Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Showroom => Aiheen aloitti: TopiK - 05.12.2010, 22:08:56

Otsikko: Volvo 240 GL -87/245 GL -89/940 GLT -91
Kirjoitti: TopiK - 05.12.2010, 22:08:56
Tässä meikäläisen ensimmäinen volvo projekti. Tällä hetkellä toimii käyttöautona:

240 GL -87
B230 F+T lh 2.4 +M47

Mitä autolle tehty:
- Jarrulevyt, palat ja satulat uudet
- kaikki puslat uudet
- joka nurkassa kaasu iskarit
- lesjöfors -40mm madallussarja
- Kori läpikäyty
- Alustan osatmaalattu puna- mustaksi
- asennettu:
        - sähköikkunat
        - sähköpeilit
        - niskatuen pehmusteet eteen ja taakse
        - Cruise
- Isompi 80A laturi
- Ohjaustehostin
- takana tuplavakaaja (2x19mm)
- moottori vaihdettu, moottori maalattu, lohko punaiseksi ja venttiilikoppa mustaksi. sekä moottorille tehty huolto


Marraskuussa 2008

(http://i994.photobucket.com/albums/af64/W4ti4z/Autot/Volvo%20240%20-87/DSC00026.jpg)

Huhtikuussa 2010

(http://i994.photobucket.com/albums/af64/W4ti4z/Autot/Volvo%20240%20-87/muokattu.jpg)

Ja nykyään:

(http://i994.photobucket.com/albums/af64/W4ti4z/Autot/Volvo%20240%20-87/DSC04735.jpg)

Alustan osaa:

(http://i994.photobucket.com/albums/af64/W4ti4z/Autot/Volvo%20240%20-87/DSC03801.jpg)



-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Otsikko: Vs: Volvo 240 GL -87/Volvo 240 GLE -90
Kirjoitti: TopiK - 09.12.2010, 20:22:20
Lisätään ny kuva tosta korisarjan sovituksesta (Korisarja ostettu nimimerkiltä aran, alkujaan Liven tekemä bross kopio) :



Ja autoon on ny sitten asennettu alustasarja (Motonet/Lesjöfors), sekä alustan osia on maalattu (taas ) puna mustaan väriteemaan. :idiot2:
Korin korjaukset aloitan luultavasti keväällä... ;)

Autonväriä en oo vielä päättäny... saa ehdottaa. (Joutuu maalaamaan kaikki luukut sisä- ja ulkopuolelta, joten samalla menee värin vaihtokin.) Ajattelin jotain perus ei metallinhohto väriä, olis vähän helpompi paikkamaalata naarmuja, jos joku naarmuttaa... ::)
Otsikko: Vs: Volvo 240 GL -87/Volvo 240 GLE -90
Kirjoitti: Volvo245 - 11.12.2010, 17:24:03
Korisarja näyttää hyvälle, värinä valkoinen, mustat osat piristää vaikutelmaa...siis maalaa valkoiseksi.
Kattoppa Puppetin Volvoa, se tais olla valkoinen. ;)
JK. Itellä samanvärinen met.hoht.sininen ja punainen lankku, ei siis mitään lukkarinrakkautta kyseistä väriä kohtaan. Itse olen aina, jo pennusta asti ihaillut tuota Volvon metsänvihreää väriä, sekä tavallisena että metallihohtoisena.
Otsikko: Vs: Volvo 240 GL -87/Volvo 240 GLE -90
Kirjoitti: TopiK - 11.12.2010, 19:29:35
Valkoinen tuo aika helposti esiin kaikki pienetkin pintavauriot ja pinnankorkeuserot, niin kuin korisarjasta näkyy ???. Itellä on ollu mielessä joko musta, 740 kirkkaan punainen tai toi sama vanha sininen... Aika perinteisiltä vaikuttaa noi mun värivaihtoehdot ::).
Otsikko: Vs: Volvo 240 GL -87/Volvo 240 GLE -90
Kirjoitti: TopiK - 13.12.2010, 22:49:17
Autoon Tarvittis vielä takajarrut kasata...
Ei soodavesikeitos oikein tykkää porista -20 asteessa. :( Jarrusatulat saavat korjaussarjan ja kaikki jarrupalat vaihdetaan taakse asennus sarjoineen. O0 Takakilvet oli taas perus tyyliin aivan reikäjuustoa, joten niiden korjaamisesta ei tullu mitään.
"Joululoman" aikana saa varmaankin auton siirtää jo hitsaus halliin, niin pääsee koria työstämään. Siitä juttua lisää myöhemmin, ehkä kuvien kanssa, mikäli kamera eksyy käsiin.
Otsikko: Vs: Volvo 240 GL -87/Volvo 240 GLE -90
Kirjoitti: TopiK - 20.12.2010, 21:30:32
Takajarrusatulat on nyt "keitetty" ja halkaistu autotallin pöydälle huoltosarjojen asennusta varten. Huomenna kevyt hoonaus satulan sylintereille sekä mäntien pesu, jonka jälkeen satulat voikin kasata ja maalata punaisiksi. ;) Pitäs hakea vaan aamulla motonetistä ilmausruuvit, kun on vanhoista kulmat vähän pyöristyny. ::)

Edit: 21.12.2010
Nyt on jarrut kasassa ja auto madallettuna ekaa kertaa pyörillään. korisarjankin  koesovitin paikalleen. :P Kuvia autosta madallettuna korisarjalla tulee, kun saan auton ulos tallista. Seuraavaksi onkin homman nimenä auton purkaminen hitsausta varten. :)
Otsikko: Vs: Volvo 240 GL -87/Volvo 240 GLE -90
Kirjoitti: TopiK - 22.12.2010, 15:16:20
-
Otsikko: Vs: Volvo 240 GL -87/Volvo 240 GLE -90
Kirjoitti: TopiK - 26.12.2010, 19:24:03
Tänään vuorossa laturin laakereiden vaihto vaaleansiniseen.
Kuvanlaatu on huono känny kuvia...

80A laturi:

(http://i994.photobucket.com/albums/af64/W4ti4z/Autot/Volvo%20240%20-87/DSC00041.jpg)

Tähän jäätiin Räjäytettynä:

(http://i994.photobucket.com/albums/af64/W4ti4z/Autot/Volvo%20240%20-87/DSC00039.jpg)

Huomenna hakemaan laakereita,kun/jos "kaupat" on auki.

Edit:
Nyt on laakerit, ei ollu hinnalla pilattu (yht 7€). Vieläkun sais laturin kasaan...

Tupla edit:
Nyt on laturi kasattu. En muistakaan milloin auto on viimeks ollu noin hiljanen käydessä tyhjäkäyntiä.
Otsikko: Vs: Volvo 240 GL -87/Volvo 240 GLE -90
Kirjoitti: TVS - 28.12.2010, 22:08:18
Ethän hakenut laakereita motonetista, tai jos hait kai satuit saamaan merkkiosat? Mulle tuli jotkut random-merkkiset motonetista, mutta siihen kiiruuseen laitoin ne, ja nyt 13tkm ja 9kk myöhemmin metelöi taas.

