Autodiagnoosi  Carcom Oy

Vähäpäästöisyys

  • 36 Vastauksia
  • 22866 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Antti79

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Vähäpäästöisyys
« : 29.01.2012, 18:50:37 »
Arvon Volvoilijat!

Kertokaapas mitä Volvojenne rekisteriotteissa lukee. Päästöistä siis. Kiinnostaisi minkä vuoden jälkeen varsinkin 700-sarjalaiset ovat vähäpäästöisiä.

Poissa VT86

  • Hallituksen varapj
  • Administrator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3199
  • Accidental Motorsport - Koska voin
Vs: Vähäpäästöisyys
« Vastaus #1 : 30.01.2012, 14:27:05 »
Arvon Volvoilijat!

Kertokaapas mitä Volvojenne rekisteriotteissa lukee. Päästöistä siis. Kiinnostaisi minkä vuoden jälkeen varsinkin 700-sarjalaiset ovat vähäpäästöisiä.

Tekniikka/viritys osioissa hyvinkin laajailti tietoa aiheesta mutta lyhyesti kaikki -92 jälkeen rekisteröidyt. Ja Volvon osalta iso osa 90-lukuisista (=Katilliset/sähköruiskulliset), koska maahantuoja sai verohelpotuksia vähäpäästöistiä.
MB 200DTIC==> w201==> 2xN14==> Toledo TDI==> Leon 1,8t 20vt TS4 "CupraR" + Saab 900NG Turbo 306 2.0 16v + 306Gti-6 +V60 '14.5 => Mondeo 4x4 '18 => Octavia RS 4x4 '19
Suzuki GS450 ==> Honda CBR900RR+Solifer SM+Suzuki GT125 + BMW F900R '22

Miksi? - Koska voin!

Poissa 740 GLE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • Pohjoinen Besserwisser
Vs: Vähäpäästöisyys
« Vastaus #2 : 30.01.2012, 19:45:02 »
Yhtä ainoaa vuosimallirajaa ei tule löytymään, koska lambda-sondeja alkoi ilmaantua uusien autojen säleikköihin jo 80-luvun lopulla vaikka samaan aikaan vielä myytiin myös ilman kattia olevia autoja.

Sen lisäksi autoja on tuotu yksityisesti eri reittejä. Itselläkin oli aikanaan yksi vähäpäästöinen 1985 240 GL.
Pehmennetty E220 CDI Avantgarde
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä

Poissa Antti79

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Vs: Vähäpäästöisyys
« Vastaus #3 : 30.01.2012, 21:11:45 »
Kiitokset vastauksista.

Eli kun haluan 700:n ei-vähäpäästöisen Volvon, on vaan rekisteriote luettava tarkasti, eikä tuijotettava vuosimallia.

Poissa Volvo 24T

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 133
  • www.vrcf.fi
Vs: Vähäpäästöisyys
« Vastaus #4 : 31.01.2012, 16:31:25 »
Miten on mahdollista että esim. mun volvossa v70 -03 2.4t on  n.240gr/km päästöt kun se ei vie edes polttoainetta sen vertaa kilometriltä?
Volvo V70 2.4T -03 ex. Volvo S40 1.8 -97
ex. Nissan Pick-Up Rokkimonsteri 2.5TD -88
ex. Mercedes-Benz C 200 -01
ex. Jeep Grand Cherokee 3.1TD -01

Poissa Puavo

  • Riimittelevä konsultti
  • Administrator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1609
  • Mafia Connections
Vs: Vähäpäästöisyys
« Vastaus #5 : 31.01.2012, 16:34:16 »
Miten on mahdollista että esim. mun volvossa v70 -03 2.4t on  n.240gr/km päästöt kun se ei vie edes polttoainetta sen vertaa kilometriltä?

Polttoaineen palaessa siihen yhtyy ilmasta happea, jolloin päästöjen massa on suurempi kuin käytetyn polttoaineen.
Volvo 244 DL -84 -> Volvo 245 GLi -87 -> Volvo 244 Turbo -81 -> Volvo V70 I Classic ->  Toistaiseksi Volvotta

Poissa sjvirt

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 419
  • www.vrcf.fi
Vs: Vähäpäästöisyys
« Vastaus #6 : 01.02.2012, 14:08:24 »
Polttoaineen palaessa siihen yhtyy ilmasta happea, jolloin päästöjen massa on suurempi kuin käytetyn polttoaineen.

Jep, 1 kg bensiiniä vaatii palaessaan 14,7 kg ilmaa. Litroissa vastaavat luvut ovat 1 litra bensiiniä ja 10.000 litraa ilmaa.

http://www.rvs.fi/diagnostic/page38.html

Paikalla TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 9029
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Vähäpäästöisyys
« Vastaus #7 : 01.02.2012, 14:25:23 »
Jep, 1 kg bensiiniä vaatii palaessaan 14,7 kg ilmaa.

Tosin tuosta ilmasta pitkästi yli 70% on typpeä joka ei osallistu palamiseen.

Mutta esim. hiilidioksidin osalta moottorissa syntyvästä CO2:sta on C peräisin polttoaineesta ja O2 ilmasta eli päästöjen painossa on poltettu happi mukana.

