Autoracing  KL-varaosat

TKR: Volvo S70 2,5TDI / Pätkädeeku

  • 433 Vastauksia
  • 151351 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Hegeh

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1875
  • -Team Karvavako Racing- porukan pornmestari
    • Team Karvavako Racing
TKR: Volvo S70 2,5TDI / Pätkädeeku
« : 08.09.2014, 21:26:20 »
Jahas,

Meninpä myymään edellisen käyttöauton ja ajattelin, että nyt pitää aikuistua ja ostaa ensikertaa jotain fiksumpaa. Diesel ja takaveto oli etusijalla työmatkojen takia. Koska halusin myös ajaa talvella, ei valintani siis voinut olla Volvon takavetodiesel-mallisto..  :2funny: No koska meinasin jo hairahtaa muihin merkkeihin takavetoa hakiessani, niin päätin pistää munat naulaan ja kaikkien yllätykseksi kokeilla etuvetoa. Tietysti hairahdin mahdollisimman halpaan yksilöön, jossa oli leimaa. Ja eikun hakemaan. Oulun takaa löytyi "perussiisti" yksilö, reilulla tonnilla. Vikoja oli normaalia vähemmän, joten löin pikaisen koeajolenkin jälkeen rahat tiskiin ja läksimme onnesta soikeina vedättämään takaisin kotia kohti.

Vedot eivät olleet kohdallaan (Jopa poliisipakumme luhnakkaalla 2,5vaparibensamotilla liikkui sukkelammin), mutta myyjä uskotteli vian olevan nollaamaton vikakoodi, joka oli jäänyt ilmamassamittarin vaihdosta. Ahtomodi päällä laitos pysyikin sitten melkein muun liikenteen perässä.

Reilu 200km sitä "onnea" sitten kestikin, kun minulle jo niin tuttu moottorijumala/viikatemies iski. Toimintasavut ohitustilanteessa. Kone laukesi siihen paikkaan. Sattuuhan sitä.. Eräille vaan vähän turhan usein. No, mikään ei jaksa minua enää näiden kanssa yllättää. Nopea tsekkaus, että remmit paikallaan(samalla huomattiin, että remmillä ehkäpä ajettu hieman enemmän kuin oli puhe..). Mutta vika ei suoraan selvinnyt siitä. Uusi yritys *roli roli roli päks*.. Meni hinaushommiksi.

130km hinausta, vilkku hyvissä ajoin vasemmalle ja kotiristeyksessä joku takana tulevista päätti vilkusta huolimatta lähteä ohitse.. Meinas siis mennä koko roska hinausautoineen vielä siinä :D

Pari päivää myöhemmin motivaatio alkoi sykkiä edes sen verran, että päätettiin lähteä hallille purkamaan konetta irti. Nelipilarinosturin takia ei oikein saatu alaspäin helposti purkaantumaan, joten päätimme ronkkia koneen yläkautta pois. Loppuunsa aikaa tuhraantui aika monta iltaa tietämättömyydenkin takia, mutta kone saatiin pois laatikkoineen. Kone Pornstarterin putkaosastolle ja eikun työpaikalle.

Venttiilit olivat saaneet iskua, mutteivät olleet kuitenkaan solmussa. Kolme venttiiliä olivat työntyneet nostimistä läpi. Nokka-akseli oli kulunut pyöreäksi jo pidemmällä aikavälillä. Syy kuitenkin kaikkeen tähän oli alarattaan kuningaspultti, joka oli antanut myöten. Tietääkseni se pitäisi uusia joka kerta?

Alakerta purkuun. Pientä rappua sylintereiden yläpäissä, mutta ei mitään vakavaa:
1.syl = 81,050
2.syl = 81,035
3.syl = 81,040
4.syl = 81,030
5.syl = 81,020

Laakerit olivat hyvässä kunnossa. Öljypumppu tutkittava vielä. Alakertaan pääseekin jo tilailemaan osia. Sylinterit on hoonattu, runkolinja kiillotettu, dekkitaso oikaistu ja vanhat maalit rapsuteltu/hiottu pois. Huomenna tilaukseen uudet rk- ja kk- laakerit, tiivisteet/stefat, kansi-pultit, jakopään kiristimenpultti, alarattaan pultti, jakopään osat ja vesipumppu, männänrenkaat yms nippelit. Männänrenkaat olivat vähän turhan kalliit marmoritiskiltä, joten käytän Goetzen vastaavia tälläkertaa. 105e/reikä oli originaalit! :D

Kansi on jo tehty valmiiksi. Siihen tuli uudet venttiilit ja ohjaimet, istukkapintojen koneistus, kevyt "porkkanointi" kanaviin, nokkalinjan kiillotus, jäykemmät venttiilijouset, plaanaus ja uusi nokka-akseli.

