Autodiagnoosi  Carcom Oy

Keskustelua valoista ja niiden käytöstä (xenonit, ledit, päivävalot yms.)

  • 2267 Vastauksia
  • 578210 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa warkka

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 409
  • Ei mihinkää!!
Laiskana en jaksa koko topiccia käydä läpi.

Itse käyttäny nyt 240:ssä Oslamp s1 h4 ledejä ja samat polttimot h7:na myös bilteman 9" 37,5 ref pitkissä joita kaksi ämpäriä nokalla.
Näkee. Ehkä pohjosempaan mentäessä vois hipostella ja keskelle laittas 50ref version.
Hommasin kyllä uudet auton omat umpiotkin, kun vanhat hiekkapuhalletut kera kiveniskeymien nyt ois ko polttimoilla
pistäny ketuttamaan vastaantulijaa aivan varmasti.
Tai sitten suuntaukset ois pitäny viedä niin alas niillä, että näkemisen hyöty ois kääntyny häviöksi.

Mitä tässä nyt reilu +50tkm ajellut, niin sanomisia tai vastaantulijoiden väläytykset voi laskea kahen käen sormien, ellei yhden.
Tarkoittiko nekään väläytykset mun valoja, vai varottivatko vaarasta (hirvi, peura, ratsia.. tms).

Polttopiste sattuu samalle kohdalle kuin halogeenissa, pituus suunnassa.
Tässä vastikään kävin tutun korjaamolla kattomassa suuntauslaitteella valokuviot.
Noh sen mukaan himppasen liian alas oon nuo ledit säätäny.
Ei muutakon säätelemään ja hakemaan mahollisimman selvää kuviota...
Siinä samalla sitten selvis asiaan vihkiytyneenä että halogeeniin verrattuna polttimo on aavistuksen kierteellä eikä tasan.
Joka ei h4 polttimon kyseessä ollessa oo hyvä juttu.
Näissä kyseisissä ei ole säätöä, mutta mitä siinä käsin katoin niin kuvion kyllä saa kohdalleen soveltamalla.
Vaan ei ajossa pysyvästi ilman sitä soveltamista, vingulla tms siis lisää uraa että polttimo kääntyis ja pysyy suorassa tms.

Eli olkoon laittomia, mutta oma lain noudattaminen häilyy siinä vaiheessa kun polttopiste vs laillinen polttimo on sama
ja h4 ollessa kyseessä se heijastelevy lyhkäselle on riittävä ja oikeassa kulmassa.
Tällöin se on sama kun siellä ois se hiton laillinen halogeenikin, mutta kirkkaampana ja värisävy erona.

Että tarkkana niitä xenoneita ja ledejä ostaessa :-X
Volvo 245 gl b200k(b200et)maxxecu v1 -89vm.ikuinen harrasteproju.
On tää some kyllä yks ja hankala paikka tulla eriäviä mielipiteitä omaavien kanssa toimeen/välttää niitä mielipiteitä.

Poissa Volovo40

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 57
Lainaus
Ja sitten kun lisävalot ei ole liian tehokkaat, näkee lyhyille vaihtaessa paremmin kun silmän ei tarvitse tottua pimeyteen

Istuin yhtenä iltana kyytissä autossa missä oli 3kpl 80W led lisävaloja, valot heijastui ainakin omaan silmään ärsyttävästi lumisesta pinnasta ja sitten kun piti pitkät valot sammuttaa niin tuli pimeys.
Autossa oli vielä omat ajovalot heikohkot halogen valot.

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2277
Autossa oli vielä omat ajovalot heikohkot halogen valot.

Tässähän se ongelman ydin juuri tulikin. Toinen mikä voi vaikuttaa tuohon liian kirkkaan läiskän ilmaantumiseen auton eteen on lisävalojen suuntaus. Itse kun saa työn puolesta ajella tuolla pitkin korpia vuorokaudenajasta riippumatta niin ei sitä valoa kyllä ihan herkästi liikaa ole. Vuoden päivät nyt ollut ajokkina auto jossa ei ole yhtään halogen- tai xenon-polttimoa, vaan ajovaloja myöten kaikki on toteutettu led-tekniikalla ja edelleen jaksan hämmentyä siitä että minkä ihmeen takia uusiakin autoja vielä jollain muilla valoilla valmistetaan. Lyhyetkin on todella hyvät ja eipä nuo näy vastaantulijoita häiritsevän. Ei tule juurikin tätä jätesäkki päähän-ilmiötä kun pudottaa tuolta katolta Lazer-patteriston päältä pois. 8)
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Olisiko yksi syy led-valojen hinta?
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Seitensatkumies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 588
Ois tarkotus 740 keulalle hommata 2 tai 3 kappaletta bilteman 9'' valoja ja laittaa niihin sitten xenon muutossarjat tai led muutossarjat, kumpiako porukka suosittelis ja minkälaisia settejä? Sais olla kuitenkin järkevän hintasia, ei tässä kuitenkaan mitään ihan extra hyviä valoja olla hakemassa.
745 -88 B200E käyttis
745 -92 D24TIC harraste käyttis
744 GLE -89 harraste/kesäauto
Exät: 744 -89 D24, 744 -89 B200E

