Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Aiheen aloitti: Zebe - 26.02.2011, 01:10:39
-
Hyödyttääkö ryntäyttäminen hiukkassuodattimen tukkoisuuden avaamiseen? Tuossa eräällä tutulla on dieselissä (ei volvo) luultavasti hiukkassuodatin tukossa.. Uusi maksaisi 600€ joten auttaisikohan jos sitä ryntäyttelisi eli kierrokset tappiin muutaman kerran..? Koska tukkeutuminen johtuu useimmiten siitä että on ajettu vain lyhyitä matkoja pienillä kierroksilla..
-
Hyödyttääkö ryntäyttäminen hiukkassuodattimen tukkoisuuden avaamiseen? Tuossa eräällä tutulla on dieselissä (ei volvo) luultavasti hiukkassuodatin tukossa.. Uusi maksaisi 600€ joten auttaisikohan jos sitä ryntäyttelisi eli kierrokset tappiin muutaman kerran..? Koska tukkeutuminen johtuu useimmiten siitä että on ajettu vain lyhyitä matkoja pienillä kierroksilla..
Tuskin se paikalla ryntäyttely auttaa. Pikkuvaihteella isoilla kierroksilla ajo voisi auttaa paremmin.
-
Eikö se riitä kun katsastuksessa yritetään hajottaa toimivat moottorit? >:(
-
Eikö se riitä kun katsastuksessa yritetään hajottaa toimivat moottorit? >:(
Niihän ne yritetään.. Mutta harvoin ne on hajonnu ::)
-
Puoli tuntia reipasta ajoa esim. motarilla niin aukeaa. Jos käyttää pienempää vaihdetta niin jo 20min. ajo polttaa tehokkaasti. Tuohon vaaditaan kuitenkin pidempi, yhtäjaksoinen lämpötilan nousu, sekä kierto joka ruokkii reaktiota. Tuota ei saavuteta pelkästään "ryntäyttämällä".
-
Juu pitkäaikainen korkeemmilla kierroksilla pito saattaa jo auttaa. Siellä nousee lämmöt jo sillon jonikin verran.
Ihan näin OT:na, justii tehtiin äsken työkaluun (FH volvoon) katalysaattorin regenerointi. Kauheen näköstä ja kuullosta kun kuorma-auto jätetään sinne pihalle puoleks tunniks korkeilla kierroksilla huutamaan.. :o
-
Jos se pönttö on tosiaan tukossa eikä normaali ajon aikainen regenerointi sitä puhdista ja varoitusvalo palaa taulussa, homma pitää tehdä manuaalisesti. Eli huollossa laittavat pakolla regeneroinnin päälle ja auto polttelee taas röörit puhtaaksi. Näin ainakin tietääkseni vag vehkeissä. Oma auto polttelee dpf:n puhtaaksi jokseenkin 500-800km välein. Ongelmia syntyy, jos ei auton pyynnöstä huolimatta aja pienemmällä vaihteella tai jos sammuttaa auton kesken regeneroinnin. Kovalla pakkasella hommassa kestää vähän kauemmin, kun vaadittu korkea pakokaasujen lämpö ei synny niin helposti..
-
Oli soittanut merkkihuollon "päivystykseen" ja olivat sielä juuri sanonut tätä että käy ajamassa reilun lenkin isoilla kierroksilla.. Saa nähä toimiiko vai joutuuko isompiin toimenpiteisiin..
-
Vanhalla foorumilla painiskeltiin saman asian kanssa ja ainakin nim. "katemake" on ollut onnistunut konsti. Taisi pestä systeemin ja lopuksi lyödä reijän paketin läpi ja on kuulemma ollut toimiva myöhemmin eikä ongelmia katsastuksessa... Jos kysyttävää niin ao. henkilölle yV:tä...
-
Ei oo nyt sen jälkee kuulunu mitään kun se kävi ryntäyttelemässä tuota autoaan ajamalla.. ;D Eli luultavasti se joko alko toimimaan, tai sitten on vienyt huoltoon..
-
Oletettavasti. Jännä sinällään ettei nykydieseleiden omistajat harrasta tuota enemmän, vaan monelle se tulee hieman yllätyksenä.
-
En tiedä olenko ihan pihalla mutta muistelisin lukeneeni jostain että noi hiukkassuodattimet voisi pestä puhtaaksi. Eli mötikkä käteen ja vettä läpi. Ei hajuakaan mitä tuo systeemi tykkää vedestä enkä suosittele ketään tekemään tuota ennen kuin joku viisaampi osaa kertoa onko tuo edes viisasta...
