Ateho  Elekma

D5 ei käynnisty kovalla pakkasella

  • 124 Vastauksia
  • 65036 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • www.vrcf.fi
D5 ei käynnisty kovalla pakkasella
« : 09.01.2012, 05:50:19 »
Eli nyt heti pienilläkin pakkasilla käynnistyvyys on heikkoa. S60 D5 '02 - 280tkm. Viime talvena samat oireet vasta kun pakkasta oli enemmän kuin -15 C. Tarkistin hehkutulpat ja jokainen ainakin toimii. Yhtään suutinvaihtoa ei ole tehty tähän mennessä, kai se on ensisijainen vikakohde näillä kilometreillä.

Pyytäisin suosittelemaan pätevää dieselkorjaamoa. Helsinki-Vantaa-Vihti-Nurmijärvi. Onko kenelläkään kokemusta Klaukkalan Dieselistä?

« Viimeksi muokattu: 04.02.2012, 12:53:12 kirjoittanut Kulmamies »

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • www.vrcf.fi
Vs: Korjaamovinkki - D5 ruiskusuutin varmaan vuotaa
« Vastaus #1 : 12.01.2012, 12:11:09 »
Itse itselleni vastaten.

Klaukkalan Diesel ilmoitti, etteivät oikein tunne Volvoja. Suosittelivat VolvoPro Tattarinsuolla. Sinne siis ...

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: Korjaamovinkki - D5 ruiskusuutin varmaan vuotaa
« Vastaus #2 : 12.01.2012, 13:29:31 »
Pyytäisin suosittelemaan pätevää dieselkorjaamoa. Helsinki-Vantaa-Vihti-Nurmijärvi. Onko kenelläkään kokemusta Klaukkalan Dieselistä?

Ei tuo oikein ole perinteisten dieselhuoltojen hommaa, koska suuttimen vaihto on lähes tulpanvaihtoon verrattava homma. Mitään korjauksia ei tuollaisille kauheasti kannata tehdä kun käytettyjä toimivia saa jo satasen paikkeilla.

Tuo paluuvuoto on siis vuoto, joka valuu painepuolelta suoraan paluupuolelle. Se on hyvin helppo testata itsekin, mikä suutin vuotaa. Kirkasta letkua Etolasta 5 kpl 2 metrin pätkiä tai vähempikin riittää. toisetpäät jonnekin ylös ja toiset päät suuttimiin yläpäähän paluuletkun tilalle. Sitten moottori tyhjäkäynnille ja katsellaan, miten letkut täyttyvät. Pientä vuotoa on kaikissa, mutta yhden suuttimen ero muihin näkyy helposti.

Sitten vaan viallisen suuttimen tilalle ehjä käytetty missä on samat lukemat.

Voi se vika olla muuallakin, eikä suuttimissa ollenkaan vaan vikaa voi olla esim polttoaineen paineessa, paineensäädössä,  siirtopumpussa, suodattimessa ...

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • www.vrcf.fi
Vs: Korjaamovinkki - D5 ruiskusuutin varmaan vuotaa
« Vastaus #3 : 12.01.2012, 14:45:51 »
OK. Kuullostaa helpolta.
Kerropa vielä miten paksua letkua etolasta pitää ostaa? Niitähän on millin välein..
Miten ja mistä voin ostaa käytetyn siten, että tiedän sen olevan vastaava kuin alkuperäinen? Näkeekö tyyppiä irrottamatta? Pitääkö irrotuksen yhteydessä varautua tiivisteiden yms. vaihtoon?
Tämä ongelma tuntuu olevan kovasti lämpötilariippuvainen. Tsekkaan hehkut vielä kertaalleen, tarkistin ne viime talvena kun noin -15 C alkoi käynnistys olla heikkoa ja kun lähti, niin jyrähti aika lailla. Nyt -5 C on jo liian kylmä. 30 min ardicin perässä ja lähtee kuin palmun alta.


Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: Korjaamovinkki - D5 ruiskusuutin varmaan vuotaa
« Vastaus #4 : 12.01.2012, 15:30:06 »
6mm letku lienee just passeli. Hienompi kyhäelmä olisi  hakea vaikka apteekista injektioruiskuja, joissa olisi tuollainen 6mm kärki. Näkee millilitrat suoraan :). Idea tässä on kuitenkin löytää se vuotava suutin.

Suuttimet näkee hyvin, kun nostat sen ison muovikannen pois moottorin päältä. Tuonikäisen auton suuttimen tyyppi on luultavasti  Bosch numerolla 0445110 078. Rinkulassa on vielä joku numero, mikä pitäisi olla sama. Rekkarilla ja VIN-koodilla sen kai saa kysyttyä vilvon varaosamyynnistäkin.

