RallyBaron  Samppasport

Erad ongelmat

  • 114 Vastauksia
  • 15315 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Vs: Erad ongelmat
« Vastaus #30 : 11.12.2023, 06:58:56 »
Näitä kun lukee niin onneks autossa on syyskuulle 2025 takuuta jäljellä  :buck2:
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa t4power

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 230
  • www.vrcf.fi
Vs: Erad ongelmat
« Vastaus #31 : 11.12.2023, 18:44:14 »
Onkohan tässä autonvaihto kuumeessa hylättävä tämä T8 tekniikan V60. Ei kestä kukkaro tehdä 3500-8000€ remonttia takuun jälkeen. Tietty sillähän sen välttäis kun saisi sen hajotettua takuun vielä voimassa ollessa  :D

Ihmeen paljon näitä porsii ja vielä vähän ajettuinakin. Mun käsityksen mukaan lykkäävät samaa paskaa tilalle. Maailmalta kun lukee foorumeita niin joihinkin uusittu kahdesti alle 100tkm ajettuna :idiot2:

Poissa FinnDRZ

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 60
Vs: Erad ongelmat
« Vastaus #32 : 11.12.2023, 19:59:09 »
Kuinkahan paljon näissä on ongelmia suhteessa autojen määrään?  Varovainen arvio että T8 malleja on kohtuu paljon liikenteessä?

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Vs: Erad ongelmat
« Vastaus #33 : 12.12.2023, 07:08:26 »
Kuinkahan paljon näissä on ongelmia suhteessa autojen määrään?  Varovainen arvio että T8 malleja on kohtuu paljon liikenteessä?
Aika vähän kun T8 malleja on myyty todella paljon suomessakin.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Volovo-ko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
  • www.vrcf.fi
Vs: Erad ongelmat
« Vastaus #34 : 13.12.2023, 19:12:58 »
Oisko Erad ongelmaa vai jotain muuta? Autona V60 T8 -20. Ajettu nyt n.65tkm.
Havainnot:
- Pari kertaa liikkeelle lähtiessä auto vain hieman nytkähtää, mutta ei lähde liikkeelle, tunne kun taka akselistossa jokin olisi jumissa.
Sama tilanne sähköllä ja polttomoottorilla, eteen ja taakse päin, valittu vaihde pysyy päällä. Ovet ei ole auki, eikä pysäköintijarru päällä. Tilanne korjautunut sammuttamalla > käymällä ulkona > auto lukkoon > takaisin autoon ja sit lähteekin normaalisti liikkeelle.
(Kerran testasin miten käyttäytyy jos pysäköintijarru jäisi päälle, niin toimii erilailla: pidin ovea auki kun yrittää lähteä liikkeelle, niin auto ei liikahdakaan koska pysäköintijarru päällä ja vaihde D tai R hyppää heti P:lle, eli käyttäytyi eri tavalla jos pysäköintijarru olisi jumissa.)
- Välillä sähköllä ajaessa B-vaihde jarrutus ei jarruta lainkaan, eikä mittariston viisari laske kunnolla latauksen puolelle, rullaa D-vaihteen tapaan. Viime aikoina jos B-vaihde jarruttaa, niin lievemmin kun aiemmin.
- Viime aikoina kun pakkasta ollut tasaisesti yli 10' ja auto ollut webastolla lämmityksessä, niin virrat päälle kääntäessä käynnistää polttomoottorin heti vaikka akku on täyteen ladattu, ei siis edes yritä lähteä sähköllä liikkeelle. Kulkee kyllä hetken päästä sähkölläkin.
« Viimeksi muokattu: 14.12.2023, 18:38:37 kirjoittanut Volovo-ko »

Poissa Greyvolvo

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
Vs: Erad ongelmat
« Vastaus #35 : 15.12.2023, 10:57:41 »
Täälläkin menee V60 T8 (vm19, 79tkm) 3 päivän päästä Volvo huoltoon epäiltynä ERAD.
Normaalissa ajossa auto yhtäkkiä nytkähti ja kuului semmoinen "tumahdus" ääni ja kaikki sähkömoottoriin liittyvät toiminnat lakkasivat, ei PURE, ei AWD, ja ei B vaihteen jarrutus toimimeet enään. Hybridimittarin "readyn" alapuolinen regenerointi indikaattori muuttui täysin keltaiseksi. Muuten auto toimi normaalisti, vain etuvetoisena.
Seuraavana aamuna töihin lähtiessä auto taas toimi normaalisti, ja toiminut nyt normaalisti viikon ajan. Noh saas nähä mitä omameköönikko sieltä löytää. n4000€ pitäisi varata tuohta.