-
En tiedä olenko ihan pihalla mutta muistelisin lukeneeni jostain että noi hiukkassuodattimet voisi pestä puhtaaksi. Eli mötikkä käteen ja vettä läpi. Ei hajuakaan mitä tuo systeemi tykkää vedestä enkä suosittele ketään tekemään tuota ennen kuin joku viisaampi osaa kertoa onko tuo edes viisasta...
Lähtökohtaisesti tuo ei ole järkevää.
-
Jos se pönttö on tosiaan tukossa eikä normaali ajon aikainen regenerointi sitä puhdista ja varoitusvalo palaa taulussa, homma pitää tehdä manuaalisesti. Eli huollossa laittavat pakolla regeneroinnin päälle ja auto polttelee taas röörit puhtaaksi. Näin ainakin tietääkseni vag vehkeissä.
Mitä siellä huollossa tehdään, miksei vehje tee pakko puhdistusta automaattisesti?
-
Mitä siellä huollossa tehdään, miksei vehje tee pakko puhdistusta automaattisesti?
Jos ajosykli on sellainen, ettei poltto mene kertaakaan loppuun.
Järjestelmässä on ollut joku anturivika, jonka seurauksena poltto ei tapahdu oiken.
Korjaamolla sitten ajetaan regenerointi testerin avulla, joka on astetta rankempi verrattuna normaaliin polttoon. Jos ei senkään jälkeen suodatin toimi oikein, eli ei automaattisesti puhdistu tarpeeksi, vaihdetaan koko pönttö.
Tuo hätäregenerointi kuluttaa dpf;ää normaalia enemmän, siksi se voidaan tehdä vain korjaamolla.
-
En tiedä olenko ihan pihalla mutta muistelisin lukeneeni jostain että noi hiukkassuodattimet voisi pestä puhtaaksi. Eli mötikkä käteen ja vettä läpi. Ei hajuakaan mitä tuo systeemi tykkää vedestä enkä suosittele ketään tekemään tuota ennen kuin joku viisaampi osaa kertoa onko tuo edes viisasta...
Ei laiteta vettä sinne pöntöön. Korjataan vika oikeilla menetelmillä. DPF ei tykkää vedestä.
-
Jos ajosykli on sellainen, ettei poltto mene kertaakaan loppuun.
Noista ajosykleistä vielä. mulla tulee välillä jopa kuukauden pätkiä, milloin toi -08XC70 ei saa kuin lyhyitä alle 5km matkoja ja joitain muutaman kymmenen kilsan keikkoja. Välillä taas mennään satoja kilsoja.
Eli miten iso riski on että onnistun "tukkimaan" suodattimen. Välillä pätkäajon jälkeen kärry haisee "palaneelta" oliskohan polttosykli jäänyt kesken..
-
Näin pelkästään bensa-autoja omistaneena täytyy kysyä, että huomaako kuski tuota hiukkassuodattimen puhdistuspolttoa mitenkään(ajotietokoneen teksti, varoitusvalo tms?) Vai syttyykö varoitusvalo vasta kun pönttö on tukossa?
Mitä tapahtuu jos auto sammutetaan kesken puhdistuksen? Jatkuuko se kun kone on seuraavan kerran riittävän lämmin?
-
Näin pelkästään bensa-autoja omistaneena täytyy kysyä, että huomaako kuski tuota hiukkassuodattimen puhdistuspolttoa mitenkään(ajotietokoneen teksti, varoitusvalo tms?) Vai syttyykö varoitusvalo vasta kun pönttö on tukossa?
Yleensä joku valo tai teksti ilmaisee tuon tarpeen, ja myös sen kun prosessi on käynnissä ettei sitä katkaistaisi.
-
Ei huomaa, ainakaan jos kyse on ihan normaalista poltosta, eikä testerillä pakkokäynnisteisestä. Vakkari päällä ajaessa kierrosten "pumppaus" ~300 kierrosta suuntaansa voi antaa vinkin poltosta ja pysähdyttäessä "jäteöljyastia jossa valkea" tyylinen raikas tuulahdus. Jos autolla tulee viikoittain ajettua maantieajoa ainakin 10km niin tuskin tulee ongelmia, mutta näitä DPF koneita en ihan suosittele kauppakassiksi kaupunkiin, saattaa tulla vaikeuksia eteen kun suodatin tukkeutuu aika-ajoin.
