Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Voimansiirto (kytkin, vaihteisto ja peräkeskustelut) => Aiheen aloitti: Wolfsten - 09.10.2018, 14:44:01

Otsikko: Gs6-37dz b230
Kirjoitti: Wolfsten - 09.10.2018, 14:44:01
Mitähän vaatii sovittaa kyseinen laatikko b230fk perään. Ruotsista saisi ainakin sovitteita laatikon ja moottorin väliin ja kytkinakselin jatkoholkin mutta mites kardaani meneekö m4x suoraan? Kytkimeksi SRE763 ja bemarin levy ja vauhtipyörä potta
Otsikko: Vs: Gs6-37dz b230
Kirjoitti: Kasidomi - 18.10.2018, 14:31:14
740:en kardaani oli samalla hardy-laipan kiinnityksellä, eli sopii suoraan.
Kardiaania piti lyhentää muistaakseni luokkaa 20-30mm, jotta ei pohjannut. Kardaanin sai kyllä paikoilleen ilman muokkaustakin, jäi vaan aika tiukaksi sovitukseksi.

Ja vaatii tietysti volvon kytkinkopan siirron uuteen askiin ja sovitushitsauksen, boost tekee näitä, voin suositella.
Otsikko: Vs: Gs6-37dz b230
Kirjoitti: juipp1 - 22.10.2018, 17:28:48
minä muistaakseni 40mm lyhensin kardaania. Tein uuden kannakkeen laatikolle ja vaihdekeppitelineen muokkasin vanhasta m47
Otsikko: Vs: Gs6-37dz b230
Kirjoitti: skokk - 17.09.2019, 21:47:32
B230 + po metallin vp + 4lap sintteri + -765 + gs6-37dz.
Outo nakutus tyhjäkäynnillä, kytkimen painaminen ei vaikuta asiaan vaan nakutus ehkä hieman jopa vahvistuu. Välillä taas ei kuulu mitään ja satunnaisesti nakutus vaihtuu ns. Molkotukseksi, joka kuuluu vain kabiinissa.
Tilannetta vaikeuttaa se että autolla ei pysty vielä ajamaan kun sitä ei ole säädetty juuri mitenkään, eli uskaltaakohan tuolla lähteä tienpäälle säätöajoa suorittamaan :-\
Kytkin kumminkin toimii niinkuin kuuluu ja auto liikkuu eteen ja taakse, mutta ääni vähän häiritsee ja etenkin kun sitä ei aina kuulu. :idiot2:

Edit. Autolla ajettu ja säädetty kadulla eli täyskaasuvetoja otettu jokunen eikä ääni ole muuttunut, sama molkotus kuulu ::) Sensijaan nakutus on loistanut poissaolollaan.
Otsikko: Vs: Gs6-37dz b230
Kirjoitti: exclusive - 18.09.2019, 21:16:34
Ootteko joutunu tunnelia muokkaamaan 700/900 sarjalaisissa kun asennettu 37dz?
Tänään tuli saksanmaalta ostettua kyseinen laatikko, joka tulee 606 perään ja paketti 745:seen.
Otsikko: Vs: Gs6-37dz b230
Kirjoitti: skokk - 18.09.2019, 21:25:38
Ootteko joutunu tunnelia muokkaamaan 700/900 sarjalaisissa kun asennettu 37dz?
Tänään tuli saksanmaalta ostettua kyseinen laatikko, joka tulee 606 perään ja paketti 745:seen.

Suoraan menee, samoin iso 6v aski.
200srj kori onkin eri juttu.
Otsikko: Vs: Gs6-37dz b230
Kirjoitti: Alvini - 15.01.2020, 17:12:26
Nostellaas vähän tätä ketjua kun ois itelläkin aikomus vaihtaa ysin AW71L otsikon askiin.

Jotakin tietoa asiasta löytyi ripoteltuna ympäri foorumia, mutta sen verran vähänlaisesti että muutama asia kiinnostas.

