Race.fi  Puotilan autokorjaamo

"Juppiauto" 1985 760 Turbo Intercooler & 1997 S70 GLT

  • 29 Vastauksia
  • 5195 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Tomi426

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 196
  • www.vrcf.fi
Ajattelin että kai tästä omasta ns. realistisesta unelma-autosta voisi tänne jotain tarinaa

Koko innostus vanhoihin Volvoihin oikeastaan alkoi kun olin pikkupoika ja äidillä oli 1985 760 Volvo tosin PRV koneella enkä muista autosta paljon muuta kuin valkoisen värin ja Volvo in sports tarrat takakyljissä mutta ihastuin kyseiseen korimalliin ja nimenomaan "tiilikeulaan" ja myöhemmin muutenkin kehittynyt jonkunlainen ihailu 80 lukuun vaikken kyllä itse ollut syntynytkään. Ilmeisesti myös kähvelsin sen auton omistajan käsikirjan ennen myyntiä ja se on nyt omassa autossani.  :D

Kun sitten alkoi olla omia tuloja katselin välillä myytävänä olevia 760 Volvoja vaikka pari 740iä oli ollut mutta jostain syystä piti saada juuri se "parempi" eli 760. Mutta foorumeja lukiessa ilmeinen PRV koneen osien huono saatavuus ehkä säikäytti joten aikomus oli sitten tyytyä johonkin hyvinvarusteltuun 740iin.

Sitten itse autoon joka haettiin 2021 keväällä. Muistaakseni näin tämän jo aiemminkin myynnissä jossain facebookissa mutta hinta kymmenen vuotta seisseenä ja vähäisillä kuvilla sai sivuuttamaan ilmoituksen pelkällä "Tommonen olis hieno" ajatuksella. Myöhemmin löysin auton taas nettiautosta ja nyt hinta oli jo laskenut jonkun verran ja omia säästöjäkin oli kertynyt vähän enemmän joten tiilikeula 760 punaisella sisustalla ja vielä turbolla (ja tietysti vinokoneella) alkoi todella houkuttaa.

Olihan se vieläkin aika kallis vaikka sain hieman tingittyäkin mutta tiilikeula 760 turboja ei joka päivä ole tarjolla ja pakkohan se oli saada joten hain siirtokilvet ja lähdettiin kaverin kanssa Vaasaan ehkä vähän hulluna autoa katsomaan kun kuljetuskalustoa ei ollut. Jakohihnan vaihdosta myyjä ei tiennyt ja näytti jo halkeilleelta joten koko matka Vaasasta Hyvinkäälle pelko perseessä että selvitäänkö. Matka sujui ihme kyllä lähes ongelmitta paitsi heti parin kilometrin jälkeen oikea etujarru jumitti mutta kun eihän tietysti muistettu edes mitään työkaluja ottaa mukaan niin jatkettiin vaan matkaa ja irtosihan se sitten onneksi vähän matkaa kun ajoi. Loppumatka tietysti erittäin varovasti ja kevyesti jarrutellen.

Kuvia hakua seuranneelta päivältä:


Autohan osoittautui varsin vähän räpelletyksi ja toimivaksi. Heti ensin vaihdoin tietysti jakopään hihnan, vaihdoin öljyt ja asensin alkuperäisen ilmanputsariboksin joka tuli onneksi mukana sillä tuon oravaimurin asennuksen takia ilmamäärämittari oli ihan vinossa ja sai sahata käyntiin sekä tyhjäkäynti oli erittäin epätasainen. Virtalukon pohjan sai myös vaihtaa kun se jäi starttiasentoon ellei kääntänyt avainta itse takaisinpäin. Leimalle ei loppujen lopuksi kuitenkaan tarvinnut paljon muuta kuin muutama paikka hitsata ja jarrujen läpikäynti. Keväällä 2022 leima tuli jostain syystä puhtain paperein vaikka vikalistaa menin kyllä hakemaan.  ;D

Nyt 2022 kesällä autoon tehty pieniä juttuja kuten ajovalonpyyhkimet ja huomiovalot asennettu foorumilaiselta ostetun alkuperäinen sumuvalojen johtosarjan kanssa, puskurin alaosa maalattu korinväriin kuten 760ssä kuuluu sillä puskuri on aika varmasti joskus vaihdettu 740stä kun oikea etukulma on osunut johonkin koska kotelo sen alla ei ole enää täysin suora, oikealla tarvikevilkku ja ajovalon alalista oli rikki.