Ilmeisesti ajotietokoneen pitäisi varoittaa kun suodatin on täyttymässä ja tarttis antaa maantieajoa=käynnistää polttosyklin, mutta ei ole tullut vastaan vielä kertaakaan, eikä varmaan tulekaan. Luulin, että DPF kestää 100-150tkm, mutta ainakin tämmöisellä maantieajoa suuren siivun sisältävällä ajotavalla sillä nyt pääsee 250.000km ongelmitta. Taajamarullaajat ja liruöljyllä ajavat saattaa kohdata vaihtopyykin aikaisemmin :-\
-
Noista ajosykleistä vielä. mulla tulee välillä jopa kuukauden pätkiä, milloin toi -08XC70 ei saa kuin lyhyitä alle 5km matkoja ja joitain muutaman kymmenen kilsan keikkoja. Välillä taas mennään satoja kilsoja.
Eli miten iso riski on että onnistun "tukkimaan" suodattimen. Välillä pätkäajon jälkeen kärry haisee "palaneelta" oliskohan polttosykli jäänyt kesken..
Ei huomaa, ainakaan jos kyse on ihan normaalista poltosta, eikä testerillä pakkokäynnisteisestä. Vakkari päällä ajaessa kierrosten "pumppaus" ~300 kierrosta suuntaansa voi antaa vinkin poltosta ja pysähdyttäessä "jäteöljyastia jossa valkea" tyylinen raikas tuulahdus. Jos autolla tulee viikoittain ajettua maantieajoa ainakin 10km niin tuskin tulee ongelmia, mutta näitä DPF koneita en ihan suosittele kauppakassiksi kaupunkiin, saattaa tulla vaikeuksia eteen kun suodatin tukkeutuu aika-ajoin.
Ilmeisesti ajotietokoneen pitäisi varoittaa kun suodatin on täyttymässä ja tarttis antaa maantieajoa=käynnistää polttosyklin, mutta ei ole tullut vastaan vielä kertaakaan, eikä varmaan tulekaan. Luulin, että DPF kestää 100-150tkm, mutta ainakin tämmöisellä maantieajoa suuren siivun sisältävällä ajotavalla sillä nyt pääsee 250.000km ongelmitta. Taajamarullaajat ja liruöljyllä ajavat saattaa kohdata vaihtopyykin aikaisemmin :-\
Tässähän nämä tärkeimmät tulikin.
Normaalipoltossa ei merkkivaloja syty, se miten auto alkaa varoittamaan mahdollisesta "vaarallisesta" täyttymisestä, lukee käyttö-ohjekirjassa. Jokaisella merkillä vähän omat tapansa.
Normaalipolton aikana nuo kierrosten muutokset ja paha haju on merkkejä.
-
Pahan hajun tunnistaa sammuttaessa. Ilmeisesti jatkaa polttoa kun matkaa jatkaa, eikä pahemmin suutu vaikka poltto tapahtuu pätkissä.
-
llmeisesti hetkellisen kulutuksen lukema ainakin on huomattavasti suurempi kuin normaalisti polton aikana
-
Noihan on myös kulutustavaraa.
Aina ei poltot auta vaan pitää vaihtaa uusi tai poistaa käytöstä.
Taisi olla joissakin malleissa 120tkm vaihtoväli.
Joskus herjat johtuu paineantureiden vioista jolloin selviää vähän halvemmalla.
-
Pahan hajun tunnistaa sammuttaessa. Ilmeisesti jatkaa polttoa kun matkaa jatkaa, eikä pahemmin suutu vaikka poltto tapahtuu pätkissä.
Ei jatku välttämättä. Sen takia juuri pätkäajo on huonoa dpf;lle. Vaatii aina sen tietyn lämpötilan jotta puhdistus tapahtuu ja riittävän pitkän ajan.
Jos homma keskeytyy monta kertaa, syttyy valo että nyt ajat sen puhdistusajon. Jos vieläkin ajellaan liian vähän, tulee merkkivalo että on vikaa. Sitten korjaamo ajaa puhdistuksen.
-
Niin, älkääs menkö tiskaamaan sitä suodatinta. :nohnoh
Olisipa kiva löytää se teksti missä tommosta toimintaa oli harjoitettu..
