Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

240 Turbo -84

  • 89 Vastauksia
  • 41108 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa JAMH

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 170
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 Turbo -84
« Vastaus #45 : 27.05.2012, 11:11:55 »
Itellä sama tunne viimeviikolla, volvo sai leiman.  :) Siisti peli sulla.  ;)

Kyllä se kivalta tuntui kun vuosien räpläämisen jälkeen sai taas ulkoiluttaa Volvoa.  :)

Eilen illalla ajellessa sit huomasin että ajovalot himmenee välillä. Samalla mittariston valot himmeni
ja bensa- ja lämpömittari lähti laskemaan. Jotain vikaa kenties laturin jännitteensäätimessä?

Sitten tyhjäkäynnillä paikallaan lämmöt meinaa nousta. Täytyy asentaa tuulitunneli muokattuna paikoilleen
ja katsoa miten se vaikuttaa. Myös sähköflektin vois asentaa. Tuntuu siltä että toi viskoflekti on jumiutunut
vapaapyörimis asentoon kun en oo vielä kertaakaan sitä Volvomaista huminaa kuullut...  ::)
Volvo 240 Turbo -84 http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=12725.0 -Ex. harrasteauto
Volvo 940 Turbo -96 http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=29084.0 -Ex. käyttöauto

Poissa Fileman

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 852
  • högbacken garage
Vs: 240 Turbo -84
« Vastaus #46 : 27.05.2012, 12:22:50 »
Kyllä se kivalta tuntui kun vuosien räpläämisen jälkeen sai taas ulkoiluttaa Volvoa.  :)

Eilen illalla ajellessa sit huomasin että ajovalot himmenee välillä. Samalla mittariston valot himmeni
ja bensa- ja lämpömittari lähti laskemaan. Jotain vikaa kenties laturin jännitteensäätimessä?

Sitten tyhjäkäynnillä paikallaan lämmöt meinaa nousta. Täytyy asentaa tuulitunneli muokattuna paikoilleen
ja katsoa miten se vaikuttaa. Myös sähköflektin vois asentaa. Tuntuu siltä että toi viskoflekti on jumiutunut
vapaapyörimis asentoon kun en oo vielä kertaakaan sitä Volvomaista huminaa kuullut...  ::)

suosittelen sähköflektiä :) itsellä meni hermo huminaan joten visko lensi mäkeen ja sähköflekti tilalle ja hyvin se viilentää konehuoneen vaikka ei ole tuulitunnelia.
Volvo 242 -77 B230
Garaget

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 240 Turbo -84
« Vastaus #47 : 27.05.2012, 19:30:28 »
Jos ja kun tää on pienellä syylärillä ja sillä "syylärin paikalle" tulevalla IC:llä, en kyllä lähtisi sähköflektiä laittamaan kun se sitten pyörii kaupungilla ajaessa koko ajan, ehjä visko vaan ja ajoa.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa JAMH

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 170
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 Turbo -84
« Vastaus #48 : 28.05.2012, 11:52:23 »
Jos ja kun tää on pienellä syylärillä ja sillä "syylärin paikalle" tulevalla IC:llä, en kyllä lähtisi sähköflektiä laittamaan kun se sitten pyörii kaupungilla ajaessa koko ajan, ehjä visko vaan ja ajoa.

Juu täytyy ensin muokata tohon tuulitunneli kiinni ja kattoo jos vaikka visko rupeis toimiin kun hetken sillä ajelee.
Eilen piti lähteä Volvolla liikkeelle, mutta akku oli tyhjentynyt. Ei taida laturi oikein toimia tai pahemmassa tapauksessa joku johto ottaa maihin ja syö akkua.  :(
Latailkoon rauhassa huomiseen asti ja sit ruvetaan selvittään vikaa...
Volvo 240 Turbo -84 http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=12725.0 -Ex. harrasteauto
Volvo 940 Turbo -96 http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=29084.0 -Ex. käyttöauto

Poissa JAMH

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 170
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 Turbo -84
« Vastaus #49 : 11.06.2012, 17:44:44 »
Laturin jännitteensäädin tuli vaihdettua tossa viikko sitten ja rupes auto taas lataileen.
Volvon oma jännitelisämittari näyttää vieläkin ihan omiaan, tarvii varmaan tarkistaa sen
liitokset josko niissä olis vikaa. Kai se mittarikin tietty hajalla voi olla.

Bensamittari näyttää koko ajan täyttä tankkia. Tankin lähettäjäyksikön ostin
jenkeistä samalla kun muutin auton ruiskuksi. Ilmeisesti sitäkin täytyy vähän tutkia.

