Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S/V60, XC60 (2018->); S/V90, XC90 (2016->) => Aiheen aloitti: matalaut - 30.03.2020, 18:01:53

Otsikko: Volvo V90 D3- ja D4-moottorit
Kirjoitti: matalaut - 30.03.2020, 18:01:53
Moro,

Vähän vaihtoaikeissa ja pysyn samalla merkillä. Nykyisestä autosta on jäänyt niin hyvä mielikuva.

Aikeissa on vaihtaa V90:een joko D3- tai D4-moottorilla. Onko moottorit samat eli tuplaturbolla vai onko D3 yhdellä. Autot ovat 2017 vuosimalleja.

Millaiseen kulutuslukemaan näillä pääsee maantieajossa? Nykyisen saa kulkemaan 4.2 l/100 km helposti.
Otsikko: Vs: Volvo V90 D3- ja D4-moottorit
Kirjoitti: hessu80 - 30.03.2020, 18:20:14
Moottorit ovat nelivedoissa samat, etuvetoinen D3 on yhdellä turbolla.
Nelivedolla pääsee kihnuttamalla just alle vitosen pitkällä siivulla. Tavallisemmin menee yli vitosen, talvella yli kuuden.
Etuvedolla ehkä kuluu puoli litraa vähemmän.
Otsikko: Vs: Volvo V90 D3- ja D4-moottorit
Kirjoitti: matalaut - 30.03.2020, 19:15:06
Moottorit ovat nelivedoissa samat, etuvetoinen D3 on yhdellä turbolla.
Nelivedolla pääsee kihnuttamalla just alle vitosen pitkällä siivulla. Tavallisemmin menee yli vitosen, talvella yli kuuden.
Etuvedolla ehkä kuluu puoli litraa vähemmän.

Okei eli D3 pystyy ohjelmoimaan D4:n tehoille, jos molemmat ovat tuplaturbolla. Tämä selittääkin AWD-mallin hieman isomman väännön.
Otsikko: Vs: Volvo V90 D3- ja D4-moottorit
Kirjoitti: Scraab - 31.03.2020, 08:06:59
Okei eli D3 pystyy ohjelmoimaan D4:n tehoille, jos molemmat ovat tuplaturbolla. Tämä selittääkin AWD-mallin hieman isomman väännön.

Jostain syystä esimerkiksi BSR ei ota D3 tuplaturbosta samaa tehoa. Onhan se ihan järkeenkäypää, että "samaa autoa" myytäisiin kahdella eri hinnalla, mutta on myös viitteitä, että eroa moottoreissakin saattaisi olla. Näitä mielestäni tukee myös tuo bulkkisoftien ero. Vaan eipä asia niin kiinnosta, että lähtisi varaosatiskille kiertokankia tai tasapainoakseleita vertailemaan :)
Otsikko: Vs: Volvo V90 D3- ja D4-moottorit
Kirjoitti: hessu80 - 31.03.2020, 08:42:16
Vaan eipä asia niin kiinnosta, että lähtisi varaosatiskille kiertokankia tai tasapainoakseleita vertailemaan :)
Meinaatko että tilaisi Ruotsista molempien moottoreiden osat tiskille, jotta pääsisi vertailemaan? Marmoritiskiltä kun ei löydy öljynsuodatinta erikoisempaa varaosaa hyllystä.
Otsikko: Vs: Volvo V90 D3- ja D4-moottorit
Kirjoitti: volvotdi - 31.03.2020, 08:46:39
Suuttimet ovat D3 AWD:ssä pienemmät, muuta eroa ei D4:ään en ole havainnut. Voimaa saa kuitenkin yhtä paljon 260/550 paitsi jos haetaan pumpun maksimia 280/600 niin D3 ei siihen pääse kun ruiskutusaika pitenee liikaa. D5 eroa on se Powerbank.
Otsikko: Vs: Volvo V90 D3- ja D4-moottorit
Kirjoitti: Niclashki - 24.09.2020, 11:03:49
Moottorit ovat nelivedoissa samat, etuvetoinen D3 on yhdellä turbolla.
Nelivedolla pääsee kihnuttamalla just alle vitosen pitkällä siivulla. Tavallisemmin menee yli vitosen, talvella yli kuuden.
Etuvedolla ehkä kuluu puoli litraa vähemmän.

Mitä porukalla oikeasti syö nämä AWD -mallit? Esim motarilla? Ainakin omat kulutuslukemat vähän kauhistuttaa suoraan sanottuna. Todella kaukana Volvon lupauksista...
Otsikko: Vs: Volvo V90 D3- ja D4-moottorit
Kirjoitti: hessu80 - 24.09.2020, 11:49:51
Mitä porukalla oikeasti syö nämä AWD -mallit? Esim motarilla? Ainakin omat kulutuslukemat vähän kauhistuttaa suoraan sanottuna. Todella kaukana Volvon lupauksista...
Motarilla 140+ km/h noin 7 l/100km.
Nätisti maantietä pitkin pääsee alle 5 l/100 km. Ajotietokone näyttää muutaman desin alakanttiin todelliseen verrattuna.
Otsikko: Vs: Volvo V90 D3- ja D4-moottorit
Kirjoitti: Niclashki - 24.09.2020, 12:12:32
Motarilla 140+ km/h noin 7 l/100km.
Nätisti maantietä pitkin pääsee alle 5 l/100 km. Ajotietokone näyttää muutaman desin alakanttiin todelliseen verrattuna.