Keppiteline siirtäjineen on oman ymmärryksen mukaan helpohko askarrella M4x laatikoiden vehkeistä sopivaksi?

Mistä laatikon tukipalkki? Ruotsissa on tarjolla valmiita, mutta saako jonkun Volvon vaihteiston palkkia hyödynnettyä, vai täytyykö tehdä omavalmiste?

Muutoshitsaus onnistuu monessakin paikassa, joten se ei varmasti muodostu ongelmaksi. Lensu nyt varmaan ensimmäisenä mieleen tulis. Riittääkö kytkinakselin pituus tuon operaation jälkeen vai tarvitaanko jotain adapteria?

Tarkoitus ja suunnitelma ois teettää billettipyörä ja käyttää 765 asetelmaa, jos vaan tässä tuo ainut sponsori (lompakko) venyy.

Hardykiekollinen M90 kardaani löytyy, siitä saanee lyhennettyä passelin tuohon.

Getrageista löytyy FAQ mutta näistä ei, sen lisäksi että homma on muutenkin ensimmäistä kertaa itsellä työn alla, niin aikaisempaa kokemusta ei ole.

Kiitoks ja anteeksi  :D
Otsikko: Vs: Gs6-37dz b230
Kirjoitti: miro678 - 16.01.2020, 07:32:12
Mistä laatikon tukipalkki? Ruotsissa on tarjolla valmiita, mutta saako jonkun Volvon vaihteiston palkkia hyödynnettyä, vai täytyykö tehdä omavalmiste?


Aika pätevän olosia laatikon palkkeja myy ainakin mkm motorsport, mutta monet muokkaileet orkkis palkeista. Uusien reikien porailua ja ”kumitutteja” väliin, jollain voi olla fiksumpiakin vaihtoehtoja.
Otsikko: Vs: Gs6-37dz b230
Kirjoitti: silli - 16.01.2020, 09:27:09
m90 vakio palkki käy suoraan kun siirtää pohjan reijissä taakse päin. ja taitaa käydä automaatinkin palkki.
akselille löytyy jatkoholkki/silmälaakeri esim. lensulta
Otsikko: Vs: Gs6-37dz b230
Kirjoitti: [Max] - 18.01.2020, 07:17:55
B230 + po metallin vp + 4lap sintteri + -765 + gs6-37dz.
Outo nakutus tyhjäkäynnillä, kytkimen painaminen ei vaikuta asiaan vaan nakutus ehkä hieman jopa vahvistuu. Välillä taas ei kuulu mitään ja satunnaisesti nakutus vaihtuu ns. Molkotukseksi, joka kuuluu vain kabiinissa.
Tilannetta vaikeuttaa se että autolla ei pysty vielä ajamaan kun sitä ei ole säädetty juuri mitenkään, eli uskaltaakohan tuolla lähteä tienpäälle säätöajoa suorittamaan :-\
Kytkin kumminkin toimii niinkuin kuuluu ja auto liikkuu eteen ja taakse, mutta ääni vähän häiritsee ja etenkin kun sitä ei aina kuulu. :idiot2:

Edit. Autolla ajettu ja säädetty kadulla eli täyskaasuvetoja otettu jokunen eikä ääni ole muuttunut, sama molkotus kuulu ::) Sensijaan nakutus on loistanut poissaolollaan.

Outo kolkatus jos voimistuu niin suosittelen käyttämään laatikon pois ja tarkistamaan levyn keskiön.

Mulla kävi niin että keskiön lämpökäsittely oli epäonnistunut tai materiaali jotain kuttaperkkaa ja alkoi kolisemaan (luulin painelaakeriksi) ja lopulta pyörähti poorissa.

