Autoracing  KL-varaosat

Akut

  • 40 Vastauksia
  • 31643 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1316
  • www.vrcf.fi
Akut
« : 14.01.2012, 21:24:49 »
minkä merkkisistä akuista olette saaneet parhaan katteen rahoillenne, mikä on kestänyt ja mikä taas vaihdettu takuuseen jopa useita kertoja  ???

Poissa Suoli

  • Vastarannan kiiski
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1745
    • "T5RS70XC"
Vs: Akut
« Vastaus #1 : 14.01.2012, 22:25:05 »
Miulla on ollu Optiman Yellow Top 55Ah -akku (http://www.akkunetti.fi/product_info.php?cPath=237&products_id=13376) vuodesta 2005 lähtien ja vieläkin rokkaa ihan täysillä. Aikanaan maksoi 225€. Mennyt tyhjiin TODELLA useasti, mutta ei oo viel ainakaan hyytymisen merkkejä näyttäny. Suosittelen! ...ainakin omalla kohalla ollu vastinetta rahoille. Ois saanu monta "normi"akkua tuhota noihin syväpurkauksiin mitä tuo on kestäny.
874 2.3 T5 -96          V70R 2.4T AWD -00          V60 3.0 T6 AWD -11

IG: @streetspiritgarage

Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1316
  • www.vrcf.fi
Vs: Akut
« Vastaus #2 : 15.01.2012, 00:28:59 »
Miulla on ollu Optiman Yellow Top 55Ah -akku (http://www.akkunetti.fi/product_info.php?cPath=237&products_id=13376) vuodesta 2005 lähtien ja vieläkin rokkaa ihan täysillä. Aikanaan maksoi 225€. Mennyt tyhjiin TODELLA useasti, mutta ei oo viel ainakaan hyytymisen merkkejä näyttäny. Suosittelen! ...ainakin omalla kohalla ollu vastinetta rahoille. Ois saanu monta "normi"akkua tuhota noihin syväpurkauksiin mitä tuo on kestäny.
on muuten isällä vanhassa 90 (merkki) saabissaan tuollainen exide maxxima 900, väittää olevan 90 luvun alusta ( tuli kaivinkoneen mukana -95) ja vielä rokkaa täysillä. Oli syksyllä antanu akkutesterissä melkein 800A ulos  :o :o :o

« Viimeksi muokattu: 15.01.2012, 00:40:56 kirjoittanut Ari E »

Poissa Suoli

  • Vastarannan kiiski
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1745
    • "T5RS70XC"
Vs: Akut
« Vastaus #3 : 15.01.2012, 01:00:35 »
on muuten isällä vanhassa 90 (merkki) saabissaan tuollainen exide maxxima 900, väittää olevan 90 luvun alusta ( tuli kaivinkoneen mukana -95) ja vielä rokkaa täysillä. Oli syksyllä antanu akkutesterissä melkein 800A ulos  :o :o :o

Taitaa tuokin olla hyytelöakku kuten optima O0 Veljellä on joku Exiden syväpurkausakku omassaan ja tosi hyvin jenkkasee sekin.
874 2.3 T5 -96          V70R 2.4T AWD -00          V60 3.0 T6 AWD -11

IG: @streetspiritgarage

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13501
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: Akut
« Vastaus #4 : 15.01.2012, 08:09:33 »
Vartan perus akuilla oon taistellu sujuvasti ilman takuuseen vaihtamisia... halpoja ollu ja on autot käynnisstynyt joka kerta... kunnes on lakannu ja ostettu uusi akku... omalla kohdallla on akku ollu noin 6vuotta /auto
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa usu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 633
Vs: Akut
« Vastaus #5 : 15.01.2012, 11:40:54 »
Vartan perus akuilla oon taistellu sujuvasti ilman takuuseen vaihtamisia... halpoja ollu ja on autot käynnisstynyt joka kerta... kunnes on lakannu ja ostettu uusi akku... omalla kohdallla on akku ollu noin 6vuotta /auto
Toi 6v onkin ihan hyvä suoritus nykyakulle. Toki riippuu autosta ja ajosyklistä.

Nykyakun kesto on uusissa autoissa on jotain 4-6v luokkaa. Vaikka laturit on kasvaneet akun kokojen myötä, ei ole ihme vaikka akku simahtaa jo 4v kohdalla. Nykyautojen sähkönkulutus kun on melkoinen verrattuna vaikka 10v vanhaan autoon. Pahinta tappoahan on lyhyet ajopätkät jossa on kaikki vermeet päällä, kuten talvella penkinlämmittimet yms.

