Tuli tempaistua tuossa vahat pintaan, kun oli vielä justiinsa sen verran lämmintä:
(http://img.photobucket.com/albums/v488/ekidekidei/tekniikka/Volovo/th_Vahattu1.jpg) (http://smg.photobucket.com/albums/v488/ekidekidei/tekniikka/Volovo/?action=view¤t=Vahattu1.jpg) (http://img.photobucket.com/albums/v488/ekidekidei/tekniikka/Volovo/th_Vahattu.jpg) (http://smg.photobucket.com/albums/v488/ekidekidei/tekniikka/Volovo/?action=view¤t=Vahattu.jpg)
Tuli myös huomattua pari uutta oiresta näin ensimmäisillä kylmillä ajoilla:
Ajovalokytkimessä oleva - ilmeisesti parkkien - merkkivalo ei aina pelaa, mutta kaikki lamput palaa kyllä. Lienee jokin kylmäjuotoksen poikanen siellä...
Ja sitten jokusen kerran tuo kuskin ovi on tehnyt niin jotta lukitessa sen lukkonuppi menee kyllä alas, mutta tulee samantien ylös. Lukot auki ja kiinni, niin sitten on pysynyt lukossa... Lienee ottaa ja purattaa lukkopesän...?
(http://img.photobucket.com/albums/v488/ekidekidei/tekniikka/Volovo/th_TermostaattiLarge.jpg) (http://smg.photobucket.com/albums/v488/ekidekidei/tekniikka/Volovo/?action=view¤t=TermostaattiLarge.jpg)
Tuli haettua termostaatti. Meinasivat tarjota ensin jotain termostaattisarjaa yli satasen hintaan, mutta lie vissiin -03 ja nuorempiin? Mutta löytyi sieltä ihan sekin mitä haettiin 23€ hintaan.
Wahlerin termostaatti näkyy olevan 90' merkinnällä.
Käytiin tuossa kaupassa, niin takaisin tullessa hälytin kertoi jotta oli lauennut... Kaikki paikat oli kumminkin ehjät. Onkohan tuossa joku tönäisytunnistin, vai onko se tuo kuskin oven lukko mahdollista häikätä tuolleen? Sisätutkaa tuossa ei vissiin ole, ainakaan häly ei laukea jos lykkää käden avoimesta ikkunasta sisälle...?
Ei pikku volvossakaan hälytin lauennu vaikka istu sisällä ja ovet lukossa. mut sisätutka reagoi kännykkään jos se rupee soimaan, ikkunoiden raappaamiseen ja sisälämppäriin jos tohisee ylöspäin. Eli jos paukautat ikkunan rikki niin alkaa hälytin ulvomaan.
Tuolla kännykällä on hyvä testata tuo sisätutkan olemassa olo, kännykkä autoon ja ovet lukkoon ja soittaa siihen niin pitäs ruveta hälytin huutaan.
Juu, ei tullut tuota kännykkää testattua, mutta olihan siinä sisätutkakin tuossa: Aukaisin ikkunan, laitoin ovet lukkoon, ja odottelin kunnes salpalukitus napsahti päälle. Sain hälyn laukeamaan kun vein käden ikkunasta sisälle, eli on tuossa se tutkakin.
Tosin eipä enää sireeni huutanut, valot vain vilkkui. Ja käynnistäessä paukahti tuttu ilmoitus ruutuun: "Hälytinjärj. Huolla heti"... ::)
Purkuosa sattui siis tällä kertaa hajoamaan kuukauden käytöllä. :P Kyselen vielä takuista, mutta jos ei mene niin otan tuon uudemmankin auki ja katselen mitä on syönyt. Akkupaketin laitoin justiin tilaukseen.