Poissa Volovo40

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 57
On niissä led valoissa huonoja puoliakin, lasin jäätymisongelma ensimmäisenä ja toinen on se kestävyys ja kertakäyttöisyys ja sitten on tuo esille tullut hinta.
En itsekään tajuaisi maksaa 350euroa siitä lystistä minkä oli maksanut ne valot siinä autossa missä istuin kyytissä.
« Viimeksi muokattu: 07.11.2019, 20:04:20 kirjoittanut Volovo40 »

Poissa Kraken

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 67
« Viimeksi muokattu: 28.01.2020, 13:33:15 kirjoittanut Kraken »

Poissa Volovo40

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 57
Lainaus
Ois tarkotus 740 keulalle hommata 2 tai 3 kappaletta bilteman 9'' valoja ja laittaa niihin sitten xenon muutossarjat tai led muutossarjat, kumpiako porukka suosittelis ja minkälaisia settejä? Sais olla kuitenkin järkevän hintasia, ei tässä kuitenkaan mitään ihan extra hyviä valoja olla hakemassa.

Onko nuo bilteman pöntöt ne lisävalotestissä pärjänneet? Ennemmin xenon sarja tai tehokkaat halogen polttimot kuin ledit, ei ole välttämättä edes toimineet ne led sarjat ja jos onkin niin kauanko toimivat sekä on pettymyksiä tullut kun valoteho ja kuvio ei olekaan ollut hyvä.

Yks vaihtoehto on ostaa käytetyt laadukkaat pöntöt, vaikka boschin touring 190 tai big knick/Rallye 225 ja niihin tehokkaat polttimot.

Poissa paku97

  • :hello:
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2607
  • www.vrcf.fi
bilteman polttimot on kaikki hyviä kokemusta on
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -02

Poissa B30A

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1051
  • www.vrcf.fi
Frouvan pitkäkattoon laitoin viime talveksi noi juipilta ylijääneet Biltsun 9" joihin laitettu kenonit. Budjettiratkaisuksi varsin hyvät, tommoset Mikki Hiiren korvathan ne on keulalla mutta valaisee kivasti kun tuolla pimeillä maanteillä painetaan menemään. Kiinnitys sillai että keväällä 15min ja valot on irti.
RR P38A -97 4.x V8 CNG bi-fuel käyttöWC, RRC 3,9SE -90, Jaguar S-Type 3.0 Sport -01 RHD (UK), RR P38A -95 raato, Rover P6 2000TC -72 varaosiksi, Rover P6 3500Efi -72 "pikkuauto", Volvo V70 2,5tdi A -99 629tkm(nyt lentää manuaalina), Jaguar XJ-S V12 -89 "Kisu", Clean car, sick mind.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1868
  • 264GLE + 245GL + B10M
Hommasin kyllä uudet auton omat umpiotkin, kun vanhat hiekkapuhalletut kera kiveniskeymien nyt ois ko polttimoilla
pistäny ketuttamaan vastaantulijaa aivan varmasti.
Tai sitten suuntaukset ois pitäny viedä niin alas niillä, että näkemisen hyöty ois kääntyny häviöksi.

Kuluneen lasin kanssa se valon suuntaaminen ei vaikuta siihen häikäisyyn, se vaan lisää sitä yleistä hajavaloa, jota tulee myös valokeilan ulkopuolelle, se varsinaisen valokeilan rajaus ei juurikaan sen epämääräisemmäksi muutu vaikka lasi olisikin kulunut.

Yleisesti siis xenon tai ledlampun häikäisyä ei saa poistettua säätämällä suuntausta alemmas, ellei häikäisy johdu sitten siitä että itse valokeila näyttää liian ylös.