-
Sitä kun on sopivasti köyhä niin etsiskelee tälläisiinkin ongelmiin edukkaampia ratkaisuja. Se uusi hiukkassuodatin 2.4d maksaa kutakuinkin 1000 - 1400 eeroa ja työt päälle eli kustannus on kutakuinkin karvan alta paritonnia. Jos sitä suodatinta itse "rimmailee" ja vaikkapa myöhemmin käy poistattamassa ohjelmalla koko hyödyttömän värkin niin siinä tapauksessa kustannus on kutakuinkin 250-350eeroa. Itse olen vain hivenen tyhjennellyt suodatinta ja hyvin on pelittänyt sen jälkeen. Vastaavantyyppisiä systeemejä ovat tehneet myös bemareihin.
-
Sitä kun on sopivasti köyhä niin etsiskelee tälläisiinkin ongelmiin edukkaampia ratkaisuja. Se uusi hiukkassuodatin 2.4d maksaa kutakuinkin 1000 - 1400 eeroa ja työt päälle eli kustannus on kutakuinkin karvan alta paritonnia. Jos sitä suodatinta itse "rimmailee" ja vaikkapa myöhemmin käy poistattamassa ohjelmalla koko hyödyttömän värkin niin siinä tapauksessa kustannus on kutakuinkin 250-350eeroa. Itse olen vain hivenen tyhjennellyt suodatinta ja hyvin on pelittänyt sen jälkeen. Vastaavantyyppisiä systeemejä ovat tehneet myös bemareihin.
Miten olet tyhjennellyt? Ihan ottamalla irti ja sitä kautta? Miten rimmaillut?
Toki sen voi kokonaankin poistaa tai hakata sisuskalut pois ja sitten muuttaa softan. Hinta riippuu softan tekijästä että mitä siitä tahtoo rahaa. Varmaankin 200-500e on hintaväli.
-
Ottamalla suodattimen kokonaan irti ja tehnyt harjateräksestä tarpeeksi pitkän poran jolla sitten tuikannut kennon pari läpi. Tyhjensin itse yhden kennon ihan kokonaan ja pariin kennoon tein harjateräksen mentävän läpireiän. Projektihan ei ole paha edes tehdä jos vain saa auton pukeille että pääsee auton alle touhuamaa, itse värkkäsin ihan omalla pihamaalla. Voisin jopa melkein väittää että pesuyritykset ovat kyllä turhia, samoin se että viet auton siniselle jossa polttavat ohjelmalla sen suodattimen puhtaaksi, mielestäni se on ongelman siirto joka sitten myöhemmin ketuttaa kun on siitäkin toimenpiteestä maksanut itsensä kipeäksi.
-
Ottamalla suodattimen kokonaan irti ja tehnyt harjateräksestä tarpeeksi pitkän poran jolla sitten tuikannut kennon pari läpi. Tyhjensin itse yhden kennon ihan kokonaan ja pariin kennoon tein harjateräksen mentävän läpireiän. Projektihan ei ole paha edes tehdä jos vain saa auton pukeille että pääsee auton alle touhuamaa, itse värkkäsin ihan omalla pihamaalla. Voisin jopa melkein väittää että pesuyritykset ovat kyllä turhia, samoin se että viet auton siniselle jossa polttavat ohjelmalla sen suodattimen puhtaaksi, mielestäni se on ongelman siirto joka sitten myöhemmin ketuttaa kun on siitäkin toimenpiteestä maksanut itsensä kipeäksi.
Täysi tyhjennys onkin hyvä tapa. Peseminen ei auta mitään, se rikkoo suodattimen.
Tuo korjaamolla polttaminen ei ole kuitenkaan ongelman siirto. Järjestelmä on suunniteltu niin, että se toimii n.200tkm asti täysin normaalisti, jos vikoja ei ilmene. Jos kuitenkin joku vika ilmenee, esim. joku anturi pettää, niin sen jälkeen se on regeneroitava. Tämän jälkeen suodatin jatkaa normaalia toimintaansa kunnes se täyttyy niin paljon, että se on aika vaihtaa.
Vaihtoaika, tarkemmin kilometrit, ovat toki ajosuoritteesta riippuvaisia, mutta kuten sanoin, 200tkm on aika lähellä mitä suodatin kestää "kaikilla" jos järjestelmä toimii muuten kuten pitää.
Toisilla merkeillä on suodattimen tarkastus 180tkm kohdalla, ja jos tuhkamäärä ei ole liian iso, voi ajoa jatkaa. Järjestelmä kyllä kertoo koska suodatin on uusittava, myös korjaamo näkee sen testerillä jos esim. regenerointi ei enää puhdista suodatinta.