Laitoin tupla-antennit koska vaikka olisi valmius sähköantennille kontin sivulla toinenkin puoli on aikanaan rei'itetty autopuhelinantennin takia niin kaksi perusantennia näyttää mielestäni hyvältä.

Netin eri myyntipalstoilta haalitut alkuperäiset TD-3041 soitin ja EQ-102 taajuuskorjain paikallaan mutta toimiakseen pitäisi vielä kehittää teline vahvistimelle jonka oletan alunperin sijaitsevan kuskin potkumuovin alla mutta en tiedä miten se olisi kiinnitettynä sinne. Mietinnässä vaihdanko hattuhyllyn HT-166 ritilöiden alla olevat uudemmat kaiuttimet entiseltä työpaikalta löytyneisiin Volvon HT-161 monitiekaiuttimiin mutta myös uusilla elementeillä.

Takavalojen ja heijastinpaneelin kadonneisiin kromeihin kokeilin paremman puutteessa alumiiniteippiä mutta eihän se onnistunut kun menee ihan rypylle.

Myöhemmin tarkoitus asentaa sumuvalot ja siirtää huomiovalot tuohon keskemmälle kunhan löytäisi leikellyn spoilerin kun ehjää en haluaisi pilata ja joku on jostain ihmeen syystä katkaissut hinaussilmukan spoilerin takaa niin tilaakin on. Myös vakiojouset olisi tarkoitus laittaa nykyisten madallusjousien tilalle.

Autoon pitäisi laittaa öljynsuodattimen siirtojalka sillä ilmeisesti näissä vanhemmissa turboissa ei sitä ole joka tekee öljynsuodattimen vaihdosta turhan hankalaa kun suodatinta pitää käännellä ja pyöritellä oikeaan asentoon sekä vielä ohjaustehostimen letkua pitää vääntää että se mahtuu sinne jolloin tiivistepinta kerää varmaan kaikki roskat mukaansa.  :P

Asennusta odottaa myös kasa alkuperäistä tilpehööriä mutta korissakin on vielä paljon tekemistä joten saa nähdä koska ne saa paikalleen kun minulla tämä tekeminen on vielä aika opettelua varsinkin koritöiden osalta ja vasemmasta etukulmasta alkoi loppukesästä kuulua satunnaisesti outoa kolinaa jonka syytä en ole löytänyt.
 
Kuvia nykytilanteesta:


Pari kysymystäkin olisi jos asiantuntevammat tietäisi vastauksia:
1. Esitteen mukaan spoilerin valot on 760ssä vakiovaruste mutta tässä ei ollut niille edes johtosarjaa. Puskurin taakse kuitenkin tulee lisävalokytkimeltä jotkut johdot mutta spoileri ja valojen kannakkeet saattaa olla jääneet pois kun puskuri on vaihdettu joten voisiko olla että spoilerissa onkin ollut lisävalot?
2. Auton markkinatunnus on 10 eli Ruotsi ja autossa on kytkettynä Ruotsin huomiovalot, kuitenkin omistushistoria alkaa ihan Suomesta vuodesta 1985. Joten onko ruotsin markkinoille tarkoitettuja myyty suomeen vai olisiko tämä vain tuotu ihan uutena sieltä?
« Viimeksi muokattu: 26.04.2023, 17:54:16 kirjoittanut Tomi426 »
Volvot: '97 S70 GLT, '85 760 Turbo Intercooler, '90 740 GL
+ '76 Datsun 100A, '93 Lada 1500, '83 Daihatsu Charade, '90 Mitsubishi Space Van