Vaihdoin termostaatin, ja tunnosti olleen ihan aiheellista. Nimittäin nyt ei tuo yläletku enää lämpene yhtä äkkiä niin kuin ennen, ajossa lämpömittarin viisari nököttää just jämptiin puolivälissä, ja kulutuskin näyttäisi näin lyhyellä testiajolla pudonneen noin litralla. :D
Reissun päällä ollaan Volvolla... Noin about 700 km on matkoja tullut, josta 350 ensimmäistä miltei yhtä soittoa - ja hyvin on raksuteltu menemään. 7,5l/100km on ollut tähänastinen keskikulutus - ei mielestäni paha reilun 1500kg painoiselle pirssille. :P
Uusi värinänvaimennin odottelee peräkontissa asennustaan. 60€ maksoin kun sattui hyvä tuuri englannissa, purkuosasta pyytivät kaikissa kyselemistäni paikoissa 100-120€...
Tosin täällä mäkisemmissä maisemissa tuli yksi ihmetys herkille korville, nimittäin vedättäessä ylämäessä siinä 2500-3000 r/min moottori hieman nakuttelee silloin tällöin? Onko tässä odotettavissa nakuanturin uusintaa, vai sekoittaako tuo hihnan vipatus tuota touhua? Muuten on menty kyllä nätisti, mäetkin tuntuvat ylittyvän tosi kevyesti. :D
Jups, tuli tuo reissukin tehtyä. Reilun tuhannen kilometriä tuli ajeltua ja hyvin sitä raksuteltiin menemään. 8)
Ekat pakkaset tuli koettua täällä pohjanmaalla, tosin aika huonoissa merkeissä alkoi talviajokausi käyntiin - nimittäin oli sitten akku tyhjä...
Hieman taustaa:
Viimeksi ajettu 5 päivää sitten, jolloin tosin ei pitkä lenkki ollut (n. 8km yhteensä, kolme käynnistystä ja konepesu), sitä edellisenä päivänä 350km parilla pysähdyksellä. Tänään sitten -8°C lämpötilassa yrittämään: Avainta reikään, kääntö, ja TRRRRRRRRRRRRRRRR. :-\
Täräytin konehuoneesta käsin 12 A laturilla virtaskaa akulle (mittarin mukaan näytti aluksi noin 10A imevän, tosin muutaman kymmenen sekunnin päästä latausvirta laski noin 8A:iin), ja parin minuutin jälkeen kattila räpsähtikin tulille.
Jännitemittarilla tutkiskelin jotta kyllä sieltä se 14V ja rapiat löytyi sekä itse akun navoilta, kuin starttimoottorin kaapeliltakin. Laturi vielä kytkettynä pääsi tutkimaan jotta paljonko sieltä vielä tulee virtaa moottorin käydessä: noin 5A oli lukema, mikä pysyi samassa vaikka kytki ajovalot sekä lämmityslaitteen puhaltimen täysille, eli mielestäni akun latautumisen edellytykset ovat olemassa.
Käytin pirssiä vielä paikallisessa autotarvikeliikkeessä (josta tuon akun syksyllä ostinkin), jossa ystävällinen kauppias mittari akun testerillä (mikä mittaa kuulema käynnistysvirran). Sanoi jotta hieman on vielä alivarausta mutta kunnossa pitäisi oleman... Tottahan se käynnistysvirran perusteella toimii - kun kerran käyntiin lähti, mutta onko semmosta normia keksitty jotta miten hyvin akku ottaa latausta vastaan? Luulisi jotta tyhjä akku imee enemmän kuin 5A vaikka kylmä onkin... Samaa ihmettelin jo syksyllä, jotta tosi laiskasti imee...
Akku on tällä hetkellä latuuksissa, ja näytti noin kahden tunnin lataamisen jälkeen ottavan sitä viittä ampeeria. Tosin se on samalla kiinni autossakin että mitä lienee menee sinne...
Kyllähän tuo tiedossa on jotta melkosia virtahaukkoja nämä on, mutta on se nyt helevetti jos talvikelillä joutuu olemaan joka yö laturin nokassa... >:(
Taidan joutessani kytkeä ampeerimittarin kiinni, näkee jotta paljonko tuo auto oikein imee virtaa yksikseen pihalla.
