Kulkukoira  Proturbo

Volvo Amazon 70 (yli 100hv) varaosien laittoa

  • 192 Vastauksia
  • 87122 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa -JS-

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 351
  • www.vrcf.fi
Volvo Amazon 70 (yli 100hv) varaosien laittoa
« : 12.12.2010, 17:42:29 »
Tälläisellä Volvo vanhuksella tuli äskettäin vuosi täyteen jokapäiväisenä ajopelinä :)
Joka päivä amazoni on perille vienyt, tosin aina silloin tällöin pientä huoltamista on joutunut tekemään, mutta joidenkin epäilyt että vanhaa autoa saa aina olla korjaamassa/hinaamassa ei ole pitäneet paikkaansa ;)


Kuva viime keväältä, nyky ulkoasu täsmälleen sama, paitsi mangleseille väännetty nastarenkaat.

Ostin auton alkuvuodesta 2009 Projektikuntoisena , kuvasta näkee että hetkeen autolla ei oltu ajettu. Ensimmäiseksi aloitin hitsaustyöt ja ohessa laittelin kuntoon irto-osia. Suurimmat hitsaukset oli takakontissa ja etulokasuojien kiinnitys pelleissä, takakontin nurkat olivat mädät jotka piti uusia kauttaaltaan, ulkoapäin.

Hitsausten jälkeen alkoi pohjatyöt ja maalaus, jossa oli mennä hermot moneen otteeseen kesän 2009 aikana. Ensimmäisenä maalasin konehuoneen, toimivaa moottoria en koko projektin aikana turhaan irroittanut, siistin tosin sen maalamalla irtoosat ja uusin mm vesi+bensapumpun, tiivisteitä, vesi+bensaletkut, huolsin kaasuttimen ja jakajan yms.  Konehuone melkein valmiina. Takakontin, ovenvälit jne maalasin itse pintaväriin.
Pohjatöiden jälkeen ruiskutin pohjamaalin ja kasasin keulan+ovet paikoilleen, pohjamaalissa, seuraavaksi naapuri ruiskutti paremmilla välineillä ja taidoilla pintavärin.
Korin lisäksi jarrut piti kunnostaa kokonaan, samoin alusta, mm uudet puslat ja maalata tukivarret yms sitruunahapossa puhdistamisen jälkeen. projektissa meni aikaa noin 8kk pääasiassa viikonloppuisin tehden, leima tuli sen jälkeen puhtain paperein :)


Sisustaa.



Rekisteröimisen jälkeen olen vaihtanut vielä uudet iskarit, pakoputken ja huoltanut/sipistellyt paikkoja tarpeen mukaan.
Nykykuntoa on tarkoitus vielä parennella ainakin vaihdelaatikon, etupenkkien toppausten ja sisustan osalta kunhan jaksaa :D
Jos oisi tuloja, niin olisi menojakin, ainakin wanhan mallin maskit, fiksummat vanteet, koneen piristys, parempia puskurin osia olisi mukava hommata, mutta ne saa odottaa vuoroaan

Museokunto on suht kaukana, eikä tällähetkellä edes ole tarkoitus museoidakkaan, mutta haluttaissa ei mahdottoman kaukana.. sivulistat on poistettu (jo aikaisempien omistajien toimesta) jousia on rälläköity, sivulasit kalvotettu, alikokoiset manglesit..



Kusenkeltaiset polttimot oli pakko hankkia, tosin ei niillä mtn nää ;D

Parempia kuvia nykyhetkestä tulee..

« Viimeksi muokattu: 21.10.2023, 22:44:31 kirjoittanut -JS- »

Poissa -JS-

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 351
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon käyttis
« Vastaus #1 : 18.12.2010, 20:39:46 »
Kevään mittaan ois tarkoitus värkätä tähän ilmajousitus :P koulun lopputyöksi joku aihe keksittävä, eikä muuta aihetta tuu mieleen mikä itteeni kiinnostais. Vasta alustavia suunnitelmia oon tehnyt, lähinnä sen suhteen että mitä tulis maksamaan.. alle 1000e laskin että vois selvitä, ehkä 700-800e maksais osat. Onko järkee on sit toinen asia :idiot2:

Poissa Esa-Pekka

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 59
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon käyttis
« Vastaus #2 : 18.12.2010, 20:48:14 »
Hieno Amazon. Monellako venttiilillä oot ajatellu ilmajärjestelmää? Slam re-5 palkeet taitas sopia mukisematta etupäähän. Jenkkilästä noita kans oon kattellu ja aika edullisesti olis saatavilla.