Muoks: ja remmi on suorastaan melko löysällä ollut koko ajan, ei ainakaan ylikiristykseen ole hajonnut.
Otsikko: Vs: Volvo 240 GL -87/Volvo 240 GLE -90
Kirjoitti: TopiK - 29.12.2010, 13:44:22
Joo motonetin laakerit oli ja jotain ihan ihme merkkiä. Mutta mulla meneekin toi koko laturi vaihtoon sit joskus, se mihin säätimen hiilet osuu on niin syvillä urilla että... Mut kaippa se ensi kesään kestää, kun pitäs tota moottoria muutenkin korjata (kampiakselin päittäisvälystä on senverra, että kytkimen polkemisella saa koneen kalkattamaan). Jos sit samalla vaihtais koko laturin korjattuun ;)
Ite kans jätin hihnan "löysälle" ettei heti ota laakerit itteensä.
Olishan noita ehjiä 50A latureita nurkat täynnä, mutta kun ei lataa tarpeeksi sillä pikkulaturilla. ::)
Otsikko: Vs: Volvo 240 GL -87/Volvo 240 GLE -90
Kirjoitti: TopiK - 30.12.2010, 20:32:14
-
Otsikko: Vs: Volvo 240 GL -87/Volvo 240 GLE -90
Kirjoitti: Huikkoster - 30.12.2010, 21:28:31
Tähän on yksinkertainen kaava:
        Pitääkö hitsata paljon?

Kyllä                               ei
osiksi                              kuntoon
Otsikko: Vs: Volvo 240 GL -87/Volvo 240 GLE -90
Kirjoitti: Greycap - 30.12.2010, 21:40:15
Korisarja näyttää hyvälle, värinä valkoinen, mustat osat piristää vaikutelmaa...siis maalaa valkoiseksi.

Oma lehmä on ojassa mutta valkoinen mustilla "koristeilla" tosiaan toimii. Sitten jos teet tumman niin riittävästi kromia kuvioihin ettei tule yksi tumma köntti koko laitteesta.
Otsikko: Vs: Volvo 240 GL -87/Volvo 240 GLE -90
Kirjoitti: TopiK - 30.12.2010, 21:44:00
Tähän on yksinkertainen kaava:
        Pitääkö hitsata paljon?

Kyllä                               ei
osiksi                              kuntoon

no joo ja ei hitsattavaa on ainakin takapuskurin takana/ alla. ovista en tiedä enkä pohjasta, mutta sieltä varmasti löytyy vakio ruosteet ovien listojen alta ja pohjasta jalkatiloista sekä helmoista. Auto nimittäin on seisonut pidemmän aikaa.
Kaippa tää on osiksi sitten laitettava :'(
kun on noita muita autoja jo kaksin kappalein ja vaalensiniseen sais koneen jota ois varaa juottaa.
Noilla bensan hinnoilla on tuo B200E hieman liian janoinen, varsinkin kun se tarvii sitä kalliimpaa lientä....  :(

Otsikko: Vs: Volvo 240 GL -87/Volvo 240 GLE -90
Kirjoitti: TopiK - 30.12.2010, 21:49:25
Oma lehmä on ojassa mutta valkoinen mustilla "koristeilla" tosiaan toimii. Sitten jos teet tumman niin riittävästi kromia kuvioihin ettei tule yksi tumma köntti koko laitteesta.

Kyllä tarkoitus oli pitää nuo orkkis kromit, sekä lisätä hieman ylimääräistä ;)

Tänään selailin nettiä ja löysin mielestäni hyvän värivaihtoehdon


http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=159848&p=7

löytyy tolta sivulta,vähän joutuu kelaan alaspäin.
Otsikko: Vs: Volvo 240 GL -87 + 240 GLE -90 projekti
Kirjoitti: TopiK - 02.01.2011, 12:59:14
Vähän kuvia tosta -90  projektista:

(http://i994.photobucket.com/albums/af64/W4ti4z/Autot/Volvo%20240%20-90/DSC05037.jpg)

Toinen vakaaja pitäs vielä askarrella taakse.

Konetta:
(http://i994.photobucket.com/albums/af64/W4ti4z/Autot/Volvo%20240%20-90/DSC05025.jpg)

Tulevaa sisustaa:
(http://i994.photobucket.com/albums/af64/W4ti4z/Autot/Volvo%20240%20-91/DSC05029.jpg)


Tuunasin vähän etuvilkkua  :2funny::
(http://i994.photobucket.com/albums/af64/W4ti4z/Autot/Volvo%20240%20-90/DSC05027.jpg)
Otsikko: Vs: Volvo 240 GL -87 + 240 GLE -90 projekti
Kirjoitti: TopiK - 09.01.2011, 17:01:00
Nousi kone farkusta:
(http://i994.photobucket.com/albums/af64/W4ti4z/Autot/Volvo%20240%20-87/DSC05072.jpg)

(http://i994.photobucket.com/albums/af64/W4ti4z/Autot/Volvo%20240%20-87/DSC05069.jpg)

Ja kerkesin sitä jo purkamaankin. Vielä pitäs maalata

(http://i994.photobucket.com/albums/af64/W4ti4z/Autot/Volvo%20240%20-87/DSC05074.jpg)

(http://i994.photobucket.com/albums/af64/W4ti4z/Autot/Volvo%20240%20-87/DSC05075.jpg)

Hain vähän osia auton koneen kasausta varten: :happy:
(http://i994.photobucket.com/albums/af64/W4ti4z/Autot/Volvo%20240%20-87/DSC00044.jpg)

Ja konehan oli niin hyvässä kunnossa kuin myyjä lupasi, eli 100tkm ajettu. Pakko oli vaan tarkistaa, kun lohko oli aivan öljyssä ja laturin hihnat melkein poikki. Mutta kuinka ollakaan sylintereissä näky hoonausjäljen ja männissä ei ollut "välystä". Venttiilin pään- ja varrenkumit pitäs vielä vaihtaa, kun oli päässy kovettumaan. :happy:

Tänään kävin erottamassa autosta ruiskun johtosarjan pätkän kojelaudan alta. Tuloksena oikeasta kädestä 3 rystystä auki, sekä johtosarja selvitetty, irroitettu ja merkattu.
Huomenna jos sais hankittua sitä maalia, niin sais lohkon punaiseksi. Volvolta pitäs myös käydä tilaamassa ne venttiilin vaimennin kumit, niin vois sen kannen huoltaa.
Koneesta löytyi purettaessa A nokka. On joku vähän "virittäny"   ;D
Mutta tehot hävittää lähemmäs 20 kiloa painava vauhtipyörä... No ainakin alavääntö on kohdillaan  ::)

9 viikon päästä ois "hiihtoloma", niin silloin olis tarkotus kone laittaa tuohon vaaleansiniseen. Siinä on B200E luovuttamassa. syö öljyä ja juuri vaihdetut öljyt ovat jo nyt aivan mustat. Bensaakin menee reilusti yli 10l/100km.  :(
Otsikko: Vs: Volvo 240 GL -87 + 240 GLE -90 projekti
Kirjoitti: TopiK - 25.01.2011, 21:03:11
Nyt on käyttiksen tuleva moottori maalattu, kasattu ja odottaa asentamista. Maalasin myös tulipellin palan, sekä korjasin mittariston, Mittariston vaihdan, jotta saan lambda valon varoittamaan vioista.
(http://i994.photobucket.com/albums/af64/W4ti4z/Autot/Volvo%20240%20-87/DSC05113.jpg)
(http://i994.photobucket.com/albums/af64/W4ti4z/Autot/Volvo%20240%20-87/DSC05114.jpg)
(http://i994.photobucket.com/albums/af64/W4ti4z/Autot/Volvo%20240%20-87/DSC05112.jpg)
(http://i994.photobucket.com/albums/af64/W4ti4z/Autot/Volvo%20240%20-87/DSC05115.jpg)
Kuva vanhasta koneesta, joka on vielä kiinni autossa:
(http://i994.photobucket.com/albums/af64/W4ti4z/Autot/Volvo%20240%20-87/DSC05119.jpg)

Ja tästä jatketaan... ;) Katotaan mitä vielä keksin tehdä. ohjaustehostin olis ainaki vielä irroitettava varaosa laitoksesta.  :)
Otsikko: Vs: Volvo 240 GL -87 + 240 GLE -90 projekti
Kirjoitti: TopiK - 08.02.2011, 21:35:56
Hieman taas "tapahtunu"
Turbo kone tulossa käytikseen, siksi kysynkin, että kone on ahdettu b200f vakio hiluilla. kone jysäyttää saamarinmoisen liekin putkesta, kun kaasun päästää. Jostain olin lukevinani että jotkin johdot pitäs nappasta poikki kaasuläpältä. koska aikaistavat sytytystä. Mitkä johdot sieltä pitää katkasta/muuttaa että toi liekin lyöminen loppuis?  ???