Jaa niin... Hommasin tuossa puolessa reissussa uudet pyyhkijän sulat. Heittivät kolajamasta ja nyt NÄKEE! ;D Tosin ajovaloilla ei taas sitten näe oikein mitään...
Nyt ku luin noi sun juttus tosta voolvosta, ni yhtään ei kateeks käy nimitäin ostin itsekki noin kuukausi sitten -99 S80 170 hv ajettu 240000 jakopää tehty 210000 kaikko huollot kirjan mukaan. Vikaa en ole löytäny sitten minkäänlaista? Ainoa vikailmotus tuli kun vaihdoin xenonit mutta ostin siihen vastukset väliin niin sekin ilmoitus sitten häippäs. Tähän mennessä olen erittäin tyytyväinen volleen ja varsinki automaatti sellaiseen manuaalia en sitten tämän jäkeen enää huolikkaan. Saako kysyä minkä hintainen toi sun projekti on? siis mitä mahdoit maksaa volvosta, ja ilmeisesti tiesit kaikista vioista jo ennen kauppoja? Täytyy hattua nostaa et viittii ja osaa tehdä noita remppoja ite koska noi ku korjattas liikkeessä niin kyllä sais olla lompakolla paksuutta:) Ei mutta ku työn iloo projektilles toivottavasti tulee kuntoon....Ps täytyypä laittaa kans kuvia ku kerkeis vaan ottaan (tiätysti pestynä) eihä sitä muuten kehtaa...
Hehh... ;D Nooh, en minäkään ihan arvannut jotta mihin käteni tungin kun ostin, mutta pitää ottaa kokemuksen kannalta. ;)
Tuolta ensimmäiseltä sivulta löytyvät tarkemmat tiedot lähtökohdista, mutta tosiaan sen 4300 tästä maksoin. Myyjä ilmoitti jotta pientä sanomista vaihdelaatikossa ja - kuten arvata saattoi - paikan päällä katsellessa sitten paljastui muutakin. Tosin on niitä paljastuksia löytynyt vielä ostotapahtuman jälkeenkin...
Mutta ei tuo nyt niin paha ole miltä ehkä näyttää, tämä on ollut alun alkaen työsuhdeautona mikä ilmeisestikin sitten liisausajan jälkeen ostettu omaksi. Huollot on teetetty merkkihuollossa sinne alun 200tkm, ja senkin jälkeen aika pitkälle korjaamolla. Pari viimeisintä vuotta on hieman pimennossa - lieneekö ollut sitten kiertopalkintona - mutta on tuohon silläkin aikaa jouduttu osia vaihtamaan. ;D Kuitteja on iso pinkka, ja alustan osia tuohon on viimeksi vaihdatettu katsastukseen.
Aikalailla tyyppivikojahan nuo ovat olleet tähänastiset. Näyttäisi siltä jotta siinä 250 tkm jälkeen tulee aika monella osalla ikä täyteen, lienee yksi syy minkä takia lienee myyntiin tullut, nimittäin viimeisten parin vuoden aikana on osaa vaihdettu ainakin alun kolmen tuhannen eurosen edestä.
Helevetin kalliiksihan tuo olisi tullut jos olisi joka vikaa pitänyt korjaamolla käydä huoltamassa, mutta itse tehden aikaa säästämättä ja tämän foorumin ystävällisten porukoiden avustuksella on tullut säästettyä euro poikinensa. Laskin juuri tuossa, jotta noin 1700€ on mennyt tähän mennessä varaosiin ja niihin pakollisiin huoltokäynteihin (ohjelmoinnit), ei mielestäni paha hinta harrastuksesta. :P
Laittelehan ihmeessä kuvia ja tarinaa tulemaan! :) Toivotan huolettomia kilometrejä autosi kanssa. :)
Testasin tänään virrankulutusta yleismittarilla (10A asteikko):
Autossa ovet kiinni, samoiten takaluukun lukkosalpa lukitussa asennossa. Hälytintä ei kytkettynä.