Poissa P11S1

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1446
Vs: "Juppiauto" 1985 760 Turbo Intercooler
« Vastaus #1 : 12.12.2022, 09:12:53 »
Komea 760!! Se on hienoa että näitä pelastetaan takaisin käyttöön. Lisää kun ei mistään tule ja lähes kaikki alkupään 760 on mädäntynyt pois niinsanotusti ja sitten purettu osiksi. Ainakin täälläpäin, tiedä sitte minkä verran näitä on vielä säilynyt maailmalla, kaippa niitä ruotsissakin on harrastajilla jonkun verran. (tiilikeula 760 turboja)

Katselin tätä itsekkin nettiautosta kun oli myynnissä pariin otteeseen ja mietein että ihan hyvä entisöinti kohde kun on noinkin alkuperäisenä säilynyt jokaselta osa-alueltaan. Esim nuo orkkis kromikaaret on melko harvassa ja jos jotain ruostekorjauksia teet joskus niin kaaret pitää todella varoen irrottaa. Ne kun kerran vääntelee mutkalle niin entiset on. Uusia ei saa mistään ainakaan koko sarjana, jotain yksittäisiä voi toki löytyä.

Meikäläisellä on tuollainen 760 myöskin samaa vuosimallia ja samalla sisustalla yms. Museokatsastin sen vuosi takaperin. Ainut vaan on kun ei tahdo keritä ajelemaan, nyttekkin ollut yli vuoden seisonnassa. Jos tulevana kesänä taas ottaisi ajoon :D

744turbo ic++ -90 / 764turbo jenkki -85 / 945GL -95 / V70 2.5 20v -99 / Hilux LN110 -89
Purussa 700/900 volvoja

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5036
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Vs: "Juppiauto" 1985 760 Turbo Intercooler
« Vastaus #2 : 12.12.2022, 10:18:56 »
Juu, mukava vekotin. :)
Onhan tuo lisäjarruvalo spoilerissa jälkiasennus, onhan?
Mulla oli tuo siipi mutta ei siinä mitään valoa ollut.

Voin olla väärässäkin mutta mulla oli takaikkunalla volvon jarruvalo.

Aikanaan oon kyllä nähnyt myynnissä irrallaan tuollaisia lisäjarruvaloja.

Tuosta jakohihnasta... Mun mielestä nää turbot on vapaasti pyöriviä vaikka remmi pettäis.
Mulla ainakin oli kun kampuran rattaan kiila hajos ja startatessa kattelin öljykorkista että jaa, ei pyöri nokka ei.
Uus ratas ja menoks. :o

Tuossahan on tuo ihana Motronic. Oikeen alipainepumppukin näkyy olevan!

Koita löytää jostain purkuosana alkup. ilmanputsarikotelo johon saa immun ruuveilla kiinni että saat tuon hirveän vapaavirtaussuodattimen poies.
:facepalm:
Kaiken kaikkiaan  O0
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa kaksi70

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 805
  • Volvo V70 2010 2,0D Momentum
Vs: "Juppiauto" 1985 760 Turbo Intercooler
« Vastaus #3 : 12.12.2022, 12:04:29 »
Hieno tiilikeula 760  :) O0
Nyt : V70 -10 2,0D Momentum,740 -89 B200F aut, Ex: V70 -07 Classic 2,4D Geartronic, V70 -01 2,4 , S70 -99 2,5 20 V, V70 -09 D5 Summum Geartronic, V70 -01 2,4T aut

