Carcom Oy  Ateho

volvo 242 -82 raaseri 372hp @ 2bar

  • 523 Vastauksia
  • 179161 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Paikalla JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7974
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: volvo 242 -82 rotta dellorto 40mm+ahdin
« Vastaus #105 : 18.01.2011, 21:17:55 »
mutta on valkoista..
Eikös toi kieli siitä, että menee jäähdytysnestettä sylinteriin?

Poissa la_bot

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 389
  • kaiken maailman rakkoreita
Vs: volvo 242 -82 rotta dellorto 40mm+ahdin
« Vastaus #106 : 18.01.2011, 21:18:17 »
:juhau:

yhdyn tuohon  :)  kummasti haisee myös palaneelle öljylle..tosi kitkerä käry ?  savu valkoista.. no mutta onhan tuolla myllyllä jo 387tkm täysi  ;)

niin myös pelottaa että kansi on halki kun se on -160 loppuinen  ::)
talvirussausta http://vimeo.com/18816205
ex:745 -92, 745 -87 tic, 340 -89,244 -74
nykyiset: 240 -88, 242 -82 turbo, 745 tic -86

Poissa la_bot

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 389
  • kaiken maailman rakkoreita
Vs: volvo 242 -82 rotta dellorto 40mm+ahdin
« Vastaus #107 : 18.01.2011, 21:23:25 »
Ahdin sökö. Tulee juurikin kuvailemasi kaltainen haju, jos öljy pääsee ahtimen akselin juuresta suoraan pakoputkeen.

Miten on öljynpaluu toteutettu? Myös huonosti toimiva paluupuoli aiheuttaa moista vuoto-oiretta, tosin rikkoo pidemmän päälle myös ahtimen.

ahdin on alle 2tkm ajettu ja ei ole yhtään väljää akselilla?  ja ei hävitä öljyä hirmusesti sen verran mitä vuotaa koneen takaosasta kansipahvin välistä ::)   

öljynpaluu on toteutettu n. 2-3cm halkaisijalla olevasta putkesta ensin n. 10cm suoraan alaspäin josta hieman paksummalla letkulla viistosti alaspäin öljypohjaan ( vakio r-sport öljypohja )

AINIIN ja huom!  savuttaa melkein pahiten tyhjäkäynnillä kierroksilla alle 1000rpm-2000rpm  peilistä ei huomaa ajaessa kovemmilla kierroksilla savutusta.

JA ALKAA SAVUTTAA VASTA KUN MOOTTORIN LÄMMÖT ON OLLEET JONKUN AIKAA NORMAALISSA  :)
« Viimeksi muokattu: 18.01.2011, 21:26:17 kirjoittanut la_bot »
talvirussausta http://vimeo.com/18816205
ex:745 -92, 745 -87 tic, 340 -89,244 -74
nykyiset: 240 -88, 242 -82 turbo, 745 tic -86

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: volvo 242 -82 rotta dellorto 40mm+ahdin
« Vastaus #108 : 18.01.2011, 21:28:50 »
ahdin on alle 2tkm ajettu ja ei ole yhtään väljää akselilla?  ja ei hävitä öljyä hirmusesti sen verran mitä vuotaa koneen takaosasta kansipahvin välistä ::)   

öljynpaluu on toteutettu n. 2-3cm halkaisijalla olevasta putkesta ensin n. 10cm suoraan alaspäin josta hieman paksummalla letkulla viistosti alaspäin öljypohjaan ( vakio r-sport öljypohja )

AINIIN ja huom!  savuttaa melkein pahiten tyhjäkäynnillä kierroksilla alle 1000rpm-2000rpm  peilistä ei huomaa ajaessa kovemmilla kierroksilla savutusta.

JA ALKAA SAVUTTAA VASTA KUN MOOTTORIN LÄMMÖT ON OLLEET JONKUN AIKAA NORMAALISSA  :)


Saman teki itsellänikin viallinen ahdin. Väljää ei tuntunut, mutta öljyt tuli silti läpi.