Ja tietysti vaihteiston sisäänmenoakseli otti kipeää myös.
(https://i.ibb.co/sCPx8Wp/20190715-104919.jpg) (https://ibb.co/sCPx8Wp)
Otsikko: Vs: Gs6-37dz b230
Kirjoitti: vesterinen_99 - 18.01.2020, 18:21:22
Ja siitä nukutuksesta tuli mieleen,  kun kaveri laittoi e34 Bemariin sre765 asetelman, eikä sattunut olemaan hyllyssä kapeita rikkoja niin oli laittanu jotain korilevyjä tms. Jotka otti sitten laatikon kuoriin kiinni. Kyseessä m50 ja 5v zf. Hetken nakutteli mutta sitten "mystisesti" hiljeni  :D
Otsikko: Vs: Gs6-37dz b230
Kirjoitti: jon1.tur - 28.01.2020, 03:07:42
Automaatin tukipalkkiin kävi nätisti kun teki tommosen telineen,m47 keppitelinettä myös hyödynnetty.

(https://i.ibb.co/sy2D3mP/IMG-20190613-154755.jpg) (https://ibb.co/sy2D3mP)

(https://i.ibb.co/6yWz9w6/IMG-20190613-135228.jpg) (https://ibb.co/6yWz9w6)

(https://i.ibb.co/NpNBFyR/IMG-20190613-140808.jpg) (https://ibb.co/NpNBFyR)
Otsikko: Vs: Gs6-37dz b230
Kirjoitti: skokk - 31.01.2020, 01:03:12
Outo kolkatus jos voimistuu niin suosittelen käyttämään laatikon pois ja tarkistamaan levyn keskiön.

Mulla kävi niin että keskiön lämpökäsittely oli epäonnistunut tai materiaali jotain kuttaperkkaa ja alkoi kolisemaan (luulin painelaakeriksi) ja lopulta pyörähti poorissa.

Ja tietysti vaihteiston sisäänmenoakseli otti kipeää myös.
(https://i.ibb.co/sCPx8Wp/20190715-104919.jpg) (https://ibb.co/sCPx8Wp)

Kuinka kauan kerkesit ajelemaan? Itse ajelin syksyllä tuolla useamman tuhannen ja sudittelu ja kytkinpommit olivat olennainen osa ajotapahtumaa, mutta tarkoitus olisi tässä talvella tarkistaa paikat. Hyvä huomio!

Tuossa muuten oma versio vaihteiston palkista, aihio m46 palkki jota myös siirretty yhdet pultinreijät taaemmas.

(https://i.ibb.co/GVD8nsN/IMG-20190506-231738.jpg) (https://ibb.co/GVD8nsN)
Otsikko: Vs: Gs6-37dz b230
Kirjoitti: Lankku - 31.01.2020, 11:16:51
Jäykällä sintterillä keskiön boorit kuluu katuajossa ja niitä joutuu vaihtamaan. Kevyellä kuormalla on koko ajan värinää ja boorit hakkaavat yhteen. Ainakin Ojennuksen keskiöt oli aiemmin sen verran väljällä sovituksella, ettei auttanu tilannetta.

Englantilaisessa olen 53DZ:n kanssa vaihtanut useita keskiöitä kulumisen takia ja myös yhden laatikon koska boori vaikutti niin kuluneelta. Onhan sillä tullut kilsojakin.
Otsikko: Vs: Gs6-37dz b230
Kirjoitti: V70 2.5 - 31.01.2020, 20:12:37
Sarlin mulle joskus sanoi, että vauhtipyörän tasopinnassa tai vaihteiston sovitushitsauksessa on heittoa, jos boorit tuhoutuu. Jousitettu antaa enemmän anteeksi.

Itse noista mitään tiedä, mutta Sarlinin luulisi tietävän.

Ja mulla kyllä oli vauhtipyörässä heittoa, joka oikaistiin. Nykyään toki myös jousitettu levy ja ei ongelmia. Toki myös pienet tehot, reilu 300hp. Ennen vähemmän, silti oli kytkinlevy melkeen pyörähtänyt, boorit aivan entiset.
Otsikko: Vs: Gs6-37dz b230
Kirjoitti: Lankku - 31.01.2020, 22:28:25
Keskiön boorit on kuluneet itellä koneesta ja laatikosta riippumatta aina jäykällä sintterillä. Nyt englantilaisessa paikallaan oleva Bakaxelilta ostettun levyn keskiö on vaikuttanut kestävämmältä ja se oli myös vähän tiukempi kuin Ojennuksen keskiö.