Edit: Hehkutulpat eivät maksa juuri mitään eli voi vaihtaa jos vaikka olisivat kuluneet eikä hehkuteho riitä. Kuitenkin yhdenkin suuttimen vuoto vaikuttaa siihen ettei rail-painetta tahdo heti muodostua ja tekee käynnistämisen vaivalloiseksi.
« Viimeksi muokattu: 12.01.2012, 15:37:19 kirjoittanut Nortti »

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • www.vrcf.fi
Vs: Korjaamovinkki - D5 ruiskusuutin varmaan vuotaa
« Vastaus #5 : 12.01.2012, 15:33:59 »
Kiitos selvistä ohjeista.
Onkohan muuta paikkaa kuin ruotsalaiset nettikaupat, josta noita saa käytettynä?

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: Korjaamovinkki - D5 ruiskusuutin varmaan vuotaa
« Vastaus #6 : 12.01.2012, 15:46:07 »
Kiitos selvistä ohjeista.
Onkohan muuta paikkaa kuin ruotsalaiset nettikaupat, josta noita saa käytettynä?

Ne kieltämättä alkavat olla kysyttyä tavaraa. bildelsbasen.se ilmoittaa joitakin tuollaisia ja samoin varaosahaku.fi. Lisäksi purkaamoilla on usein osia, mitä ei viitsitä laittaa nettiin. Soittokierros siis auttaa. Noista mainituista sivuista pitää sitä suutinta erikseen etsiä V70, S80 ja S60 kohdista.
« Viimeksi muokattu: 12.01.2012, 15:48:26 kirjoittanut Nortti »

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • www.vrcf.fi
Vs: Korjaamovinkki - D5 ruiskusuutin varmaan vuotaa
« Vastaus #7 : 12.01.2012, 22:14:36 »
Nostin muovikopan pois ja katselin vähän miltä näyttää.
Suuttimet on näköjään kiinni T30 torxeilla.
Numero on tosiaan 0445110 078. Rinkulassa on numero 2 ja on siinä pidempiäkin muita numerosarjoja.
Sitä mietin, että suuttimelta toiselle menevä paluuletku on ketjutettu läpi eli neljässä suuttimessa on kaksi liitintä. MIttausta varte toiset haarat pitäisi tukkia.
Voi olla, että etolan letkun saisi siihen runkoon kun ottaisi ne sokat pois ja nostaisi paluuletkuketjun sivuun. Runko, johon letku tulisi suoraan ylöspäin, on 10mm paksu. Kumpako tapa on parempi?
Keskimmäinen (viidestä) hehkusta on pimeä. Muihin menee aluksi yli 12A ja virta pienenee hehkun lämmetessä alle 10A.

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: Korjaamovinkki - D5 ruiskusuutin varmaan vuotaa
« Vastaus #8 : 13.01.2012, 12:31:26 »
Sitä mietin, että suuttimelta toiselle menevä paluuletku on ketjutettu läpi eli neljässä suuttimessa on kaksi liitintä. MIttausta varte toiset haarat pitäisi tukkia.
Voi olla, että etolan letkun saisi siihen runkoon kun ottaisi ne sokat pois ja nostaisi paluuletkuketjun sivuun. Runko, johon letku tulisi suoraan ylöspäin, on 10mm paksu. Kumpako tapa on parempi?
Keskimmäinen (viidestä) hehkusta on pimeä. Muihin menee aluksi yli 12A ja virta pienenee hehkun lämmetessä alle 10A.

Tarkoitin juuri sitä, että otetaan ne sokat pois ja nostetaan liittimet injektorin sisältä pois. Se reikä on tasan 6mm jonne letkunpäät sopivat. Paluuletkusta saattaa jotain tihkua ja sen voi vaikka rutistaa tukkoon, jos letku ei ole niin kovettunut että murenee. Varsin usein tuonverran ajetussa on se letku myös hankaantunut ja sitä kannattaa tarvittaessa hiukan kiertää eri asentoon.

Yksikin hehkutulppa haittaa pakkasella käynnistyvyyttä.

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • www.vrcf.fi
Vs: Korjaamovinkki - D5 ruiskusuutin varmaan vuotaa
« Vastaus #9 : 13.01.2012, 12:48:07 »
OK. Kiitos taas Nortti.