Ei juma, aika ero kyllä. Mulla D5 AWD. Keskikulutus lähemmä 7,6. Matkassa Helsinki - Joensuu olen päässyt 6,2.
Testasin eilen huvikseni mitä syö motarilla erikseen, niin nollasin porvoon motarin alussa kulutusnäytön ja ajoin Kotkaan sekä takaisin. Noin 120km/ suunta. Menomatkalla pidin 120km/h alueella noin 125-130 mittarin mukaan ja takas tullessa oli lähes puolet matkasta 100 -rajoitusta. Ajelin 110-115 nopeutta mittarin mukaan. Tulos 8.1L/100km näytti kulutusnäyttö, eli jos tähän lisää tuon 1-2dl vielä ns. alakanttiin näyttävää kulutusta oleva näyttö, niin todellinen silloin 8,3!!
Otsikko: Vs: Volvo V90 D3- ja D4-moottorit
Kirjoitti: Hota - 24.09.2020, 12:24:17
Ei juma, aika ero kyllä. Mulla D5 AWD. Keskikulutus lähemmä 7,6. Matkassa Helsinki - Joensuu olen päässyt 6,2.
Testasin eilen huvikseni mitä syö motarilla erikseen, niin nollasin porvoon motarin alussa kulutusnäytön ja ajoin Kotkaan sekä takaisin. Noin 120km/ suunta. Menomatkalla pidin 120km/h alueella noin 125-130 mittarin mukaan ja takas tullessa oli lähes puolet matkasta 100 -rajoitusta. Ajelin 110-115 nopeutta mittarin mukaan. Tulos 8.1L/100km näytti kulutusnäyttö, eli jos tähän lisää tuon 1-2dl vielä ns. alakanttiin näyttävää kulutusta oleva näyttö, niin todellinen silloin 8,3!!

Vielä kun teet kunnollisen tankaustestin.
Ajotietokonekin voi valehdella?
Otsikko: Vs: Volvo V90 D3- ja D4-moottorit
Kirjoitti: Tetsi - 24.09.2020, 13:21:10

Takana tasan yksi vuosi ja 26100km mallilla V90 D3 AWD. Keskimääräinen polttoaineenkulutus tankkauksista laskettuna 6,52 l/100km. Ajotietokone (keskinäytöllä) näyttää samalta ajalta ja matkalta lukemaa 6.3 l/100km. Kilometreistä noin puolet moottoritietä eestaas väliä Nokia-Hki.
Otsikko: Vs: Volvo V90 D3- ja D4-moottorit
Kirjoitti: Niclashki - 24.09.2020, 13:30:38
Eli tulin siihen tulokseen, että tuo D5 V90 -malli ei ainakaan ole mikään "eco" malli normi käytössä. Kulutukset samoja oli edellisellä D5 AWD XC60 -mallilla, missä oli kumminkin 2.4L vitoskone ja vanhempi 6v tomaatti. Ainoastaan missä on ero noin 1L/100km on ollut kaupunkiajossa tuon uudemman hyväksi. En tiedä mistä ne repii nuo luvatut kulutukset ja että päästöt olevinaan 128g :D Saa laittaa melkein 228g...
Otsikko: Vs: Volvo V90 D3- ja D4-moottorit
Kirjoitti: Tetsi - 24.09.2020, 14:58:17

Jep, nuo valmistajan ilmoittamat lukemat on ihan höpöjä.. Yhdellä tankkausvälillä olen päässyt alle 6,0 l/100km lukemaan. Perusmaatieajossa mennään 6,0-6,3 l/100km lukemissa, toisaalta moottoritieajossakaan ei keskikulutus nouse kuin 6,6 l/100km tasolle. Pätkäpyörityksessä korona-aikaan etäillessä korkein lukema on ollut 9,1 l/100km.
Otsikko: Vs: Volvo V90 D3- ja D4-moottorit
Kirjoitti: volvoandy - 24.09.2020, 17:38:13
Takana tasan yksi vuosi ja 26100km mallilla V90 D3 AWD. Keskimääräinen polttoaineenkulutus tankkauksista laskettuna 6,52 l/100km. Ajotietokone (keskinäytöllä) näyttää samalta ajalta ja matkalta lukemaa 6.3 l/100km. Kilometreistä noin puolet moottoritietä eestaas väliä Nokia-Hki.

Hyvää dataa!!! Meillä vähän piristetty D4 cross country V90 ja syyskuun vaihteeseen koronavuoden ajot 24100km. Ajotietokone näyttää tuon saman vähän yli 2DL liikaa eli 6,6L. Todellinen ollut 6,84L (allekirjoituksesta voi myös katsoa tarkemmin!). Ajo on täysin sekalaista pääosin taajama-ajoa. Maantieajoa on satunnaisesti. Käsittääkseni on mennyt myös alle 5n tai vähän yli. Ajopäiväkirjaa on ihan hyvä välillä seurailla Volvo On Call:sta. Lisääntynyt alavääntö tuntuu pudottavan kulutusta. Käytän joskus myös suuttimien ja venttiilien putsausaineita, ne ainakin henkisesti vaikuttavat, olisko ajotapa... ECO moodia en käytä kuin ihan harvoin. Confortilla mennään ja dynamic ohituksiin. Kiihtyvyys on sama tai hieman parempi nyt kuin D5ssa. On ollut kyllä kiva eka vuosi 1. Volvolla ja vaimon mielestä "ihan tavallinen auto"...  :P Omasta mielestä paras mitä ollut tai ainakin edellisen X3 30ltr veroinen ja vie 6-7DL satasella vähemmän... Ekoja kitkoja (välikelin renkaina) pääsee kohta jo testaamaan ja laittelen kulutuksista sitten jotain!
Otsikko: Vs: Volvo V90 D3- ja D4-moottorit
Kirjoitti: hessu80 - 24.09.2020, 20:59:12
Ei juma, aika ero kyllä. Mulla D5 AWD. Keskikulutus lähemmä 7,6. Matkassa Helsinki - Joensuu olen päässyt 6,2.
Testasin eilen huvikseni mitä syö motarilla erikseen, niin nollasin porvoon motarin alussa kulutusnäytön ja ajoin Kotkaan sekä takaisin. Noin 120km/ suunta. Menomatkalla pidin 120km/h alueella noin 125-130 mittarin mukaan ja takas tullessa oli lähes puolet matkasta 100 -rajoitusta. Ajelin 110-115 nopeutta mittarin mukaan. Tulos 8.1L/100km näytti kulutusnäyttö, eli jos tähän lisää tuon 1-2dl vielä ns. alakanttiin näyttävää kulutusta oleva näyttö, niin todellinen silloin 8,3!!
Sinun autossa on jotakin häikkää. Ei sen noin paljon pitäisi viedä.