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 784
  • www.vrcf.fi
Vs: "Juppiauto" 1985 760 Turbo Intercooler
« Vastaus #4 : 12.12.2022, 12:27:25 »
Onhan tuo lisäjarruvalo spoilerissa jälkiasennus, onhan?
Mulla oli tuo siipi mutta ei siinä mitään valoa ollut.
Eiköhän koko siipihirvitys ole aikansa trenditarvike? Minulla oli tuollainen hamassa nuoruudessa käytössä työautona silloin, kun nimetty haltija ei sitä tarvinnut. Siihen aikaan ihan kelpo peli taittaa matkaa S*. Kullanhohtoinen väri ei ollut mitenkään vaatimattomammasta päästä ja ero taksi-Volvoihin tuli selväksi naapureillekin, mutta siipeä ei siinä ollut takaluukkua rumentamassa.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5036
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Vs: "Juppiauto" 1985 760 Turbo Intercooler
« Vastaus #5 : 12.12.2022, 15:14:34 »
Trendistä en tiedä mutta volvon oma lisuke.
Toinen vaihtoehto oli pehmeämpää materiaalia oleva ducktail mallinen kontin kulmaan.
Kolmas oli SE mallin siipi jossa oli jarruvalo alapuolella.
Nää oli 740 malliin olemassa.

Ducktail oli muistaakseni liimalla, siivet kiinnikeraudoilla päädyistä ja kakspuoliteippi keskiosassa, ei reikiä konttiin.
Näitä kaikkia on mulla autoissa ollut ja VOLVO teksti ollut valumuotissa.

Tuo kuvassa näkyvä siipi varastettiin autoni seuraavalta omistajalta että kai sillä jotain kysyntää on? :2funny:

Tuosta takavalopaneelista en oo varma oliko aina 760, 740 ei ollut mutta kohta oli.. 8)
« Viimeksi muokattu: 12.12.2022, 15:19:51 kirjoittanut laatikkovika »
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa Tomi426

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 196
  • www.vrcf.fi
Vs: "Juppiauto" 1985 760 Turbo Intercooler
« Vastaus #6 : 12.12.2022, 17:45:55 »
Joo kyllä tässäkin korissa ruostetta on ja omilla taidoilla saattaa olla loputon hitsausprojekti. Ainakin jenkeissä näitä on kai vielä jonkun verran mutta siellä varmasti alunperinkin myyty parempia malleja paljon enemmän kuin täällä.

Nuo kaarien kromilistat pitäisi tosiaan jossain vaiheessa irroittaa ainakin takaa sillä kaaret on ruosteessa vaikka vielä toistaiseksi kovat.

Ilmanputsariboksin asennettuani auto käy mielestäni niin hyvin kuin tuo motronic yleensä käykään. :D

Spoileri on tosiaan ihan Volvon myymä lisävaruste ja valmistaja muistaakseni Pfeba. Lisäjarruvalo on tietääkseni joku aikansa tarvike ja se saa jäädä koska mielestäni sopii tuohon. Pitäisi vaan kai laittaa vastus toisen puolen jarruvalolle ettei sytyttäisi jarruttaessa aina polttimovikavaloa.
Volvot: '97 S70 GLT, '85 760 Turbo Intercooler, '90 740 GL
+ '76 Datsun 100A, '93 Lada 1500, '83 Daihatsu Charade, '90 Mitsubishi Space Van

Paikalla TJA

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1043
  • www.vrcf.fi
Vs: "Juppiauto" 1985 760 Turbo Intercooler
« Vastaus #7 : 13.12.2022, 12:12:15 »
Tää on makea peli.

Seurantaan meni  8)

Paikalla HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1614
  • It's Hip To Be Square
Vs: "Juppiauto" 1985 760 Turbo Intercooler
« Vastaus #8 : 13.12.2022, 15:44:06 »
Ostan ajatuksen aloittajan unelma-autosta. Kyllä tuollainen parhaan aikakauden ökykisko kelpaisi täydennykseksi itsellekin. 8)
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa Tomi426

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 196
  • www.vrcf.fi
Vs: "Juppiauto" 1985 760 Turbo Intercooler
« Vastaus #9 : 21.01.2023, 18:49:14 »
Jotain ehtii tähänkin tekemään eli nyt on sumuvalot ja niiden vieressä huomiovalot spoilerissa. Sojottavat varmaan minne sattuu kun laitettu silmämääräisesti ja tallissa hankala suunnata mutta näyttää ainakin hyvältä  8)

Volvot: '97 S70 GLT, '85 760 Turbo Intercooler, '90 740 GL
+ '76 Datsun 100A, '93 Lada 1500, '83 Daihatsu Charade, '90 Mitsubishi Space Van

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5036
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Vs: "Juppiauto" 1985 760 Turbo Intercooler
« Vastaus #10 : 21.01.2023, 19:48:23 »
Tuosta oljynputsarin siirtojalasta. Mulla oli motikassa muistaakseni sellainen ja erillinen öljynjäähy tuossa nokalla syylarin vieressä konehuoneessa. Letkut sieltä jalasta.
En tiiä oliko vakio vai joku hommannu sen siihen? Oli kyllä ihan volvon oma.