Onko tietoa paljonko sininen veloittaa hehkutulpista, Motonetista saa Boschin hehkut vajaa 28egee/kpl. Suosituksena vaihtaa kerralla kaikki, ei yksittäistä. Liekö markkinointia vai faktaa?
Aion suorittaa ohivuodon mittauksen viikonloppuna ja ensi viikolla tehdä mitä pitää perustuen tuloksiin.

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • www.vrcf.fi
Vs: Korjaamovinkki - D5 ruiskusuutin varmaan vuotaa
« Vastaus #10 : 15.01.2012, 16:14:18 »
Ostin Boschin hehkut (5 kpl) ja vaihdoin. Kokeilin käynnistystä noin -7 C. Sahasi vain, en yrittänyt kovin pitkään.

Otin suuttimien paluuletkut irti, vedin siihen rungon päälle 9mm letkut (Nortin neuvomaa 6mm letkua (ulkohalkaisija) ei löytynyt). Kaupassa on kyllä 6mm letkuja mutta se on sisähalkaisija. No eipä mitään hätää. Olin mitannut että runko on 10mm joten 9mm letku sopi siihen hyvin.

Olin ajatellut että videokuvaan nesteen nousua letkussa. Kävi vain niin, että laitoin auton tyhjäkäynnille ja näin tuulilasin läpi että vasemmanpuoleinen letku täyttyi sellaista vauhtia että piti sammuttaa kone. Ei ehtinyt kunnolla kissaa sanoa.

Ohessa kuva, johon merkattu pinnat noin 10s tyhjäkäynnin jälkeen.

Päättelin tästä, että hommaan yhden mahdollisimman vähän ajetun käytetyn suuttimen, siihen kiinnikkeen siniseltä ja asennan paikalleen. 

Mielipiteitä?

http://s425.photobucket.com/albums/pp333/Miikan_photos/?action=view&current=Ohivuoto.jpg
« Viimeksi muokattu: 15.01.2012, 16:19:30 kirjoittanut Jorma »

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6352
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Eipä ole erityisen epäselvää missä vika :) Velipojan autosta on löydetty samalla tavalla kaksi viallista suutinta, noin parin vuoden aikana. Toinen suutin ostettiin Siniseltä ja toinen paikallisesta tavallisesta varaosaliikkeestä. Tarvikeliikkeestä olisi saanut 3kpl suuttimia Sinisen hinnalla ja tuote oli kuitenkin täysin sama, suuttimessa oli jopa Volvon varaosanumero.

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Hienoa omatoimisuutta Jorma! Tuossa on luultavasti ollut onnistumisen iloa, kun vika löytyy pienellä vaivalla :).

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • www.vrcf.fi
Tänks. Kyllähän Teidän apu aina lämmittää sydäntä ja totta.. onnistumisen iloa tuli tästä.

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • www.vrcf.fi
Vaihdoin suuttimen eilen. No tänään ei ollut pakkasta kuin -5C mutta lähti käyntiin kuin palmun alta verrattuna esim. viime viikkoon kun -7 C ei meinannut lähteä lainkaan ilman ardicia. Minusta tuntuu, että moottori käy tyhjäkäyntiä nyt tasaisemmin, ihan kuin yksi pytty ei olisi aiemmin ollut mukana lainkaan joka iskulla. Voin toki kuvitellakin vain ;)

Kannessa olevan tiivistepinnan sain puhdistettua aivan kirkkaaksi tällaisella työkalulla: (imuroin muuten reiän ympäryksen puhtaaksi ennen mitään toimenpiteitä, minulla siinä oli hyönteisiä, hämähäkkejä jne. iso kasa)

250mm 8mm pultti, 10mm avaimelle. Leikataan vanhasta froteepyyhkeestä pala ja kiedotaan se pultin kannan ympärille, muoviteipillä kiinni varteen. "Tollon" max halkaisija n. 15mm. Sitten kiinnitetään se akkuporakoneeseen, kastetaan kasgaspää tärpättiin ja hetken pyöritys reiässä. Kangas hieroo hetkessä tiivistepinnan kirkkaaksi ja muuttuu itse aivan mustaksi.

Se jousiprikka, joka on urassa suuttimen yläpäässä, tuotti hikipisaroita. Asennussarjan kiinnitysraudan vaihto käytettyyn suuttimeen vaatii tuon prikan poistoa ja uuden asennusta. Koin hankalaksi enkä keksinyt mitään kätevää konstia. Suuttimen alapäässä on vielä toinen ura, johon prikka pysähtyy.

Toistin ohivuotomittauksen ja nyt ohivirtaustasot on kaikissa viidessä suunnilleen samat ja mikä tärkeintä, vähäiset.

 

Kulkukoira  Proturbo