Turbona oli vakio KKK K14. Sen kiikutin juoksujalkaa heti Fin-Turbolle. Kunto oli hyvä, mutta saavat pojat modata vähän parempaa tuottoa silmälläpitäen. Pumppu meni perushuollettavaksi Fin-Dieselille. Suuttimet jäivät myös samalle hepulle. Niihin vaihdetaan Boschin hieman jytymmät kärjet.

Alustalleen auto on ihan ok. Ei ruostetta eikä juuri sanottavaa. Putkisto on tehty päin honkia ja rämisee kivasti koriin. Suorannäköistä jöötiä on pojat laittaneet. Pakkokai se laittaa isompaa tilalle, eihän tästä muuten mitään tuu.. Jonkunmallinen alustasarjakin tuossa näkyy olevan. Perusmatala, mutta turhan mukava ajaa, joten kai jotain pitää tehdä asialle :D

Yleisilme on hyvin harmaa ja tylsähkö.. No sitä saa mitä ostaa. Erään kaverin heitto: "On se kumma ku joka projekti Hegellä alkaa täydellä koneremontilla!" :D Ja tähän samaan voisin lisätä, että kyllä tähän dieselautoiluun siirtyminen säästää selvää rahaa..  ::)

Kuvia kohta.

//Hege
« Viimeksi muokattu: 08.09.2014, 21:57:03 kirjoittanut Hegeh »
Volvo 740 T5 käyttis
Volvo 940 B230FT neljäs evoluutio
"Kaikki tuntee apinan, vaan apina ei tunne ketään"

Poissa Hegeh

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1875
  • -Team Karvavako Racing- porukan pornmestari
    • Team Karvavako Racing
Vs: TKR: Volvo S70 2,5TDI / Pätkädeeku
« Vastaus #1 : 08.09.2014, 21:38:02 »
Ensimmäinen kuva uudesta tulokkaasta ja se onkin jo lauennut..  :2funny:

Ja nyrpeenä hallille.  :tickedoff:

Putkaan miettimään tekojaan!

Ja eikun osiks!

Sinne vaan huomista odottamaan.


Sen verran tähän loppuun vielä, että Tarkoitus naittaa deekusta vauhtipyörä tähän, pitäs vissiin aika lähelle olla. En tiedä, sen näkee. Ainakaan tuo kuollut kaksoispaskavauhtipyörä tonne ei jää. Värinänvaimenninkin menee uusiin. Etupyöränlaakeri yms. Nää tais olla aika kovia syömään noita pyöränlaakereita..

Tehotavoitteet sinne 250hv/450nm eli noin sen mitä oli käyttisvinokoneessa. :D Vois aika likelle päästä näillä osilla. Ahtimen pitäs modauksen jälkeen riittää noin 270hv laitamille Fin-Turbon mukaan. Aika pessimistinen oon sen suhteen, koska onhan se nyt pieni ku peruna... Tähän ei tule perus ahtomodia ja evryä. Ahtomodi korkeintaan, mutta auto säädetään Fin-Dieselillä penkissä.

Rahaa tulee palamaan nyt sen verran sievoinen summa, ettei tämä valmistukaan ihan "pariin viikkoon". Osia menee huomattavan paljon enemmän uusiin kuin mitä uskalsi edes pelätä.
« Viimeksi muokattu: 08.09.2014, 22:00:26 kirjoittanut Hegeh »
Volvo 740 T5 käyttis
Volvo 940 B230FT neljäs evoluutio
"Kaikki tuntee apinan, vaan apina ei tunne ketään"

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: TKR: Volvo S70 2,5TDI / Pätkädeeku
« Vastaus #2 : 08.09.2014, 21:39:58 »
Tuolakin putkassa ollut kuulemma joku moottorikin :o

Mutta koitas nyt pitää toi jäteöljy-vispilä kunnossa :2funny:
No kun halvalla sai.