Ekat auton pesut ja sadeilmalla ajo paljasti vuodon tuulilasin oikeassa reunassa.
Saatoin kyllä muutama vuosi sitten sinne jotain sikatättää väliin laittaa kun auto
viimeksi ajossa oli..  ???
Olisko siinä ideaa että veis tuulilasikorjaajalle joka ottais lasin irti ja asentais uudestaan
saman vanhan lasin paikoilleen?
Saako noita kromilistoja lasin ympärille enää uustuotantona?
Volvo 240 Turbo -84 http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=12725.0 -Ex. harrasteauto
Volvo 940 Turbo -96 http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=29084.0 -Ex. käyttöauto

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 240 Turbo -84
« Vastaus #50 : 12.06.2012, 08:43:25 »
Kannattaa varautua korjaamaan karmin ruosteet samaa soittoa, ei olis eka kerta kun lasi on kiinni siinä mihin se on liimattu, mutta se osa ei ole enää kiinni autossa... Lasin saa itsekin irti jos liima ei ole älykireetä tavaraa, hyviä mattopuukkoja vaan useampi, saa jopa ehjänä irti. Toisaalta ei mahtane maksaa paljoa yli satasen tuo 91-93 lasi, jossa tulee uudenmallinen siro lista mukana?
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Niko_S

  • Vieras
Vs: 240 Turbo -84
« Vastaus #51 : 12.06.2012, 23:54:52 »
Saako noita kromilistoja lasin ympärille enää uustuotantona?

Kromisista en tiedä, mutta mustia (ainakin kulmapaloja) saa Motonetista

Ps. Volvolla oltu niin laiskoja että original listat on maalattu ja alla on kromi (ainakin 700-sarja)
      Eli omaankin seiskaan saisin tinnerillä vetämällä kromilistat  :D

Poissa JAMH

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 170
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 Turbo -84
« Vastaus #52 : 13.06.2012, 12:08:16 »
Täytyy käydä kyseleen lasin vaihtajilta minkälaista apua niiltä löytyy ongelmaan.
Helsingissä Autolasipalvelussa on näköjään tarjouksessa 79-90 sävylasi 160€ asennettuna.
En vaan viitti sinne asti lähteä vielä ajelemaan kun luultavasti lähempääkin löytyy apua.

Mustia listoja en halua laittaa, kun kaikki muut listat on kromisia.
Täytyy vaan yrittää sit varovasti irroittaa lista ettei mee paskaks.
Volvo 240 Turbo -84 http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=12725.0 -Ex. harrasteauto
Volvo 940 Turbo -96 http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=29084.0 -Ex. käyttöauto

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 240 Turbo -84
« Vastaus #53 : 13.06.2012, 15:06:06 »
Lasin voi irrotella listan kanssakin, kun listahan on tosiaan kiinni lasissa. Kyselepäs tampereen tuulilasipisteestä vielä tuo hinta. Vaikutti vallan asialliselta sälliltä.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa JAMH

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 170
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 Turbo -84
« Vastaus #54 : 27.08.2012, 10:15:12 »
Tällä rintamalla ei ole uutta tapahtunut, mutta pikkuhiljaa tarvis tapahtua.
Ens kuussa tarvis auto leimata ja aiemmin vaihtamani öljypohjan tiiviste vuotaa taas.
Myös turbon öljynpaluu vuotaa jonkun verran.
Tuulilasia en ole vaihtanut ja taitaa jäädä vaihtamatta tälle ajokaudelle.
Kohtahan se auto talviteloillekin jo laitetaan.

Toista r-sport öljypohjaa en ole löytänyt ja eilen asiaa mietittyäni päätin tehdä
vakio öljypohjaan öljyn paluulle paikan.
Ideana olisi hitsata lambdalle tarkoitettu kierresovite öljypohjan kylkeen samalle
kohtaa kuin r-sportissa on. Siihen laitan adapterin ja AN-12 liittimellä teräspunosletkun kiinni.
Turbon päähän näyttäis ebaysta saavan laipan myös AN-12 liittimellä.
AN-12 letkun sisähalkaisija on n. 17,5mm jonka luulis riittävän öljyn paluulle.
Jos vaikka tällä tapaa sais vuotavat klemmarit pois letkuista...  :)
Volvo 240 Turbo -84 http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=12725.0 -Ex. harrasteauto
Volvo 940 Turbo -96 http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=29084.0 -Ex. käyttöauto

Poissa JAMH

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 170
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 Turbo -84
« Vastaus #55 : 10.09.2012, 20:58:13 »
Tänään tuli palikoita, joilla pitäis öljynpaluu saada rakennettua.
Teräspunosletku on vielä tulossa ja suora öljypohja tarvis vielä löytää.
Ajattelin että öljypohjan olis soodapuhaltanut ja sen jälkeen keltapassivoinut kauniin näköiseksi,
mutta ainakaan täälläpäin toimiva Teollisuusniklaamo ei sinkitystä tee.
Kauhean pitkälle ei viitsisi lähettää osia pintakäsittelyyn, joten täytyy varmaan unohtaa sinkitys
ja vaan maalata öljypohja.