Lähtis varmaan villat aika hyvin liikkeelle äänenvaimentimesta tuollaisella paukauksella mitä toi nyt pitää.
nimim. melkein sain sydärin :D :buck2:

Toinen vika mikä autossa on, on sellainen että auto sammuu kun ensin kiihdytät ja sitten painat tehokkaasti jarrua, Mistäköhän johtus?
Ite aattelin että olis takaiskuventtiili rikki, ettei pidä painetta jarrutehostajassa. ???
Otsikko: Vs: Volvo 240 GL -87 + 240 GLE -90 projekti
Kirjoitti: TopiK - 13.02.2011, 18:32:25
Turbo hajosi tuosta -90. Akselissa päittäisvälystä n.3mm :(. No ei sit muuta, kuin muutos takaisin vapariksi.
Etitään myöhemmin raha tilanteen salliessa uusi turbo.

12.02.2011:

Kone nostettu pois -90 ja öljypohja irroitettu. hain motonetistä öljypohjan tiivisteen, sekä pakosarjan tiivisteet. Jos vaikka auto liikkuis taas illalla. Koneen nostamiseen meni noin 1 1/2 tuntia. :)

Kone starttasi toisella öljypohjalla, vaparina ja ilmamassamittarin johdot modattuna takasin vakio paikkaan klo 20.00. Ei siinä näköjään yli päivää kestä irroittaa volvosta kone, tehdä tarvittavat muutokset ja asentaa uudelleen paikalleen.

13.02.2011

Aamulla ajoin autolla testilenkin. Kone toimi niinkuin pitääkin eikä vuoda mitään nesteitä.
Aika suuri vaikutus tolla katalysaattorilla ton f konnee tehoihin. >:(

2viikon päästä ois taas koneen irroitusta ja asennusta tiedossa, kun käyttikseen vaihdetaan b200f kone. Sekä veljen 242:seen toi Käyttiksen b200E.  :)
Otsikko: Vs: Volvo 240 GL -87 + 240 GLE -90 projekti
Kirjoitti: TopiK - 16.02.2011, 22:10:45
Tänään tuli huomattua, että käyttiksen helmat alkaa ruostua, kun on tullut niin paljon kiveniskuja. Enkä viisaana ihmisenä laittanut kiveniskusuojaa helmoihin, kun ne tuli alkujaan maalattua. Tyhmyydesä sakotetaan. Sen takia joutuu tekemään helmat uusiksi. Vielä kun kelit lämpenis sen verran, että maali kuivais.  >:(
Otsikko: Vs: Volvo 240 GL -87 + 240 GLE -90 projekti
Kirjoitti: TopiK - 06.03.2011, 12:03:13
Onkos kukaan tietoinen, saako 240 volvon takatukivarsiin tehdä vaijerista stopparit, niin sais jousista laikattua vähän pois. Onko toi vaijeri laillinen? (vanhoissa saabeissa ainakin oli niitä kumilenkkejä jotka esti taka-akselia putoamasta) Vai saisiko jostain lyhyempiä iskareita taakse , Esim. jostain muusta autosta kuin volvosta? Eteen pitää teetättää lisää kierrettä iskareihin, niin saa etujouset lopettamaan pyörimisen, mutta miten ootte ton takapään toteuttanu? Meina noi madallusjouset ihan vakionakin pudota tuoltaa yläkupista, kun autoa nostaa. Tulipa paljon kymysyksiä, toivottavasti joku jaksaa vastata.  :)
Otsikko: Vs: Volvo 240 GL -87 + 240 GLE -90 projekti
Kirjoitti: TopiK - 09.03.2011, 20:38:20
Viimeksi tehtyä:

Vetokoukun maalaus:

(http://i994.photobucket.com/albums/af64/W4ti4z/Autot/Volvo%20240%20-90/DSC05239.jpg)

projektiauton kone:

(http://i994.photobucket.com/albums/af64/W4ti4z/Autot/Volvo%20240%20-90/DSC05241.jpg)

Sisustan koekasausta. Jos joltakulta löytyy mieluiten päijät-hämeen alueelta ton sisustan mukaista takapenkkiä (koko kangas), takaniskatukia, hattuhyllyä ja turvavyökoteloita sopivaan hintaan, voi yrittää kaupata ne mulle.  ;)


(http://i994.photobucket.com/albums/af64/W4ti4z/Autot/Volvo%20240%20-90/DSC05238.jpg)
(http://i994.photobucket.com/albums/af64/W4ti4z/Autot/Volvo%20240%20-90/DSC05237.jpg)
Otsikko: Vs: Volvo 240 GL -87 + 240 GLE -90 projekti
Kirjoitti: TopiK - 21.03.2011, 22:02:48
Laitetaas nyt kun puhelimesta löysin kesäisiä kuvia tosta käyttis 240:sestä. Kuvat viime kesältä.
Jos vaikka kesä tulis nopeemmin...  :D
(http://i994.photobucket.com/albums/af64/W4ti4z/Autot/Volvo%20240%20-87/DSC00013.jpg)
(http://i994.photobucket.com/albums/af64/W4ti4z/Autot/Volvo%20240%20-87/DSC00014.jpg)
Ikkunat ja takaluukku tyylikkäästi auki, jotta musa kuuluu.  ;)
Otsikko: Vs: Volvo 240 GL -87 + 240 GLE -90 projekti
Kirjoitti: JoriK - 16.08.2011, 14:21:35
-
Otsikko: Vs: Volvo 240 GL -87 + 240 GLE -90 projekti
Kirjoitti: TopiK - 16.08.2011, 14:32:42
Oho, tuli ensin läheteltyä veljen tunnuksilla... ::)

Eli Projekti autoa on saatu vähän kasaan ja se näyttää nyt tältä:
(http://i994.photobucket.com/albums/af64/W4ti4z/Autot/Volvo%20240%20-90/2011-08-11183400.jpg)
(http://i994.photobucket.com/albums/af64/W4ti4z/Autot/Volvo%20240%20-90/2011-08-11183429.jpg)
 Vielä puuttuu volvon alkuperäiset alumiinivanteet, niin on sitten hyvä.
Eihän siitä puutu enään kuin hyvä/erikoinen moottori valinta. Katsotaan mitä sille sitten keksii, kunhan auton saisi ensin katsastettua tolla b200f:llä.
Automaatti vaihteisto olisi kyllä tosi hyvä. Tässähän on alkujaan ollut automaatti, mutta joku on sen vaihtanut pois, en kyllä tiedä mitä silläkin on saavutettu.  ;D

Edit: 16.8.2011

Autoon ostettu alumiinivanteet, eli volvon alkuperäiset virgot. (kiitokset Lankulle, vanteet oli semmoiset, kuin oli sanonutkin)
Ja heti piti käydä ostamassa renkaat, jotta sai laitettua vanteet alle. ei ollu heittoa vanteissa juuri ollenkaan, pääsi tosi pienillä vastapainoilla. :D
(http://i994.photobucket.com/albums/af64/W4ti4z/Autot/Volvo%20240%20-90/DSC06011.jpg)
(http://i994.photobucket.com/albums/af64/W4ti4z/Autot/Volvo%20240%20-90/DSC06008.jpg)
 
Otsikko: Vs: Volvo 240 GL -87 + 240 GLE -90 projekti
Kirjoitti: TopiK - 26.08.2011, 19:20:02
No niin nyt olis toi kattoluukullinen volvo katsastettu, joten piti käydä ottamassa "jälkeen" kuva tuolla samassa paikassa, jossa auto oli kuvattu ostopäivänä:

Ennen:
(http://i994.photobucket.com/albums/af64/W4ti4z/Autot/Volvo%20240%20-90/DSC00003muokattu.jpg)


Jälkeen:
(http://i994.photobucket.com/albums/af64/W4ti4z/Autot/Volvo%20240%20-90/2011-08-26164733.jpg)
Otsikko: Vs: Volvo 240 GL -87 + 240 GLE -90 projekti
Kirjoitti: Huikkoster - 26.08.2011, 22:36:51
Aikamoinen ero P>.