Varta on omissa toiminut hyvin, samoin VAG;n orkkisakut, jotka on joko Vartan tai Moll;n tekeleitä.
Edesmenneessä 244;ssä oli muistaakseni Exide, joka oli ihme akku. Iältään jo reilusti yli 5v, auto seisoi melkein 2v niin, että käynnistelin 6kk välein, myös keskeltä viime talvien -30c pakkasia kun oli seissyt useamman kuukauden. Ei mitään ongelmia startissa.

Poissa PS-V70

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 58
  • www.vrcf.fi
Vs: Akut
« Vastaus #6 : 07.02.2012, 10:31:23 »
Alkaa olemaan akun vaihto ajankohtainen autossa V70 D5 2005. (akku peräkontissa)

pari kysymystä asiaan liittyen:

- Onko tarvikeakuissa yleisesti paikkaa poistoletkulle, jolla kaasut menee ulos ? (nykyään ilmeisesti akut ovat enimmäkseen huoltovapaita / suljettuja ? )
- Onko Volvon alkuperäinen akku nykyään huoltovapaa ? (minulla on alkup akku, joka ei ole huoltovapaa)

- AGM akut ilmeisesti ovat myös tiiviimpiä ? (eli tarviiko näissä poistoletkua kytkeä)

- Ehkä vähän tyhmä kysymys, mutta mihin tuo letku akussa menee ? Eli meneekö se akun sisälle (nestetilaan asti???? ) vai kuinka ??



Volvon oma akku maksais 159€. Tosin parin sadan kieppeille näyttäis saavan myös AGM akkuja.



 




« Viimeksi muokattu: 07.02.2012, 10:33:31 kirjoittanut PS-V70 »

Poissa JPN_V70D3OR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 400
  • www.vrcf.fi
Vs: Akut
« Vastaus #7 : 07.02.2012, 11:09:10 »
Suljetuissa akuissa ei ole letkua, koska kovassakaan kuormituksessa akkunesteen ei pitäisi hajota kaasuksi esim. hyytelökakut. Mikäli näin kuitenkin käy, akku pullistuu.

Huoltovapaa tarkoitaa, ei huollettavissa, kertakäyttöinen, nestettä ei voi lisätä. Mikäli kyseessä on nesteakku, on se vainaa, kun sieltä on huohotusputken kautta haihtunut riittävästi nestettä. Mikäli akussa olisi perinteiset korkit, siihen olisi voinut lisätä akkuvettä ja jatkaa käyttöaikaa.

Huohotusputki yhdistää kennojen kaasutilat toisiinsa ('korkista korkkiin') ja akun päässä olevasta nipasta kaasut voidaan johtaa lekulla tilasta ulos. Sinällään tuosta letkusta ei mielestäni oli merkittävää etua, mikäli akkutila ei ole päältä täysin ilmatiivis, tulevat kaasut ovat myrkyttömiä vetyä ja happea. Vety kevyenä poistuu nopsaan, joten syttymisvaara on lähinnä teoreettinen.

Poissa JL

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 229
  • www.vrcf.fi
Vs: Akut
« Vastaus #8 : 07.02.2012, 12:16:50 »
Taitaa tuokin olla hyytelöakku kuten optima O0

Optima ei ole hyytelöakku.


JL

Poissa Maunus

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 50
Vs: Akut
« Vastaus #9 : 07.02.2012, 14:58:20 »
Optima ei ole hyytelöakku.


JL
+1, juuri näin. Taitaa olla yleinen harhaluulo? :o
Mutta asiaan:
Itelläni työkalussa Vartalainen, ollu vuoden verran ja on aivan kuollut. Saas nähdä mitä tilalle. Takuutahan tuossa toki on, että kai se on kituutettava samanmoisella.

Poissa IceSun

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 686
  • all clowns arent funny
Vs: Akut
« Vastaus #10 : 07.02.2012, 15:58:21 »
Optima ei ole hyytelöakku.

Description: High power, dual purpose engine start and deep cycle, sealed lead acid battery

Asiaan. Aikaisemmin oli tuollainen Keltainen Optima, olikohan 3-4 vuotta autossa ja aina oli virtaa autolle ja rokkivehkeille.

Nykyään vuoden päivät ollut Iso GroundZero akku ja se on mennyt jo lukuisia kertoja tyhjiin asti (pieni virta syöppö löytyi myöhemmin  ::)) ja latauksella taas iskuun. Virtaa piisaa.