Noilla pitäis öljynpaluu hoitua.  8) (ja pätkä teräspunosletkua tietty väliin)
Volvo 240 Turbo -84 http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=12725.0 -Ex. harrasteauto
Volvo 940 Turbo -96 http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=29084.0 -Ex. käyttöauto

Poissa JAMH

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 170
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 Turbo -84
« Vastaus #56 : 26.11.2012, 14:45:36 »
Eilen saatiin vihdoista viimein vaihdettua öljypohja.

Vähän se laittoi vastaan niinkuin moni muukin asia tässä projektissa
ja ainakaan seuraavaan koneseen kyseistä öljypohjaa ei voi laittaa vaan
öljyn paluu tehdään samanlaiseksi kuin alkuperäisessä turbossa.

Uuteen öljypohjaa hitsasin AN12-liittimen ja vähän ihmettelin että öljyn paluu
tulee loiskelevyn alle vaikka laitoin samaan paikkaan kuin r-sport öljypohjassa paluu on.

Syy selvisi, kun sain eilen vanhan öljypohjan irti. Loiskelevyt on erimuotoiset.
R-sport öljypohjan loiskelevyä on pudotettu, jotta öljynpaluu tulee levyn yläpuolelle.
Myös öljypumpun reikä loiskelevyssä on erilainen ja turbon öljypumppua varten jouduin
tavallisen öljypohjan loiskelevyyn leikkaamaan isomman aukon.  :-\

Ei taida olla pitkäikäinen viritys tämä.
Muuta vaihtoehtoa ei kuitenkaan ollut. Olin laittanut vanhan öljypohjan wurthin tiivisteliimalla
kiinni ja sen verran joutui voimaa käyttämään irroittaessa, että kieroonhan se meni.  :idiot2:

Auto täytyy katsastaa perjantaihin mennessä ja sen jälkeen se saakin jäädä talviteloille.
Nähtäväksi jää minkälaisiin päivityksiin rahat riittää talven aikana vai tyydytäänkö vain korjailemaan edellisiä kokeiluja...  :D
Volvo 240 Turbo -84 http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=12725.0 -Ex. harrasteauto
Volvo 940 Turbo -96 http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=29084.0 -Ex. käyttöauto

Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1316
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 Turbo -84
« Vastaus #57 : 26.11.2012, 14:47:27 »
tuota, onko miten paksu sisähalkaisija noissa liittimissä, ettei vaan rupeis turbo tulvimaan.
öljypaluuhan pitäis koittaa saada öljynpinnan yläpuolelle
« Viimeksi muokattu: 26.11.2012, 14:53:25 kirjoittanut Ari E »

Poissa JAMH

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 170
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 Turbo -84
« Vastaus #58 : 26.11.2012, 14:55:50 »
tuota, onko miten paksu sisähalkaisija noissa liittimissä, ettei vaan rupeis turbo tulvimaan.
öljypaluuhan pitäis koittaa saada öljynpinnan yläpuolelle

Se oli muistaakseni 17,5mm.
Volvo 240 Turbo -84 http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=12725.0 -Ex. harrasteauto
Volvo 940 Turbo -96 http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=29084.0 -Ex. käyttöauto

Poissa JAMH

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 170
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 Turbo -84
« Vastaus #59 : 30.11.2012, 20:08:42 »
Ei päässyt tälläkään sit leimalle tänään.  :-[

Tyhjäkäyntiä säätelin kun ei alkukesästä tullut kauhean tarkkaan sitä katteltua ja koko kesän on vähän korkea ollut.
Siinä säädellessä huomasin että tps-anturi ei toimi oikein. Piti kaasua painaa jonkun matkaa ennen kuin ecu huomasi kuskin aikeet.
Ostin tähän aikoinaan imusarjan johon oli valmiiksi asennettu v70 volvon tps, kun moottorinohjaus sellaisen vaatii.
Tässä tapauksessa vaan kaasuläpän akseli oli katkaistu sen verran lyhyeksi että se pääsee ilmeisesti vähän muljahtelemaan anturin
sisällä eikä anturi siten näytä oikeita lukemia. Nyt tarvii hommata toinen kaasuläpän akseli jonka saa katkaista oikean mittaiseksi.

No. Ehtii tän keväälläkin sit katsastaan...  ::)
Volvo 240 Turbo -84 http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=12725.0 -Ex. harrasteauto
Volvo 940 Turbo -96 http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=29084.0 -Ex. käyttöauto

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron