KL-varaosat  Race.fi

Automaatin öljynvaihdon vaarallisuus?

  • 54 Vastauksia
  • 38539 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Arjen autoilija

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Automaatin öljynvaihdon vaarallisuus?
« : 24.03.2016, 15:37:38 »
Tervehdys!

Olen suunnitellut, että veisin Volvoni siniselle, jotta vaihtaisivat siihen uudet vaihteistoöljyt (Aisin AW55 jotain...). Luettuani netistä autoista paremmin tietävien kommentteja, että öljynvaihto voi pahimmillaan tuhota vanhasta autosta laatikon aloin kuitenkin epäröimään.

Ovatko laatikon hajoamiset miten yleisiä ja uskaltaako auton viedä kyseiseen operaatioon, vai onko sittenkin järkevämpää vain ajella autolla ilman vaihteistoöljyjen vaihtoa niin pitkään kuin se toimii? Kilometrejä kulkineessa on reilut 140 000.

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: Automaatin öljynvaihdon vaarallisuus?
« Vastaus #1 : 24.03.2016, 16:08:41 »
Tervehdys!

Olen suunnitellut, että veisin Volvoni siniselle, jotta vaihtaisivat siihen uudet vaihteistoöljyt (Aisin AW55 jotain...). Luettuani netistä autoista paremmin tietävien kommentteja, että öljynvaihto voi pahimmillaan tuhota vanhasta autosta laatikon aloin kuitenkin epäröimään.

Ovatko laatikon hajoamiset miten yleisiä ja uskaltaako auton viedä kyseiseen operaatioon, vai onko sittenkin järkevämpää vain ajella autolla ilman vaihteistoöljyjen vaihtoa niin pitkään kuin se toimii? Kilometrejä kulkineessa on reilut 140 000.
Tuskin vielä noilla kilometreillä on ongelmaa.
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa jaskajokunen

  • :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6578
  • 1% Hybridi
Vs: Automaatin öljynvaihdon vaarallisuus?
« Vastaus #2 : 24.03.2016, 16:12:05 »
Vastuuvapaus klausuulin turvin. Suosittelisin öljynvaihtoa ja nimenomaan huuhtelemalla suoritettua. Itse käytin tuon oman v70:n kuukausi sitten öljypisteellä karvan auki 300€ maksoi öljyineen.
« Viimeksi muokattu: 24.03.2016, 16:40:40 kirjoittanut jaskajokunen »
V70 -00 HYL-sy  &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
V90-19 T8
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  Kylmämies

Poissa Tommi_K

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 366
  • www.vrcf.fi
Vs: Automaatin öljynvaihdon vaarallisuus?
« Vastaus #3 : 24.03.2016, 16:36:45 »
Omiin automaattivolvoihini olen aina oston jälkeen teettänyt laatikon öljynvaihdon, tai oston ehtona on ollut vaihdelaatikon öljyjen vaihto. Työkaverini osti ranskalaisen "auton", vuosimallia 2004, 190000 km ajettu. Painostin hänet viemään härpäkkeensä tämän tyyppiseen huoltoon, koska jatkossa olen itsekin kiinnostunut kyseisen tekniikan käyttämisestä: http://www.automerkit.fi/yritysesittelyt/7834-uutta-suomessa-100-oljynvaihto-automaattivaihteistoon

Tänään muuten huomasin, että jopa Tammer-Diesel on ottanut tuon systeemin käyttöön.

Mutta, takaisin asiaan... Olin mukana, kun tuo kyseinen käsittely tehtiin. Pyysin ihan vartavasten ottamaan minulle jonkin ämpärin pohjalle pienen näytteen vanhasta öljystä. Kyseisen laatikon toiminta oli ok, mutta ei aivan pehmeätä.

No, sitten kun kyseinen auto oli valmis, sain eteeni ämpärin, jonka pohjalla oli varmaan 5 cl vanhaa öljyä. Taju oli lähteä, niin palaneen hajuista, että ohhoh. Väristä ei tarvinne erikseen hehkuttaa, että automaattilaatikkoöljyn perinteistä punaista ei ollut havaittavissa. Ei edes paljon käytetyn öljyn vihreätä vivahdetta. Se oli aivan pikimustaa.

Tässä vaiheessa työkaverinikin tajusi, että jotain ihmeellistä on tapahtunut (jos täällä on vanhoja Amiga-käyttäjiä, niin tunnistavat varmaan tuon suomennoksen)... Tosiaan, paluumatka pajalta takaisin töihin, niin huomasin kyllä repsikankin paikalta, että todella nätisti vaihtaa.

Nyt en tosiaan ota kantaa automaattivaihteiston öljynvaihdon suoritustapaan, vaan siihen, että se todellakin kannattaa tehdä. Tavalla tai toisella. Omat lootani on vaihdettu huuhtelumenetelmällä. Ja olihan se kiva nähdä, että pohjapropun magneetissa ei ollut kummassakaan tapauksessa mitään metallihiukkasia. Kyseisen propun kautta poistuu yleensä vain 1/2 - 1/3 öljyistä, joten se huuhteluvaihto täytyy tehdä oikein.
« Viimeksi muokattu: 24.03.2016, 16:40:39 kirjoittanut Tommi_K »

Poissa Arjen autoilija

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Vs: Automaatin öljynvaihdon vaarallisuus?
« Vastaus #4 : 24.03.2016, 16:58:09 »
Kiitoksia vastauksista. Eiköhän tässä jo uskalla alkaa varailemaan vaihtoaikaa ja vaihto kunnon huuhtelulla tietenkin. :)

Tuo BG-menetelmä olisi kyllä mielenkiintoinen vaihtoehto, mutta paikat ovat vaan aivan liian kaukana.

Poissa kassu4

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Vs: Automaatin öljynvaihdon vaarallisuus?
« Vastaus #5 : 08.04.2016, 14:44:35 »
En halua pelotella, sillä tämä voi olla ns. yksittäistapaus. Itse ostin vuosi sitten 67tkm ajetun Volvo V70 D3 -12. Vein sen kuukauden ajon jälkeen laatikkoöljyjen vaihtoon Hämikselle. Tämän jälkeen laatikko alkoi toimia töksähtelemällä ja nykimällä. Kakkos- ja kolmosvaihteella laatikko teki ns. välivaihdon kierrosten tippuessa vaikka todellisuudessa vaihde ei vielä vaihtunut. Välillä vaihde paukahteli päälle, kun vaihtoi P:ltä D:lle. Samoin tuli viivettä vaihteen kytkeytymisessä R:ltä D:lle. Kävin asian tiimoilta Hämiksellä useaan kertaan. He tekivät sopeutusajon, mutta sillä ei ollut vaikutusta. Heidän mielestään laatikossa ei ollut mitään vikaa. Syksyllä he myönsivät, että laatikko ei toimi niin kuin pitäisi. Tehdastakuun piikkiin sitä ei saanut, kun autolla ikää jo 3 vuotta.
Laatikon he kuitenkin vaihtoivat Volvo Select takuun piikkiin ilman lisäkuluja. Nyt Volvon mittarissa 89tkm ja uudella laatikolla 4tkm. Uusi laatikko tekee tuon kierrosten heijauksen kakkosvaihteella, mutta pehmeästi. Tämä lienee ominaisuus, sillä olen ollut lukevinani, että sitä esiintyy aika yleisesti.

Poissa Kippari88

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 10
  • www.vrcf.fi
Vs: Automaatin öljynvaihdon vaarallisuus?
« Vastaus #6 : 09.04.2016, 10:40:54 »
Terve! Itseänikin hieman mietityttää aihe ja tarkoitus olisi vaihdattaa öljyt laatikkoon (v40 D3 aut vm2013). Kerran vaihdettu jo volvolla öljyt laatikkoon 60tkm kohdalla ja nyt mittarissa 125tkm. Kumpi vaihtoehto ihmisten mielestä parempi 1: viedä autosalvalle öljyt vaihdettavaksi 2: viedä öljynpisteeseen jossa koneella huuhtelevat 100prosenttisesti ja laittavat lisäaineet.
Autosalpaa suosisin itse lähinnä siinä että minkään ei "pitäisi" mennä väärin (oikea öljy ja määrä). Toisaalta koneellineen huuhtelu putsaisi paikat kunnolla mutta pieni pelko aina öljyn oikeellisuudesta  ??? Uskaltaako luottaa vaan että laittavat oikeat öljyt? Saako volvolta haettua öljyt ja mihin hintaan jos veisi omat mukanaan?
« Viimeksi muokattu: 09.04.2016, 12:28:16 kirjoittanut Kippari88 »

Poissa Tommi_K

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 366
  • www.vrcf.fi
Vs: Automaatin öljynvaihdon vaarallisuus?
« Vastaus #7 : 09.04.2016, 15:57:48 »
Moro,

Aiemmassa postissani kerroin yhdestä positiivisesta kokemuksesta tällä uudella menetelmällä tehdyllä öljynvaihdolla. Siinä tosiaan ei voi laittaa muuta, kuin tuon menetelmän valmistajan omaa öljyä.