Poissa -jadi-

  • Hors d'âge
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1610
Vs: TKR: Volvo S70 2,5TDI / Pätkädeeku
« Vastaus #3 : 08.09.2014, 22:19:57 »
Sinne vaan huomista odottamaan.

Laitat tuon takimmaisen sitten vai...    ???

 :D
-"Kyllä sä oot sitte kultane, kun järjestät ns. tuntemattomille uskomattoman hyvän mielen."
- KIITOS!
-----
Слава Україні!    https://www.youtube.com/watch?v=izquEYtqXZo

Poissa Hegeh

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1875
  • -Team Karvavako Racing- porukan pornmestari
    • Team Karvavako Racing
Vs: TKR: Volvo S70 2,5TDI / Pätkädeeku
« Vastaus #4 : 08.09.2014, 22:21:05 »
Noniin, takarivi ei huutele siellä! :D
Volvo 740 T5 käyttis
Volvo 940 B230FT neljäs evoluutio
"Kaikki tuntee apinan, vaan apina ei tunne ketään"

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3756
  • 195hv/406Nm
Vs: TKR: Volvo S70 2,5TDI / Pätkädeeku
« Vastaus #5 : 09.09.2014, 22:19:25 »
Deekun vp ainankinkin menee vaggi bensa vitoseen heittämällä kiinni, tääl ois bensa koneen vp jouten ;)

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Poissa Hegeh

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1875
  • -Team Karvavako Racing- porukan pornmestari
    • Team Karvavako Racing
Vs: TKR: Volvo S70 2,5TDI / Pätkädeeku
« Vastaus #6 : 09.09.2014, 22:45:02 »
Deekun vp ainankinkin menee vaggi bensa vitoseen heittämällä kiinni, tääl ois bensa koneen vp jouten ;)
Niin minä oon tässä tietoa yrittäny haravoida. Hallilta pitäs löytyä moinen, mutta jos on menny roskiin niin voin sulta lunastaa pois. I might be in touch :)

Dieselin vauhtista ei vissiin kannata hirveemmin kevennellä jos mielii alaväännön säilyttää..
Volvo 740 T5 käyttis
Volvo 940 B230FT neljäs evoluutio
"Kaikki tuntee apinan, vaan apina ei tunne ketään"

Poissa HenkkaR1

  • Kiillottaja - 93% Pussihousu
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3620
  • Isi, tiiän miks volvo murisee. Sillä on nälkä.
Vs: TKR: Volvo S70 2,5TDI / Pätkädeeku
« Vastaus #7 : 09.09.2014, 22:56:38 »
menee se tdihinki. Ihan tuurissaan vaan käykö laatikon päälle.. kampiakselin hihnapyörän värinänvaimennin ei ainakaan tykkää siitä tärinästä. Mullaki vähän väliä oli rikki ku vauhtipyörä antautu tehon alla ja alko pohjaamaan.
V70 D5 AWD 2011 ja C70 T5 1998
Showroom
Eksät S60 T5 r-look, V40 T4 1998, s40 1998 2.0i V70 TDI 2001 261/510

Poissa Hegeh

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1875
  • -Team Karvavako Racing- porukan pornmestari
    • Team Karvavako Racing
Vs: TKR: Volvo S70 2,5TDI / Pätkädeeku
« Vastaus #8 : 09.09.2014, 23:31:26 »
menee se tdihinki. Ihan tuurissaan vaan käykö laatikon päälle.. kampiakselin hihnapyörän värinänvaimennin ei ainakaan tykkää siitä tärinästä. Mullaki vähän väliä oli rikki ku vauhtipyörä antautu tehon alla ja alko pohjaamaan.
Mutta taas toisaalta mieluummin pitävä kytkin. Tilasin uuden värinänvaimentimen ja jos se särkyy, niin sitten teetän kovan limpun. Halvempi kuin uusia tuplamassa.
Volvo 740 T5 käyttis
Volvo 940 B230FT neljäs evoluutio
"Kaikki tuntee apinan, vaan apina ei tunne ketään"

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4104
Vs: TKR: Volvo S70 2,5TDI / Pätkädeeku
« Vastaus #9 : 10.09.2014, 14:53:52 »
Aikansa tärisee ja repee runkopukki irti. Mitähän tykkää kovasta damperista?
Joitain rikkinäisiä tdi-koneita on tullut vastaan joissa on ollut rikkinäinen dampperi ja löystyneet runkopultit->murtunut pukki.

