Elekma  Autoracing

245 -90 Englantilainen potilas "B6284T", muut 245 puuhastelut ja D5

  • 1446 Vastauksia
  • 602277 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7578
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja muut 245 puuhastelut
« Vastaus #1230 : 01.11.2020, 19:15:00 »
Pesaisin englantilaisesta liat päältä, sitä olikin ehtiny kertymään ihan riittävästi. Työmatkan varrella on tietyömaata pitkälti ja sieltä kulkeutuu kuraa tielle ja tuli ajettua vähän hiekkatietäkin.


Perä on vähän normaalia alempana, koska kyydissä on 700/900 taka-akseli ja alatukivarret.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7578
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja muut 245 puuhastelut
« Vastaus #1231 : 15.11.2020, 00:13:54 »
Englantilainen sai taas pesun ja huohotinpurkin tyhjennyksen. Ei ollutkaan tullut tyhjennettyä koko kesänä ja sen kyllä huomasin tavaran määrästä. Ei turhaan tullut tehtyä reilunkokoista :P Lähinnä seissyt katoksessa, koska kelit on kosteat ja kura lentää em. tietyömaan kohdalla. Kohta voisi ottaa pois liikenteestä ja ensimmäistä kertaa kuivaan tilaan säilöön.

Olisi tehnyt vähän mieli käydä jarrudynossa eri ahtopaineilla vielä ennen liikennekäytöstäpoistoa, muttei ole muut projektit oikein jättäneet aikaa.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7578
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja muut 245 puuhastelut
« Vastaus #1232 : 16.11.2020, 00:34:10 »
Otin valkean liikenteeseen ja pesin enimmät liat pois. Ei olekaan liikahtanut mihinkään pariin kuukauteen, joten on aikakin ajella.

Veivasin englantilaisen säilöön punaisen paikalle ja punainen siirtyi katokseen. Josko punaista saisi ehostettua talven aikana.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7578
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja muut 245 puuhastelut
« Vastaus #1233 : 15.12.2020, 04:26:41 »
Sunnuntaina pääsin alulle valkean raidevälinlevityksessä ja tiputin taka-akselin pois. Tarvitseekin laittaa uudet käsijarrukengät, toiselta puolelta oli pinnat lähteneet ja toisella puolella irtoamassa.

745:n vanha akseli sai viikolla hiekkaa päällensä ja tein sekä hitsailin siihen tukivarrenkorvat 5mm latasta. Akselin oman panhardin korvallisen siirsin vain eri kohtaan. Alatukivarren isoja heloja ei enää tule tähän vaan korvasin ne bemarin pallonivelmallin heloilla ja sorvari pyöräytti niille pesät. Ensimmäistä helaa oli turhan tiukka asentaa, koska en muistanut ottaa huomioon pesän kutistumista korvallisten hitsauksen myötä. Toista varten kaivelin isommaksi ja meni paljon mukavammin. Helojen ja tukivarren väliin tein molemmin puolin lyhyet holkit.




Alatukivarret alkavat näyttämään sen verran heikoilta, että voisi hommailla uudet tilalle ja jarrukilvetkin voisi vaihtaa. Katselin että vakioiden käsijarruvaijereiden pituus riittää juuri ja juuri ja eilen tein niille kiinnikkeet akseliin. Vielä olisi kehiteltävä roiskesuojat jarrukilven ja kiinnikkeen välille. Maalailin akselin ja maalin kuivumista odotellessa laikkasin pari ruostekohtaa takakaarien päistä.





Vaikka pyörä mahtuisikin juuri ja juuri kaaren sisään kantit poistettuna, tuumasin kumminkin levittää kaaria jotta näyttää vähän paremmalta. Oviaukon puolelta noin 1,5cm, kaaren keskeltä noin 2cm ja takareunasta vähän enemmän. Laikkasin auki vähän sieltä täältä ja työnsin puupalikoita väliin. Likaisesta mattaantuneesta valkeasta ei tosin kuvissa erota juuri mitään :P Täytyy pyöritellä vähän miten sisäkaaret muotoilee ja takaoven pintapeltiä on tuotava ulospäin. Kaaria laikatessa molemmin puolin löytyi sisäkaaren etureunasta pätkä korjattavaa.






Sovituksen yhteydessä akselin linja siirtyi myös edemmäs jottei kaaria tarvitse levittää niin paljoa. Vuosi sitten suuntauslappu madalluksen muutoskatsastusta varten myös kertoili ettei akseli ole suorassa etuakseliin nähden ja sitä korjasin samalla. Tarkempi mittailu ja pyöränsuuntaus kertoo miten kävi.




