KL-varaosat  Race.fi

Volvo 855 AWD vm. -97 || 2.5T E85 ||

  • 184 Vastauksia
  • 64410 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Maxxxed

  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 6132
  • Tjuurboooo
    • Teemu Lehtisaari Photography
Vs: Volvo 855 AWD vm. -97 || 2.5T "P*ske"
« Vastaus #45 : 06.06.2018, 09:35:54 »
Tämä! :o

Ja pakko arvostaa perusteellista ja kattavaa dokumentointia, näistä saadaan me ei-niin-kätevät monta hyvää vinkkiä. :tykkää:

Itellä on tuo dokumentointi kyky aika olematon. Onneksi toisilla se on parempaa  8)
Volvo S40 T4 1997 (Kilpuri)
Bmw F25 LCi 20d xDrive M-Sport 2015 (Käyttis)

Poissa anssi68

  • Hallituksen jäsen
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5073
  • Volvo taka ja etuvetoisena
Vs: Volvo 855 AWD vm. -97 || 2.5T "P*ske"
« Vastaus #46 : 06.06.2018, 10:38:31 »
Hienoa dokumentointia volvon korjauksesta.

Olipas lähtökohta aikas räjähtänyt, nyt näyttää hyvältä.

Nyt ymmärrän tuon auton lisänimen  ;D ;D
Käyttis:   Volvo V70 2,5T 2007
Harraste: Volvo 240 GL 1988

Poissa Puusilmä

  • Kankea kahvimestari sr.
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3057
Vs: Volvo 855 AWD vm. -97 || 2.5T "P*ske"
« Vastaus #47 : 07.06.2018, 20:57:36 »
Kyl toi "ärrän" puskin vaan sopii tuohon keulaan. Ja hatunnosto kunnostuksesta joka olisi monelta jäänyt toteuttamatta.

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2905
  • "Noku mä haluan"
Vs: Volvo 855 AWD vm. -97 || 2.5T "P*ske"
« Vastaus #48 : 09.06.2018, 12:10:55 »
Kiitosta jälleen :)



Päivitin aloitusviestiin ympäri internettiä löytynyttä tietoa.




Eilen kävin tämän kanssa nosturilla, sillä ajatuksella että pesen alustan tulevaa toimenpidettä varten. Tässähän siis pitää polttoainepumppu melkoista meteliä ja tuntuu kuin tankissa huutaisi muutama kappale walbron 400lph pumppua.  :idiot2:


Alustan pesin siksi, että on kivempi touhuta ei niin likaisten osien kanssa. Polttoainepumpun vaihdossa ei valitettavasti pääse helpolla, sillä AWD mallissa pumppu on tankin etuosassa, joten pumpun vaihtoa varten pitää irroittaa jarru, -ja polttoainelinjat käsijarruvaijerit, kardaani sekä koko takahäkki, jotta saa laskettua polttoainetankin lattialle pumpun vaihtoa varten.


Oikotiekin tietysti olisi, mutta en ole tämän toimintatavan fani. Eli otetaan vänkärin puolelta takapenkki irti ja runkoon leikataan kylmästi uusi luukku.


https://www.youtube.com/watch?v=gUo9mtlwUcw


Osia ei ole vielä tilattu, sillä haluan kartoittaa tankkilaitteen kunnon. Tämä siksi, koska jos tankin ulkopuolella olevat polttoainelähdöt ovat haperot, menee koko tankkilaite uusiksi. Jos hyvä tuuri käy ja lähdöt on hyvässä kunnossa (ei puhkiruosteessa) niin riittää pelkän pumpun vaihto tankin sisään, joka on tietysti halvempi vaihtoehto.


Nyt niitä pesukuvia ja todisteet siitä, että tämä oikeasti on neliveto, sillä tähän asti auton alustasta ei ole yhtäkään kuvaa ja irrallinen kulmavaihde ja kardaani ei lähtökohtaisesti todista mitään :D






Perävälitys näköjään 3.31





Eipä alustasta oikein mitään löytynyt, sillä tämä on näemmä ruostesuojattu aikanaan. Tietysti tuo perä nyt on vähän ilkeän näköinen kun on noin ruskea..
« Viimeksi muokattu: 19.03.2021, 20:54:49 kirjoittanut razori »

