Niin kuin Trump sanoisi: valeuutisia kaikki. Kuolemantapauksia tieliikenteessä tapahtuu keskimäärin n. 20 kuukaudessa. Talvikuukausina (joulukuu-helmikuu) niitä tapahtuu vähemmän, noin 10 kuukaudessa (lähde: tilastokeskus). Kun otetaan huomioon, että vain noin 15% tapauksista renkailla uskotaan olevan ylipäänsä vaikutusta tapahtumien kulkuun (
https://yle.fi/uutiset/3-6798853), niin talvikuukausina tapahtuu vuosittain keskimäärin 5 kuolemantapausta, joissa renkaat ovat osasyyllisiä. Osassa onnettomuuksista kuolee enemmän kuin yksi kerralla.
Tästä nyt voi sitten laskea prosentteja miten haluaa: jos yhdessä autossa viidestä oli kitkat, kitkarenkaat ovat yliedustettuna. Jos yhdessäkään ei sattunut olemaan kitkoja, niin nastat ovat yliedustettuna. Jos yhdessä autossa oli kesärenkaat, niin kesärenkaat ovat voimakkaasti yliedustettuina kuolemaan johtaneissa talvikauden onnettomuuksissa. Sattuma vaikuttaa paljon.
Kokolailla turhaa laskea prosentteja kaikista kuolemantapauksista, koska renkaat eivät vaikuta suurimpaan osaan niistä millään tavalla. Vaikka laskettaisiinkin kuten uutisessa oli laskettu, niin otanta on edelleen kovin pieni ja sattumalla on suuri rooli.
Tilannenopeus on suurin yksittäinen vaikuttava tekijä siihen, tuleeko onnettomuudessa ruumiita ylipäänsä. Ehkä kitkojen käyttäjät noudattavat paremmin nopeusrajoituksia. Toisaalta pohjoisemmassa saa ajaa talvellakin 100 km/h ihan laillisesti ja siellä nastarenkaita käytetään enemmän.