Itse en ole särkenyt yhtään, mutta jonkun verran varauksella lähtisin poistamaan värinänvaimentimia mistään laitteesta.
« Viimeksi muokattu: 11.09.2014, 07:15:43 kirjoittanut janne81 »

Poissa Hegeh

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1875
  • -Team Karvavako Racing- porukan pornmestari
    • Team Karvavako Racing
Vs: TKR: Volvo S70 2,5TDI / Pätkädeeku
« Vastaus #10 : 10.09.2014, 15:54:44 »
Aikansa tärisee ja repee runkopukki irti. Mitähän tykkää kovasta damperista?
Niin, että tähän ei ole olemassa ratkaisua? Joko pohjaava tuplamassa --> dampperi särkyy tai kova vauhtis --> dampperi ja runkopukki särkyy?  :idiot2:
Volvo 740 T5 käyttis
Volvo 940 B230FT neljäs evoluutio
"Kaikki tuntee apinan, vaan apina ei tunne ketään"

Poissa jepajee

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 832
  • Yksi vika korjattu ja kymmenen muuta löydetty.
Vs: TKR: Volvo S70 2,5TDI / Pätkädeeku
« Vastaus #11 : 10.09.2014, 15:59:21 »
Niin, että tähän ei ole olemassa ratkaisua? Joko pohjaava tuplamassa --> dampperi särkyy tai kova vauhtis --> dampperi ja runkopukki särkyy?  :idiot2:

Aina on hyvä sää paalata
Ex: Volvo 340 b17 -88, Nissan Bluebird CA20E -89, Nissan Sunny  GA16i-89.
Nyk. Volvo 945 b230FT+aw71L

Poissa HenkkaR1

  • Kiillottaja - 93% Pussihousu
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3620
  • Isi, tiiän miks volvo murisee. Sillä on nälkä.
Vs: TKR: Volvo S70 2,5TDI / Pätkädeeku
« Vastaus #12 : 10.09.2014, 16:13:40 »
kaksoismassa ja rajottaa alavääntö järkeväksi.
V70 D5 AWD 2011 ja C70 T5 1998
Showroom
Eksät S60 T5 r-look, V40 T4 1998, s40 1998 2.0i V70 TDI 2001 261/510

Poissa Hegeh

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1875
  • -Team Karvavako Racing- porukan pornmestari
    • Team Karvavako Racing
Vs: TKR: Volvo S70 2,5TDI / Pätkädeeku
« Vastaus #13 : 10.09.2014, 16:25:36 »
kaksoismassa ja rajottaa alavääntö järkeväksi.
Entäs tämä mystinen valonviejän tapaus? Millanen kytkinsetti mahtaa sieltä löytyä?
Volvo 740 T5 käyttis
Volvo 940 B230FT neljäs evoluutio
"Kaikki tuntee apinan, vaan apina ei tunne ketään"

Poissa HenkkaR1

  • Kiillottaja - 93% Pussihousu
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3620
  • Isi, tiiän miks volvo murisee. Sillä on nälkä.
Vs: TKR: Volvo S70 2,5TDI / Pätkädeeku
« Vastaus #14 : 10.09.2014, 17:34:59 »
Entäs tämä mystinen valonviejän tapaus? Millanen kytkinsetti mahtaa sieltä löytyä?
valonviejä rakensi transporteria.. en osaa sanoa minkälainen paketti siinä oli, mutta siinä ei ainakaan oo tuommosta hajoavaa värinänvaimenninta hihnapyörässä. Ja tuskin on kaksoismassaakaan. Ja kyllä nuillaki vehkeillä saa kestämään ainaki 280 heppaan asti(valonviejän tekemä sekin).
V70 D5 AWD 2011 ja C70 T5 1998
Showroom
Eksät S60 T5 r-look, V40 T4 1998, s40 1998 2.0i V70 TDI 2001 261/510

 

Samppasport  Futurez