Akku kiinni: 6A
noin 5 sekuntia kulunut kiinnityksestä: 0.32A
noin 5 minuuttia kulunut kiinnityksestä: 0.26A
noin 10 minuuttia kulunut kiinnityksestä: 0,17A
noin 30 minuuttia kulunut kiinnityksestä: 0,17A edelleen...
Onko tuo nyt sitten normaalia vaiko eikö? Jostain luin jotta alle 22 mA tulisi olla loppuviimein tuo virrankulutus, mutta onko tuo nyt sitten 170mA vai mitä häh? :-\
Pitänee vielä ottaa tuo hälyttimen sireenin sulake veks, siellä kun lienee majailee vuotanut akku...
Akussa oli kahden päivän latauksen jälkeen abaut 13V (tämä viisarimittarilla todettu, eli ei niin tarkka), on irti edelleenkin niin näkeepähän jotta tyhjeneekö...
Sainpa tänään vaihdetuksi tuon hälyttimen sireenin (toimittivat toisen takuuseen ilman eri kuluja :) )... Nyt virrankulutus kotvan seistyään on 0.02A, että ainakin osasyy oli tuossa sökössä sireenissä. ::)
Tuo syksyllä ostamani akku on nyt viettänyt kolmatta päivää yksikseen tallin lattialla, 12.98V oli napajännite.
Päivitellääs vähäsen...
Tosiaan, kun lumet sulivat asfaltilta ja alkoi tuota päivittäistä ajoa olemaan enemmän, alkoi vaihdeaskikin näyttää väsymisen merkkejään. Tuo 1-2 vaihto oli samanmoinen kuten ennenkin, mutta 2-1 alkoi oikkuilemaan enemmän. Joskus vaihtoi nätisti, joskus taas nytkäyttämällä, ilmeisesti puslat siellä pyörähtelivät aina välillä sopivasti... Samaten tuo outo kahina alkoi kuulua jo ajossakin, joten oli aika liputtaa Volvo varikolle ja ottaa vanha palvelija käyttöön.
Noh, siinä vierähti kevät, ja kesäkin aikalailla muita töitä tehdessä, ja Volvo sai oleilla talvikengillään verstaan edessä vuoroaan odottelemassa. Koetti elokuu, jolloin täräytettiin vekotes käyntiin (lähti parilla pyöräytyksellä - kunhan saatiin akkuun virtaa. :D), ja talliin. Päivä siinä noin about meni, kun saatiin tehtyä nostoviritykset ja saatiin aski pöydälle.
(http://www.eerojaaskelainen.com/kuva.php?id=409&otsikko=kylla) (http://www.eerojaaskelainen.com/kuva.php?id=409) (http://www.eerojaaskelainen.com/kuva.php?id=410&thumbi=kylla) (http://www.eerojaaskelainen.com/kuva.php?id=410)
Laatikkoa purkaessa selvisikin jo pari syytä vikaan, nimittäin pääakselia nostaessa kilahti yksi pusla alas, ja toinen jäi akselin juureen: Etummaisen aurinkopyörän puslathan ne siellä, ja pyörineet kummastakin päästä väljiksi... :P
(http://www.eerojaaskelainen.com/kuva.php?id=394&thumbi=kylla) (http://www.eerojaaskelainen.com/kuva.php?id=394) (http://www.eerojaaskelainen.com/kuva.php?id=403&thumbi=kylla) (http://www.eerojaaskelainen.com/kuva.php?id=403)
Olihan tuo akselikin ottanut itseensä sen verran, jotta uutta vaatii...
(http://www.eerojaaskelainen.com/kuva.php?id=408&thumbi=kylla) (http://www.eerojaaskelainen.com/kuva.php?id=408)
Ja noiden päälle vielä ainakin kaksi poikinutta O-rengasta.
Tällä hetkellä odotellaan uutta akselia sekä puslasarjaa Englannista, noin viiden sadan puoti lienee se.