Poissa -JS-

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 351
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon käyttis
« Vastaus #3 : 18.12.2010, 21:51:44 »
Liian aikaista sanoo yhtään mitään miten toteutan ;D vasta alkamis asteella. Oon mielessä pyöritellyt jonkin aikaa sen asennusta mut mitään sen enenpää en oo tehnyt, sen aika kunhan vuosi vaihtuu.. Isompia muutoksia tossa alustaan ei tarttee tehä kuin etu iskarien siirto pois jousen sisästä. Eli samaan tyyliin kuin esim vanhassa 900 Saabissa, eli alatukivarren vieressä iskari kulkemaan.

Poissa Mursu

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1174
  • Näyttää siltä että ei hyvältä näytä
Vs: Volvo Amazon käyttis
« Vastaus #4 : 18.12.2010, 22:33:07 »
suamesta ei kannata ilmajousitusta hommata kun uutena se on sitä 2t€ luakkaa :D voi tiätysti halvemmalla saada mutta en ainakaa oo viälä semmosia nähny :D

Poissa Mursu

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1174
  • Näyttää siltä että ei hyvältä näytä
Vs: Volvo Amazon käyttis
« Vastaus #5 : 18.12.2010, 22:34:41 »
ja se on vaa laiskuutta ja taidon puutetta jos joutuu vanhaa kokoajan korjata ja hinata :)

Poissa mikkis83

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 949
  • SVK #02580
Vs: Volvo Amazon käyttis
« Vastaus #6 : 19.12.2010, 10:07:47 »
suamesta ei kannata ilmajousitusta hommata kun uutena se on sitä 2t€ luakkaa :D voi tiätysti halvemmalla saada mutta en ainakaa oo viälä semmosia nähny :D

Isot pojat puhuu että Ivecon ilmajousitus olis halvempi...
-V940T-97/-VV70-99/VV70-98/V242-80/VA122S-67/FF500-63/C1508GT-79/VWJ-91/VWJ-91/E-59
Tappikoneella olisit jo perillä
Tappikoneen ääni sekoitti mun pääni

Poissa -JS-

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 351
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon käyttis
« Vastaus #7 : 11.01.2011, 20:26:03 »
Pitkästä aikaa jtn edistystä kunnon kohentamiseen tein kunnostamalla kuljettajan penkin selkänojan. selkänojan toppaukset olivat painuneet siten että selkä nojaa pelkkään kuvan ohueen  poikkitukirautaan.
Purin päällisen irti ja totesin pehmusteiden olevan kunnossa, mutta pehmusteita tukeva kuminauha verkko oli virunut ja kovettunut piloille. Hätäkorjaukseksi laitoin retkipatjaa pari kerrosta tukemaan selkäosaa ja viritin naruja kuoleentuneiden kuminauhojen avuksi.

Tuollaista noin tuumaa leveää jäykkää kuminauhaa tarvitsisi hankkia jostain, jotta selkänojat saisi oikeasti kuntoon. Retkipatja/naru/vanhojen kuminauhojen tiukkaus tosin auttoin paljon ensialkuun, enää ei paina poikkirauta selkään

Vinkkejä otan mielellään vastaan mistä saisi leveää ja jäykkää kuminauhaa penkkien korjaukseen, sama olisi tehtävä apukuskin penkillekkin ja mielellään molemmille istuinosille, siellä nyt naru "korjaukset"

Poissa jim doe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 129
  • Vrcf, Svk, Lahden volvokerho
Vs: Volvo Amazon käyttis
« Vastaus #8 : 14.01.2011, 18:44:41 »
jupetti tuo Ruotsista
Team Pahka lopopower
amat 68 farkku sport ja 70
Opel Corsa van :-)

Poissa -JS-

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 351
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon käyttis
« Vastaus #9 : 19.01.2011, 18:20:21 »
Kiitoksia vinkistä, pitää tilata, kunhan tulee muillekkin osille tarvetta, pelkkiä remmejä en viiti ostaa erikseen :P

Viimepäivinä on tullut tehtyä sähköhommia volvoon. releistin ajovalot ja puhaltimen, jonka tuloksena tuli 0,6-0,8 V lisää jännitettä noille laitteille, kun ei sähköt enää kierrä pitkää reittiä katkaisimien kautta.