Poissa Maxxxed

  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 6132
  • Tjuurboooo
    • Teemu Lehtisaari Photography
Vs: Volvo 855 AWD vm. -97 || 2.5T "P*ske"
« Vastaus #49 : 09.06.2018, 12:22:35 »
Hienossa kunnossa alustaltaan  8)

Meinasitko alustan puolelle jotain tehdä vai muutoin vaan pestä? Alustan suojaus?
Volvo S40 T4 1997 (Kilpuri)
Bmw F25 LCi 20d xDrive M-Sport 2015 (Käyttis)

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2905
  • "Noku mä haluan"
Vs: Volvo 855 AWD vm. -97 || 2.5T "P*ske"
« Vastaus #50 : 09.06.2018, 12:31:37 »
Hienossa kunnossa alustaltaan  8)

Meinasitko alustan puolelle jotain tehdä vai muutoin vaan pestä? Alustan suojaus?

Tuo yllätti itsenikin. Toki polttoainetankin päälle ei näe tarkasti ilman kotelokameraa, mutta oletetaan että sieltä ei kamaluuksia löydy.

Kyllä tuo alusta on tarkoitus suojata uudelleen, mutta sitä ennen listalla on tuo polttoainepumpun vaihto :)

Poissa alien86

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 75
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 855 AWD vm. -97 || 2.5T "P*ske"
« Vastaus #51 : 09.06.2018, 17:34:06 »
Hienoa työtä on mukava seurata.  8)
Toivottavasti tuo takakehikko irtoaa ilman ongelmia, itse juuri pari iltaa sen kanssa jumppasin kun kuskin puolelta meni kaksi kolmesta kehikon/rungon välistä pulttia poikki avattaessa kun korroosi/hapettuminen oli tehnyt tehtävänsä pulteille. Oli muutenkin kumma kun kuskin puolen takajousen yläkuppi oli täynnä vettä (nivo alusta), hantin puolelta kaikki irtosi hyvin ja oli pulttien kierteet kuin uudet.
Onneksi näissä harvemmin on perässä mitään korjattavaa kun ei volvo sitä ainakaan helpoksi ole tehnyt.  ;D

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2905
  • "Noku mä haluan"
Vs: Volvo 855 AWD vm. -97 || 2.5T "P*ske"
« Vastaus #52 : 05.07.2018, 21:35:27 »
Päivitellään taas ja kumotaan tämä nyt tässä heti alkuun.

Toki polttoainetankin päälle ei näe tarkasti ilman kotelokameraa, mutta oletetaan että sieltä ei kamaluuksia löydy.

Eli nyt on jo viikonpäivät ollut uusi polttoainepumppu paikallaan ja ei voi kun kehua. Pikkulisänä tuli hyttiin hiljaisuuskin S*

Touhu alkoi hommaamalla yksi tankkilaite varalle, jos auton oman tankkilaitteen lähdöt olivat huonot. Ja olihan ne, joten ei mennyt varovaisuus hukkaan.

Aluksi purin "uuden" tankkilaitteen saadakseni hiukan mittoja vanhasta pumpusta. Kai tuon varatankkilaitteen olisi voinut laittaa paikoilleen sellaisenaan, mutta tuskin se olisi ollut sen toimintavarmempi, joten menin pitkän kaavan kautta.




Avattuna




Vakio Walbrohan se siellä




Kun kaikki strategiset mittailut oli suoritettu niin sitten itse tuohon toimenpiteeseen. Eli kontista kaikki johdot irti





Tankin luukun suojakumin lukkopanta irti, tai miksikä tuota nyt kutsuisi..




Irroittaa piti myös tietysti jarru- ja polttoaineputket, käsijarruvaijerit, takahäkkiä paikallaan pitävät pultit, pakoputki ja kardaani. Pakoputki ei olisi ollut niin välttämätön, mutta tuo kivasti lisätilaa niin...

Jarruputken tulppasin näin, niin ei valu koko säiliö tyhjäksi.




Jahka edellä mainitut osat oli suurinpiirtein poistettu niin kahden tunkin avulla sai laskea koko paketin lattialle ja vetää pois auton alta. Vain yhteen runkopulttiin piti käyttää enemmän aikaa, kuin muihin.

Tule tule..