Oli muuten aika hyvä idea tuo ennen ja jälkeen kuva. O0
Otsikko: Vs: Volvo 240 GL -87 + 240 GLE -90 projekti
Kirjoitti: 240 - 26.08.2011, 23:05:50
Näitä ei pitäisi laskea, mutta paljonko tunteja ja euroja kuvien välissä? Saa pitää salaisuutena :) Komeaa jälkeä.
Otsikko: Vs: Volvo 240 GL -87 + 240 GLE -90 projekti
Kirjoitti: TopiK - 26.08.2011, 23:15:03
Näitä ei pitäisi laskea, mutta paljonko tunteja ja euroja kuvien välissä? Saa pitää salaisuutena :) Komeaa jälkeä.

No tunteja on menny aika paljon, kun kaikki kuluvat osat on vaihdettu uusiin, ja pelti töitä, sekä pohja ja maalaustöitä tehtiin aika kauan. kuvien erotus on toukokuu 2010/elokuu 2011, ja joka iltahan sitä tuli ainakin parituntia tehtyä...
Ja euroja on menny se ~3000€.  :idiot2:

Otsikko: Vs: Volvo 240 GL -87 + 240 GLE -90 projekti
Kirjoitti: Greycap - 26.08.2011, 23:56:18
Kuulostaa aika samantyyliseltä summalta kuin mitä tuo oma on niellyt, eikä sitä ole vielä edes maalattu. Olen siis tehnyt jotain väärin...
Otsikko: Vs: Volvo 240 GL -87 + 240 GLE -90 projekti
Kirjoitti: TopiK - 27.08.2011, 00:15:06
Kuulostaa aika samantyyliseltä summalta kuin mitä tuo oma on niellyt, eikä sitä ole vielä edes maalattu. Olen siis tehnyt jotain väärin...

Et välttämättä väärin. Onhan mulla menny tohon toiseen se 3500€, eikä se ole ihan näin siisti... :(
Ja pitäshän tähän vielä löytää jostain yksi alkuperäinen varuste takaisin, eli automaattilaatikko. Siihen vielä kun ruuvaa cruisen  lisäksi, niin kyllä on kiva ajella... :D
Otsikko: Vs: Volvo 240 GL -87 + 240 GLE -90 projekti
Kirjoitti: TopiK - 12.10.2011, 22:35:13
-90 siirretty talviteloille autotallin puolelle. Pitäs vaihdella kytkin, sekä etsiä, mistä tulee vesi kuskin jalkatilaan.(luultavasti tuulilasi vuotaa.)
Tänään ajellessa koululle päin tolla käyttis 240:pillä päätti sitten kytkinvaijeri mennä poikki. (saatto takana tulija ihmetellä, kun se kytkinhaarukan 500g metalli möntti pomppii kohti :D) Oli suhteellisen V:mäinen ajaa kaupungin keskustan läpi ennen klo 8:aa aamulla ilman kytkintä :(. Joka liikenne valoissa startilla liikkeelle. No sain kuitenkin vaijerin vaihdettua, niin on vähän helpompi ajella huomenna koululle päin. :)
Otsikko: Vs: Volvo 240 GL -87
Kirjoitti: TopiK - 05.11.2011, 20:01:13
-90 myyty. Joten sain tuolle vaalean siniselle tilaa talliin, joten:
Muutama kuva tämän päivän tekemisistä, Eli irroitin ohjaustehostin paketin, hieman oli ruostetta havaittavissa. joten mettästämään uutta tehostinta. Laturi on myös irti johtuen ankkuri viasta (pitäs käydä vaihtamassa ehjään 80A BOSCH:hilaiseen. Sekä talvikäyttiksen (245 Automatic) kuskinpenkille joutui tekemään tavallisen Pehmusteiden liimaus. jousien kiinnitys ja lisäys operaatiot. Huomenna pitäs hakea kontakti liimaa lisää 1kg verran, niin saa penkin valmiiksi.
(http://i994.photobucket.com/albums/af64/W4ti4z/Autot/Volvo%20240%20-87/DSC06135.jpg)
(http://i994.photobucket.com/albums/af64/W4ti4z/Autot/Volvo%20240%20-87/DSC06136.jpg)
(http://i994.photobucket.com/albums/af64/W4ti4z/Autot/Volvo%20240%20-87/DSC06137.jpg)

Ja jakkara:
(http://i994.photobucket.com/albums/af64/W4ti4z/Autot/Volvo%20240%20-87/DSC06138.jpg)
(http://i994.photobucket.com/albums/af64/W4ti4z/Autot/Volvo%20240%20-87/DSC06139.jpg)
(http://i994.photobucket.com/albums/af64/W4ti4z/Autot/Volvo%20240%20-87/DSC06140.jpg)

Sekä Tuulenohjaimien sovitusta, laittaako vaiko ei... hmm.  ::)
(http://i994.photobucket.com/albums/af64/W4ti4z/Autot/Volvo%20240%20-87/DSC06143.jpg)
(http://i994.photobucket.com/albums/af64/W4ti4z/Autot/Volvo%20240%20-87/DSC06142.jpg)
Otsikko: Vs: Volvo 240 GL -87
Kirjoitti: InlineFour - 05.11.2011, 20:02:52
Ei
Otsikko: Vs: Volvo 240 GL -87
Kirjoitti: TopiK - 06.11.2011, 20:24:40
Ei
Eikö?? >:D
Hmm tuttua tuo penkkien ehostus, itse tein omalle kuskin penkille saman tempun jokunen viikko sitten.  :)
Ja jos nyt ei kuitenkaan noita tuulenohjaimia.
Joo toi penkkien ehostus on kyllä  S* hommaa. Tänään liimailin pehmusteet kasaan vahvikekankaiden kanssa, meni noin 0,5kg kontakti liimaa.
No jos tällä kertaa jättäis tuulenohjaimet pois tästä.