Molemmat huoltovapaita malleja. En tiedä onko tullut rahoille vastinetta, kun ei muita akkuja ole tarvinnut ostaa.
Fiesta -no- boost

Poissa deeviis06

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 50
  • www.vrcf.fi
Vs: Akut
« Vastaus #11 : 07.02.2012, 19:23:41 »
varmin valinta esim.tuohon v70 olisi exide ek920 agm akku loppuu akkuhuolet siihen :o.kestää purkamista paremmin kuin tavallinen akku ja ottaa virtaakin nopsemmin vastaan.

Poissa Rusakko

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2996
  • Nautin autoni kulmikkaina ja naiseni kurvikkaana
    • Vesan Volvo-sivut
Vs: Akut
« Vastaus #12 : 07.02.2012, 19:26:52 »
Description: High power, dual purpose engine start and deep cycle, sealed lead acid battery

Asiaan. Aikaisemmin oli tuollainen Keltainen Optima, olikohan 3-4 vuotta autossa ja aina oli virtaa autolle ja rokkivehkeille.

Nykyään vuoden päivät ollut Iso GroundZero akku ja se on mennyt jo lukuisia kertoja tyhjiin asti (pieni virta syöppö löytyi myöhemmin  ::)) ja latauksella taas iskuun. Virtaa piisaa.

Molemmat huoltovapaita malleja. En tiedä onko tullut rahoille vastinetta, kun ei muita akkuja ole tarvinnut ostaa.
Kuinkas se 960:in Boschin S4 on jaksanu pyöritellä kovilla pakkasilla?
V70R FWD Manual -98,     V70R AWD Automatic -00,  740 B6304 Manual -87,      240 16v turbo Manual -88

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: Akut
« Vastaus #13 : 07.02.2012, 19:42:34 »
Ihan normaaliin starttiakkukäyttöön suosittelen Motonetin myymää SZNAJDER akkua, aikaisemmin samaa tavaraa ZAPina tjsp, ja aina on lähteny kun on avaimesta käskeny, tai jossei, niin ei oo ollu ainakaan akusta kiinni. Talviautossa on nykybrändin edustaja, ja parissa volvossa ollu tuon vanhan brändin edustaja.

105ah ZAPpi riitti hyvin humppalaitteitten voimanlähteenäkin, tasotti sen verran piikkejä, että ei tarvinnu vielä 700w mitatulla teholla konkkaa:pomo:

Optima Yellow Top on aika pop moneen muuhun käyttöön, esim. tossa meikäläisen dösässä on isot yellowtopit, mitkä lie 75Aht ja varsin mainiosti pelittää.
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa TuomasR

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 288
  • www.vrcf.fi
Vs: Akut
« Vastaus #14 : 07.02.2012, 21:21:23 »
on muuten isällä vanhassa 90 (merkki) saabissaan tuollainen exide maxxima 900, väittää olevan 90 luvun alusta ( tuli kaivinkoneen mukana -95) ja vielä rokkaa täysillä. Oli syksyllä antanu akkutesterissä melkein 800A ulos  :o :o :o

Täällä on kanssa ollut parisen vuotta pellin alla tuo maxxima 900:nen :hello: Hyvin tuntunut pelaavan ja virta on riittänyt veivaamaan tuon d24:en käyntiin kovemmillakin pakkasilla, vaikka akussa ei kokoa olekaan kuin tuo 50Ah. Onhan mulla tosiaan ollut tuota virran riittävyyttä lisäksi varmistamassa tuo CTEKki, kun tulee tuota webastoa aika paljon käyteltyä, kunnei lohkari toimi :)

Edellisenkin akun(banner) kanssa oli käytössä sama kytkentä, mutta parin vuoden jälkeen jostain syystä akku ei enää kylmänä suostunut kovin paljoa virtaa antamaan starttiin :-\ Noh, jatkaapahan sitten elämää sähköperämoottorin akkuna, jossa ei tarvitse paljon hetkittäistä virtaa, ja pakkaset tuskin yllättäävät :2funny:
Volvo 945 Classic '98 B230FT+AW71L

Edelliset menopelit: Volvo 944 '95 B230FD+AW70L, Volvo 945 GL '93 D24TIC+ZF4HP22, Vw Golf III GTD '93, Opel Vectra A 1.8 GL '90, Seat Ibiza 1.5 GLX '90

 

Autoracing  KL-varaosat