Poissa la_bot

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 389
  • kaiken maailman rakkoreita
Vs: volvo 242 -82 rotta dellorto 40mm+ahdin
« Vastaus #109 : 18.01.2011, 21:42:52 »

Saman teki itsellänikin viallinen ahdin. Väljää ei tuntunut, mutta öljyt tuli silti läpi.

en oikein uskois et se ahdin on kun ei ole niitä halvimpia kopiahtimia tuo.. mutta kaikki on mahdollista ???  ärsyttää kun juuri sain tän liikenteeseenkin.. onneksi ei juuri haittaa ajoa tuo tuprutus, pitää ajaa sen verran vielä että näkee häviääkö öljyä vai nestettä. Nyt olen joku 100km ajanu silleen et pöllyttää ja kumpaakaan ei ole hävinnyt. lohko on oikealta puolelta aivan öljyssä kun kansipahvin perimmäisen pinnapultin kohdalta kansipahvin välistä tulee öljyä ulos.  :-[
talvirussausta http://vimeo.com/18816205
ex:745 -92, 745 -87 tic, 340 -89,244 -74
nykyiset: 240 -88, 242 -82 turbo, 745 tic -86

Poissa la_bot

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 389
  • kaiken maailman rakkoreita
Vs: volvo 242 -82 rotta dellorto 40mm+ahdin
« Vastaus #110 : 18.01.2011, 21:49:02 »
Oireet täsmää entistä paremmin. Onko huohotus kunnossa? Vajaa tai tukossa oleva huohotus saatta myös olla aiheuttaja.

huohotus on toteutettu vakio huohotinpurkkiin laitettu paksu letku siihen lähtöön ja viety se suoraan purkkiin.. huohotus on auki ainakin vielä viikonloppuna oli.. (tarkotus oli tehdä myös öljykorkkiin huohotus) ja kokeilin äsken ni puhaltaa kyllä laimeesti ilmaa huohotuspurkkiin kun auto käy.. purkkiin tullut myös vettä joka haisee bensalle. ei pisaraakaan vaan öljyä.
talvirussausta http://vimeo.com/18816205
ex:745 -92, 745 -87 tic, 340 -89,244 -74
nykyiset: 240 -88, 242 -82 turbo, 745 tic -86

Paikalla JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7974
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: volvo 242 -82 rotta dellorto 40mm+ahdin
« Vastaus #111 : 18.01.2011, 21:53:08 »
Voisiko olla niin, että öljymäärä ei vähene kun sinne menee kokoajan bensaa joukkoon rikkaasta seoksesta johtuen. Jos näin, niin öljy voi tulla sen verran litkuksi / bensa voi pestä laakereita, että esim kangen laakerit narahtaa kiinni.

Poissa la_bot

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 389
  • kaiken maailman rakkoreita
Vs: volvo 242 -82 rotta dellorto 40mm+ahdin
« Vastaus #112 : 18.01.2011, 21:58:35 »
Voisiko olla niin, että öljymäärä ei vähene kun sinne menee kokoajan bensaa joukkoon rikkaasta seoksesta johtuen. Jos näin, niin öljy voi tulla sen verran litkuksi / bensa voi pestä laakereita, että esim kangen laakerit narahtaa kiinni.

ei tuo kyllä niin paksulla käy  :)  ei rövellä yhtään ja seokset suht aisoissa.. ei mene mielettömän rikkaalle ::) mutta tuokin selittäisi asia että öljyt olis niin litkua että polttais niitä sen takia.. vaikeeta en tiedä yhtään mistä lähtisin liikkeelle tässä tapauksessa?


EDIT: pitää huomenna tutkiskella

-kansipahvin vuototesti ( laitteella joka havaitsee vuodon laitetaan paisuntasäiliön korkiksi )
-puristuspainemittaus
-öljynäyte
-pakokaasutesti
-tulppien väri


tuli myös mieleen että "yleensä" hajonnut ahdin laskee öljyä vedon jälkeen.. miulla ei savuta jos ottaa kilon ahtoa ja löysää kaasun.. savutus tulee kun autoa ajaa ns. vaparina matalilla kierroksilla.

Kiitoksia kaikille neuvoista !  :)   pitää yrittää ratkaista tämä mysteeri..
« Viimeksi muokattu: 18.01.2011, 22:29:51 kirjoittanut la_bot »
talvirussausta http://vimeo.com/18816205
ex:745 -92, 745 -87 tic, 340 -89,244 -74
nykyiset: 240 -88, 242 -82 turbo, 745 tic -86

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: volvo 242 -82 rotta dellorto 40mm+ahdin
« Vastaus #113 : 18.01.2011, 22:37:43 »
tuli myös mieleen että "yleensä" hajonnut ahdin laskee öljyä vedon jälkeen.. miulla ei savuta jos ottaa kilon ahtoa ja löysää kaasun.. savutus tulee kun autoa ajaa ns. vaparina matalilla kierroksilla.