Ei ollut ERAD ongelmana, vaan sen "aivot" Sähköisen taka-akselivedon ohjausyksikkö (IEM). Sieltä antaa vikakoodia. Se havaitsee jonkin vian ja iskee koko hybridijärjestelmän lukkoon. Nyt asia on VIELÄ korjaantunut itsekseen, kun auto on mennyt horrostilaan ja sen jälkeen käynnistetty, niin auto käy läpi oman sisäisen diagnostiikan, eikä sillä hetkellä havaitsee vikaa. Volvo suosittelee ohjausyksikön vaihtoa, hintaa tälle 4500€.
Mutkan matkaan tuo vielä, kun auto on tukholmasta uitettu Suomeen Kamuxin kautta, niin mikäs tässä on sitten maahantuojan vastuu, kun Ohj.yksikössä on sisäinen laitteistovika...   ???

Poissa Volga2018

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 23
  • www.vrcf.fi
Vs: Erad ongelmat
« Vastaus #36 : 15.12.2023, 11:53:37 »
Ei ollut ERAD ongelmana, vaan sen "aivot" Sähköisen taka-akselivedon ohjausyksikkö (IEM). Sieltä antaa vikakoodia. Se havaitsee jonkin vian ja iskee koko hybridijärjestelmän lukkoon. Nyt asia on VIELÄ korjaantunut itsekseen, kun auto on mennyt horrostilaan ja sen jälkeen käynnistetty, niin auto käy läpi oman sisäisen diagnostiikan, eikä sillä hetkellä havaitsee vikaa. Volvo suosittelee ohjausyksikön vaihtoa, hintaa tälle 4500€.
Mutkan matkaan tuo vielä, kun auto on tukholmasta uitettu Suomeen Kamuxin kautta, niin mikäs tässä on sitten maahantuojan vastuu, kun Ohj.yksikössä on sisäinen laitteistovika...   ???

Milloin olet tuon Kamuxilta hankkinut? Myyjäliikkeellähän virhevastuu ja se voi olla yllättävänkin pitkä, riippuen millaisesta viasta kyse. Yleisesti sanotaan, että puolivuotta mutta tapauskohtaisesti voi olla paljon pidempikin.

Poissa Greyvolvo

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
Vs: Erad ongelmat
« Vastaus #37 : 15.12.2023, 13:39:43 »
Milloin olet tuon Kamuxilta hankkinut? Myyjäliikkeellähän virhevastuu ja se voi olla yllättävänkin pitkä, riippuen millaisesta viasta kyse. Yleisesti sanotaan, että puolivuotta mutta tapauskohtaisesti voi olla paljon pidempikin.

Kesäkuussa 2021.
Veikkaan, että tästä tulee vääntöä. Kamuxin näkemys on, (lainaus heiltä) "Kaikki ajoneuvon komponentit kuluvat käyttäessä, se että onko vika kulumisen aiheuttamaa on eri "pohdinta".
Ohjainlaitteiden laskennallinen käyttöikä on noin 5-6 vuotta aiemmissa ratkaisusuosituksissa kuluttaja- ja kilpailuvirastosta."