Tänään löysin varastoista volvon alkuperäisen 240 sarjan volvoihin tarkoitetun lisäpitkien asennussarjan, sarja sisältää kaikki kiinnitysraudat, ja johdot+ kytkimet. Vielä pitää hankkia jotkut jäätävän isot pitkät tohon käyttis farkun keulille. Löysin myös halvalla 240:sen 3 mittarin lisätelineen. pitäs vielä 4kpl lisämittareita hankkia jostain. mitäköhän kaikkia lisämittareita volvolla on ollut olemassa? On tullut selailtua myös kaikenlaisia volvon lisävarusteluetteloita, joita tuli tuon talvikäyttiksen mukana. On kyllä aika kivaa osaa saanut aikanaan 240 sarjan volvoon. :)
Otsikko: Vs: Volvo 240 GL -87
Kirjoitti: TopiK - 10.11.2011, 20:29:40
Tänään kävin hakemassa paikallisesta varaosa puljusta 80A laturin, makso (135€ ilman panttia).  :buck2:

Kyselin myös volvon alkuperäisten 52mm lisämittareiden kaltaisia vdo mittareita (musta pohja punainen viisari). 4 mittaria antureineen vähän alta 300€.(öljynpaine, öljynlämpö, voltti ja vedenlämpö/ahto) Mutta olis sitte kyllä uudet ja toimivat.
Kattelin vaan noita myynti ilmoja, ja volvon alkuperäinen vdo mittari maksaa sen 30-40€. ja uuden vdo mittarin saa n.40€. Mittareiden anturithan niitä arvokkaimpia on. Pitää katella noita mittareita sitten, kunhan ensin saan autoon ohjausvaihteen/tehostimen hankittua, sekä kampiakselin stefan vaihdettua.  :)
Otsikko: Vs: Volvo 240 GL -87
Kirjoitti: mikkis83 - 12.11.2011, 11:11:16
Eikö?? >:D

No kylläpäs!
Otsikko: Vs: Volvo 240 GL -87
Kirjoitti: TopiK - 13.11.2011, 17:52:25
Tänään tuli haettua yksi varaosa auto. eli 245 vm.-93
B230FD+M47 autossa on myös ollut joskus ilmastointi, koska pumppu löytyy. Sähköikkunat, lämmitettävät sähköpeilit ja lukkoperä. Muutama pimeässä otettu kuva:
(http://i994.photobucket.com/albums/af64/W4ti4z/Autot/Purku%20245/DSC06153.jpg)
(http://i994.photobucket.com/albums/af64/W4ti4z/Autot/Purku%20245/DSC06152.jpg)

Ensiviikonloppuna alkaa purkaminen, kone, laatikko, lukkoperä ja ohjaustehostin tohon vaalean siniseen sedaniin, sekä sisusta ja sähköikkunahissit+ sähköpeilit tohon talvikäyttis farkkuun.

Otsikko: Vs: Volvo 240 GL -87
Kirjoitti: puppet - 13.11.2011, 18:03:34
Missä kunnossa lie moottori?  :o
Otsikko: Vs: Volvo 240 GL -87
Kirjoitti: TopiK - 13.11.2011, 19:33:46
Missä kunnossa lie moottori?  :o
Moottori ehjä ja toimiva. Ihan ajokuntoinen auto. Kilvet repäsin autosta pois juuri ennen kuvan ottoa. ;)
Minkäs lainen lukkoperä tosa varaosa vehkees on? Ihan tehtaan orkkislainen. Vai eikai vaan kemppi mallinen!?
Ihan on alkuperäinen lukko mitä luultavammin. Pitää vielä tarkistaa mitä sieltä perän sisältä löytyy. Autohan on ihan viimesiä Classic malleja, niin siellähän voi olla ihan mitä vaan.... :P
Otsikko: Vs: Volvo 240 GL -87
Kirjoitti: TopiK - 17.11.2011, 14:16:32
Muutama kuva tuosta pariinkin kertaan mainitusta talvikäyttiksestä, Eli 245 -82
B230F + AW70
(http://i994.photobucket.com/albums/af64/W4ti4z/Autot/245%20-82/DSC06166muokattu.jpg)
(http://i994.photobucket.com/albums/af64/W4ti4z/Autot/245%20-82/DSC06169muokattu.jpg)
Otsikko: Vs: Volvo 240 GL -87
Kirjoitti: Greycap - 17.11.2011, 23:46:06
Tuoko muka '82? Ulkonäkö huutaa kurkku suorana '90-'91 eikä tekniikkakaan ihan '82 mallilta kuulosta. ???
Otsikko: Vs: Volvo 240 GL -87
Kirjoitti: jogiin - 18.11.2011, 00:21:07
Sekä Tuulenohjaimien sovitusta, laittaako vaiko ei... hmm.  ::)
(http://i994.photobucket.com/albums/af64/W4ti4z/Autot/Volvo%20240%20-87/DSC06143.jpg)
(http://i994.photobucket.com/albums/af64/W4ti4z/Autot/Volvo%20240%20-87/DSC06142.jpg)
Laittaa  8)
Otsikko: Vs: Volvo 240 GL -87
Kirjoitti: TopiK - 18.11.2011, 09:20:09
Tuoko muka '82? Ulkonäkö huutaa kurkku suorana '90-'91 eikä tekniikkakaan ihan '82 mallilta kuulosta. ???
Joo no on se papereiden mukaan -82, mutta oikea vuosimalli on -89 ;)
Otsikko: Vs: Volvo 240 GL -87
Kirjoitti: TopiK - 22.11.2011, 17:51:46
Tuli tuossa viikonloppuna vaihdettua tohon talviautoon toi sisusta tosta varaosa autosta. Lisäksi tuli asennettua sähköikkunat ja sähköpeilit.
Kuvat ennen ja jälkeen operaation.
Ennen:
(http://i994.photobucket.com/albums/af64/W4ti4z/Autot/245%20-82/2011-11-19113643.jpg)
(http://i994.photobucket.com/albums/af64/W4ti4z/Autot/245%20-82/2011-11-19113700.jpg)

Jälkeen:
(http://i994.photobucket.com/albums/af64/W4ti4z/Autot/245%20-82/DSC06176.jpg)
(http://i994.photobucket.com/albums/af64/W4ti4z/Autot/245%20-82/DSC06177.jpg)

Varaosa autosta tuli myös purettua moottori, vaihdelaatiko, kardaani, johtosarjat, kojelauta ja sen kiinnityspalkit, sekä ohjaustehostin. Perän kaikki kiinnityspultit on myös löysätty, ja perä on vielä paikallaan, koska pitää tota romua vielä siirtää, ettei ole talvella edessä. Mutta jos ensiviikonloppuna vois perän pudottaa pois ja tutkia mikä se on.
Otsikko: Vs: Volvo 240 GL -87
Kirjoitti: viiksivallu - 22.11.2011, 22:20:27

(http://i994.photobucket.com/albums/af64/W4ti4z/Autot/245%20-82/2011-11-19113643.jpg)

Tuohan on plyyshiä, eikös? Jos oli, onko tuo valkoinen ''tahra'' hometta vaiko mitä? Plyyshihän kuulemma homehtuu  ???
Otsikko: Vs: Volvo 240 GL -87
Kirjoitti: viiksivallu - 22.11.2011, 22:22:13
Joo no on se papereiden mukaan -82, mutta oikea vuosimalli on -89 ;)
Mikäköhän kömmähdys o käyny ku 7 vuotta heittää  :2funny:
Otsikko: Vs: Volvo 240 GL -87
Kirjoitti: TopiK - 22.11.2011, 22:29:29
Tuohan on plyyshiä, eikös? Jos oli, onko tuo valkoinen ''tahra'' hometta vaiko mitä? Plyyshihän kuulemma homehtuu  ???
Ei oo hometta, on vaan hankautunu tollaseksi kiiltäväksi. :)
Mikäköhän kömmähdys o käyny ku 7 vuotta heittää  :2funny:
On kato muutoskatsastettu vähäpäästöseen autoon aikanaan diesel kone. Ja on sitten uudelleen muutettu bensa myllylle. ;)
Ja siitä voi sitten päätellä mitä on tehty... :buck2:
Otsikko: Vs: Volvo 240 GL -87/perä&kone kuvia
Kirjoitti: TopiK - 24.11.2011, 16:47:13
Eli tänään tuli irroitettua taka akseli tosta purku autosta. Ja Ekana rupesin ihmettelemään alumiinista perän kantta. Kannen kun avasi perän sisältä löytyi liikkeellelähtö lukko. 3.54 välityksellä.