Tismalleen sama ongelma kuin itsellänikin, ahdoilla kun ajoi niin ei mitään ongelmaa, sitten kun esim pysähty niin rupes savuamaan.

Poissa t.eskola

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 242 -82 rotta dellorto 40mm+ahdin
« Vastaus #114 : 19.01.2011, 16:03:53 »
Tuli sellainen olo että jotain voisi viisastella tähä. Kurkkaamalla pakoropellia voisi todeta olisiko vika ahdin/öljynpaluu alueella. Jos on potkuri öljyssä niin peli melko selvä. Tiedä sitten voisiko sitä palotilasta tuleva öljy tahrata turbiinia, mutta tulpat katsomalla voinee todeta että öljyinen turbiini johtuu vuotavasta turbosta.

Jos turbo kusee ei kannata kovin paljon ajella/vedätellä, koska pakosiipeen karstoittuva öljy tuhoaa lopulta koko ahtimen  :nohnoh

Tässä jotain hajatelmaa, toivottavasti ei ole ahti paukahtanut, vaan kyllähän se vika jostain löytyy.

Mukavaa luettavaa tälläset topikit jossa taistellaan näiden laitteiden kanssa ihan kunnolla!

Poissa la_bot

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 389
  • kaiken maailman rakkoreita
Vs: volvo 242 -82 rotta dellorto 40mm+ahdin
« Vastaus #115 : 19.01.2011, 19:04:53 »
noniin tänään otin sit auton halliin.. tarkastin jäähdytysnesteen sekä öljyn.. öljymäärä on pysynyt samassa tasossa, jäähdytysneste on min / max välissä ( kylmä moottori ) .. auto ehti olla noin puoli tuntia sisällä, auto käyntiin.. käytin noin puoli tuntia ja ei savutusta.. sit rupesin miettimään.. ja katsoin huohotuspulloon siellä oleva huohotusvesi jäässä  ::)  ja jäätä näkyi myös putken sisällä.. sit kattelin vielä jäähdytysneste pinnan liikehdintää käynnissä.. pinta ei liiku eikä kupli, sitten tein lisähuohotuksen öljykorkkiin paksulla letkulla.. kone käyntiin ja baanalle ei savutusta ( pieni kylmästä ilmasta johtuva savutus kylläkin) autossa ei haissut enää pahalle kitkerälle.. sit n.15km ajoa eikä savua näy  :)

eli tais väliajoin vetää huohotuksen jäähän  :idiot2:  koska välillä ei savuttanu ja välillä savutti..

tarkistin vielä turbon ahtolähdön ei näkyny öljyä, sekä kurkkasin pakosiipeen siellä oli hieman hyvin vähän karstaa.. ei öljyä  :)

nyt pitää ajella vielä lisää ja katsoa vieläkö rupee savuttaan mutta näyttää siltä että helpolla pääsin  :)  tosin kansipahvi vuotaa vieläkin öljyä ulospäin.
talvirussausta http://vimeo.com/18816205
ex:745 -92, 745 -87 tic, 340 -89,244 -74
nykyiset: 240 -88, 242 -82 turbo, 745 tic -86

Poissa la_bot

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 389
  • kaiken maailman rakkoreita
Vs: volvo 242 -82 rotta dellorto 40mm+ahdin
« Vastaus #116 : 19.01.2011, 20:00:32 »
No ei ole paljoa ;) Pääasia kuitenkin, että vinkeistä oli apua.

ei siellä enää karstaa ole kävin vähä ajamassa  ;)  suuret kiitokset sinulle ja kaikille muillekkin..  :)

jes!! vika oli siinä huohottimessa nyt ajettu reilu 100km eikä savuta enää.. nyt pääsee taas eteenpäin  :)


23.1.-2011

auton katto hiottu vesihiomapaperilla ja maalattu sekin kiiltävän mustaksi.. hyvä tuli  :)  lisäksi asensin kierroslukumittarin mikä puuttui.. kuvia en saanut tällä kertaa.

