Futurez  Kulkukoira

Ajovalojen suuntauksen nosto, onko tässä järkeä? -RATKESI-

  • 8 Vastauksia
  • 1242 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6038
Se on se jokatalvinen xenoneiden elvytys taas..

Eli perän korotuksen jälkeen v70mk2 xenonlähivalot näyttää vähän turhan alas ja haluaisin niille vähän lisää kantamaa, oli aika supervalot aiemmin ja kelpas katsurillekin
1) ne säätömoottorien päällä olevat säätömutterit tiedän mutta niistä loppuu säätövara ylöspäin, kuuluu vaan naks naks kääntäessä mutteria eikä uskalla enempää
2) xenonin tasoanturin kalibroin uudelleen kiinavidalla onnistuneesti(REM-yksikön vehicle communication -> advanced tms.) sekä tasamaalla että huijaten perä alas painettuna, anturi näyttää ihan uskottavia arvoja nollan ja 2 voltin välillä

Ruotsin pojat on tehneet noin että repineet säätömoottorit irti umpion takaa ja säätäneet sen säätövaran sopivammaksi, onko tuossa mitään järkeä ja onnistuuko norminäpeillä: https://www.youtube.com/watch?v=lX9FwNnzlSo. Muuten alkaa olla kikat käytetty kun umpion kiinnityksessä ei ole säätövaraa.
« Viimeksi muokattu: 18.12.2021, 14:43:11 kirjoittanut Mustalaatikko »
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Paikalla Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6367
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Ajovalojen suuntauksen nosto, onko tässä järkeä?
« Vastaus #1 : 04.12.2021, 08:29:12 »
Miten tuo säätäminen eroaa siitä, että säätömoottori on paikallaan ja käännetään sitä samaa ruuvia? Kieli ei oikein taivu, jos se on tuossa selitetty :(

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6038
Vs: Ajovalojen suuntauksen nosto, onko tässä järkeä?
« Vastaus #2 : 04.12.2021, 09:49:04 »
Miten tuo säätäminen eroaa siitä, että säätömoottori on paikallaan ja käännetään sitä samaa ruuvia? Kieli ei oikein taivu, jos se on tuossa selitetty :(

Sitä minäkin mietin että kun vetää säätömoottori paikallaan yläasentoon ja jossain kohtaa tulee raja vastaan ja kuuluu naks, että onko se raja vastassa umpion vai säätömoottorin puolelta. Tuo kikka auttaisi mun järjellä vain jälkimmäisessä tapauksessa.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Paikalla Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6367
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Ajovalojen suuntauksen nosto, onko tässä järkeä?
« Vastaus #3 : 04.12.2021, 09:52:44 »
Mun järkeni mukaan tuossa vaan säädetään toinen pielessä oleva valo toisen mukaan samaan kohtaan.

Ei tuolla moottorin irrottamisella ole mitään vaikutusta asiaan.

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6038
Vs: Ajovalojen suuntauksen nosto, onko tässä järkeä?
« Vastaus #4 : 04.12.2021, 09:54:44 »
Hmm pitäis melkein purku-umpio hommata tuon mekanismin tutkimiseen. On kyllä työläs tapa tehdä säätö jos tuosta ei ole lisäarvoa. Mut jotain noille valoille pitää vielä keksiä.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa B-Man

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 318
  • 940 230FT -98
Vs: Ajovalojen suuntauksen nosto, onko tässä järkeä?
« Vastaus #5 : 04.12.2021, 10:50:56 »
2) xenonin tasoanturin kalibroin uudelleen kiinavidalla onnistuneesti(REM-yksikön vehicle communication -> advanced tms.) sekä tasamaalla että huijaten perä alas painettuna, anturi näyttää ihan uskottavia arvoja nollan ja 2 voltin välillä

Eli kun tässä korottaa perää, niin taka-akselin tasoanturi ei osaa nostaa valoja oikealle kohdalle? Vai onko sen anturin säätövara jo tapissa.
Voiko tuota anturia "huijata" esim siirtämällä kiinnitystä tai säätämällä tankojen pituutta?

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6038
Vs: Ajovalojen suuntauksen nosto, onko tässä järkeä?
« Vastaus #6 : 04.12.2021, 11:41:36 »
Mä siis vidalla kalibroin sen sekä oikeaoppisesti tasamaalla että sitten vääräoppisesti perä vähän alas painettuna. Niin auton pitäisi periaatteessa nyt tietää mikä on se haluttu perustaso. Ehkä vielä enemmän perä alhaalla voisi vielä kokeilla. Mut on käynyt mielessä kyllä ottaa tangon kiinnitys irti ja kikkailla sillä, mut periaatteessa tuon kalibroinnin pitäisi riittää.

Oon kerran kokeillut sen anturin tangon pyöräyttää kokonaan 360 astetta, en suosittele mut kyllä siinä silloin säätövaraa riitti, valot vaan oli ihan ihmeissään. Tämä on kanssa mun ihmettelyä että onko ne umpion ruuvit vain lisäsäätöä tolle anturin antamalle tiedolle, että onko se ruuvien yläraja vain sen käsisäädön yläraja muttei absoluuttinen.
« Viimeksi muokattu: 04.12.2021, 11:44:17 kirjoittanut Mustalaatikko »
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa B-Man

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 318
  • 940 230FT -98
Vs: Ajovalojen suuntauksen nosto, onko tässä järkeä?
« Vastaus #7 : 04.12.2021, 19:13:16 »
Okei, no sitten kyllä luulisi, että valot nousisi oikealle tasolle. Ei kai siihen jää kuin itse umpion moottori, josta varat loppu?

Pitää noihin omiinkin xenoneihin tehdä reilu ylöspäin nosto, nyky säädöillä ne näyttää ihan liian alas :-\

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6038
No niin eli nyt on saatu valot sopivaan suuntaan, tuo Vidan kalibrointi on vähän tyhmä, tai sitten anturin säätövara pienempi mitä muistin. Ratkaisu joka tapauksessa oli että
0. sytytysvirrat päällä ja akku latauksessa, auton perä rampeilla
1. säädin umpioista käsisäädöllä valot "keskelle" niin että säätövaraa olisi molempiin suuntiin, mun tapauksessa laskin niitä yläasennosta pari kokonaista säädinmoottorin mutterin kierrosta
2. valokytkimen käyttö nollasta tai kakkosasennosta ykköseen
3. otin takapään korkeusanturin välitangon irti, kalibroin sitten anturin säätelemällä sen vartta käsin ja ajamalla Vidasta REM-yksiköstä kalibroinnin. Jos tanko sojotti suoraan alaspäin, Vida ei suostunut kalibroimaan, tanko aikas horisontaalisesti tai vähän yläviistoon tuli parhaat tulokset
4. valot päälle, kuului säätömoottorien ääntä ja valot nousivat järkevään asentoon. Vartta käsin säätelemällä hain vielä optimaalista kohtaa, vaimon tähystäessä valokuvion korkeutta.
5. välitangon kiinnitys ja kiinnityksen modaus niin että auto pyörillään tasamaalla anturi on siinä optimaalisessa asennossa
6. loppusäätö umpion muttereita kääntämällä




Täytyy sanoa että kun nuo on oikein suunnatut, nuo lähivalo-xenonit on kyllä hyvät! Tuo anturin tangon kiinnitys aiemmin oli vähän epäoptimaalinen, niin en kokeillut edes painaa kuormajousitettua perää alas ja kalibroida niin. Kiitos kaikille pohdiskelusta
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

 

Proturbo  Autodiagnoosi