(http://i994.photobucket.com/albums/af64/W4ti4z/Autot/Purku%20245/DSC06191.jpg)

(http://i994.photobucket.com/albums/af64/W4ti4z/Autot/Purku%20245/DSC06192.jpg)


Ja laitetaan vielä keulakuva autotallissa olevasta volvosta.
(http://i994.photobucket.com/albums/af64/W4ti4z/Autot/Purku%20245/DSC06204.jpg)
Otsikko: Vs: Volvo 240 GL -87
Kirjoitti: TopiK - 25.11.2011, 13:29:00
Jatketaan yksinpuhelua...
Eilen vaihdoin perään sisääntuloakselin stefan. Sekä pienen vahingon takia kävin tänään noutamassa n.2l täys synteettistä peräöljyä. Huomiseksi on myös tilattu perän isot puslat. Jos tänään vähän näyttäis teräsharjaa tolle akselille, ja huomenna vaihtais puslat, sekä pohjamaalais akselin. Sitten jos sunnuntaina saiskin jo maalailla punasta ja mustaa. :P
Sitten jäisikin enään perän vaihto autoon...
Ajattelin, jos olisin ottanut samalla tuplavakaajan pois tuolta takaa, mutta kattoo nyt mitä sen kanssa tekee. Onhan se sentään katsastus sedän hyväksymä ;)

Edit 26.11.2011
Kävin tänään hakemassa puslat, sekä asennettiin ne tuossa ison rälläkän ja vasaran avustuksella paikalleen. Perä on nyt pohjamaalissa odottamassa huomista pintamaalausta. jos sen sais vaikka ensiviikolla asennettua paikalleen.

Otsikko: Vs: Volvo 240 GL -87/ Ongelma perän kanssa
Kirjoitti: TopiK - 03.12.2011, 20:29:48
Eli perä asennettu eilen paikalleen, mutta tulikin ongelma vastaan.
Toi perä on peräisin Abs:ät omaavasta autosta ja nopeustiedon anturikehähän on mallia tiuha ja alkuperäinen abs auton nopeusmittari on rikki (piirikortti vamma).  :(
Joten jos mä vetäsen sieltä pois niitä "hampaita" sen verran, että jätän joka neljännen, niin eikö tuon harvan anturikehän mittariston pitäis toimia oikein??

Eli tossa alkuperäisessä  (harvan anturikehän nopeusmittari) on k arvo 6091
Ja tuossa Abs:ät omaavan auton mittarissa 24364.

Eli tasan neljä kertaa isompi.
Ja tuo k arvohan tarkoittaa nykäystä/signaalia per kilometri, eli pitäs toimia kaiken päättelyn mukaan leikkelemällä?

Nyt olis kiva saada tietoa tähän juttuun, onko kukaan tehny vastaavaa, vai pitääkö mun olla se kokeilija. :D
Otsikko: Vs: Volvo 240 GL -87/ Ongelma perän kanssa
Kirjoitti: Kisko - 03.12.2011, 21:54:17
Eli perä asennettu eilen paikalleen, mutta tulikin ongelma vastaan.
Toi perä on peräisin Abs:ät omaavasta autosta ja nopeustiedon anturikehähän on mallia tiuha ja alkuperäinen abs auton nopeusmittari on rikki (piirikortti vamma).  :(
Joten jos mä vetäsen sieltä pois niitä "hampaita" sen verran, että jätän joka neljännen, niin eikö tuon harvan anturikehän mittariston pitäis toimia oikein??
Niin minä tein. Ei kyllä ole koekäytetty vielä, mutta en keksi syytä miksi tuo ei toimisi..

(http://i5.photobucket.com/albums/y194/eodhesus/Projekti%20244%20Turbo%20-85/IMG_0325muok.jpg)
Otsikko: Vs: Volvo 240 GL -87/ Ongelma perän kanssa
Kirjoitti: TopiK - 03.12.2011, 22:17:15
Niin minä tein. Ei kyllä ole koekäytetty vielä, mutta en keksi syytä miksi tuo ei toimisi..

(http://i5.photobucket.com/albums/y194/eodhesus/Projekti%20244%20Turbo%20-85/IMG_0325muok.jpg)
Kiitoksia nopeasta vastauksesta. Huomenna sen näkee toimiiko, kun käyn tosta omasta leikkelemässä pois noita ylimääräisiä...
Jos vaikka mittari näyttäis edes vähän lähemmäs totuutta, toi nelinkertainen lukema oli vähän liikaa ;D
Otsikko: Vs: Volvo 240 GL -87
Kirjoitti: TopiK - 04.12.2011, 21:51:22
Tänään tein tuon mainitun leikkuu operaation tuolle anturikehälle, ja perhana sehän toimii, ainakin sen mitä pihatiellä testasin. Mittari virheen sitten näkee mahdollisesti ensi kesänä.
Menihän siihen perän muokkaukseen koko päivä, koska jouduin sen avaamaan parikin kertaa erinäisten vikojen ratkaisun takia. Mutta nyt toimii.

Samalla tli huomattua, että sähköflektin anturi hajosi syyläristä ja auto meinasi keittää, Onneksi on pakkosyöttö. Taidan poistaa koko sähköflektin ja asentaa alkuperäisen visko takaisin, niin on toiminta varmuus taattu. :)

Otsikko: Vs: Volvo 240 GL -87
Kirjoitti: TopiK - 24.12.2011, 23:31:32
Tullut tehtyä muutamia huoltoja talviautoon, eli:
-Penkin kiskon ja penkin välisten pulttien muoviholkit jouduin vaihtamaan väljyyden takia
-Bensa linjaston paluuputki oli poikki  taka akselin kohdalta, ja se roiski kaiken suutin kiskolta palaavan bensan pitkin katua
-Iskarin yläpään korjaus, iskarin yläpään mutteri ei kiristynyt tarpeeksi.

Saamalla tuli huomattua, että automaatti aski oli kadottanut öljyjä lisäsin uutta vain 1l verran. Vika on paikallistettu vuotavaan turbiinin stefaan. Pitää vaihtaa sitten, kun se alkaa vaivata pahemmin. Eihän siinä kyllä kauaa kestä että sen vaihtais, mutta laiskuus iskee.

Otsikko: Vs: Volvo 240 GL -87/// Turbo koneen kasaus
Kirjoitti: TopiK - 27.01.2012, 23:01:01
Konetta vähän kasattu jo, tiivistesarjoiksi hankin victor reinz:in alapään tiivistesarjan, sekä elring:in yläpään tiivistesarjan. Lohko on nyt pukissa maalattuna, ja viikonlopun aikana niputan sen verran kuin kerkeän..
Otsikko: Vs: Volvo 240 GL -87
Kirjoitti: TopiK - 30.01.2012, 21:32:35
Konetta kasattuna,
Ostin myös hihnan, mutta se oli väärää "vanhempaa" mallia, eli olis pitäny olla pyöreä hampainen.
Mutta tässä koneesta muutama kuva:
(http://i994.photobucket.com/albums/af64/W4ti4z/Autot/Volvo%20240%20-87/DSC06384.jpg)

(http://i994.photobucket.com/albums/af64/W4ti4z/Autot/Volvo%20240%20-87/DSC06382.jpg)

Farkusta en ole saanut vielä otettua esittely kelpoista kuvaa, miltä se nyt näyttää madallettuna, mutta kaippa mää sen tässä jossakin vaiheessa saan päivällä kuvattua. :)

