Sitten on myös nelipyttyisiä pikkukoneita, jotka luonnostaan kiertävät rajusti, eikä ole kaksoismassoja/damppereita. Johtuuko siitä että kampirauta on lyhkäisempi (esim volvon vinokone vs litranen pikkukone)?
No esimerkiksi käytännössä kaikki prätkän moottorit on ilman dampperia. R6 on sieltä jenkaavimmasta päästä, rajoittimen ollessa 16 750 rpm kantissa.
Kampi joka ei tarvitse dampperia on tosiaan useimmiten lyhyt ja osin sen sivutuotteena jäykkä, tarkkaan ottaen haluttava asia on se että kammen ominaistaajuus, jolla se siis värähtelee vapaasti kun jännitys taivutuksen jälkeen vapautuu, on sellainen että moottorista tulevat tällit eivät koskaan saavuta samaa taajuutta (taikka mielellään myöskään niitä harmonioita).
Asia on selitetty suppeasti ja helposti avautuvasti täällä:
http://www.epi-eng.com/mechanical_engineering_basics/vibration_intro.htmja
http://www.epi-eng.com/mechanical_engineering_basics/torsional_vibration_intro.htmsekä
http://www.epi-eng.com/mechanical_engineering_basics/transmissibility.htmValaisevat kuvaajat hetkellisistä vääntöimpulsseista vääräraudassa. (Jotka siis huomattavasti ylittävät dynossa mitatun keskiväännön).
http://www.epi-eng.com/piston_engine_technology/torsional_excitation_from_piston_engines.htmJa sitten vielä lyhyt yhteenveto siitä että se on
kampiakseli joka hajoaa hallitsemattoman vääntövärähtelyn seurauksena.
http://www.epi-eng.com/piston_engine_technology/crankshaft_torsional_absorbers.htmHaipakkakammetkin tahtovat olla jotain SAE 4340 tyylistä ainesta, eivät SAE 6150 tai 9254 tms. jousiterästä.
Värähtelyt eivät sinällään ole ongelma jos ja kun ne hallitaan, sopivalla vaimentimella a.k.a. dampperilla.
Mitä taas asennontunnistukseen dampperista tulee niin esimerkiksi M3 S50 moottorissa se toimii kyllä ihan hyvin.
S52 mittaus on toisessa päässä kampuraa, mutta siis nimenomaan kammessa, ei vauhtipyörässä ja samalla tapaa se akseli joustelle siinä päidensä välillä ja värähtelyt pidetään kurissa etupäässä olevalla vaimentimella.
Sinällään on mielenkiintoista että LUK valmistaa nykyään vaimennettuja rattaita jakopäiden ja tasapainoakselin ketjujen elinkaaren pidentämiseksi.