-
Täysi tyhjennys onkin hyvä tapa. Peseminen ei auta mitään, se rikkoo suodattimen.
..........Tämän jälkeen suodatin jatkaa normaalia toimintaansa kunnes se täyttyy niin paljon, että se on aika vaihtaa.
? ? ? Siis harjateräsporako ei riko suodinta, mutta peseminen rikkoo? Jos suodin on tuhkasta tukossa ja siis vaihtokunnossa, miksi ei pestäisi puhtaaksi?
Kun regenerointiajo (noen poltto) ei enää suodinta "avaa", suodin on täyttynyt palamattomasta tuhkasta (noki palaa, tuhka ei pala). On siis suotimen vaihtamisen aika, tai jos haluaa säästää 1500-2000 €, pesemisen aika. Peseminen ei riko suodinta, sensijaan "täysi tyhjennys" pitkällä poralla, rautakangella tms. rikkoo. Erään toisen merkkisen dieselih-auton suodin oli pesukunnossa 260 tkm kohdalla ja nyt pesun jälkeen on suodin toiminut kuin uusi jo 100 tkm. Olisi ollut mieletöntä laittaa 2000 € uuteen suotimeen. Sama toimintatapa toimii Volvossakin. Pesemiseen ei tietenkään pidä ryhtyä niin kauan, kuin regenerointi vielä auttaa.
-
? ? ? Siis harjateräsporako ei riko suodinta, mutta peseminen rikkoo? Jos suodin on tuhkasta tukossa ja siis vaihtokunnossa, miksi ei pestäisi puhtaaksi?
Kun regenerointiajo (noen poltto) ei enää suodinta "avaa", suodin on täyttynyt palamattomasta tuhkasta (noki palaa, tuhka ei pala). On siis suotimen vaihtamisen aika, tai jos haluaa säästää 1500-2000 €, pesemisen aika. Peseminen ei riko suodinta, sensijaan "täysi tyhjennys" pitkällä poralla, rautakangella tms. rikkoo. Erään toisen merkkisen dieselih-auton suodin oli pesukunnossa 260 tkm kohdalla ja nyt pesun jälkeen on suodin toiminut kuin uusi jo 100 tkm. Olisi ollut mieletöntä laittaa 2000 € uuteen suotimeen. Sama toimintatapa toimii Volvossakin. Pesemiseen ei tietenkään pidä ryhtyä niin kauan, kuin regenerointi vielä auttaa.
Tietysti se täysityhjennys rikkoo sen. Mutta silloin softaa muuttamalla ei tule enää koskaan ongelmaa täyttymisestä tai muita varoitusvaloja aiheesta. Joten tuo tyhjennys ei ole korjaus, vaan täysi muutos järjestelmään.
Millä näitä on pesty?
Usein suodattimeen jää ns.karstaa ( ei siis tuhkaa), joka ei lähde poltossa, mutta ei kyllä millään kovin kevyellä pesuaineellakaan/liotuksella. Olen nähnyt suodattimia joissa on samantapaista töhnää kuin EGR;ssä, se ei poistu kerran kiinni jäädessään enää millän irti. Palaa kerran sopivasti niin kiinni on ja pysyy.
Toisaalta taksikäytössä on tällä hetkellä 300tkm ajettuja vehkeitä, joissa on vieläkin alkuperäiset DPF;t kiinni.
Yleensä DPF;n rikkoo/täyttää joku vika tai aiemmin mainittu epäedullinen ajotapa DPF;n puhdistuksen kannalta.
-
Itse pesin Bemarista dpf:n seuraavasti: dpf irti ja ämpäriin liukkarin kanssa likoamaan pariksi tunniksi. Tämän jälkeen kuumapainepesurilla täydellä paineella ja kuumimmalla asetuksella eli n. +90 ast/ 200bar (vesimäärä todella iso). Paskaa lähti niin paljon ettei edes käsitä!! Kun vesi alkoi dpf:n toisestä päästä tulemaan lähes juomakelpoisena niin pesu sai loppua. Aluksi vettä ei edes kunnolla mennyt läpi, mutta pikkuhiljaa vesimäärä suureni. Tämän jälkeen pönttö alassuiten ja ylimääräinen vesi valuu pois ja loput paineilmalla töhäytellen. Dpf paikoilleen ja tyhjäkäyntiä 15min, jotta loputkin vedet lähtee pois höyrynä kun putkisto lämpenee.