F koneissahan käytetään sitä vesikiertoista.
« Viimeksi muokattu: 21.01.2023, 19:53:34 kirjoittanut laatikkovika »
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa Tomi426

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 196
  • www.vrcf.fi
Vs: "Juppiauto" 1985 760 Turbo Intercooler
« Vastaus #11 : 21.01.2023, 20:03:12 »
Tuosta oljynputsarin siirtojalasta. Mulla oli motikassa muistaakseni sellainen ja erillinen öljynjäähy tuossa nokalla syylarin vieressä konehuoneessa. Letkut sieltä jalasta.
En tiiä oliko vakio vai joku hommannu sen siihen? Oli kyllä ihan volvon oma.

F koneissahan käytetään sitä vesikiertoista.

Tässä on myös se öljyjäähdytin ja suodattimen alla palikka josta lähtee letkut mutta ei siis siirrä suodatinta sinne takaviistoon
Volvot: '97 S70 GLT, '85 760 Turbo Intercooler, '90 740 GL
+ '76 Datsun 100A, '93 Lada 1500, '83 Daihatsu Charade, '90 Mitsubishi Space Van

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5036
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Vs: "Juppiauto" 1985 760 Turbo Intercooler
« Vastaus #12 : 21.01.2023, 21:56:29 »
No heitä sillä vaikka kuikkaa ja laita se f sarjan jalka vesijäähyllä, suodatin menee mukavaan paikkaan.
En nyt muista vaikka mullakin siinä olis ollut vaan se korokepala mistä letkut lähtee, varmaankin oli sit mut ei muista kun siitä on joku 30 vuotta...
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: "Juppiauto" 1985 760 Turbo Intercooler
« Vastaus #13 : 21.01.2023, 23:22:47 »
Jollain sekavalla logiikalla on ollut molempia malleja. Tänään viimeksi näin yhden setin jossa oli siirtojalka ja tuo erillisen jäähyn setti orggiksilla putkituksilla. Sitten on myös niitä, missä on pelkkä laippa mutta ei siirtojalkaa, mikä tekee aika mieluusti sotkun öljynvaihdossa ja jättää sudin muutenkin aika hankalasti.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa P11S1

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1446
Vs: "Juppiauto" 1985 760 Turbo Intercooler
« Vastaus #14 : 21.01.2023, 23:49:50 »
Mulla on 760 -85 (B230FT) mallissa tuo öljynjäähdytin ja laippa sille suoraan lohkon kyljessä ja suodatin siinä heti perässä jokseenkin hieman hankalassa paikassa turbon takia.
Sitte taas -90 mallisessa 740 turbossa oli öljyjäähy kans keulassa ja öljynsuodattimen siirtojalka+tuo ryöstölaippa. Se oli ihan hyvä systeemi.
Uudemmissa sitten on jo se vesijäähdytteinen malli tullu vastaan.

Ensimmäinen missä oon tuon suoraan lohkossa olleen öljyjäähyn ryöstölaipan nähnyt oli -83 mallinen 760 turbo B23ET moottorilla. Siinä oli laturikin vielä sielä pakosarjan puolla.
« Viimeksi muokattu: 21.01.2023, 23:51:40 kirjoittanut P11S1 »
744turbo ic++ -90 / 764turbo jenkki -85 / 945GL -95 / V70 2.5 20v -99 / Hilux LN110 -89
Purussa 700/900 volvoja

 

Elekma  Autoracing