Vastaavasti kahta poltettavan hiilivedyn vetyä kohti kuluu ilmasta yksi happiatomi (2H -> H2O) ja tässä paino lisääntyy moninkerroin.

Poissa sjvirt

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 419
  • www.vrcf.fi
Vs: Vähäpäästöisyys
« Vastaus #8 : 01.02.2012, 14:46:30 »
Tosin tuosta ilmasta pitkästi yli 70% on typpeä joka ei osallistu palamiseen.

Mutta esim. hiilidioksidin osalta moottorissa syntyvästä CO2:sta on C peräisin polttoaineesta ja O2 ilmasta eli päästöjen painossa on poltettu happi mukana.

Vastaavasti kahta poltettavan hiilivedyn vetyä kohti kuluu ilmasta yksi happiatomi (2H -> H2O) ja tässä paino lisääntyy moninkerroin.

Entäs typen oksidit eli NOx:t.

Mikäs niiden syntymekanismi on? Eikös ne aiheudu moottorin läpi virtaavasta "turhasta" typestä, jota ei palamiseen tarvita, mutta puhtaan hapen syöttäminen olisi sekin hankalaa.

Itse olen sen verran heikko kemiassa, että en lähde tarkemmin analysoimaan.

Paikalla TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 9029
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Vähäpäästöisyys
« Vastaus #9 : 01.02.2012, 15:09:08 »
Entäs typen oksidit eli NOx:t.

Mikäs niiden syntymekanismi on? Eikös ne aiheudu moottorin läpi virtaavasta "turhasta" typestä, jota ei palamiseen tarvita,

Jep. Happihan on suurimmaksi osaksi ilmasta kotoisin (nykybensa sisältää myös jonkin verran happea, mutta ei sentään ole rakettipolttoainetta  :P), joten NOx syntyy pääasiassa siitä että ilman typpi reagoi ilman hapen kanssa kuumissa olosuhteissa.

Vähäpäästöisistä kun puhutaan, kolmitoimikatalysaattori pelkistää typen oksidit takaisin typeksi ja hapeksi eli siltä osin nettoreaktiota ei juurikaan tapahdu ilmanoton ja pakoputkenpään välissä.

Poissa Volvo 24T

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 133
  • www.vrcf.fi
Vs: Vähäpäästöisyys
« Vastaus #10 : 01.02.2012, 18:01:38 »
Aivann tullut näin maalaisena monesti ihmeteltyä :D onse  silti aikamoinen saaste kökkö mitä esim.100km tulee :buck2:
nooh ei se 240g co2 oo paljoa verratuna Jeepin 380g co2 :D
Volvo V70 2.4T -03 ex. Volvo S40 1.8 -97
ex. Nissan Pick-Up Rokkimonsteri 2.5TD -88
ex. Mercedes-Benz C 200 -01
ex. Jeep Grand Cherokee 3.1TD -01

Poissa Sipilä

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 422
Vs: Vähäpäästöisyys
« Vastaus #11 : 01.02.2012, 18:22:14 »
-90 740 tic, B230FT koneella. Rekisteriotteessa ei ole mainintaa vähäpäästöisestä tai katalysaattorista.

Poissa Jones74

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • www.vrcf.fi
Vs: Vähäpäästöisyys
« Vastaus #12 : 01.02.2012, 19:00:04 »
-90 740 tic, B230FT koneella. Rekisteriotteessa ei ole mainintaa vähäpäästöisestä tai katalysaattorista.

-91 940, B234F koneella, eikä myöskään mitään mainintaa ko. asiasta rekisteriotteessa.

Paikalla TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 9029
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Vähäpäästöisyys
« Vastaus #13 : 01.02.2012, 19:04:54 »
Niin ja täällä -89 740 B230F, vähäpäästöinen.

-91 240 B230F, vähäpäästöinen.

-85 760 B28E, melkoiset päästöt :ristus

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: Vähäpäästöisyys
« Vastaus #14 : 01.02.2012, 19:57:47 »
-90 740 tic, B230FT koneella. Rekisteriotteessa ei ole mainintaa vähäpäästöisestä tai katalysaattorista.
-91 940, B234F koneella, eikä myöskään mitään mainintaa ko. asiasta rekisteriotteessa.
Molemmat erittäin todennäköisesti vähäpäästöisiä, kannattaa kysyä katsastuskonttorilta.

Kiitokset vastauksista.

Eli kun haluan 700:n ei-vähäpäästöisen Volvon, on vaan rekisteriote luettava tarkasti, eikä tuijotettava vuosimallia.
Rekisteriotteessa ei välttämättä lue mitään vähäpäästöisyydestä vaikka sellainen olisikin. Ota myös huomioon että jos siellä on "varustettu kolmitoimikatalysaattorilla" tai "-happi tunnistimella" on kyseessä vähäpäästöinen kori. Eli ei muutakun konttorilta kysymään jos epäselvyyttä.

Suurimmaksi osaksi "rajat" menee siten, että ennen 1988 valmistetut kaikki ei-vähäpäästöisiä. 1989 jälkeen molempia, F koneelliset (LH2.4, sähköruisku) vähäpäästöisiä, esimerkiksi B200F, B230F, B230FT ja B234F.
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

 

KL-varaosat  Race.fi