Ennen pesua herjasi kokoajan tukkeutuvaa hiukkassuodatinta, mutta pesun jälkeen ei kitinää enää näkynyt. Ajoin pesun jälkeen 30tkm ja sinä aikana ei hälyjä tullut. Eli pesulle vaan!! Ei sitä helposti saa rikki niinkuin luullaan!
-
Mitä toi suodattimen tyhjentäminen tekee päästöille, katsastuksen näkövinkkelistä?
-Asiasta mitään ymmärtämättä- miksei pesua voisi kokeilla, jos tulee ongelmia niin sitten tyhjentää sisukset..
Paljonko se regenerointi suurinpiirtein maksaa?
-
Kun se on tukossa, niin se ei suodata kunnolla pakokaasua ja tulee liikaa häkää ulos.. Ainakin jos olen oikein ymmärtänyt.. Näissä uudemmissa euro-päästöisissä on pakollinen tuo hiukkassuodatin, ettei sitä pysty tyhjentämään, koska ei mene sitten ainakaan päästöistä vaikka kuinka ryntäyttäisi..
Mistä lähtien dieseleistä on käytönaikaisena mittauksena mitattu mitään muuta kuin se k-arvo?
-
Onko kukaan kokeillut D5 / 185 hp pannussa toimiiko auto vakiosoftalla, jos tyhjentää dpf:n ja samalla tukkii taaimmaiselle paineanturille menevän paineletkun? Ilmeisesti 2009 2.4D koneessa toimii, itse mietin toimiiko 2007 D5 pannussa (ns. vanhakoppainen -07)
-
Eikös tuo D5/185hp ole muuten samapannu mutta pikkaisen eri ohjelma sisällä? En usko että tuolla on sen tähdellisempää merkitystä, suodattimen tyhjäämisellä on, poistelee bsr:llä tulevat vikakoodit ja kovaa ajoa. Se koodihan sinne tallentuu eikä lähde pois mutta ei varmaankaan lyö tehonalennusta päälle.
-
Eikös tuo D5/185hp ole muuten samapannu mutta pikkaisen eri ohjelma sisällä? En usko että tuolla on sen tähdellisempää merkitystä, suodattimen tyhjäämisellä on, poistelee bsr:llä tulevat vikakoodit ja kovaa ajoa. Se koodihan sinne tallentuu eikä lähde pois mutta ei varmaankaan lyö tehonalennusta päälle.
Ajoin just sitä takaa, että tyhjää suodattimen ja tukkii samalla tuon paineputken sekä että toimiiko tosiaan vakiosoftalla. Tuota voisi testata varmaan niiin, että ennen tyhjennystä vaan tukkiin paineputken ja koittaa heittääkö koodeja tauluun.
-
Ennenkuin alat tyhjäämään, niin mittaappa voltit anturilta toimivalla dpf:llä ihan varmuuden vuoksi. Itellä ei taho toimia tuolla systeemillä, ja vaatisi kaiketi sopivan vastuksen, jotta toimisi tai sitten potikalla hakis oikean alueen, jolla toimii...ite en älynnyt mitata vaan lyötiin rautakangella rojut pihalle ja tukittiin putki, kun oletus oli, että homma pelaa kuin tuossa uudemmassakin. Tällä hetkellä ei ole täysin tukittuna, vaan pienellä letkusysteemillä koitettu saada aikaan oikea paine anturille...
Mutta ei niin ei... :idiot2:
Taitaa olla tällä hetkellä jopa jatkuvalla poltolla, kun maittaa tuo soppa kohtuu reippaasti :facepalm:
-
Mielenkiinnolla odotellaan tuloksia kokeilusta.
-
Ennenkuin alat tyhjäämään, niin mittaappa voltit anturilta toimivalla dpf:llä ihan varmuuden vuoksi. Itellä ei taho toimia tuolla systeemillä, ja vaatisi kaiketi sopivan vastuksen, jotta toimisi tai sitten potikalla hakis oikean alueen, jolla toimii...ite en älynnyt mitata vaan lyötiin rautakangella rojut pihalle ja tukittiin putki, kun oletus oli, että homma pelaa kuin tuossa uudemmassakin. Tällä hetkellä ei ole täysin tukittuna, vaan pienellä letkusysteemillä koitettu saada aikaan oikea paine anturille...