Joitakin voi vähän häiritä nämä mun epäselvät viittaukset, kun on useampi auto samassa aiheessa, mutta yritetään pärjätä näin...  :(
Otsikko: Vs: Volvo 240 GL -87
Kirjoitti: TopiK - 02.02.2012, 15:44:31
No niin... Tässäpä kuvaa tuosta farmarista nyky kuosissa, eli madallettuna.
(http://i994.photobucket.com/albums/af64/W4ti4z/Autot/245%20-82/DSC06389.jpg)


Huomenna olisi valean sinisen leimaus edessä, joten pitänee samalla kysellä turbo koneen muutoskatsastuksesta. :)
Otsikko: Vs: Volvo 240 GL -87/245 GL -89
Kirjoitti: TVS - 02.02.2012, 19:54:22
Joku apulaite pitää jättää pakosarjan alle että vespumpalle saat hihnat järkevästi. Alunperin tuossa versiossa tehostimen pumppu on pakosarjan alla ja laturi ja kompura imusatsin puolella...
Otsikko: Vs: Volvo 240 GL -87/245 GL -89
Kirjoitti: TopiK - 02.02.2012, 21:31:15
Joku apulaite pitää jättää pakosarjan alle että vespumpalle saat hihnat järkevästi. Alunperin tuossa versiossa tehostimen pumppu on pakosarjan alla ja laturi ja kompura imusatsin puolella...
Mitenpäin toi suodattimen siirtojalka sit tuolla on vakiona? onko se suodatin taaksepäin vai?? Jos tulee noinpäin, joutuu ahtimen öljynpaluun muuttaamaan jotenkin toisella tavalla.  :buck2:

Ja onko kellään tietoa miten sen suodattimen kiinnitys pultin saa irti? laitanko vaan kaksi mutteria peräkkäin, vai onko joku helpompi keino? Mieluiten ehjänä se pultti pitäs irti saada.
Otsikko: Vs: Volvo 240 GL -87/245 GL -89
Kirjoitti: Acke - 02.02.2012, 21:44:33
Mitenpäin toi suodattimen siirtojalka sit tuolla on vakiona? onko se suodatin taaksepäin vai??
On taaksepäin ja tais olla ihan pikkasen alaspäin, esimerkkikuva (http://www.overdrift.com/filarkiv/ffdsc00005.jpg).
Otsikko: Vs: Volvo 240 GL -87/245 GL -89
Kirjoitti: arestes - 07.02.2012, 21:34:42
No mitä tuumasivat katsarilla siitä turbo koneen muutoskatsastuksesta?
Otsikko: Vs: Volvo 240 GL -87/245 GL -89
Kirjoitti: TopiK - 08.02.2012, 19:18:25
No mitä tuumasivat katsarilla siitä turbo koneen muutoskatsastuksesta?
Että mun auto on ainakin sen verran vanha, ettei tarvi katalysaattoria, (Käyttöönotto 25.06.1987) ja että jos kone on suoraan jostakin muusta volvosta, kuten esim. 940, ei tarvi hankkia kuin vertailu laput alustan osista, ja vaihtaa ne osat joissa on eroavaisuutta mallisarjan tehokkaimpaan, eli 240 turboon. Sitten jos se kone on jotain muuta kuin alkuperäinen turbo tarvitaan noiden alustan eroavaisuus lappujen lisäksi teholappu. Ja teho ei saa ylittää mallisarjan tehokkainta + 20%. Ja toksi alustan osien vertailu lapuksi riittää kuulemma ihan varaosa listat...

Eli ihan samaa juttua, mitä tuolla turbon muutoskatsastus topicissa on puitu yli sataan kertaan. ;)
Otsikko: Vs: Volvo 240 GL -87/245 GL -89
Kirjoitti: arestes - 08.02.2012, 21:43:04
Juu, mulle tuumaili katsuri että pitäs olla joku Volvon kirjoittama lausunto autojen eroavaisuuksista.

Kun kysyin että eikö varaosa listat/numerot kelpaa, niin en oikein saanut mitään vastausta.
Otsikko: Vs: Volvo 240 GL -87/245 GL -89
Kirjoitti: TopiK - 09.02.2012, 14:50:12
Tänään käyty ostamassa VDO:n ahtopaine ja öljynpainemittarit, mallisarjasta vision. yksi mittaripaikka ois volvossa vielä vapaana, ja siihen suunnittelin laittavani jossain vaiheessa PLX (tai vastaavan) seossuhde mittarin. ;)

Tänään olis myös tarkoitus saada toi b200f nostettua pois tuolta konehuoneesta, sekä irroittaa tuo lh-johtosarja koneesta ja muokata se sopimaan turboon, eli lisätä suuttimien vastukset ja siirtää IMM johdot toiselle puolelle sekä ottaa kaasuläpästä kärjet pois käytöstä. Olikos muuten se täyskaasu kärkien johto tuo sininen valkoisella viivalla, siis se johto joka tulee nastaan 3? Sitä ei ainakaan ole turbon kytkentäkaaviossa kytketty.

Jos viikonlopun aikana saisi vaikkapa ton "uuden" koneen paikalleen konehuoneeseen... ::)
Otsikko: Vs: Volvo 240 GL -87/245 GL -89
Kirjoitti: TopiK - 12.02.2012, 22:03:54
Tältä näytti talissa, kun sieltä lähdin. Syyläri ja välijäähy on vain malliksi paikallaan, lähtee irti ens kerralla uudestaan, koska pitäis välijäähy pestä sisältä, sekä asennella laturia sun muuta pientä.


(http://i994.photobucket.com/albums/af64/W4ti4z/Autot/Volvo%20240%20-87/2012-02-12183333.jpg)

(http://i994.photobucket.com/albums/af64/W4ti4z/Autot/Volvo%20240%20-87/2012-02-12183324.jpg)
Otsikko: Vs: Volvo 240 GL -87/245 GL -89
Kirjoitti: TopiK - 05.04.2012, 23:04:36
Auto tänään leimattu Turbo koneelle. seuraavalla kokoonpanolla, muutosprosentit 16%: ;)
(http://i994.photobucket.com/albums/af64/W4ti4z/Autot/Volvo%20240%20-87/2012-03-25185235.jpg)
Huomenna pitäs käydä pakoputkea hiukan hienosäätämässä, ottaa kiinni taka-akseliin, kun ajaa syvään monttuun. On toi kyllä tehokkaan tuntuinen kone sen b200 koneen jälkeen.
Otsikko: Vs: Volvo 240 GL -87/245 GL -89
Kirjoitti: TopiK - 22.04.2012, 22:38:02
Autolla ajettu koe ajoa n.1000km, ja rupes häiritsemään öljynkäry joka tuosta lähti vähän pidemmän matkan ajossa, joten nostin koneen autosta ylös, ja lisäsin siirtojalan öljynsuodattimelle, jossa lähtö myös öljynjäähdyttimelle. Jäähdytin tulee postissa mahdollisesti ensi viikolla, jonka jälkeen pääsee taas koeajamaan. Samassa rytäkässä kun kone oli ylhäällä vaihdoin dieselin moottorin tukikumit, jos vaikka kone nyt heiluis vähemmän. Aikaisemmin tuli nokka akseliksi vaihdettua sopivasti hyllystä löytynyt A, jolla ahdin alkaa mukavasti heräämään jo 2500 kierroksessa. :)

Mistäköhän sitä täällä lahden alueella sais edukkaasti hydrauliikka letkut teetätettyä tolle öljynjäähdyttimelle? Olen aikaisemmin hakenut yhdestä nimeltä mainitsemattomasta puljusta, jossa letku on ihan saamarin kallista. ostin sieltä ahtimelle menevän letkun, johon tuli paineanturi väliin, eli 2 pätkää toinen 40cm ja toinen 50cm pitkiä, ja molemmissa prässätyt päät. hintaa tuli 57€ ja letku kestää lämpöä "vain" 87°C. Ja nyt tarvis sitten 2 pätkää, molempien pituus olisi 120cm ja prässätyt päät kumpaankin päähän molempiin pätkiin. Luulenpa ettei satanen riitä kyseisiin letkun pätkiin.... >:(

Tehojahan tuossa koneessa näyttäis olevan ainakin sen verran, että vakio turbon kytkin luistaa paikaltaan lähtiessä, niin paljon, ettei sillä oikein viivoja saa piirrettyä katuun. Pitänee hankkia pitävämpi kytkin. luulenpa että mulle tuo sacsh:in SRE asetelma ja vakio kytkinlevy olisi ihan riittävä, kun tehoa ei kuitenkan ihan hirveitä vielä ole...