110 km/h nopeudella mulla menee noin 6 l/100km, ehkä mieluummin alle noin pitkällä matkalla. Minun oma on piristetty D3, josta revitty ulos noin 200 heppaa ja D5 väännöt. Optimointi ei juurikaan vaikuttanut kulutukseen. Korkeitaan desin tai kaksi on laskenut. 
Otsikko: Volvo V90 D3- ja D4-moottorit vs. kevythybridit/kulutuksen ilmoittaminen?
Kirjoitti: volvoandy - 24.09.2020, 21:29:43
Mitenhän se pitäisi tuo kulutus oikein ilmoittaa tai mikä noissa on tuon kevythybriditekniikankin suhteen muutos/todellinen :

https://www.volvocars.com/fi/rakenna/v/v90/cross-country#filterConventional|engines

Aiemmin oli se NEDC ja nykyään käytetään WLTP mittauksia. Oman automallin keskikulutus "pitäisi olla" vain 5,2L vanhan mukaan, uudessa 6,1L (nedc vs wltp).

https://www.volvocars.com/fi/support/manuals/v90-cross-country/2016w46/kaynnistys-ja-ajo/tankkaus/polttoaineenkulutus-ja-co2-paastot

Kuitenkin nyt noissa uusissa kevythybrideissä mitä myydään tuo mittaustapa on WLTP kai ja silti on aika isot lukemat tuo n. 6,2 - 6,8L. Onhan se lähempänä totuutta (omassa nyt 6,84L vs. 5,2L TAI 6,1L). Aina olen kuitenkin suhtautunut noihin siten, että pitäisi se n. +1,5L muistaa lisätä, niin sitten on suunnilleen oikea. Näin se on kaikissa dieseleissä suunnilleen ollut mitä olen omistanut. Muttei tuo 6,2-6,8L siltikään vastaisi sitä mitä Volvo "lupaa" noilla kevythybridihommilla säästettävän, oliko n. 15%. Perusmatikalla tuo oman aiempi olisi siis kevythybridinä 5,2L -> peräti 4,4L ja siitä lisäys n. 1,5L tekisi 5,9L keskikulutus?!? Ei tuo hybridihomma varmaan paljoa tuo kulutusalenemaa siis...??? Tehoja noihin ei ole kuitenkaan tullut lisää ainakaan B5 ihan sama kuin D5 ja B4 mitätön 7hv lisää aiemman D4 vakioon 190hv. Käytännössä siis kulutus ei ole ollenkaan laskenut, vaan noiden 6,2-6,8L lukemien mukaan kasvanut desillä? Onkohan tuo ihan ajan tasalla tuo data... Ja moottorinohjelmointi käytännössä tuonut saman edun mitä nuo sähkövatkainsysteemit noissa uudemmissa... Samat verot!
Otsikko: Vs: Volvo V90 D3- ja D4-moottorit
Kirjoitti: Niclashki - 24.09.2020, 23:16:36
Sinun autossa on jotakin häikkää. Ei sen noin paljon pitäisi viedä.

110 km/h nopeudella mulla menee noin 6 l/100km, ehkä mieluummin alle noin pitkällä matkalla. Minun oma on piristetty D3, josta revitty ulos noin 200 heppaa ja D5 väännöt. Optimointi ei juurikaan vaikuttanut kulutukseen. Korkeitaan desin tai kaksi on laskenut.

En usko että mitään häikkää on. Se syö tuon. Varmaan tasakaasulla jos pitää 110km/h niin menee tuokin kutosen pintaa. Neliveto tekee osansa ja 235hv/480nm 2.0 pannusta on jo paljon. Ja tuo edellinen kommentti, että kaupungissa menny 9,1 niin kuulostaa uskottavalle, kun tuossakin ollut noin 8,6 pelkässä kaupunki ajossa. Eli en ole ainut. Pointti olikin, miten kaukana nuo lukemat on todellisuudessa tehtaan ilmoittamista!
Otsikko: Vs: Volvo V90 D3- ja D4-moottorit
Kirjoitti: Hdsi - 25.09.2020, 07:10:31
90 keskinopeudella noin 5 litraa sadalle
120 keskinopeudella 7,5 litraa sadalle
Kuomukärry perässä menee lähelle kymppiä ja 2 tonnin venetraileria vedettäessä saadaankin 13-15 litran kulutus lukemia.

