Ihan tällai välihuomiona, jos mikäli tuntee väärää kohtelua konttorilla, keskeyttäkää se katsastus ja tehkää reklamaatio konttorille. Tarvittaessa myös Trafiin.
Ja aina asiallisella käytöksellä, murjotus/mökötys ei auta.
Katsastajia on erilaisia, mutta epäilisin ns. "konttorin sisäisen hiljaisen käytännön" vaikuttavan enemmän. Esimerkkejä epäpätevästä toiminnasta (ja vastaavasti ammattitaitoisesta) voisin kirjoittaa kirjan verran, mutta jätämpä tekemättä.
On niitä moottoreita hajotettu. Yhden kerran olen päässyt tutkimaan erään opelin, mitä meni rikki moottorista katsastuksessa. Kaasutinkone, ei rajoitinta, talvi ja auto seissyt ennen päästömittausta.
Katsuri vedätti vaijeri kireällä, kunnes kone oli lämmennyt. Päästöt ok, mutta tyhjäkäynti hävisi ja moottori vedoton. "onneksi" ei ollut pysyvää vauriota, vain säädön tarpeessa olevat venttiilit.
Reklamaatio meni konttorille ja Trafille. Sitä en tiedä miten tarina päättyi.
Ja juuri tästä syystä käytän Jyväskylässä tasan yhdellä konttorilla kaikki autot aina. Koskaan ei ole tullut vittuilua/valitusta. Mikäli autosta on löytynyt vika, on asia näytetty ja perusteltu, mutta koskaan ei ole alettu "kaivelemaan", koska kyllähän aina tommosen yli 20 vuotiaan pommin saa hylättyä jos vain kaivelee ja kirjaa jokaisen "ei uusi" vian ylös.
Viimeksi kun käytin erästä autoa, sanoin että takajarruilla on ajettu alle kilometri. Kävi ajamassa ensin pikkulenkin konttorin pihalla ennen jarrudynoa ja dynolla hiukan hiihdätti. Loistavat arvot ja kehujen kanssa läpi.
Mutta muistakaa aina asiallinen käytös. Katsuri ei ole jumala, mutta kohtaa työssään varmasti senverran paljon paskaa päin näköä, ettei mikään ihme jos joskus hiukan kiristää.