Vuoden päivät nyt ollut ajokkina auto jossa ei ole yhtään halogen- tai xenon-polttimoa, vaan ajovaloja myöten kaikki on toteutettu led-tekniikalla ja edelleen jaksan hämmentyä siitä että minkä ihmeen takia uusiakin autoja vielä jollain muilla valoilla valmistetaan. Lyhyetkin on todella hyvät ja eipä nuo näy vastaantulijoita häiritsevän.

Eihän se ole se led tekniikka joka on se onnellistava muuttuja, vaan ylipäätään hyvä valot, hyvät valot ovat hyvät oli se valonlähde mikä tahansa.

Ledissä on perustavaa laatua oleva ero siinä varsinaisessa valonlähteessä perinteisiin valoihin verrattuna, mutta se ei itsessään tee siitä parempaa, tosin käytännössä se tekee hyvin hankalaksi tehdä ledillä hyvä halogeenin korvaava lamppu.

Slerbahuuli

  • Vieras
Julen kanssa samaa mieltä, mutta kylläpä nuo "mittausten parhaat" aikanaan, eli 940:n valot tuntuivat mustalla maantiellä aika ankeilta kaikkiin vähääkään uudemman auton valoihin nähden.

Ei niinkään valokantama ollut ongelma, vaan tuo halogenivalon kuvio, joka on pistemmäinen vaikka miten umpion muoto sitä hajoittaa. Uudemmissa härveleissä tasaisempi (ja kirkkaampi) valo.

Loppumatkasta vielä tuli itelle joku sähkövaiva ja apukuskin umpio mykistyi aina pitkillä. Sopivasti taakse ilmestyi ~200m päähän joku, jolla oli keulassaan kaksi kappaletta joitain ihan p*rkeleen tehokkaita led-lisävaloja. Kun takanatulija laittoi pitkät, niin oli aivan sama oliko minulla pitkät, lyhyet vai parkit. :D

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8859
  • Teiden tukko
Eilen aamulla työmatkalla, pilkkopimeällä mutta katuvalaistulla osuudella, risteyksestä kääntyi auto eteeni. Huomio kiinnittyi heti pimeään perään. Pitkien vilkuttaminen ei vaikuttanut mitään. Muutama sata metriä perässä ilman ajovaloja sai edellä ajavan sytyttämään ajovalot.

Noissa p*skakattiloissa palaa mittarivalot ilmeisesti päivävalojen kanssa? Vai miten muuten kuljettaja ei kiinnitä huomiota pimeään autoon? Tuossa katiskassa oli vielä halogeenivalot, päivävalot oli ledit. Luulisi erottavan pimeällä jo värisävystä kummat valot palaa. :facepalm:
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2277
Eilen aamulla työmatkalla, pilkkopimeällä mutta katuvalaistulla osuudella, risteyksestä kääntyi auto eteeni. Huomio kiinnittyi heti pimeään perään. Pitkien vilkuttaminen ei vaikuttanut mitään. Muutama sata metriä perässä ilman ajovaloja sai edellä ajavan sytyttämään ajovalot.

Noissa p*skakattiloissa palaa mittarivalot ilmeisesti päivävalojen kanssa? Vai miten muuten kuljettaja ei kiinnitä huomiota pimeään autoon? Tuossa katiskassa oli vielä halogeenivalot, päivävalot oli ledit. Luulisi erottavan pimeällä jo värisävystä kummat valot palaa. :facepalm:

Tässä joku aika sitten oli itsellä ihan vastaava tapaus paitsi että ei ollut niitä katuvalojakaan. Jolu nuohosi edelläajavan perässä päivävaloilla perä pimeänä kun käännyin sivutieltä parivaljakon taakse. Hoksasi kyllä pitkien vilautuksella onneksi että nyt ei tainnu olla valokatkaisija ihan oikeassa asennossa.
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1180
Noissa p*skakattiloissa palaa mittarivalot ilmeisesti päivävalojen kanssa? Vai miten muuten kuljettaja ei kiinnitä huomiota pimeään autoon?

Ekan sukupolven Dacia Loganissa oli, jos nyt en ihan väärin muista, sellainen älyn riemuvoitto että ei valoja ollenkaan = mittarivalot palaa puolitehoilla, parkit = mittaristo pimeänä, valot päällä = mittaristossa täydet valot. Aika usein sitä tuli alkuvaiheessa ajettua täysin pimeänä kun mikään sisällä ei varsinaisesti kertonut tilanteesta. Tai sitten siinä oli joku outo sähkövika, mistä minä tiedän mutta noin se käyttäytyi.
« Viimeksi muokattu: 09.11.2019, 10:47:56 kirjoittanut Greycap »

 

RallyBaron  Samppasport