KL-varaosat  Race.fi

Teoreettinen sytytysennakon nousunopeus.

  • 8 Vastauksia
  • 3983 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Teoreettinen sytytysennakon nousunopeus.
« : 29.08.2011, 21:08:28 »
Tällainen ajatus on vaivannut minua viimeaikoina.  :D
Jos sylinterin täytös olisi vakio, niin kuinka paljon sytytysennakon pitäisi teoriassa nousta suhteessa kierrosnopeuteen?
Tuohan on ihan laskettavissa, mutta kun matikka on vähän heikko, eikä ole palonopeuksia ym. käsillä.

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2395
  • www.vrcf.fi
Vs: Teoreettinen sytytysennakon nousunopeus.
« Vastaus #1 : 29.08.2011, 21:16:50 »
Liekkirintaman nopeus ei ole vakio.

Hyvä perusopas moottoritekniikkaan on esim. Heywoodin "Internal combustion engines". Boschin Autotekninen käsikirja sisältää kanssa paljon moottoritietoutta.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: Teoreettinen sytytysennakon nousunopeus.
« Vastaus #2 : 29.08.2011, 21:39:23 »
Liekkirintaman nopeus ei ole vakio.

Hyvä perusopas moottoritekniikkaan on esim. Heywoodin "Internal combustion engines". Boschin Autotekninen käsikirja sisältää kanssa paljon moottoritietoutta.
Liekkirintaman nopeus ei ole vakio koska seos ja täytös ym. muuttuu eri tilanteissa.
Mutta tarkoitinkin sitä, että kaikki muut olosuhteet ovat vakiot, ja vain kierrosnopeus muuttuu.

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 9001
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Teoreettinen sytytysennakon nousunopeus.
« Vastaus #3 : 29.08.2011, 21:51:07 »
Liekkirintaman nopeus ei ole vakio koska seos ja täytös ym. muuttuu eri tilanteissa.
Mutta tarkoitinkin sitä, että kaikki muut olosuhteet ovat vakiot, ja vain kierrosnopeus muuttuu.

Ei taida olla siltikään vakio.

Jos ajattelet vaikka 1000 rpm käyvää konetta jossa on ennakkoa 10 astetta. Jos palaminen etenisi samaa vauhtia kierroksista riippumatta, niin 5000 rpm tarttisit jo 50 astetta ennakkoa jotta kipinän iskusta yläkuolokohtaan olisi yhtä pitkä aika. Alkaisi olla turha haaveilla sen enemmistä kierroksista.

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: Teoreettinen sytytysennakon nousunopeus.
« Vastaus #4 : 29.08.2011, 21:54:51 »
Boshin autoteknillinen käsikirja kertoo:
Seoksen syttymishetkestä siihen hetkeen, kun seos palaa täydellisesti, kuluu keskimäärin 2 ms.

Mitä tuo tarkoittaa?
Tarkoittaako tuo sitä, että seos alkaa palaa täydellisesti, vai että on palanut jo?

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: Teoreettinen sytytysennakon nousunopeus.
« Vastaus #5 : 29.08.2011, 21:56:16 »
Ei taida olla siltikään vakio.

Jos ajattelet vaikka 1000 rpm käyvää konetta jossa on ennakkoa 10 astetta. Jos palaminen etenisi samaa vauhtia kierroksista riippumatta, niin 5000 rpm tarttisit jo 50 astetta ennakkoa jotta kipinän iskusta yläkuolokohtaan olisi yhtä pitkä aika. Alkaisi olla turha haaveilla sen enemmistä kierroksista.
Mahdollisesti, mutta jos ei ajatella noin laajalla kaistalla.
Esim. 100 r/min.

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2395
  • www.vrcf.fi
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 9001
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Teoreettinen sytytysennakon nousunopeus.
« Vastaus #7 : 29.08.2011, 22:22:32 »
Mahdollisesti, mutta jos ei ajatella noin laajalla kaistalla.
Esim. 100 r/min.

No jos mennään rajalle delta_rpm -> 0 (lue: kierrosnopeuden muutos lähestyy nollaa), niin ennakko on oltava suoraan verrannollinen kierroslukuun jotta kipinästä yläkuolokohtaan on yhtä pitkä aika. Siis jos muutat rpm:ää prosentin (vaikka 1000->1010 rpm) niin ennakkoon kans prosentti lisää (10 astetta -> 10,1 astetta).

En tiedä sitten mitä iloa tuosta on kun tuollainen tarkastelu ei varmastikaan ole likimainkaan validi kuin niin kapeassa kierrosluvun ympäristössä että ennakkoa ei taida pystyä säätämäänkään niin tarkasti.

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: Teoreettinen sytytysennakon nousunopeus.
« Vastaus #8 : 29.08.2011, 22:34:59 »
No jos mennään rajalle delta_rpm -> 0 (lue: kierrosnopeuden muutos lähestyy nollaa), niin ennakko on oltava suoraan verrannollinen kierroslukuun jotta kipinästä yläkuolokohtaan on yhtä pitkä aika. Siis jos muutat rpm:ää prosentin (vaikka 1000->1010 rpm) niin ennakkoon kans prosentti lisää (10 astetta -> 10,1 astetta).

En tiedä sitten mitä iloa tuosta on kun tuollainen tarkastelu ei varmastikaan ole likimainkaan validi kuin niin kapeassa kierrosluvun ympäristössä että ennakkoa ei taida pystyä säätämäänkään niin tarkasti.
Kuka tässä valideista on puhunut? :)
Jos olet koskaan ollut kovassa kanuunassa, niin tiedät mitä ihmeellisiä ajatuksia tulee silloin mieleen. Ja näitä on mielestäni mukava pyöritellä ajatusleikkinä.

OttoB:n linkki selventi aikalailla, että viskäppi ym. vaikuttaa palorintaman etenemään.
Elikkäs: Kysymykseen ei ole vastausta. -H-

 

KL-varaosat  Race.fi