Varsinaiseen aiheeseen.. Ilmajousitusta olen aloitellut vetämällä sähköjohdot koelaudasta konttiin ja huomenna tarkoitus kytkeä relepohjat ja katkaisimet jotka tuli tänään postissa :)

Jos joku on vanhempaan volvoon tehnyt ilmajousitusta niin kaikki vinkit ovat tervetulleita, lähinnä että miten homma hoidettu etujousituksessa? iskarin joutuu siirtämään pois jousen keskeltä (paitsi jos ei hommaa KALLIITA palkeita joissa iskari rakennettu sisään. Mielestäni paras paikka on siirtää iskari tukivarren etupuolelle kallistuksen vakaimen tielle.. Poistin jo vakaimen kokeeksi, ja ainakaan "kevyessä" ajossa en huomannut ajo-ominaisuuksien huononemista. Eli tarkoitus siirtää iskari sen tilalle kun alatukivarressa valmiiksi hyvä kiinnike sille ja ohjauslaitteiden kiinnikkeisiin saa helposti takennettua yläpään kiinnikkeen "bolt on" malliseksi.

Poissa -JS-

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 351
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon käyttis
« Vastaus #10 : 26.01.2011, 19:40:47 »
Jousitus projekti etenee, hitaasti tosin. Kytkimille, mittareille ja säiliölle on telineet tehty alumiinista ja juuri sormet melkein rakoilla kiilloitin niitä hiekkapaperin ja tahnan kanssa..



Huomenna homman oisi tarkoitus edetä MAN:sta otetun noin 24L paineilma säiliön hiekkapuhaltamisella ja tänään ostettujen mittareiden paineilma letkujen vedolla koelaudalta konttiin

Poissa -JS-

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 351
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon käyttis
« Vastaus #11 : 28.01.2011, 21:42:11 »
Köyhyys iskee, nyt tarkoitus hoitaa aluksi vain takapää palkeilla, sen jälkein etupää. ihanata tää opiskelia budjetti/lopputyö :(

edistystä nyt:
-säiliö kuulapuhallettu
-mittareille letkut vedetty
-palkeiden asennus mahdollisuuksia perään suunniteltu

Poissa -JS-

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 351
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon käyttis
« Vastaus #12 : 17.02.2011, 20:47:31 »
Pientä päivitystä.. Tilasinkin osat joka nurkkaan :buck2:  ensiviikon alussa pitäisi olla kotona. Eteen tulee 5" makkarapalkeet, taakse 6" rullapalkeet. Venttiileiksi 8kpl 2-toimisia malleja ja kompuraksi Viairin 480C. tämänhetkistä "rakentamista" eli liitoksien kytkentöjä hahmottelen taikajuoman avulla, tarkoitus selvitä mahdollisimman vähin liitoksin, on paljon vaihtoehtoja millä liittimillä voisi toteuttaa :idiot2:.
Ensimmäinen opittu asia, älä käytä kuorma-auton painesäiliötä, lisää työn määrää, piti puhaltaa ja vielä pitää maalata. lisäksi tarttee useamman liitin haaroituksen, tänään kävin katsomassa vaihtoehtoja, niin tulee 30e hintainen jakotukki liitännöille. Laskin yhteen että tällä ilmaisella säiliöllä ei montaa kymmentä euroa loppujen lopuksi säästä, jos olisi ostanut säiliön jossa sopivasti liittimiä kyljessä :-[

Poissa Amanssi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 561
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon käyttis
« Vastaus #13 : 17.02.2011, 23:00:43 »
Mistä olet tilaillut ilmajousitus-osat, ihan Suomesta? Muistahan ottaa asennusvaiheessa tarpeeksi kuvia, nää pussitushommat on aina mielenkiintoisia  ;D

Tässä yks pussitettu ama naapurimaasta, saattaa saada jotain tietoa irti jos svärje taipuu: http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/viewtopic.php?f=18&t=9866

Poissa -JS-

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 351
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon käyttis
« Vastaus #14 : 22.02.2011, 18:47:38 »
Taakse aloitin tänään värkkäämään palkeille kiinnityksiä. 4mm levy taittui ruuvipenkissä käsivoimin kun vähän antoi lämpöä induktio kuumentimella. Tuollaiset kiinnikkeet hitsaan akseliin, ja pussin viereen tulee pohjaanlyöntikumit kunhan tiedän minkäkokoiset tarttee.

Huomenna tarkoitus tehdä kiinnikelevyt yläpäähän.. koriin hitsaan tukevat lattaraudat, joihin tulee kierteet, johon pulttaan ylälevyn, sen mallinen täytyy tehdä, että normaalikierrejousen voi laittaa yhä takaisin tarvittaessa.

Ihan suomesta ostin kaikki, viisas tilais halvemmalla ulkomailta ::)



 

Carcom Oy  Ateho