Samppasport  Futurez

Akun vaihto

  • 37 Vastauksia
  • 16228 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Säppo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 247
  • www.vrcf.fi
Vs: Akun vaihto
« Vastaus #15 : 05.01.2022, 22:39:40 »
Osaisittekos valaista minua hieman SPA-alustaisen Volvon akkuvahdin toimintatavasta.

Mulla on autossa (V90) uusi akku ja akkuvahti nollattiin vaihdon yhteydessä. Mutta akkuhan ei varmasti ollut täysi kun se autoon laitettiin. En tiedä saako muutenkaan korjaamoilta ja liikkeistä normaalisti täysiä akkuja, harvoin noissa ainakin näyttäisi olevan ostajaa odottamassa akkuja ylläpitolaturissa. Tämä akku otettiin joka tapauksessa suoraan hyllystä.

Toisesta ketjusta opin, että akkuvahdin nollauksen jälkeen akkuvahti olettaa akun olevan täysi. Eli akkuvahti olisi sitten ollut pihalla akun todellisesta varaustasosta. Kuitenkin latasin akun parin päivän päästä laturilla, oikeaoppisesti pellin alta ja niin täyteen, että laturi oli siirtynyt ylläpitolataussykliin.

Jos auto akun vaihdon ja akkuvahdin nollauksen jälkeen luuli, että 80 Ah akku on täysi, mutta oikeasti varausta oli, sanotaan vaikka 30 Ah. Niin jos minä nyt latasin akkuun "puuttuvat" 50 Ah laturilla ja akkuvahti on saanut tästä tiedon koska lataus on tehty oikeasta paikasta, niin kaiken logiikan mukaan akkuvahdin pitäisi ainakin sen verran tajuta, että akun pitäisi nyt olla täysi koska sinne on tuupattu virtaa enemmän kuin olisi pitänyt edes mahtua.

Vai onko odotettavissa, että tuo ei nyt kuitenkaan ilman uutta akkuvahdin nollausta tajua missä mennään ja lopputuloksena käytän akun joku pakkasaamu kuivaksi webastolla kun alhaisesta varaustilasta ei tule impulssia, tai jotain?  ???

Poissa Kassu69

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 42
  • www.vrcf.fi
Vs: Akun vaihto
« Vastaus #16 : 06.01.2022, 08:32:57 »
Kannattaa muuten kysellä akkuhintoja, hintahaitari on aika suuri. Vaihdatin tänään ja kysyin kolmesta paikasta hintoja: Tunnettu akkuliike Tampereella: 80 Ah AGM akku 300,- vaihdettuna, Volvolla akku 270 € + vaihto 60 €. Puolen kilometrin päässä akkuliike: 240 € vaihdettuna ja piuhan päässä käytettynä Excide 2v takuulla.

Tästä puolen km päässä olevasta liikkeestä, olen kanssa ostanut akkuja perheen autoihin  :).
Asiantunteva palvelu ja pikku odottelulla, asiat on aina hoitunut yhdellä käynnillä.

Omaan -19 V60 laitettiin ylläpitolaturi, juurikin tuon herjailun takia. Paljon pätkä-ajoa ja webaston käyttöä. Latausvirta juurikin keskimmäiseen napaan ja maa runkoon.
Loppui herjaamiset vähäisestä varauksesta. weba pöhisee talvella varmasti 2krt päivässä sen 30min ja sähkö ei ole loppunut kertaakaan. Sähkössä aina yöt kotona.
« Viimeksi muokattu: 06.01.2022, 08:38:25 kirjoittanut Kassu69 »
Volvo V60 D4 AWD -19

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2698
Vs: Akun vaihto
« Vastaus #17 : 06.01.2022, 09:29:28 »
Osaisittekos valaista minua hieman SPA-alustaisen Volvon akkuvahdin toimintatavasta.

Mulla on autossa (V90) uusi akku ja akkuvahti nollattiin vaihdon yhteydessä. Mutta akkuhan ei varmasti ollut täysi kun se autoon laitettiin. En tiedä saako muutenkaan korjaamoilta ja liikkeistä normaalisti täysiä akkuja, harvoin noissa ainakin näyttäisi olevan ostajaa odottamassa akkuja ylläpitolaturissa. Tämä akku otettiin joka tapauksessa suoraan hyllystä.

Toisesta ketjusta opin, että akkuvahdin nollauksen jälkeen akkuvahti olettaa akun olevan täysi. Eli akkuvahti olisi sitten ollut pihalla akun todellisesta varaustasosta. Kuitenkin latasin akun parin päivän päästä laturilla, oikeaoppisesti pellin alta ja niin täyteen, että laturi oli siirtynyt ylläpitolataussykliin.

Jos auto akun vaihdon ja akkuvahdin nollauksen jälkeen luuli, että 80 Ah akku on täysi, mutta oikeasti varausta oli, sanotaan vaikka 30 Ah. Niin jos minä nyt latasin akkuun "puuttuvat" 50 Ah laturilla ja akkuvahti on saanut tästä tiedon koska lataus on tehty oikeasta paikasta, niin kaiken logiikan mukaan akkuvahdin pitäisi ainakin sen verran tajuta, että akun pitäisi nyt olla täysi koska sinne on tuupattu virtaa enemmän kuin olisi pitänyt edes mahtua.

Vai onko odotettavissa, että tuo ei nyt kuitenkaan ilman uutta akkuvahdin nollausta tajua missä mennään ja lopputuloksena käytän akun joku pakkasaamu kuivaksi webastolla kun alhaisesta varaustilasta ei tule impulssia, tai jotain?  ???
Asia ei ole ihan noin mustavalkoinen. Akkuvahti mittaa tulevia ja meneviä virtoja ja oppii hyvät lataussyklit ajan kanssa. Normaali oppiminen kestää kuitenkin ainakin päiviä tai useita lataussyklejä.

Jos herja alhaisesta varauksesta on näytössä ja vaihdetaan uusi akku nollaamatta akkuvahtia, herja säilyy näytössä vielä jonkin aikaa. Omistaja on tällöin ihmeissään, että autossa on joku vika ja siksikin akkuvahti pitäisi nollata akun vaihdon yhteydessä. Se oppii kyllä tavoille, vaikka akku olisi hieman vajaa.

Kun akku on jo vanha ja auto herjaa alhaista varausta (webasto ei toimi), ongelmasta pääsee hetkeksi eroon nollaamalla akkuvahdin. Huonon akun ja alhaisen varauksen yhteisvaikutus voi johtaa tilanteeseen, että auto ei edes lopulta käynnisty. Siksi on varminta ensin ladata akku täyteen ja vasta sitten nollata akkuvahti.

Ainakin oma V90 kaipaa akkuvahdin nollauksen ensimmäisten pakkasten aikaan tai muuten webasto ei toimi.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Säppo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 247
  • www.vrcf.fi
Vs: Akun vaihto
« Vastaus #18 : 06.01.2022, 23:09:19 »
Asia ei ole ihan noin mustavalkoinen. Akkuvahti mittaa tulevia ja meneviä virtoja ja oppii hyvät lataussyklit ajan kanssa. Normaali oppiminen kestää kuitenkin ainakin päiviä tai useita lataussyklejä.

Jos herja alhaisesta varauksesta on näytössä ja vaihdetaan uusi akku nollaamatta akkuvahtia, herja säilyy näytössä vielä jonkin aikaa. Omistaja on tällöin ihmeissään, että autossa on joku vika ja siksikin akkuvahti pitäisi nollata akun vaihdon yhteydessä. Se oppii kyllä tavoille, vaikka akku olisi hieman vajaa.

Kun akku on jo vanha ja auto herjaa alhaista varausta (webasto ei toimi), ongelmasta pääsee hetkeksi eroon nollaamalla akkuvahdin. Huonon akun ja alhaisen varauksen yhteisvaikutus voi johtaa tilanteeseen, että auto ei edes lopulta käynnisty. Siksi on varminta ensin ladata akku täyteen ja vasta sitten nollata akkuvahti.

Ainakin oma V90 kaipaa akkuvahdin nollauksen ensimmäisten pakkasten aikaan tai muuten webasto ei toimi.

Kiitos! Mielessäni toivoin, että akkuvahti olisi fiksumpi kuin vain purkua ja latausta yhteen- ja vähennyslaskeva, mutta pessimistinä ja varmaankin lukemiani juttuja väärin tulkiten epäilin pahinta. Hyvä jos tuo oppii ja omaksuu oikeille tavoille omatoimisesti.

Hyvä vinkki tulevaisuutta ajatellen, että kannattaa talven tullen nollata akkuvahti. Vähän sellainen fiilis tullut, että V90:n akkuvahti on herkempi kuin mitä se oli edellisen sukupolven Volvossa, joten viisain ojentaa sitä jatkossa vuosittain.

Poissa Taonen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Vs: Akun vaihto
« Vastaus #19 : 10.01.2023, 20:07:20 »
Kiitos! Mielessäni toivoin, että akkuvahti olisi fiksumpi kuin vain purkua ja latausta yhteen- ja vähennyslaskeva, mutta pessimistinä ja varmaankin lukemiani juttuja väärin tulkiten epäilin pahinta. Hyvä jos tuo oppii ja omaksuu oikeille tavoille omatoimisesti.

Hyvä vinkki tulevaisuutta ajatellen, että kannattaa talven tullen nollata akkuvahti. Vähän sellainen fiilis tullut, että V90:n akkuvahti on herkempi kuin mitä se oli edellisen sukupolven Volvossa, joten viisain ojentaa sitä jatkossa vuosittain.

Vanhaa ketjua, mutta kun olen akkua vaihtamassa ja jäänyt hieman epäselväksi tuo akkuvahdin resetointi. Riittääkö se, että uusi akku asennetaan täyteen ladattuna paikoilleen. Laitetaan auto käyntiin ja  seuraavaksi irroitetaan hetkeksi se vahdin piuha? Joku tuolla aiemmin sanoi, että vaatisi kompuutterilla resetoinnin, mutta vaatiiko todellakin. Vaihdon ajaksi ajattelin laittaa toisen akun kaapeleilla kiinni konehuoneeseen latauspiteisiin, niin ei mene virrat poikki.

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2698
Vs: Akun vaihto
« Vastaus #20 : 10.01.2023, 22:08:04 »
Vanhaa ketjua, mutta kun olen akkua vaihtamassa ja jäänyt hieman epäselväksi tuo akkuvahdin resetointi. Riittääkö se, että uusi akku asennetaan täyteen ladattuna paikoilleen. Laitetaan auto käyntiin ja  seuraavaksi irroitetaan hetkeksi se vahdin piuha? Joku tuolla aiemmin sanoi, että vaatisi kompuutterilla resetoinnin, mutta vaatiiko todellakin. Vaihdon ajaksi ajattelin laittaa toisen akun kaapeleilla kiinni konehuoneeseen latauspiteisiin, niin ei mene virrat poikki.
Olen nollannut akkuvahdin molempia tapoja käyttäen eli tietokoneella ja irrottamalla piuhan. Minusta lopputulos on ollut täysin sama. SoC eli akun varaustila on 100 % operaation jälkeen. Samaan lopputulokseen pääsee myös lataamalla akun autossa täyteen ulkopuolisella laturilla.

En varmuudella tiedä, nollaako tietokone jotakin muutakin kuin SoC:in, mutta käytännössä en ole tosiaan huomannut eroa.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Moottoripää

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 185
  • www.vrcf.fi
Vs: Akun vaihto
« Vastaus #21 : 15.01.2023, 23:28:39 »
Vanhaa ketjua, mutta kun olen akkua vaihtamassa ja jäänyt hieman epäselväksi tuo akkuvahdin resetointi. Riittääkö se, että uusi akku asennetaan täyteen ladattuna paikoilleen. Laitetaan auto käyntiin ja  seuraavaksi irroitetaan hetkeksi se vahdin piuha? Joku tuolla aiemmin sanoi, että vaatisi kompuutterilla resetoinnin, mutta vaatiiko todellakin. Vaihdon ajaksi ajattelin laittaa toisen akun kaapeleilla kiinni konehuoneeseen latauspiteisiin, niin ei mene virrat poikki.
Onnistuiko vaihto hyvin ja miten nollasit akkuvahdin? Oliko kyseessä V90 ja hybridi vai tavallinen? Itsellä on Vdash ja palikka, eli sillä varmaan saa akkuvahdin nollattua. Kiinnostaisi vaan tietää , paljonko säästää itse vaihtaen. Motonetissa 95 Ah AGM akku maksaa noin 230 €, paljonko lie Volvolla töineen?

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12498
Vs: Akun vaihto
« Vastaus #22 : 16.01.2023, 08:07:08 »
Onnistuiko vaihto hyvin ja miten nollasit akkuvahdin? Oliko kyseessä V90 ja hybridi vai tavallinen? Itsellä on Vdash ja palikka, eli sillä varmaan saa akkuvahdin nollattua. Kiinnostaisi vaan tietää , paljonko säästää itse vaihtaen. Motonetissa 95 Ah AGM akku maksaa noin 230 €, paljonko lie Volvolla töineen?
SAH:lla oli vaihdettuna n. 250€.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Taonen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Vs: Akun vaihto
« Vastaus #23 : 16.01.2023, 15:01:48 »
Olen nollannut akkuvahdin molempia tapoja käyttäen eli tietokoneella ja irrottamalla piuhan. Minusta lopputulos on ollut täysin sama. SoC eli akun varaustila on 100 % operaation jälkeen. Samaan lopputulokseen pääsee myös lataamalla akun autossa täyteen ulkopuolisella laturilla.

En varmuudella tiedä, nollaako tietokone jotakin muutakin kuin SoC:in, mutta käytännössä en ole tosiaan huomannut eroa.

Kiitokset tiedosta!

Poissa Taonen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Vs: Akun vaihto
« Vastaus #24 : 16.01.2023, 15:16:32 »
Onnistuiko vaihto hyvin ja miten nollasit akkuvahdin? Oliko kyseessä V90 ja hybridi vai tavallinen? Itsellä on Vdash ja palikka, eli sillä varmaan saa akkuvahdin nollattua. Kiinnostaisi vaan tietää , paljonko säästää itse vaihtaen. Motonetissa 95 Ah AGM akku maksaa noin 230 €, paljonko lie Volvolla töineen?