eli kaikki minkä on tankannut, on myös saanut menemään  8)
Otsikko: Vs: Volvo V90 D3- ja D4-moottorit
Kirjoitti: Niclashki - 25.09.2020, 07:26:57
90 keskinopeudella noin 5 litraa sadalle
120 keskinopeudella 7,5 litraa sadalle
Kuomukärry perässä menee lähelle kymppiä ja 2 tonnin venetraileria vedettäessä saadaankin 13-15 litran kulutus lukemia.

eli kaikki minkä on tankannut, on myös saanut menemään  8)

Eli ihan samassa linjassa omani kanssa :) Ecopossu mikä ecopossu. Pitääkin ruveta miettimään optimointia, jos sillä saisi jotain eroa, jos ei muuten niin renkaiden kulumisen suhteen...
Otsikko: Vs: Volvo V90 D3- ja D4-moottorit
Kirjoitti: Hdsi - 25.09.2020, 07:33:46
Eli ihan samassa linjassa omani kanssa :) Ecopossu mikä ecopossu. Pitääkin ruveta miettimään optimointia, jos sillä saisi jotain eroa, jos ei muuten niin renkaiden kulumisen suhteen...

Jäi muuten mainitsematta, että omassa on se polestarin ohjelma, mutta sillä ei liene vaikutusta kulutukseen?
Otsikko: Vs: Volvo V90 D3- ja D4-moottorit
Kirjoitti: volvoandy - 25.09.2020, 07:52:25
Jäi muuten mainitsematta, että omassa on se polestarin ohjelma, mutta sillä ei liene vaikutusta kulutukseen?

Polestarin ohjelmaa en kyllä laittaisi, eihän siinä tehot ja vääntö kasva paljon mitään, on myös sikakallis hyötyyn nähden...
Otsikko: Vs: Volvo V90 D3- ja D4-moottorit
Kirjoitti: Niclashki - 25.09.2020, 08:34:07
Polestarin ohjelmaa en kyllä laittaisi, eihän siinä tehot ja vääntö kasva paljon mitään, on myös sikakallis hyötyyn nähden...

Polestarin ohjelma on sama kuin jättäisin kukkaron auton katolle motarilla. Hinta vs hyöty.... no en sano mitään. Itse ainakin sille summalle parempaakin käyttöä keksin. Edellisessä oli Rican stage 2 ja siihen olin tyytyväinen. Antoi sopivasti yläkierroksillekin vetoa ja väänsä huomattavasti alempaa kuin vakio. Laatikkokin toimi huomattavasti loogisemmin. Eli jollekin muulle tunnetulle laittajalle tuo menee kyllä ennemmin.

https://engineered.polestar.com/fi/product/optimisation/v90-d5-drive-e-awd-automatic-2018-1

5hv ja 20nm 1199€, ei paha!

Otsikko: Vs: Volvo V90 D3- ja D4-moottorit
Kirjoitti: volvoandy - 25.09.2020, 09:53:21
Joo kyllä tuo Polestar saa jäädä sinne taivaalle tuikkimaan... Omassa puljussa mikä laittoi optimoinnin on sovittu, että lisäohjelmointi maksaisi 100-200e. Tuohon Polestarin hintaan vielä, että siihen hintaan sais 2 ohjelmointia eri paikasta tai oman auton laittaneelta vielä AWD dynotestauksen kaupan päälle.
Otsikko: Vs: Volvo V90 D3- ja D4-moottorit
Kirjoitti: hessu80 - 25.09.2020, 17:20:37
En usko että mitään häikkää on. Se syö tuon. Varmaan tasakaasulla jos pitää 110km/h niin menee tuokin kutosen pintaa. Neliveto tekee osansa ja 235hv/480nm 2.0 pannusta on jo paljon. Ja tuo edellinen kommentti, että kaupungissa menny 9,1 niin kuulostaa uskottavalle, kun tuossakin ollut noin 8,6 pelkässä kaupunki ajossa. Eli en ole ainut. Pointti olikin, miten kaukana nuo lukemat on todellisuudessa tehtaan ilmoittamista!
Toki kulutukset riippuvat paljon ajotapahtumista, paljonko kiihdytellään ja jarrutellaan. Siihen en usko lainkaan, että D5 AWD veisi edes teoriassa saati käytännössä enemmän kuin D3 AWD.

Oma keskikulutus pyörii 6 litran kieppeillä (ajettu nyt 59 tkm), mutta ajan motarilla melko harvoin. Venetrailerin kanssa kuluu 8-9 litraa sataselle, vaikka nopeutta yrittää pitää miten maltillisena.

Pidän kyllä melko mahdottomana yhtälönä ajaa omalla AWD:llä ilman peräkärryä 240 km matka yli 7 l/100 km kulutuksella. Tuo edellyttäisi todella pumppaavaa ajosuoritusta. Ajelen maantietä pitkin 200 km siivuja lähes joka viikonloppu ja aina ne tuppaavat jäämään alle 6 l/100 km, vaikka olisi millainen ohittelusafari. Joskus on mennyt jopa 4,5 l/100 km kulutuksella sopivassa myötätuulessa.   
Otsikko: Vs: Volvo V90 D3- ja D4-moottorit
Kirjoitti: Niclashki - 25.09.2020, 18:10:10
Toki kulutukset riippuvat paljon ajotapahtumista, paljonko kiihdytellään ja jarrutellaan. Siihen en usko lainkaan, että D5 AWD veisi edes teoriassa saati käytännössä enemmän kuin D3 AWD.