Vähän hidastaa kun auton on oltava siirreltävässä kunnossa laittelun jälkeen jos sitä tarvitsee siirtää pois tieltä.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa -late

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 146
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja muut 245 puuhastelut
« Vastaus #1234 : 15.12.2020, 08:58:01 »
Napakkaa tekemistä! Ootko tutustunut länsinaapurin avesta bredning- levitykseen? Lopputulos on siinä mielessä hieno että näyttää alkuperäiseltä. Yksi projekti, missä homma tehty isolla kädellä: https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=283217&p=3

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7578
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja muut 245 puuhastelut
« Vastaus #1235 : 15.12.2020, 23:59:35 »
En ole tutustunut koska en seuraa garagetia tai muita vastaavia ollenkaan.

Tänään jäikin hommat vaiheeseen suojakaasun loputtua. Sain sentään hitsattua vasemman varapyöräkotelon sivun, täpittyä oikealle puolelle pellit paikalleen ja puuhasteltua vähän muuta.



Keulaakin olisi levitettävä. Jos tukivartta tuo ulospäin vakiossa raidetangonsisäpäässä on noin 10-12mm varaa jolloin jää vielä riittävästi kierrettä ja takahelan kiinnityskuppiin saa porattua reiät sopivasti sivuun. Etupalkissa taasen ei taida olla varaa moiseen joten se taitaa tippua pois listalta. Säännöt on kyllä jänniä. Taka-akseliin saa tehdä korvalliset itse ja koriin kiinnityspisteet kunhan ne on tehty "hyvin", mutta etupalkkia ei saa hitsata.
Jos löytyisi aluperäiset spacerit niin niitä voisi käyttää katsastuksessakin. Saksan Ebayssa on yksi uusi sarja pultteineen, vain 456e plus kulut...
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7578
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja muut 245 puuhastelut
« Vastaus #1236 : 17.12.2020, 01:08:05 »
Heppailin vasemman takakaaren pintapuolen etuosan valmiiksi, leikkasin molempien takaovien takareunat ja vähän pohjaa auki sekä hitsasin vasempaan oveen soiron väliin. Äkkinäinen ei tällä hetkellä huomaa muutosta kuin alhaalta. Helmaan taidan kokeilla samaa menetelmää, enkä ala kanttailemaan uutta pintaa takaosaan.




Otin vanhasta taka-akselista lukon pois ja sama homma nykyiselle. Joutui työntelemään vetarilla pari kertaa paperitullon läpi molemmista akseliputkista, koska siellä oli ihan kunnon ruostehilettä. Tainnut 745 seistä täysin liikkumatta aika monta vuotta ollessaan poissa liikenteestä, murikan yläpinnallakin oli pari ruostetäplää. Vetareissa ei kumminkaan ollut ruostetta. Osia pyöritellessä tulin siihen tulokseen, että vaihdan vanhasta akselista välityksenkin. Ei tarvitse laikkailla nopeusmittarin anturikehää irti hitseistä jotta saa vaihdettua lautaspyörän, poskilaakerit näytti paremmalta ja välitys pysyy samana. Perässä on öljyt sisällä, enää puuttuu toiselta puolelta käsijarrusta jonnekin loikannut pikkujousi ja käsijarruvaijereille suojat.
« Viimeksi muokattu: 17.12.2020, 01:11:22 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa TJA

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1042
  • www.vrcf.fi
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja muut 245 puuhastelut
« Vastaus #1237 : 17.12.2020, 06:58:03 »
Mitä tarkoitat noilla alkuperäisillä spacereilla? Jotkut Volvon orkkikset vai jonkun vannemerkin omat? Tarkoitan siis että miten eroaa normi spacerista ja mistä inssi tietää että on lailliset?

Poissa VT86

  • Hallituksen varapj
  • Administrator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3188
  • Accidental Motorsport - Koska voin
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja muut 245 puuhastelut
« Vastaus #1238 : 17.12.2020, 08:37:35 »
Mitä tarkoitat noilla alkuperäisillä spacereilla? Jotkut Volvon orkkikset vai jonkun vannemerkin omat? Tarkoitan siis että miten eroaa normi spacerista ja mistä inssi tietää että on lailliset?

Esim. mulla on yhdet RH:n adapterivanteet joihin löytyy TUV hyväksyntälaput, ja joka limpussa on osanumero, jonka tulee täsmätä luonnollisesti TUV-lapun kanssa. Vanne on suunniteltu käytettäväksi Spacerin kanssa, ei voi edes asentaa ilman tuhoamatta vanteen keskiötä. Ja inssi tietää laillisuuden yhtä hyvin kuin mistä tahansa alustasarjasta aikanaan. Numerot kun täsmää niin asia on selkeä.