« Viimeksi muokattu: 23.01.2011, 16:38:53 kirjoittanut la_bot »
talvirussausta http://vimeo.com/18816205
ex:745 -92, 745 -87 tic, 340 -89,244 -74
nykyiset: 240 -88, 242 -82 turbo, 745 tic -86

Poissa niksude`

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 107
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 242 -82 rotta dellorto 40mm+ahdin
« Vastaus #117 : 23.01.2011, 20:58:10 »
Hyvä, että sait katonkin maalattua. Kesällä sit vedetään ruiskulla mattamustaks? Kunhan kelit alkaa sallia  8)
Volvo 240 GL b200k "talvi-projekti"
Bmw E39 M5 "käyttöauto"

Poissa la_bot

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 389
  • kaiken maailman rakkoreita
Vs: volvo 242 -82 rotta dellorto 40mm+ahdin
« Vastaus #118 : 28.01.2011, 17:48:41 »
juu sain maalattua  :) pitää katsella sitten kesällä..

Tänään kaivoin volvon taas lumen alta ja lähdin käymään pikku ajelulla.. kun sain pitoja märästä asfaltista huomasin ettei auto enää jostain syystä ahdakkaan kuin 0,4bar  ::)   ja viikko sitten ajoin ehjänä parkkiin sen silloisen päivän ajeluissa oli 1,2bar painetta.. en ymmärrä mikä hitto sille nyt tuli  >:(  toimii muuten ihan norm. mutta ei vain ahda kunnolla..  pitää tänään hitusen tutkia  :) 


nyt sieppaa pumpusta..  :o  varmaan meni turbo rikki.. tein kaikkeni että saisin ahtopaineet ylös mut ei ni ei!! poistin hukkaportin ohjauksen ja ohjasin pelkästään kalvon päälle painetta ja testaamaan ei nosta kun 6000rpm kohdalla aivan urku auki 0,4 hädin tuskin  mitään outoa ääntä ei kuulu.. no sit rakensin kaasuvivuston uusiksi nyt menee kaasu aivan pohjaan tehoa tuli roimasti ns "vaparina" lisää  :P  mutta ei ahda?  ahtoputket ym. ehjät.. eikä pakosarja / hukkaportti / turbonlaippakaan fuskaa.. sit irrotin imuputken ja kokeilin turbon välyksiä ( akselissa poikittain sekä pitkittäin tuntuu pieni välys joka häviää kun pyörittää hiukan turboa)  lisäksi turbo pyörii herkästi.. eli vika varmaan jää itse turboon tai sit hukkaportti fuskaa ajossa???  menee hermo.  auto ei savuta...


kunhan saan turbon purettua ja varmistettua mikä sieltä on mennyt jos on niin minkäslaista turboa porukka suosittelee tähän tilalle??   :)
« Viimeksi muokattu: 28.01.2011, 22:07:46 kirjoittanut la_bot »
talvirussausta http://vimeo.com/18816205
ex:745 -92, 745 -87 tic, 340 -89,244 -74
nykyiset: 240 -88, 242 -82 turbo, 745 tic -86

Poissa la_bot

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 389
  • kaiken maailman rakkoreita
Vs: volvo 242 -82 rotta dellorto 40mm+ahdin ( rikki )
« Vastaus #119 : 03.02.2011, 21:53:39 »
tänään tuli sit hieman alustavasti tutkittua volvoa.. irrotin hukkaportin josta löyty selvät fuskausjäljet..  :idiot2:  mut ääntä ei kuulunu männän tiivistys siinä fuskaa.. koitin korjatakkin vaan en onnistunut näin äkkiseltään nyt on tilanne se että ne vähäisetkin 0,4bar ahtopaineet katos nyt ahtaa enää 0,1bar  ( saa tarjota edullista hukkaporttia jos jollain on jäänyt lojumaan ) mielellään tialin kiinnityksellä.. mutta muutkin kelpaa  :)  Edelleen häiritsee tuo ahtimeen tullut sivuttais ja päittäis välys.. joka häviää kun pyöräyttää ropellia.  muuten auto toimii ok.. piti ottaa se nyt vajaatoimisena käyttöautoksi ainakin hetkeksi kun 340 levis  >:(  ei näköjään sopinukkaan e10 bensa siihen tuli ulos joka kaasarin välistä ja meinas syttyy tuleen.. nyt on ajokelvoton.
talvirussausta http://vimeo.com/18816205
ex:745 -92, 745 -87 tic, 340 -89,244 -74
nykyiset: 240 -88, 242 -82 turbo, 745 tic -86

 

Ateho  Elekma