Oma keskikulutus pyörii 6 litran kieppeillä (ajettu nyt 59 tkm), mutta ajan motarilla melko harvoin. Venetrailerin kanssa kuluu 8-9 litraa sataselle, vaikka nopeutta yrittää pitää miten maltillisena.

Pidän kyllä melko mahdottomana yhtälönä ajaa omalla AWD:llä ilman peräkärryä 240 km matka yli 7 l/100 km kulutuksella. Tuo edellyttäisi todella pumppaavaa ajosuoritusta. Ajelen maantietä pitkin 200 km siivuja lähes joka viikonloppu ja aina ne tuppaavat jäämään alle 6 l/100 km, vaikka olisi millainen ohittelusafari. Joskus on mennyt jopa 4,5 l/100 km kulutuksella sopivassa myötätuulessa.

Ajoin tuon matkan noin 130km/h lasissa ja koko matkan adaptiivisella vakkarilla. 8,1 oli tulos. Kuten nimimerkki hdsi laittoikin aikaisemmin, että hänellä menee 120km/h ajossa 7,6. Mielestäni ei silloin tuo 8,1 paljoa heitä, kun nopeus kumminkin 10km/h enemmän ja ilmanvastus kovemmassa nopeudessa nostaa oikeasti kulutusta. Kyllä uskon että lähemmä kutosta menee, jos ajelee max 100km/h tai jollain 80-90km/h nopeudella pääsee allekin varmasti. Kovemmissa nopeuksissa soppa kyllä maistuu, mutta niin maistui edelliselle xc60 -mallillekin kun nopeus nousi.
Otsikko: Vs: Volvo V90 D3- ja D4-moottorit
Kirjoitti: hessu80 - 25.09.2020, 19:19:05
Ilmanvastus kasvaa toiseen ja vaadittava teho kolmanteen potenssiin nopeuden suhteen. Tämän yli ei pääse mitenkään, joten edellä mainitut kulutukset ovat kovasti linjassa keskenään.

Vein äsken tankkauspäiväkirjani exceliin ja tankkauksista laskettu keskikulutus oli 6,47 l/100 km 59 tkm matkalla. Siis V90 D3 AWD. Kulutus näytti olevan hienoisessa laskussa ajan suhteen, vaikka kaasujalka on muuttunut tänä kesänä merkittävästi raskaammaksi. Softauksesta lienee jotakin etua kulutukseen. Matalin kulutus tankillisella oli 5,24 l/100 km ja korkein alkoi 8:lla. Suurimmissa on mukana pitkiä matkoja venetrailerin vetoa tai sitten on sydän talvi ja pelkkää työmatkaa.
Otsikko: Vs: Volvo V90 D3- ja D4-moottorit
Kirjoitti: Huikkoster - 25.09.2020, 19:24:15
Jos se alkaa regeneroimaan niin kulutus nousee. Eli jos yleensä menee 6 pintaan ja välillä 8 niin kaikki kunnossa.
Otsikko: Vs: Volvo V90 D3- ja D4-moottorit
Kirjoitti: volvoandy - 25.09.2020, 22:28:09
Ilmanvastus kasvaa toiseen ja vaadittava teho kolmanteen potenssiin nopeuden suhteen. Tämän yli ei pääse mitenkään, joten edellä mainitut kulutukset ovat kovasti linjassa keskenään.

Vein äsken tankkauspäiväkirjani exceliin ja tankkauksista laskettu keskikulutus oli 6,47 l/100 km 59 tkm matkalla. Siis V90 D3 AWD. Kulutus näytti olevan hienoisessa laskussa ajan suhteen, vaikka kaasujalka on muuttunut tänä kesänä merkittävästi raskaammaksi. Softauksesta lienee jotakin etua kulutukseen. Matalin kulutus tankillisella oli 5,24 l/100 km ja korkein alkoi 8:lla. Suurimmissa on mukana pitkiä matkoja venetrailerin vetoa tai sitten on sydän talvi ja pelkkää työmatkaa.
Joo tuo 8 ylitys ei vielä ole mitään, esim. kun itellä sattui erehdyksissä viime talvena kun käytin muutaman tankin Neste My Dieseliä kokeilumielessä, niin 1 pieni tankkipätkä lipsahti 8,22L ja sen jälkeen heti normi B7 diesellaadulla laski aivan selkeästi...! Eli en voi oman kokemuksen perusteella tuota Nesteen biodieseliä ainakaan talvisin Volvoon suositella, mutta kesällä voisi olla ihan kiva joskus kokeilla. Se mikä Volvojen VEA-moottoreissa aiheuttaa itellä kunnioitusta on juuri tuo talvikäyttö eli itellä viime talven perusteella kulutus nousee maksimissaan litran kesään tai muihin vuodenaikoihin verrattuna. Ja vaikka käyttää webastoa, niin kulutus ei hirveitä nouse. Toisaalta muissa autoissa ei ole webastoa koskaan ollutkaan...  :P Mutta katotaanpa jos tulee oikein kovat pakkaset vaikka ens talvena, niin mitä sanoo sitten. Sitä lisälämmitintä mikä löytyy sensuksesta ei kuulema kannata pätkäajossa käyttää eli vain pitkillä matka-ajo-osuuksilla sitten. Ei tarvi kyllä mitään etumaskejakaan käyttää, koska eihän tuossa kovin isot nuo etuhönkäimetkään ole ja näyttää siltä, että ilman ohjaus on hyvin suunniteltu siinä etumaskissa 90-sarjankin suhteen! Kyllä nämä silti kokoonsa nähden ovat taloudellisia autoja ja ei sitä D5 pientä kulutuseroa tai heittoa kannata säikähtää. Ehkä laitattaisin jonkun Forte-käsittelyn tai käyttäisin muutamassa tankissa jotain valve- ja injector cleaneria, jos kulutus tuntuu heittelevän. Kyllä ne lisäaineet ihan hyvää moottorille tekee eli ei ainakaan haittaa minun kokemuksella ja muistaa käyttää kohtuudella eli ei joka tankkiin sentään laittaisi.
Otsikko: Vs: Volvo V90 D3- ja D4-moottorit
Kirjoitti: D5GT - 25.09.2020, 22:39:23
Eli ihan samassa linjassa omani kanssa :) Ecopossu mikä ecopossu. Pitääkin ruveta miettimään optimointia, jos sillä saisi jotain eroa, jos ei muuten niin renkaiden kulumisen suhteen...

