Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Lastutus, ohjelmointi ja moottorinohjaus => Aiheen aloitti: 96595 - 29.05.2023, 07:33:46

Otsikko: 2011 V70 B4204S4/ 2.0F:n lastutus
Kirjoitti: 96595 - 29.05.2023, 07:33:46
Olen huomenna lähdössä hakemaan yllämainittua Volvoa Ruotsista. Kun autossa on valmiiksi 145hp, niin aattelin et jos lastuttais, ni vois pikkasen piristyä.

Oisko foorumilaisilla tietoa/kokemuksia asiasta, teho ja vaikutus kulutukseen? Tietty kiinnostas tietää missä(PK-seutu tai Etelä-Karjala) toi kannattais teettää ja mitähän maksaa?
Otsikko: Vs: 2011 V70 B4204S4/ 2.0F:n lastutus
Kirjoitti: Juho_ - 29.05.2023, 07:45:51
Omien vähäisien tietojen mukaan aika vähäinen muutos ohjelmoinnilla näissä koneissa.
Tuo on Ford/Mazda Duratec moottorilla. Flexfuel malli?

Aja etanolilla mikäli mahdollista ja jos on todella laiska, niin huohottimen pesu/puhdistus tai uusi huohotin suoraan ja imusarjan läpät näissä taitaa myös välillä jumitella.
Huohotin kun tukkeutuu, niin alkaa savuttamaan melkoisesti kierroksilla. Tuntuu olevan melko yleistä kun mittarissa +250..300tkm.

Samaa vikaa toki ilmenee välillä Volvon omissa koneissakin jos ei huohotinta vaihdeta tai pestä välillä (esim. 200-300tkm jälkeen).

Kenellä kokemuksia, ohjelmoinnista ko. koneen parissa niin osaa varmasti kertoa paremmin.
Otsikko: Vs: 2011 V70 B4204S4/ 2.0F:n lastutus
Kirjoitti: Ande92 - 29.05.2023, 07:51:24
Kyseinen kone on vapaastihengittävä, joten lastuttamalla tuohon ei tehoa lisää saa. Jos nyt jo hieman mietityttää, että riittääkö teho autossa, niin suoraa vain katsomaan 2,5ft koneella olevaa yksilöä. Siitä taitaakin lastulla saada jo ~250hp ulos. 

Kulutuksessa taitaa 2,0 ja 2,5ft:n välillä olla noin 1l ero, mutta eipähän ainakaan tehon puolesta jää valinta harmittamaan.
Otsikko: Vs: 2011 V70 B4204S4/ 2.0F:n lastutus
Kirjoitti: 96595 - 29.05.2023, 21:47:04
Kiitokset molemmille vastauksista, hyödyllistä tietoa. Haen nyt auton käyttööni ja katson miltä tuntuu käytössä, kun edellinen oli 170HP ja kutosen koneella tasaisen hyvä vääntö aina. Riittävän ripeät ohitukset ja tuli silläkin selkeästi yli 200 tempastua eräällä syrjäisellä asfalttitaipaleelle, jossa ei koskaan valvontaa näkynyt. 965 meni kuin juna, ikävä jäi siihen autoon.

Jos nyt sit parin vuoden päästä hamuaa vielä kovempia koneita, ruotsista löytyy hyvin pidettyjä yksilöitä vähän jokaiseen makuun.