarkasti vaikka tien reunat sitten. Puhumattakaan pimeällä.

Joojoo jos jollakulla on laasersilmät päässä, että näkee valopallojen läpi ja ohi, niin onneksi olkoon.

En kyllä oikeesti ymmärrä tällä foorumilla moderointia laittomuuksien suhteen. On täysin sallittua asennella mitäsattuu valoja mihin sattuu umpioihin, heittää katit helvettiin ja ruuvailla alustat maahan, kunhan leimalle kaiken vaihtaa takas. Mutta auta armias jos ohituksessa ylität rajoituksen 30:llä 10 sekunnin ajaksi...

Poissa Teemu-

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2464
  • Kantti on kaunista.
Voi pojat kun menee tunteisiin.  ;D

Slerbahuuli

  • Vieras
Voi pojat kun menee tunteisiin.  ;D
Miksi? Kenellä?

Järki loppuu niin voima jatkaa, sanotaan.

Poissa Juhizz

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2351
    • VolvoRyhmä@Facebook
Voi pojat kun menee tunteisiin.  ;D

Nyt piti laittaa jo kuulosuojaimet päähän kun alkoi pussihousut lepattamaan hieman liian kovalla lätkeellä..

Slerbahuuli

  • Vieras
No mitä sinä sitten kyselet täällä jos vastaukset tiesit?
Yhtään häikäisemätöntä H+xenon valoa en ole vielä nähnyt. "Parhaat" ovat olleet sellaisia, että alle umpion korkeuden on melko normaali valokuvio, mutta sitten siellä 50-100m päässä on n. 1.5-2m korkeudella semmonen valoläiskä että oksat pois.

Tollanen helvetin purkkaviritelmä kun ajaa pimeässä/hämärällä vastaan edes katuvalaistulla alueella, niin häikii aivan julmetusti. Yritä siinä nähdä tarkasti vaikka tien reunat sitten. Puhumattakaan pimeällä.

Joojoo jos jollakulla on laasersilmät päässä, että näkee valopallojen läpi ja ohi, niin onneksi olkoon.

En kyllä oikeesti ymmärrä tällä foorumilla moderointia laittomuuksien suhteen. On täysin sallittua asennella mitäsattuu valoja mihin sattuu umpioihin, heittää katit helvettiin ja ruuvailla alustat maahan, kunhan leimalle kaiken vaihtaa takas. Mutta auta armias jos ohituksessa ylität rajoituksen 30:llä 10 sekunnin ajaksi...
Senverran kärkäs viesti tuli kieltämättä, että korjataan nyt hieman.

Kyllä ittiäkin vituttaa ajella aneemisilla ajovaloilla. Tuossa nykyisessä härvelissä on lyhyet vieläkä poikkeuksellisen aneemiset, sellainen ruskea hentoinen hehku näkyy asfaltin pinnassa kun hämärällä ajelee - märällä asfaltilla näy sitäkään vähää.
Ei sitä nyt siltikään voi ihan vain ajatella vain itseään ja heittää mitäsattuu valoja itelleen että näkisi - jos se häiritsee merkittävästi muita. Minusta on kuitenkin typerää, ettei esim. H4-LED valoille ole vieläkään saatu hyväksyntää aikaiseksi, vaikka Philips on sitä koettanut kovasti saada aikaan (Philipsin ja philipsin halpamerkin - mikäsenytoli, en muista, motonetistä löytyy, ovat useammassa umpiossa ja testissä todistaneet mahdolliseksi tuon  valokuvion pysymisen H4-umpiossa LED tekniikalla). Omaan autooni noita LEDejä mietin, mutta jätin asentamatta ihan vain oman valintani vuoksi. Olin nähnyt valokuvion samanlaisessa umpiossa samanlaisella polttimolla. Olin ajanut kyseistä autoa vastaan vesisateessa ja kuivalla, häikimistä oli vähemmän kuin halogenilla ja likaisella lasilla samassa umpiossa. Tarkastin LEDien suuntauksen myös suuntauslaitteella - ei moitittavaa.
Olin vain laiska ja pussihousu - en jaksanut viritellä niitä umpioihin (tähän vaikutti mm. kylmäksi menevä leima jne). Tän hetken kulkineeseen ei ole olemassa vastaavaa ratkaisua niin että se toimisi, joten mennään tuikuilla.