Samaa olen itsekin miettinyt - toisaalta D5 ei ole ihan onneton, mutta on jotenkin outo fiilis kun Rica ei ole kutitellut moottorin aivoja, kun viimeiset 13 v on ajanut Rican softaamilla autoilla... toisaalta 286/545 kuulostaa jo vähän liiankin hauskoilta numeroilta.
Otsikko: Vs: Volvo V90 D3- ja D4-moottorit
Kirjoitti: matalaut - 27.09.2020, 08:12:39
Samaa olen itsekin miettinyt - toisaalta D5 ei ole ihan onneton, mutta on jotenkin outo fiilis kun Rica ei ole kutitellut moottorin aivoja, kun viimeiset 13 v on ajanut Rican softaamilla autoilla... toisaalta 286/545 kuulostaa jo vähän liiankin hauskoilta numeroilta.

Minulla on tuttu kaveri, joka tekee VAG kulkineisiin softamuutoksia ja hän räätälöi listassa näkyvään Passatiin minun ajotyylille sopivan softan, jossa painotettiin maksimivääntö normaalisti käytetyille kierroksille eli 80 - 100 km/h vauhdille isommalla vaihteella. Siinä kulutus putosi käytännössä noin 5000 km:n (noin viisi tankkausta) matkalla 0,4... 0,5 l/100 km. Ei se voima vaan se vääntö.

Kiitos näistä viesteistä. Mulla oli hieman pelotti kun V90:n kulutuslukemat ja näyttää sille että tämä V60 hybrid olikin hyvä vaihtoehto... jos kumpura kestää....
Otsikko: Vs: Volvo V90 D3- ja D4-moottorit
Kirjoitti: Hdsi - 28.09.2020, 08:15:39
Polestarin ohjelmaa en kyllä laittaisi, eihän siinä tehot ja vääntö kasva paljon mitään, on myös sikakallis hyötyyn nähden...

maksoi minulle 0€, joten en ole yöunia menettänyt  ;)
Otsikko: Vs: Volvo V90 D3- ja D4-moottorit
Kirjoitti: volvoandy - 05.10.2020, 19:55:23
Tänään käytin D4 jakohihnan vaihdossa Huotarit Oy / Huotarin korjaamolla Oulussa ja kyllä tuntui, että ainakin muutamia ruotsinhevosia oli tullut lisää! Ja se alavääntö... Jättekiva!
Otsikko: Vs: Volvo V90 D3- ja D4-moottorit
Kirjoitti: Niclashki - 06.10.2020, 08:02:53
Tänään käytin D4 jakohihnan vaihdossa Huotarit Oy / Huotarin korjaamolla Oulussa ja kyllä tuntui, että ainakin muutamia ruotsinhevosia oli tullut lisää! Ja se alavääntö... Jättekiva!

Nyt ei kyllä täysin auennut nuo lisähevot. Tuliko jotain softausta samalla moottorin ohjaukseen?
Otsikko: Vs: Volvo V90 D3- ja D4-moottorit
Kirjoitti: volvoandy - 06.10.2020, 16:01:55
Nyt ei kyllä täysin auennut nuo lisähevot. Tuliko jotain softausta samalla moottorin ohjaukseen?
Eikäkö siis kun jakohihna vaihdetaan, niin tuntuu että auto vetää alakierroksilta paremmin ja on jotenkin jämäkämpi moottori. Sama efekti oli kerran aiemmassa Opel Zafirassa eli siinä tuntui kans samalta jakohihnan vaihdon jälkeen. En tiedä onko tuo totta että tulis vähän tehoa lisää, mutta persdyno ainakin näin sanoo... Voin käydä ottamassa vielä kuivalla kelillä kiihdytyksiä tms. eli Torque-softa jotenkin osaa mitata pyöriltä tehon ja 224hv antanut aiemmin eli saa nähdä mitä sanoisi nyt. Mene ja tiedä sitten...
Otsikko: Vs: Volvo V90 D3- ja D4-moottorit
Kirjoitti: Niclashki - 07.10.2020, 07:55:53
Eikäkö siis kun jakohihna vaihdetaan, niin tuntuu että auto vetää alakierroksilta paremmin ja on jotenkin jämäkämpi moottori. Sama efekti oli kerran aiemmassa Opel Zafirassa eli siinä tuntui kans samalta jakohihnan vaihdon jälkeen. En tiedä onko tuo totta että tulis vähän tehoa lisää, mutta persdyno ainakin näin sanoo... Voin käydä ottamassa vielä kuivalla kelillä kiihdytyksiä tms. eli Torque-softa jotenkin osaa mitata pyöriltä tehon ja 224hv antanut aiemmin eli saa nähdä mitä sanoisi nyt. Mene ja tiedä sitten...