Joskus aikaisemmin mainitsin, että polttoainepuolelle tehty patentti. Tässä hän;




Eli menopuolen kova putki on tankin päällä alkanut vuotaa johon on keksitty seuraava ratkaisu; putki poikki ja tilalle kumiputkea suodattimelle asti. Toimii, mutta minä en hyväksy tällaista patentoimista.

Mutta eespäin







Niin ja se auton pohja. Ei ollut kiva näky, kun oli saanut kaiken pois tieltä.




Tällä välillä kerkesi tulla se uusi polttoainepumppu, mutta koska kyseessä on tökerö tarvike niin mitat ei tietenkään ole siellä päinkään (liian lyhyt), vaan pumppua piti valitettavasti patentoida  :-[ mutta yritin kompensoida tätä häpeää tekemällä patentin mahdollisimman hyvin.

Eli pätkä kupariputkea




Lisää mittoja




Merkit hiukan alle mitatun (tällä on merkitys)




Katkaisu lopulliseen mittaan




Valmis




Eli uusi AEM oli lyhyempi, kuin alkuperäinen Walbro, joten AEM:n imukaulaa joutui jatkamaan, jotta uusi AEM:n pumppu kykenee imemään polttoainetta tankin pohjalta. Tällä vältytään siltä, että vaikka viisari näyttää tankissa olevan 20l polttoainetta, niin auto sammuu koska pumppu ei ylety pohjalle..

Kävi sinänsä tuuri, että AEM:n pumpun imukaulan rei'än halkaisija on hiukan pienempi, kuin mitä 8mm kuparinen polttoaineputki on päältä. Joten 8mm polttoaineputki mahtui tuohon kaulaan hiukan väkipakolla. Väkipakko taas varmistaa sen, ettei tule tilannetta jossa kupariputki mystisesti irtoaisi. Tuohon 8mm putken ympärille taas sopi AEM-pumpun mukana tullut kuminen polttoaineputken pätkä, jonka päälle sai ujuttaa tuon sinisen tiivisteen, joka tiivistyy tankkilaitteen pohjaa vasten.

Kuvia havainnollistamiseksi;






Oli aidosti tämmöinen fiilis kun sai napsautettua tankkilaitteen kasaan :D




Tankkilaitteeseen uusi tiiviste




Paikallaan





Ja kun tuota polttoaineputkea tuli hankittua reilummin, niin samallahan siinä teki nuo linjat uusiksi..








Koesovitus




Työvaiheissa tuli hiukan hypeltyä, kun auton pohjaa varten piti hommata hiekkapuhalluslaite. Noh.. Auto tallissa, autosta akseli lattialla, missäs hiekkapuhallat? No sisällä! *taavih-> mutta sitä ennen kaupasta remonttisuojia yli oman tarpeen





Noin about 130kg tuli ajeltua hiekkaa läpi ja voi pojat mitä touhua. Kyllä tuo ehdottomasti on yksi ulkona suoritettavista toimenpiteistä. Kun pohja oli puhallettu niin ei siinä sen kummempaa, kuin pohjan maalaus U-Pol Acid #8:lla ja perään paksu ruostesuojakerros.

Kuvassa jo yön yli kuivunut ja ensimmäisiä osia menee jo kiinni




Taas polttoainepuoleen

Putket maalattuna ja liittimet kiinnitettyinä puristettavilla letkuliittimillä. Tavallisille letkuklemmareille ei ollut tilaa -puhumattakaan tarkkuuskiristimistä. On tuo kori vaan niin ahdas..

Katkaistuun alkuperäisnylonputken osalta jouduin turvautuvaan soviteholkkiin.




Eli nylonputkeen tungettiin väkipakolla alkuperäisestä linjasta katkaistu pieni putken pätkä, jotta putken liittäminen tankilta tulevaan putkeen oli mahdollinen. Nylonputkea piti hieman lämmittää, jotta asennus helpottaisi. Oli muuten jännää touhua tuo lämmitys, kun putkesta ajoittain valui bensaa sitä käsitellessä :D tuohon päälle vedettiin sitten vielä uusi kumiletkunpätkä, joka yhdistää auton ja polttoainetankin putket.

Tankin puolelle haitat




Loppu olikin kasausta päinvastaisessa järjestyksessä. Kardaanin kanssa vain kävi yksi pieni jännä juttu, josta lisää myöhemmin.

Auto pelaa nykyään hienosti ja heti polttoainepumpun vaihdon jälkeen ajettiin mittariin lisää yhden Etelä-Pohjanmaa-Kymeenlaakso-Etelä-Pohjanmaa erikoiskokeen verran. Vähän kyllä jännitti, mistä tuuppaa polttoaineet pihalle, mutta mistään ei edes hikoile :)

Tuli myös korjattua yksi itseä häiritsevä asia.

Ennen




Jälkeen





Autoon siis asentui nelivetoon vähintäänkin kyseenalaiset alustan osat, nimittäin T5-R:n etutolpat ja jouset. Nyt auto näyttää todella paljon paremmalta. Samalla tietenkin ajettavuus muuttui, ei ole enää sitä tunnetta, että kiihdytyksissä auto keulii ylettömän paljon. Vanhoilla osilla tuo keuli jo paikoillaan :D
« Viimeksi muokattu: 19.03.2021, 21:06:55 kirjoittanut razori »

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4104
Vs: Volvo 855 AWD vm. -97 || 2.5T "P*ske"
« Vastaus #53 : 05.07.2018, 23:02:00 »
Oot sää kyllä aika seppä  :)

Mikä tuo pönttö tossa perän päällä on?

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2905
  • "Noku mä haluan"
Vs: Volvo 855 AWD vm. -97 || 2.5T "P*ske"
« Vastaus #54 : 05.07.2018, 23:18:04 »
Oot sää kyllä aika seppä  :)

Mikä tuo pönttö tossa perän päällä on?

Kiitosta vain :)

Se on varatankki. Taisi olla kooltaan huimat 3 litraa ja risat :D

Poissa Slowman

  • Mr. Kanttari
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4016
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 855 AWD vm. -97 || 2.5T "P*ske"
« Vastaus #55 : 06.07.2018, 00:10:03 »
Kyllä tätä on tullut luettua suu hämmästyksestä pyöreänä, todellakin asiaan paneutuvaa auton laittoa ja tämä dokumentoinnin taso on huikea P>
Forester XT -06    Symmetrical AWD
760 Turbo -90 Ikuisuusprojekti
V70R -98 Paali vai mahdollisuus?

Poissa Teemu-

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2464
  • Kantti on kaunista.
Vs: Volvo 855 AWD vm. -97 || 2.5T "P*ske"
« Vastaus #56 : 06.07.2018, 07:57:50 »
Samanlaisella innolla myös Väinöä tekemään. ;) Kuvia on mukava katsoa kun niitä on paljon ja tekstiä välissä, ei pelkkää tekstiä jaksaisi lukeakkaan. O0

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Volvo 855 AWD vm. -97 || 2.5T "P*ske"
« Vastaus #57 : 06.07.2018, 08:07:13 »
Samanlaisella innolla myös Väinöä tekemään. ;)

Tallilla kuultua: Väinö olis jo valmis jossei olis tuota "parin viikon projektia" hommannut.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2905
  • "Noku mä haluan"
Vs: Volvo 855 AWD vm. -97 || 2.5T "P*ske"
« Vastaus #58 : 06.07.2018, 14:39:28 »
Tallilla kuultua: Väinö olis jo valmis jossei olis tuota "parin viikon projektia" hommannut.

Kuulopuheet on vaarallisia :D mutta piilee tuossa totuuskin. Ja nyt kun ollaan näin pitkällä vuotta niin on tilanne se, että ulkoiset tekijät pitävät huolen, että Väinölle ei tule tapahtumaankaan mitään pitkään aikaan.

Poissa aprilli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 855 AWD vm. -97 || 2.5T "P*ske"
« Vastaus #59 : 11.07.2018, 14:00:31 »
Vi*tu mikä työmää. Taakse kun vaihdoin pyöränlaakerit niin katoin tuota takapään apurunkoa ja tankkia - kylmä hikipisara tuli otsalle ku ajatteliki sen pois ottamista.

Tottahan katoit samalla että kaikki kumiletkut on OK kun olivat siinä hollilla? EVAPin letkuja on tosi hankala vaihtaa takakontin kautta..

Ja on muuten paljo parempi tuo keula nyt. Ei tarvi enää ihmetellä vastaan ajelles  ;)
« Viimeksi muokattu: 11.07.2018, 14:05:40 kirjoittanut aprilli »
V70R AWD '98 + 142 B230FT '70
ex: 854 T5 '96  +  854 GLT '93 + 744 B230F '88

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy