Minusta autoja pitää ajatella laajemmin, kuin että on a) auto, jolla voi nautiskella ja b) auto, jolla ei voi nautiskella
Ennemminkin:
- asiallinen kulkupeli, ilman erityistä mukavuutta (mm. Dacia yms.)
- perusautot perusmukavuudella (esim. useimmat Skodat joiden sisämelu rajaa ne mukavien autojen kategoriasta pois, useimmat ihan perusautot ja myös jotkut Daciat)
- mukava auto, jolla varusteiden ja ajo-ominaisuuksien puolesta pitkäkin matka sujuu mukavasti ja mahdollisimmän vähin häiritsevin ominaisuuksin (kokemukseni mukaan esim. Volvo on tässä kategoriassa ollut pitkään onnistunut). Näillä autoilla voi olla erityisiä vahvuuksia automallista riippuen, joku on hauskempi jossain tilanteessa kuin joku toinen.
- nautiskeluautot. Toyota GT86 tuli ensimmäisenä mieleeni halvemmista tällaisista.
Minä laitan Volvon vahvuudeksi turvallisuuden, jota arvostan aika paljon pieniä korpiteitä hyvin paljon ajavana. Se ei kyllä sellaisenaan varsinaisesti ajamisen mukavuuteen vaikuta, mutta on mielestäni erittäin tärkeää ja ajatuksen tasolla tulevia autovalintoja suuntaa tieto siitä, että IIHS:n Top Safety Pick plussia ei toistaiseksi ole moni valmistaja saanut. Ilmeisesti menestys EuroNCAP:ssa on suunnannut useimpien valmistajien turvallisuuskehitystyötä vahvasti, mikä on mielestäni väärin.