Ei hihnan vaihdon kyllä millään tavalla pitäisi vaikuttaa. Joskus muistan vanhassa Nissanissa, että siihen kun vaihdoin hihnan, niin alavääntö oli sen jälkeen todella hyvä vs entinen, mutta sitten kierroksilla hyytykin (hihnan jako heitti pari hammasta :D ).
Otsikko: Vs: Volvo V90 D3- ja D4-moottorit
Kirjoitti: 740 GLE - 29.12.2020, 00:56:49
Polestarin ohjelmaa en kyllä laittaisi, eihän siinä tehot ja vääntö kasva paljon mitään, on myös sikakallis hyötyyn nähden...
Tästä näyttää vallitsevan yksimielisyys kommentoijien kesken, mutta Polestarin virisoftassa on houkuttelevana piirteenä lisää voimaa taakse. "Enemmän vääntöä neliveto-Volvon taka-akselille":

https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/polestar-optimoi-enemman-vaantoa-neliveto-volvon-taka-akselille/

Onko kyse Haldex yksikön ohjauksen muuttamisesta pitämään takaveto tiukemmin päällä? Ellei Polestar optimoinnissa ole muuten hinta-laatusuhde kohdillaan, voidaanko sama aktiivisemman takavedon ohjaus tehdä myös muihin raadin suosittelemiin optimointeihin?

Ja ihan killerijuttu olisi, jos takaveto pysyisi päällä myös kaasua nostaessa, ettei takavetokuskin arkirutiineihin kuuluva lift-off oversteer menisi ihan rikki. Onko se käytännössä mahdollista kohtuullisin ponnistuksin ja onko se edes teknisesti järkevää vai tuhoaako tämä Haldexin pikavauhtia?

Ymmärrän, ettei V90 AWD:sta tule Seittenneliskanttista (onneksi!), mutta jos edes kaarteeseen nelivetoisena saapuneen auton muuttumisen etuvetoiseksi kesken kaarteen kaasua nostettaessa voisi välttää, niin tulisi helpompi ajettava. Haldexilla ei tietenkään pääse quattron tai xDriven takapainoiseen voimanjakoon, jonka turvin ne käyttäytyvät muuten takavetoisen tapaan paitsi että poistuvat kaasua painettaessa eivätkä jää paikalleen sutimaan, mutta jo saman neutraalin kaarretasapainon säilyttäminen vedosta riippumatta olisi helpompi käsitellä kuin etu- ja nelivedon välillä vaihtava.

Eli onko nelivedon aktiivisempi käyttö vain Polestarin yksinoikeus, vai pystyvätkö muutkin virittäjät samaan?
Otsikko: Vs: Volvo V90 D3- ja D4-moottorit
Kirjoitti: Leo - 29.12.2020, 06:17:31
D4 moottori on isommilla laakereilla kuin D3, mutta awd mallissa varmaan on myös ne isommat. Onko joku aukonut ja tutkinut? Ainakin alkuperäisten VEA tietojen mukaan näin on.
Otsikko: Vs: Volvo V90 D3- ja D4-moottorit
Kirjoitti: D5GT - 29.12.2020, 06:23:50
Tämä taitaisi olla enemmän etu-/taka-/nelivetovääntöön kuuluva... Uutinen on vuodelta 2018 ja en tiedä kuinka moni on tuollaisesta kuullut tai, että kukaan olisi tuosta iloinnut.

En oikein usko, että isoa, huomattavaa eroa on.. ja ihan samat mahdollisuudet tuossa on takapainotteisuuteen kuin muidenkin nelikoissa... Mieti - akseli joka vie voimaa edestä taakse, miten tilanne muuttuu kun keksitasauspyörästö toteutetaan erilaisella tai erinimisellä tekniikalla. Veto liikkunee kaikissa 0-100% lukkiintuneen välillä..

Edit: En tiedä kuka haldexeja ohjelmoi, niitä voi ohjata miten haluaa ja tekijöitäkin on varmasti, mutta onko Volvoon...
Otsikko: Vs: Volvo V90 D3- ja D4-moottorit
Kirjoitti: volvotdi - 29.12.2020, 09:54:19


Eli onko nelivedon aktiivisempi käyttö vain Polestarin yksinoikeus, vai pystyvätkö muutkin virittäjät samaan?

Tuskin kukaan muu pääsee Haldex-boxiin kiinni. Jos sieltä saisi softan ulos ja sisään niin kaikki olisi mahdollista. En jaksanut Polestarin sivuja selailla, että onko siellä tuosta mainintaa vai onko toimittaja keksinyt omiaan...
Otsikko: Vs: Volvo V90 D3- ja D4-moottorit
Kirjoitti: D5GT - 29.12.2020, 10:19:05
Ainakin vanhoihin haldexeihin löytyy useita softaajia/uusia ohjausbokseja.
Normi-arkikäyttöön modaukset tuskin tuo vaivan/hinnan verran etua..
Otsikko: Vs: Volvo V90 D3- ja D4-moottorit
Kirjoitti: 740 GLE - 29.12.2020, 12:08:47
En oikein usko, että isoa, huomattavaa eroa on.. ja ihan samat mahdollisuudet tuossa on takapainotteisuuteen kuin muidenkin nelikoissa... Mieti - akseli joka vie voimaa edestä taakse, miten tilanne muuttuu kun keksitasauspyörästö toteutetaan erilaisella tai erinimisellä tekniikalla. Veto liikkunee kaikissa 0-100% lukkiintuneen välillä..
Kiitos vinkistä, postasin kysymykseni nelivetotuunauksen puolelle, josta saattaa tosiaan löytyä paremmin dataa tästä aiheesta.