Mitä xenoniin halogeeniumpiossa tulee, olen noita aikanaan töissä nähnyt satoja sadoissa erilaisissa umpioissa. Jossakin "kalansilmä" umpiossa nuo toimivat parhaiten, voidaan puhua jopa häikäisemättömästä valonlähteestä (mutta ei aina). Rihlatussa umpiossa olevia on tullut nähtyä, suunnattua ja testattua - ei niistä yksikään ole pitänyt valokuviotaan. Parhaat ovat tosiaan olleet niitä, että valokuvio valaistun alueen alalaidasta muistuttaa samean H-umpion kuviota. Eli muoto on siellä, mutta selkeää rajaa ei löydy. Kuitenkin tuosta valon rajasta ylöspäin (esimerkiksi käyttämälläni suuntauslaitteella ihan asteikon ylimmällä viivalla) on taas yksi valaistu alue tai sitten sitä valoa on siellä ja täällä tasaisesti TAI sitä valoa on erilaisina heijastuksina (viivoja, valopisteitä tms) siellä ja täällä pitkin kuviota. Ja näin on tosiaan ollut jokaisessa rihlatussa umpiossa, joita olen joutunut suuntaamaan tai muutenvaan tarkastelemaan laitteilla tai katsomaan sitä valokuviota silmällä.

Se miksi tuo (häikiminen) on (minun mielestäni, joku muu saa ihan vapaasti olla eri mieltä) minusta huono juttu, on ettei tuollaisen häikäisypallon vastaan tuleminen hämärässä ja mahdollisesti vaikkapa vesisateessa ole yhtään kiva juttu. Tänäkin talvena kun on pääasiassa satanut vettä, on tuollaisten selvästi xenonioitujen halogen-valojen kohdalla ollut aika tuskaista nähdä vaikkapa sen vastaan tulevan auton taakse. Itseasiassa naapuritalon parkkipaikalla on V70mk2, jossa aivan varmasti oli ihan liian tehokkaat ja ihan päin helvettejä olevat xenon-polttimot halogen umpioissa. Vielä syksyllä sen tullessa vastaan ei omasta autosta nähnyt käytännössä yhtään mitään.
Sitten se seisoi yksi päivä bussipysäkilla, perässä oli semmoinen sinivalkoinen auto vilkkuvaloin. Viikkoa myöhemmin kun ajoi vastaan, oli taas halogen-tuikut.

Itseasiassa kerrostalon 7-kerroksen parvekkeelta näkee hienosti, mitä se vääränlainen poltin voi tehdä. Muutamassa selvästi xenonioidussa halogen-umpiossa on ollut sellainen valokuvio, että auton edessä on sellainen polkupyörä-tason valo. Mutta kerrostalojen seinät on olleet valkoisena yli 10m korkeudessa. ;D


Ei siis herneitä. Hylkäys niistä tulee katsastuksessa varmasti rihlatussa umpiossa. Jos haluat parempaa valotehoa autosi lyhyisiin, niin suosittelisin releyttämistä (korkeampi jännite polttimolle), mahdollisesti ledittämistä (TM:n mukaan tämä ei toimi ihan kaikissa umpioissa, ehkä siksi sitä hyväksyntää ei ole tullut), tai umpioiden vaihtamista xenon mallisiin. Kalansilmän kanssa tilanne saattaisi olla toinen.



Sitten jos haluaakin pitkille lisää tehoa, niin siellä (taas täysin omasta mielestäni) xenonin kokeilu voi olla kokeilemisen arvoinen. Pitkiä käytettäessä kun harvemmin tulee autoja liiemmin vastaan ja ainoa pääasia on nähdä mahdollisimman hyvin. Kyllähän tähänkin on olemassa tiukat säännökset ja ohjeet, mutta jokainen niitä katsokoon ja arvoioikoon. Jokatapauksessa lyhyet palavat kokoajan ja jokainen vastaantulija ne näkee, ellei ole sokea.


Onhan sekin toki mahdollista, että tekniikka on kahdessa vuodessa kehittynyt niin paljon, että olen täysin jäänyt kehityksen kelkasta ja "menneisyyden vanha jarru". :D

Poissa Juhizz

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2351
    • VolvoRyhmä@Facebook
Nyt oli asiallista tekstiä. Kiitos siitä  :D

Omalla silmällä katsottuna siis mielestäni valokuvio on hyvinkin samanlainen kuin halogeneillä oli/on. Tämä siis todettuna niin että ajoin parkkihallissa tietyn matkan päähän seinästä ja vertasin.

Tarkoituksena ei ole kiusata vastaantulijoita, eli en siis ajattele vain itseäni.

Valotehon ja sävyn muuttaminen kirkkaamaksi kun vain olisi mukavaa muutenkin kuin autoa vaihtamalla..

Täytynee ihan mielenkiinosta käydä jollakin korjaamolla tsekkauttamassa suuntauslaitteella miltä ne sillä näyttävät.


Ymmärrän kyllä sen suhtautumisen ylipäätään näihin xenoneihin ja muihin virityksiin vanhemmissa autoissa. Meidän kylällä silloin tällöin tulee vastaan 80-luvun lopun Corolla jossa varmaankin jonkin sortin ledit kiinni ja se kyllä häikäisee päivälläkin niin  että silmiin sattuu. Ihmettelen että niihin ei ole vielä virkavalta puuttunut.




 

Ateho  Elekma