Meinaatko ihan tosissasi, että katsastaja noudattaa Trafin ohjeita vain känkkäränkkäpäivinä ja rikkoo niitä kaikkina muina päivinä?
Ei ehjä kone siihen kierrättämiseen hajoa. Eihän se välttämättä kivalta kuulosta, mutta se taas on eri asia.
No pikkuserkun auto hajosi katsastukseen muutama vuosi sitten. Lähti siimapyörä irti, kun katsastaja polki rajottimeen asti monta kertaa. On sen jälkeen kuulemma käyttänyt eri konttorilla katsastuksessa, kun eivät polje autoa niin, kuin heikkopäiset.
Mittauksessa vaaditaan, että kaasu painetaan pohjaan saakka ja kiertää niin paljon kuin lähtee, joten kyllä se oikein on mennyt. Kuulostaahan se toki ikävälle.
En kyllä tiedä nykypäivän diesel-mittauksista, kun olen siirtynyt varaosapuolelle. Ammattikoulu aikana kyllä piti aina katsoa kirjasta raja-arvot mihin asti autoa saa kierrättää diesel päästötestiä tehdessä. Viimeisimmällä korjaamolla missä olen ollut töissä (2011) ja siellä oli uusi bosch:in päästötesteri niin se testeri antoi automaattisesti raja-arvon mihin asti konetta täytyy/saa kierrättää vähintään. Koskaan ei tarvinut sillä rajottimeen asti vetää.