MB 200DTIC==> w201==> 2xN14==> Toledo TDI==> Leon 1,8t 20vt TS4 "CupraR" + Saab 900NG Turbo 306 2.0 16v + 306Gti-6 +V60 '14.5 => Mondeo 4x4 '18 => Octavia RS 4x4 '19
Suzuki GS450 ==> Honda CBR900RR+Solifer SM+Suzuki GT125 + BMW F900R '22

Miksi? - Koska voin!

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7578
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja muut 245 puuhastelut
« Vastaus #1239 : 17.12.2020, 12:39:56 »
Volvolta on saanut 240:een lisävarusteena 20mm paksun spacer-sarjan(2kpl lättyjä) pitkien pulttien kanssa. Koska ne on valmistaja tarkoittanut mallikohtaiseksi autoon niin ovat lailliset leimalla. Hinta oli aikanaan noin 200e ennen kuin möivät varastot loppuun ja sen jälkeen tietysti hinta nousi. Irtona pelkän spacerin saa, mutta hinta nykyään reilu 170e/kpl.

Alunperin niiden tarkoitus on levittää raideväliä takana ja tasata eroa eteen. 240 taka-akseli on kumminkin niin kapea, ettei 40mm lisäys taakse edes riitä, mutta kaari tulee vastaan ja tuollakin muutoksella ohjeen mukaan kaaresta leikataan soiro pois. Nyt 700 taka-akselin kanssa eteen laitettuna raideväli olisi sama molemmissa päissä.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa TJA

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1042
  • www.vrcf.fi
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja muut 245 puuhastelut
« Vastaus #1240 : 17.12.2020, 13:11:42 »
Taas oppi uutta.

Ja juu adapterivanteet tiesinkin. Tuo tehtaan oma varuste oli uutta tietoa.

Nimimerkki: kolmessa kulkineessa spacerit nytkin alla  :)

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7578
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja muut 245 puuhastelut
« Vastaus #1241 : 18.12.2020, 22:11:10 »
Takaovet, kaarien etuosien ja helmojen päälipuolet ois valmiinpuoleisia. Tähän en yritä tehdä mitään viimesenpäälle siistiä, mutta on sentään jonkinlainen.



245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7578
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja muut 245 puuhastelut
« Vastaus #1242 : 20.12.2020, 19:56:21 »
Eilen ja tänään tuli pajotettua valkeaa jonkin verran eikä enää ole paljoa jäljellä tälle kerralle.

Sisälokasuojien ulkopuolet laikkasin kokonaan irti ja hitsasin soiroja väliin jotta pellit sai istumaan nätisti. Oikealla puolella piti aika paljon korjata ulkokaaren puoleista kanttia. Olisi ollut mukavampi tehdä sisälokasuojien hitsaukset ilman taka-akselia, mutten viitsinyt enää irrottaa sitä. Laikkasin takahelman ja kuraläppien kiinnikkeet kokonaan pois, tein isomman korjauspalan sille kohtaa ja taittelin uudet kiinnikkeet alumiinista.



Sudin aamulla epoksit pintaan ja äsken vedin harmaan pohjamaalin pintapuolelle ja värin perään. Takaluukun alareunaankin tein pikaisen siistimisen. Kuvasta ei erota, mutta kuten olettaa sopii vanha pinta on niin pinttynyt, että uusi on aivan eri värinen. Oikean B-pilarin juurikin olisi korjattava jossain välissä. Ei ole sentään niin paha kuin vasemmalla oli.


245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7578
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja muut 245 puuhastelut
« Vastaus #1243 : 21.12.2020, 23:49:18 »
Eilen ruiskutin kiveniskumassan maalattuihin kohtiin, kiinnitin takahelman ja kuraläpät. Tänään oli koteloaineen ja putsauksen vuoro. Kävin pikku lenkin ajamassa eikä ilmaantunut värinöitä tai lisää melua. Kunnon ajotuntumaa ei nastarenkaalla tietenkään saa, mutta kyllä muutoksen huomaa.

Ennen putsausta ja kuraläppäkin teipillä tuettuna. Jos loppuviikosta saisi päivänvalolla verrokkikuvan punaisen 245:n kanssa.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7578
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja muut 245 puuhastelut
« Vastaus #1244 : 28.12.2020, 21:21:38 »
Tänään oli keliä ja aikaa ottaa pari kuvaa. Ei sitä juurikaan huomaa eli meni niin kuin pitikin :)




Tuolla on muutkin asiaan liittyvät kuvat.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

 

Samppasport  Futurez