Vakio bemarin jousittamattoman massalevyn keskiö ei puolestaan kulunut 37DZ kanssa miedomman kutosen perässä. Sekin oli sovitukseltaan selvästi parempi boorille.
Otsikko: Vs: Gs6-37dz b230
Kirjoitti: Wompatti - 01.02.2020, 09:29:06
Meillä kahdessa laitteessa 37dz. Toisessa 763 ja jäykkä sintteri, tämä satunnaisesti tieliikenteessä. Kyllä tälläkin ajaa ei siinä mitään, näiden askien tiheä 1. vaihde helpottaa elämää sintterillä. Alkuun oli 3.31 joka vaihtui 4.1 välitykseen, tämäkin osaltaan vaikutti myönteisesti liikkeellelähtöihin.

Toisessa tötterössä 765 ja act:n jousitettu 6 lapainen sintteri, hiukan jäykemmästä poljintuntumasta huolimatta tämä huomattavasti mielyttävämpi jousitetun keskiön takia. Toki tässäkin perävälitys helpottaa tilannetta, tässä järjestyksessä lähdettiin koittamaan: 4.1->4.3->4.56

Kummassakaan ei muistaakseni hardykiekkoa vaan jäykällä ristikolla tehty molemmat kardaanit, takimmainen pätkä se paksu jossa taitaa olla jokin kumivaimennus. Etupätkät lyhennelty joistakin riittävän mittaisista isoputkisista. Yksi pikkuputkinen etupätkä joskus kiertyi katki kakkosvaihteella kesken ajon, lajinsa jytistää ennenkuin saa auton stopattua.

Jos ja kun jotakin katutötteröä vielä sepitetään niin ehdottomasti levyksi laadukas jousitettu ja mielellään massalevy, taitaa olla nuo sre väännönsietolukemat alakanttiin ilmoitettu jotta useimmissa tapauksissa pärjää ihan massalevyllä. Sirinöistä ja muusta äänimaailmasta vähän paha sanoa, eristykset puuttuu  kaikkialta ja useimmiten ajetaan luurit korvilla tai kypärä päässä.
Otsikko: Vs: Gs6-37dz b230
Kirjoitti: Lankku - 01.02.2020, 14:19:35
Kumivaimennettua takapätkää tulee itsekin käytettyä jäykän levyn kanssa. Hardy-kiekkoa en ole laittanut noihin "tehokkaampiin" ollenkaan. Hyvä olla vähän joustoa jossain kohdassa voimansiirtoa.
Otsikko: Vs: Gs6-37dz b230
Kirjoitti: [Max] - 01.02.2020, 14:41:23
Massalevyllä pärjää useimmiten. Mulla on ACT jousitettu massalevy Lensulta, T5 jossa 2.7 baria ahtoja. Keskialueella vääntöä ~800 Nm ja pelaa kuin ajatus.
Otsikko: Vs: Gs6-37dz b230
Kirjoitti: Lankku - 01.02.2020, 20:43:03
Englantilaisessa ongelmaksi tuli tosiaan se, että jäykkä levy ohuella keskiöllä on ainoa vaihtoehto. Oma laatikko on muistaakseni ensimmäinen Lensun muuttama 53DZ, eikä mitoitusvaiheessa osattu ottaa huomioon vaihteensiirtäjän valupattia joka tulee pitkälle kytkinkopan sisälle. Sen takia joutui teettämään ohuen teräspyörän ja senkin kanssa joutuu käyttämään automaatin pultteja, jottei kannat ota kiinni levyyn. Eli pitäisi teettää uusi laatikon etupää ja vauhtipyörä jos haluaa muuttaa tilannetta. Nykyisellään siinä voisikin kokeilla jousitettua levyä, aiemmin ei olisi oikein uskaltanut luottaa jousien elinikään kun vääntöä saattoi olla yli 900Nm.