Mutta ei niin ei... :idiot2:
Taitaa olla tällä hetkellä jopa jatkuvalla poltolla, kun maittaa tuo soppa kohtuu reippaasti :facepalm:
Itse olen poistanut sisuksia v70 2.4d 120kw vm.-06 versiosta hyvällä menestyksellä. Vikakoodina antoi kokoajan tuota partikkelisuodattimen toimimattomuutta mutta se ei vaikuttanut auton käyttöön, ei lyönyt päälle vikamoodia. En tukkinut mitään letkuja enkä sen kummempaa. Olihan se joku tällä sivustolla tehnyt samat systeemit ja sitten irroittanut hiukkasloukun takaa sen paineanturille menevän letkun, ja hyvin pelas.
-
Missäs tuon vois käydä ohjelmoimassa ettei tule vikakoodi-ilmoitusta? Volvo ei sitä tee.
-
On varmaan useitakin mestoja. Itse käännyin Debilin puoleen ja sen reissun jälkeen kairasin DPF:n totaalisen puhtaaksi. Olisin kairannut katinkin mutta ahtimen pultit oli umpipuuta eikä jaksanut alkaa juhannusaattona kierteitä tekemään. Hyvin on pelannut ja naftan kulutus pieneni n.1l/100km.
-
Moi! Mistäs muuten tietää ajon aikana jos poltto alkaa? Jokseenkin tulee tuota lyhyttä ajoa niin olisi kiva tietää milloin se poltto alkaa niin ei ainakaan heti ole sammuttamassa autoa. Auto on -06 V70, 185hp. Ensimmäien näin uusi volle niin kaikkea yksinkertaista saatan kysellä :))
-
Moi! Mistäs muuten tietää ajon aikana jos poltto alkaa? Jokseenkin tulee tuota lyhyttä ajoa niin olisi kiva tietää milloin se poltto alkaa niin ei ainakaan heti ole sammuttamassa autoa. Auto on -06 V70, 185hp. Ensimmäien näin uusi volle niin kaikkea yksinkertaista saatan kysellä :))
Tätähän ei tiedä, itsellä juuri losahti DPF täyteen tän takia..
Noh toivottavasti manuaali regeneroinnilla lähtee puhtaaksi eikä vituta.
-
Itseä mietityttää oman DPF:n toiminta kun tulee pääosin ajettua n. 15km työmatkaa, josta puolet motaria ja puolet taajamaa. Ehtiiköhän regenointi tapahtua kunnolla tällaisen matkan aikana? Liittyyköhän jotenkin DPF:n regenerointiin, kun harvakseltaan (noin 1-2 kertaa kuussa) motarin jälkeen liikennevaloihin pysähtyessä moottorin kierrosluku jotenkin heilahtaa hetkeksi tyhjäkäynnillä ollessaan. Aivan kuin jalalla hipaisi kaasupoljinta. Kierrosluku muuttuu hyvin vähän alle sekunnin ajaksi. Olisiko generointi mennyt päälle / pois?
On kyllä huono systeemi, miksi se ei voi ilmoittaa kun tekee regenerointia, niin voisi ajaa motaria hieman pitemmän lenkin jotta generointi tapahtuisi kokonaan.
-
Olisi kyllä hyvä, jos joku merkkivalo palaisi kun poltto käynnissä. Mutta polttotapahtuman huomaa kyllä hetkellisen kulutuksen näytöstä. Esimerkiksi tänään aamulla töihin ajaessa (matkaa noin 25km suunta ja oikeastaan koko matka maantietä) huomasi kulutuksesta, että poltto päällä 5 kilometrin ajon jälkeen. Normaalisti kulutus pyörii näillä talvinopeusrajotuksilla 6 litran molemmin puolin, mutta nyt kulutus oli 9 litran molemmin puolin ja jos kaasun nosti niin kulutus tippui alimmillaan 1,5 litraan, kun normaalisti se on 0. Tällä matkalla poltto ei kerennyt loppua vaan piti ajella vielä vajaa 10km ohi töistä ennenku loppu. Joten väittäisin, että 15km työmatkalla ei kerkeä poltto loppua vaikkakin osa matkasta olisikin motaria.
Parashan olisi, jos saisi itse jostain valikosta aktivoitua polton sillon kun polton aika lähenee. Kun eilenkin työmatkaa ajoin 125km suunta niin siinä olisi voinut ite aktivoida niin olisi tämän aamuinen extralenkki jäänyt väliin.