Jätetään jokaisen itse päätettäväksi millaisella itse kukin tykkää ajaa, mutta erot ovat kyllä selvät. Jos voima riittää keulittamiseen kiihdytyksessä, Haldexkin siirtää 100% voimasta takapyörien kautta. Normaalisti ohjelmoitu Haldex myös keulii, jos teho ja pito riittävät. En silti kuvaisi tuota erikoistilannetta 100% takavetoisena voimansiirtona koska etupyörät sutivat ilmassa, vaikka eivät mitään voimaa tietenkään pystykään tuossa tilanteessa siirtämään. Perinteinen keskitasauspyörästö ei keuli ilman lukkoa tuhannenkaan hevosen voimalla, koska toisin kuin Haldex, tasauspyörästö osaa lepuuttaa kumman tahansa kardaanin, mistä johtuen netti on täynnä paikallaan sutivia quattroja ja 4Maticeja. Myös kytkeytyvä BMW xDrive osaa olla 100% takavetoinen, koska se osaa irrottaa etuvedon tarvittaessa.

Haldex ja GKN Twinster eivät osaa irrottaa etuvetoa, joten niille on realistista ilmoittaa 0 -50% takaveto. Se on sitten eri asia, minkä pyörän alla milloinkin sattuu olemaan eniten pitoa. Näillä takavetoa asteittain päälle ja pois kytkevilläkin on selvä toimintaero GKN:n torque vectoringin vuoksi, jolla Ford väittää pystyvänsä ohjelmoimaan etuvetoon lisätylle kytkeytyvälle 50% takavedolle jopa drift moodin. Ford tosin ilmoittaa Focus RS:n takavedon voimanjaoksi 70% saakka, mutta sille väitteelle en ole löytänyt perusteluita?

Toimintaerot ovat selvät, niiden merkitys riippuu kuljettajasta.
Otsikko: Vs: Volvo V90 D3- ja D4-moottorit
Kirjoitti: volvoandy - 06.04.2021, 22:29:50
Kysymys viisaammille : onko vea D3/D4/D5 dieselmoottoreissa apulaitehihna erikseen vai onko se integroitu jakohihnan yhteydessä? Ihan niin kuin merkkihuollossa olisi taannoin näin sanonut että jakohihnassa on ns. apulaitesysteemit... Aika vasta tehty jakohihnan vaihto ja ennakoivasti teetin. Apulaitehina-asia tuli vaan mieleen, kun työkaverilla oli ihan yhtäkkiä Mitsubishi Outlander 2.4 ketjukone/apulaitehihna napsunut poikki juuri katsastuksen jälkeen!! Voivatko ne katsastuksessa jotenkin ronklata tai väännellä noita (katsoa onko löysällä tms) ja siitä aiheutunut tuo... Mistäpä sen tietää... Missä vaiheessa Volvon apulaitehihna tulisi vaihtaa (ei luonnollisesti tarvisi jos/kun olisi jakohihnan yhteydessä). Onko urbaanilegendaa ettei D3/D4 ole vaaraa apulaitehihnan katketessa sen meno jakohihnan väliin, kun on joku parempi kotelo siinä ympärillä/vieressä...? Tai kun sitä ei mahdollisesti olekaan niin ei vaaraa...
Otsikko: Vs: Volvo V90 D3- ja D4-moottorit
Kirjoitti: hessu80 - 07.04.2021, 09:23:13
Kysymys viisaammille : onko vea D3/D4/D5 dieselmoottoreissa apulaitehihna erikseen vai onko se integroitu jakohihnan yhteydessä? Ihan niin kuin merkkihuollossa olisi taannoin näin sanonut että jakohihnassa on ns. apulaitesysteemit... Aika vasta tehty jakohihnan vaihto ja ennakoivasti teetin. Apulaitehina-asia tuli vaan mieleen, kun työkaverilla oli ihan yhtäkkiä Mitsubishi Outlander 2.4 ketjukone/apulaitehihna napsunut poikki juuri katsastuksen jälkeen!! Voivatko ne katsastuksessa jotenkin ronklata tai väännellä noita (katsoa onko löysällä tms) ja siitä aiheutunut tuo... Mistäpä sen tietää... Missä vaiheessa Volvon apulaitehihna tulisi vaihtaa (ei luonnollisesti tarvisi jos/kun olisi jakohihnan yhteydessä). Onko urbaanilegendaa ettei D3/D4 ole vaaraa apulaitehihnan katketessa sen meno jakohihnan väliin, kun on joku parempi kotelo siinä ympärillä/vieressä...? Tai kun sitä ei mahdollisesti olekaan niin ei vaaraa...
Apulaitehihna on erikseen ja yleensä se vaihdetaan samalla kertaa kuin jakohihna, koska apulaitehihna pitää purkaa pois tieltä jakopääremppaa varten. VEA koneissa ei ole samanlaista riskiä apulaitehihnan päätymisestä jakohihnan väliin kuin 5-sylinterisissä, mutta kaikki on tietysti mahdollista.

Jotkut autot ei tykkää dieselin päästömittauksen tekemisestä, koska konetta ryntäytetään täysillä kierroksilla. Se voi johtaa hihnarikkoon, mutta hihna on ollut silloin jo tiensä päässä muutenkin.