Tommi

Poissa JarkkoK

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
Vs: Automaatin öljynvaihdon vaarallisuus?
« Vastaus #8 : 09.04.2016, 22:31:39 »
Vaihdatin omaan vuosimallin 2010 XC60:seen tiistaina vaihdelootan öljyt vaihdelaatikosta 50-60km/h vauhdissa kuuluneen ulinan vuoksi. Autossa on kilometrejä n. 161 000. Rovaniemen Wetterillä vaihtoivat öljyt huuhtelemalla, 12 litraa meni öljyä tässä operaatiossa. Tämän viikon ajojen aikana ei ole enää ulinaa kuulunut, joten voin olla tyytyväinen.  8)

Poissa juho82

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 400
  • www.vrcf.fi
Vs: Automaatin öljynvaihdon vaarallisuus?
« Vastaus #9 : 09.04.2016, 22:48:57 »
Mitä tarkoittaa huuhtelemalla vaihto?

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1606
  • It's Hip To Be Square
Vs: Automaatin öljynvaihdon vaarallisuus?
« Vastaus #10 : 09.04.2016, 23:23:37 »
Mitä tarkoittaa huuhtelemalla vaihto?

Sitä, että ei vain tiputeta öljypohjasta laatikosta riippuen vain kolmasosaa öljymäärästä, vaan kierrätetään joko laatikon öljypumpulla tai ulkoisesti öljyä niin kauan että löröt on vaihtuneet kokonaan.
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa virkpe

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 915
  • www.vrcf.fi
Vs: Automaatin öljynvaihdon vaarallisuus?
« Vastaus #11 : 10.04.2016, 10:24:27 »
Terve! Itseänikin hieman mietityttää aihe ja tarkoitus olisi vaihdattaa öljyt laatikkoon (v40 D3 aut vm2013). Kerran vaihdettu jo volvolla öljyt laatikkoon 60tkm kohdalla ja nyt mittarissa 125tkm. Kumpi vaihtoehto ihmisten mielestä parempi 1: viedä autosalvalle öljyt vaihdettavaksi 2: viedä öljynpisteeseen jossa koneella huuhtelevat 100prosenttisesti ja laittavat lisäaineet.
Autosalpaa suosisin itse lähinnä siinä että minkään ei "pitäisi" mennä väärin (oikea öljy ja määrä). Toisaalta koneellineen huuhtelu putsaisi paikat kunnolla mutta pieni pelko aina öljyn oikeellisuudesta  ??? Uskaltaako luottaa vaan että laittavat oikeat öljyt? Saako volvolta haettua öljyt ja mihin hintaan jos veisi omat mukanaan?
Kierrättämällä Volvollakin öljyt vaihdetaan, jolloin öljyt on 100% vaihdettu. Kannattaa tietenkin asia ennen työn aloittamista varmistaa.

Poissa juho82

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 400
  • www.vrcf.fi
Vs: Automaatin öljynvaihdon vaarallisuus?
« Vastaus #12 : 10.04.2016, 17:58:17 »
Kierrättämällä Volvollakin öljyt vaihdetaan, jolloin öljyt on 100% vaihdettu. Kannattaa tietenkin asia ennen työn aloittamista varmistaa.

Muutaman kerran olen Volvon merkkiliikkeessä käyttänyt ja joka kerta on otettu ropusta laatikko tyhjäksi jonka jälkeen täytetty ja käytetty moottoria ja laatikkoa samalla p>r>d.. Tämä siis toistettu muutaman kerta. Ei ole koskaan mitään letkuja irroiteltu ja kummemmin kierrätetty öljyä. Liekkö oikea tapa? Mut näin kuitenkin ihan merkkiliikkeessä. Luulin tätä niin sanotuksi huuhteluksi..

Poissa Tommi_K

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 366
  • www.vrcf.fi
Vs: Automaatin öljynvaihdon vaarallisuus?
« Vastaus #13 : 10.04.2016, 18:38:00 »
juho82,

Valitettavasti tuo ei ole huuhtelumenetelmällä tehty automaatin öljyn vaihto. Itselläni on mennyt se 14 litraa huuhtelussa ja vaihteiston tilavuus on jotain 7,6 litraa.


Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12470
Vs: Automaatin öljynvaihdon vaarallisuus?
« Vastaus #14 : 10.04.2016, 20:20:01 »
Muutaman kerran olen Volvon merkkiliikkeessä käyttänyt ja joka kerta on otettu ropusta laatikko tyhjäksi jonka jälkeen täytetty ja käytetty moottoria ja laatikkoa samalla p>r>d.. Tämä siis toistettu muutaman kerta. Ei ole koskaan mitään letkuja irroiteltu ja kummemmin kierrätetty öljyä. Liekkö oikea tapa? Mut näin kuitenkin ihan merkkiliikkeessä. Luulin tätä niin sanotuksi huuhteluksi..
Itse olen 3 kertaa kahteen eri Volvoon Volvolla vaihtanu ja aina on lekuja irroitettu ja kierrättämällä vaihdettu. Aluks tietty propusta mitä tulee. Sen jälkeen kierätetään niin kauan että tulee puhdasta. Ja attelin nykyiselle tehdä saman tänä keväänä.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

 

Autoracing  KL-varaosat