-
Auto s80 2.0 diesel 405000km hiukkasloukku (tarvike) vaihdettu 30tkm sitten. Ainakin joihinkin Fordeihin ja Opelin oli tehty regeneroinnin ilmaisin liittämällä johdolla Led lämmitettävään sivupeilin lämpövastukseen. Tein saman omaan Volvooni ja kaskas homma pelittää. Idea on siinä,kun regenerointi käynnistyy niin takalasin lämmitin ja lämmitettävät sivupeilit kytkeytyvät päälle, vaikka takalasin lämmitin valo ei palaakaan. Led kuitekin nyt syttyy..Lisääntynyt virran tarve auttaa moottoria lämpenemään enemmän. Varsinaista tarvettaan tuolla ilmaisimella ei ole muuta kuin, että tietää milloin regenerointi on menossa, jottei sitä keskeytä turhaan, mikä taas osaltaan vaikuttanee siihen, että öljymäärä moottorissa ei lisäänny. Alussa en seurannut ollenkaan öljymäärää ja jossain kohdassa tuli ilmoitus huollon tarpeesta vaikka se oli vasta tehty. Tarkistin öljyt ja sitä oli reilusti yli ylämerkin. Tästä viisastuneena seuraan öljyn määrää.
Toinen vaihtoehto olisi liittää lämpömittarin anturi vaikka pakoputkeen hukkasloukun lähelle ja vetää piuhat sisälle erilliseen lämpömittariin. Jälkimmäistä vaihtoehtoa suunnittelin ja hankin jo siihen mittarin ja anturin (30€ 30-800astetta), vaan tuo ledihomma oli sen verran helppo, että mennään sillä…
Volvoni regeneroi nykyään normaalisti 300km välein n. 600astetta ja kestää n 15 km eli aika tiuhaan,vaan ei haittaa kun toimii..seuraavaksi testaan Nesteen My dieselin vaikutusta regenerointiin. Tähän asti olen ajanut pelkästään ABC :n dieselillä
-
Ei kannata hiukkassuodatinvermeissä ikinä täyttää öljyä ylärajaan asti, mieluummin max puoliväliin niin ei tule noita ongelmia ainakaan niin helposti.
Tiheään sulla kyllä polttaa vaikka et maininnutkaan onko psa diesel vai vitonen. Yksi hyvä keino huomata päällä oleva regenerointi on seurata hetkellisen kulutuksen mittaria. Ei mene moottorijarrutuksessakaan nollille kun poltto on päällä.
-
Yksi hyvä keino huomata päällä oleva regenerointi on seurata hetkellisen kulutuksen mittaria. Ei mene moottorijarrutuksessakaan nollille kun poltto on päällä.
Tämä pätee vanhempiin vekottimiin. VEA moottorisessa kulutus menee nolliin mittarin mukaan moottorijarrutuksessa.
-
Tämä pätee vanhempiin vekottimiin. VEA moottorisessa kulutus menee nolliin mittarin mukaan moottorijarrutuksessa.
Olipas hyvä tieto, meinaan ihmetellytkin omassa kun seuraillut kulutusnäyttöä ja sen perusteella polttoa ei tunnu tapahtuvan. Tuota polton tapahtumista ei varmaan pysty siis kuski huomaamaan mistään SPA-koppaisissa?
-
Olipas hyvä tieto, meinaan ihmetellytkin omassa kun seuraillut kulutusnäyttöä ja sen perusteella polttoa ei tunnu tapahtuvan. Tuota polton tapahtumista ei varmaan pysty siis kuski huomaamaan mistään SPA-koppaisissa?
En minä ainakaan huomaa muuten kuin hajusta ja kun flekti jää päälle auton sammutuksen jälkeen. Silloin on jäänyt poltto kesken. Ajossa en pysty sanomaan, että milloin polttelee.
-
Jeps, haastavaa on havaita ajossa, että koska se pönttö palaa siellä. Mielestäni jäähdytysnesteen lämpötila tosin suorastaan romahtaa sinne 75-80 asteen tuntumaan, kun DPF poltto alkaa, niin siitä olen itse huomannut jos kone on ollut esim kesällä huomattavasti tätä kuumempi ennen polton alkamista.
-
Paitsi, että autohan ei näytä jäähdytysnesteen lämpötilaa muuten kuin lisälaitteilla.
-
TFT mittaristossa näkyy myös moottorin lämmöt. Ajossa poltosta ainoa näkyvä viite on korkea hetkellinen kulutuskin ja tyhjäkäynti kulutus joka noin tuplaantuu. Itsellä käytössä myös VDD dongle joka ilmoittelee esim poltosta rannekellossakin ::)