En ole vielä vaihtanut kun se ei ole tullut. Tilasin Tokmannilta kun siellä oli tarjouksessa "Käynnistysakku Varta Silver Dynamic AGM, 95 Ah" hintaan 210€. Sinisen "hintatarjous" vaihdettuna olisi ollut 365€ ja pelkän akun hinta olisi ollut 283€. Luulisinpa vielä, että se tarjous olisi ollut sille pienemmälle 80 Ah akulle? Toivottavasti tuo isompikin käy S90 2017? Ohjekirjassahan 2017 mallille näyttää olevan ainoastaan H7 AGM (80Ah) ja sitten 2018 mallille myös tämä isompi H8 AGM (95Ah). Lieneekö jokin este etteikö mahtuisi?

Poissa Moottoripää

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 185
  • www.vrcf.fi
Vs: Akun vaihto
« Vastaus #25 : 16.01.2023, 15:22:01 »
No jos satasenkin on työn osuus niin kannattaahan se itse vaihtaa.

Poissa Moottoripää

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 185
  • www.vrcf.fi
Vs: Akun vaihto
« Vastaus #26 : 16.01.2023, 17:03:54 »
Tokmannilla on nyt näköjään tarjous Woima 95 Ah AGM-akku 189€. Mutta onko kellään kokemuksia, onko tuo akku kelvollinen?

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2698
Vs: Akun vaihto
« Vastaus #27 : 16.01.2023, 18:18:04 »
Tokmannilla on nyt näköjään tarjous Woima 95 Ah AGM-akku 189€. Mutta onko kellään kokemuksia, onko tuo akku kelvollinen?
Eipä tuon merkin taida olla niin väliä, samaten ne toimii. Jos haluaa pitkän takuun, niin Bilteman vaihtoehto on myös hyvä:
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/akut-ja-tarvikkeet/akut/agm-akut/kaynnistysakku-agm-12-v-95-ah--2000029894
Vähän pienempi Bilteman AGM on ollut V40:ssä jo muutaman vuoden ja hyvin jaksaa Eberi pauhata aamuin illoin läpi talven, vaikka ajoaika on vain noin 10-13 min suuntaansa.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Moottoripää

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 185
  • www.vrcf.fi
Vs: Akun vaihto
« Vastaus #28 : 16.01.2023, 20:24:06 »
Eipä tuon merkin taida olla niin väliä, samaten ne toimii. Jos haluaa pitkän takuun, niin Bilteman vaihtoehto on myös hyvä:
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/akut-ja-tarvikkeet/akut/agm-akut/kaynnistysakku-agm-12-v-95-ah--2000029894
Vähän pienempi Bilteman AGM on ollut V40:ssä jo muutaman vuoden ja hyvin jaksaa Eberi pauhata aamuin illoin läpi talven, vaikka ajoaika on vain noin 10-13 min suuntaansa.
Olikin hieno homma tuon Tokmanin tarjous. Akkua on ainoastaan Tornion myymälässä :D Mutta Biltemasta taidan käydä hakemassa. Kävin katsomassa auton akkua. Alkuperäinen , eli navassa leima vuodelta 2017. Lienee aika vaihtaa. Akun päällä on jotain ihme lisäräpellyksiä , jotka saattaa vähän hidastaa vaihtohommaa. Tässä kuva.


Poissa Taonen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Vs: Akun vaihto
« Vastaus #29 : 16.01.2023, 21:39:12 »
Olikin hieno homma tuon Tokmanin tarjous. Akkua on ainoastaan Tornion myymälässä :D Mutta Biltemasta taidan käydä hakemassa. Kävin katsomassa auton akkua. Alkuperäinen , eli navassa leima vuodelta 2017. Lienee aika vaihtaa. Akun päällä on jotain ihme lisäräpellyksiä , jotka saattaa vähän hidastaa vaihtohommaa. Tässä kuva.


Tilasin Tokmannin verkkokaupasta ja se tuli oman kylän toimipisteeseen kolmessa arkipäivässä. Kävin juuri hakemassa ja laitoin yöksi laturiin. Huomenna meinasin vaihtaa tuon jenkkijarnan xc90:n ohjeiden mukaan. https://www.youtube.com/watch?v=GQ1SGYY0lUE En kyllä tiedä tarvitseeko tuota toista akkua kaapeleilla laittaa, koska tässähän on jo se toinen pieni akku siellä konehuoneessa? Taidan kuitenkin laittaa. Sitten vaihdon jälkeen vielä se nollaus, jota papparainen ei tainnut videolla mainita.

 

Samppasport  Futurez