Otsikko: Vs: Volvo 240 GL -87/245 GL -89
Kirjoitti: TopiK - 27.04.2012, 23:40:21
Nyt on autossa öljyn jäähdytin paikallaan, ja huomattavasti vähemmän enään öljyt käryää, kun autolla ajelee. Tuli myös huomattua, ettei tuo nopeusanturikehä toimi leikattuna. mulla ainakin katoaa nopeustieto 120-130km/h välillä. Pitää vissiin jostakin hankkia se leveämpi "hampainen" nopeusanturi kehä ja anturikansi. Sopiikohan 1030 kansi + anturikehä tähän 1041 perään? Lähinnä onko sisuskaluilla jotain koko eroa? Vähän on nyt arsesta ajella motarilla, kun välillä katoaa nopeustieto, ja mittari painuu nollille, ja sitten kun vähän päästät kaasua mittari hyppää sinne 120 nurkille.

Ja sitten tuon toisen auton onkelmana on sellainen jurina/tärinä kiihdyttäessä ja jarruttaessa. auto tärisee niin paljon , että romut lentelee lokeroistaan. Omituisinta on, että tulee aina tietyillä nopeuksilla: 20, 40, 60 vauhdessa käy semmonen tärinä hetken ettei mitään rajaa. Tarkistin jo perän laakerit, ja niissä ei ole väljää, eikä ne kanita. Huomenna pitää kyllä tarkistamassa kardaani. jos se on ehjä, niin epäilen viaksi tuota japanilaisten toijotan osaa eli vaihdelaatikkoa. ja tarkemmin turbiinin epätasapainoa.
Tätä farkkua pitäs kanssa alkaa hitsailemaan ja maalailemaan. tarkoitus olisi maalata koko auto uudelleen. Väri säilyy kylläkin samana, pari ruskeaa kauneus kukkasta vain poistuu kylkiä koristamasta. samoin kuin mädätyslistat ovista. Helmalistan ajattelin tällä kerta jättää paikalleen, syystä ettei tuuli suhise ovien välistä ja ettei kaikki irtokivet mene ovien väliin. pysyypähän kyljetkin puhtaampina. Maanantaina taidan käydä kyselemässä maalia, ja ostamassa vähän peltiä, niin saa auton korjata ensi talvea varten edustus kuntoon.
Otsikko: Vs: Volvo 240 GL -87/245 GL -89
Kirjoitti: TopiK - 29.04.2012, 23:15:44
Nyt on aloitettu joka kesäinen homma, eli volvon hitsaus & ympärimaalaus. :idiot2: (joka kesä tosin eri volvo)
Tälläkertaa oli "talvikäyttis" farkun vuoro. autosta on purettu nyt sisusta ja muita osia, jotka haittaavat ylimaalausta. Tässä kuva, kun ajoin auton "hitsaus hallille", Kuvassa on tosin vielä puskurit ja valot kiinni. Nekin irtos heti kun auto siirty sisäpuolelle hallia. Huomenna hakemaan peltiä & muita tarvikkeita, sekä käydä samalla vähän kyselemässa midnight blue:n hintaa.
Jostain pitäs myös löytää m47 ja keppiteline + lh vauhtis + poljin häsmäke. Koska kliinisten tutkimusten tuloksena sain selville että turbiini on jurinan lähde.  :)

(http://i994.photobucket.com/albums/af64/W4ti4z/Autot/245%20-82/2012-04-29170432.jpg)

Otsikko: Vs: Volvo 240 GL -87/245 GL -89
Kirjoitti: TopiK - 31.05.2012, 19:44:45
Nyt ois talvi auto hisattu ja maalattu ja massattu, sekä "harraste" autoon asennettu BROSS:ia kiinni. tulossa vielä helmat ja volvo orginal takaspoileri. takapuskurin alapalaa ei saa laitettua Brossilaista johtuen alkuperäisen lipan kiinnitys rei'istä.
 Tässäpä yhteis kuvaa laitoksista:
(http://i994.photobucket.com/albums/af64/W4ti4z/Autot/245%20-82/2012-05-31124459mod.jpg)
 

ja sit farkku yksinään:

(http://i994.photobucket.com/albums/af64/W4ti4z/Autot/245%20-82/2012-05-31124632.jpg)
(http://i994.photobucket.com/albums/af64/W4ti4z/Autot/245%20-82/2012-05-31124821.jpg)

siinä vähän vertailu kuvaa, eli ostokunnossa:
(http://i994.photobucket.com/albums/af64/W4ti4z/Autot/245%20-82/DSC06166muokattu.jpg)
Otsikko: Vs: Volvo 240 GL -87 Brossin helmat paikallaan
Kirjoitti: TopiK - 08.06.2012, 22:16:04
Nyt olis brossin helmamuovit paikallaan, sekä volvon orkkis takaspoileri löysi tiensä kontin päälle, joten auto näyttää nyt tältä, takapuskurin alamuovi pitäs vielä vetää korin väriin, ja  uudet vanteet siihen kylläkin pitäs myös saada, noi kopio virgot ei oo kyllä mistään komeimmasta päästä. :D:
(http://i994.photobucket.com/albums/af64/W4ti4z/Autot/Volvo%20240%20-87/2012-06-08215915mod.jpg)

Vähän on huono kuva, mutta kyllä siitä selvän saa... kai. ::)
Tänään ihmettelin myös omituista kolinaa ja väljyyttä etupäässä, syyksi selvis täysin väljä raidetangon ulkopää, sekä löystynyt tukivarren takapuslan mutteri, molemmat siis kuskin puolella. Tuon tukivarren mutterin kylläkin olin kiristävinäni kunnolla parivuotta sitten, kun sinne eteen puslat, jouset ja iskarit vaihdoin. Mutta silti oli päässy omituisesti löystymään.

Otsikko: Vs: Volvo 240 GL -87/245 GL -89/940 GLT -91
Kirjoitti: TopiK - 17.03.2013, 19:21:07
Lisätään tänne nyt kuvat tuosta vahatusta talvikulkineesta, eli 940 GLT -91.
Ostin auton joulukuussa 2012 , autoon olen itse tehnyt  aikaisemmin (edellisen omistajan omistuksessa) jakopää remontin, ym. perus käyttökorjauksia.
Heti kun auton sain omaan pihaan, oli siihen tietysti vaihdettava Classic mallin takaluukun kahva, sekä takalasit tummentaa.
Nyt piti auto vahata, koska sain jo kuulla kuittailua auton likaisuudesta.  :D

(http://i994.photobucket.com/albums/af64/W4ti4z/Autot/945%20GLT/DSC07381mod_zpsc6e1e0e5.jpg)

(http://i994.photobucket.com/albums/af64/W4ti4z/Autot/945%20GLT/DSC07380mod_zpse46dcf70.jpg)

(http://i994.photobucket.com/albums/af64/W4ti4z/Autot/945%20GLT/DSC07379mod_zpsac2980d4.jpg)