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Vs: Erad ongelmat
« Vastaus #38 : 15.12.2023, 14:06:53 »
Kesäkuussa 2021.
Veikkaan, että tästä tulee vääntöä. Kamuxin näkemys on, (lainaus heiltä) "Kaikki ajoneuvon komponentit kuluvat käyttäessä, se että onko vika kulumisen aiheuttamaa on eri "pohdinta".
Ohjainlaitteiden laskennallinen käyttöikä on noin 5-6 vuotta aiemmissa ratkaisusuosituksissa kuluttaja- ja kilpailuvirastosta."
Ohjainlaitteet ei altistu mekaaniselle kulumiselle siinä mielessä outoa tuo Kamuxin näkemys. Moottorissa tuo on 300tkm ja vaihdelaatikossa 200tkm. En tiedä lasketaanko ERADia samaan kategoriaan kuin vaihteisto.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Rytkonen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 199
  • www.vrcf.fi
Vs: Erad ongelmat
« Vastaus #39 : 18.12.2023, 12:50:01 »
Näin ymmärsin. Eli ei ollut se erad sähkömoottori. Joku vaihteisto/kytkinpaketti tms. Hinta-arvio oli jossain 3,5t€ paikkeilla joten josko tuosta jotain voisi päätellä. Mitään tarkempia lappuja en kyllä itse saanut siitä eli vähän ohi meni se kokonaisuus silti, mutta parempi kai ettei siitä tullut huoltokirjaankaan merkintää eli pitäis nyt toimia ja katsotaan miten T8n nyt tulevaisuudessa käy. No vaihtoon siis ei ainakaan ole menossa eli ajellaan menemään vaan! Tässä vielä tapauksesta jotain tarkempaa :

Ohjausyksikkö - Vikakoodi Tila
IEM-P103096 Aktiivinen purkaminen. Komponenttiviat.
Komponentin sisäinen vika
Pitkäkestoinen vika havaittu yhden kerran auton sisäisessä
vikakooditestissä.
IEM-P287100 Kytkimen "A" toiminta/juuttunut irtikytketyksi.
Pitkäkestoinen vika havaittu yhden kerran auton sisäisessä
vikakooditestissä.


Mekaanikon kommentti : Tuo alempi koodi liittyy erad kytkimen toimintaan ja tulee uudelleen nollauksen ja pienen ajon jälkeen.

Onko se erad kytkin ja vaihteisto siis käytännössä samaa asiaa tai samassa yksikössä olevia juttuja?!?

Tänään kävi auto vuosihuollossa ja pyysin tarkastamaan tuon Erad-homman, koska ostettua takuuta on vielä. Ja yllätys yllätys, tuomiona ERAD-"vaihteisto" tai mikä onkaan menee vaihtoon, on pukannut silloin tällöin vikakoodia ettei ole sähkömoottoria saanut kytkettyä päälle. Tuosta olivat laittaneet hakemuksen Fragukselle ja sitten odotellaankin jännän äärellä mitä tulee vastauksena. Autossa karvan vajaa 124tkm mittarissa.
Volvo V70 2.4 144hv 1998 --> Volvo V50 D3 Classic 2012 --> Volvo XC60 Ocean Race D5 AWD 2015 --> Volvo XC60 T8 Inscription 2018

Poissa Rytkonen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 199
  • www.vrcf.fi
Vs: Erad ongelmat
« Vastaus #40 : 20.12.2023, 11:22:46 »
Tänään kävi auto vuosihuollossa ja pyysin tarkastamaan tuon Erad-homman, koska ostettua takuuta on vielä. Ja yllätys yllätys, tuomiona ERAD-"vaihteisto" tai mikä onkaan menee vaihtoon, on pukannut silloin tällöin vikakoodia ettei ole sähkömoottoria saanut kytkettyä päälle. Tuosta olivat laittaneet hakemuksen Fragukselle ja sitten odotellaankin jännän äärellä mitä tulee vastauksena. Autossa karvan vajaa 124tkm mittarissa.

Takuuseen menee. Tällaisen hybridin ostajan kannattaa tarkastuttaa tuo takuun tai virhevastuun aikana. Ilmeisesti vikakoodeista näkee heti onko ERAD rikki vai ei. Meilläkin tuo on pelannut "normaalisti", mutta välillä tosiaan jää empimään esim. R --> D vaihdossa jolloin polttomoottori käynnistyy.
Volvo V70 2.4 144hv 1998 --> Volvo V50 D3 Classic 2012 --> Volvo XC60 Ocean Race D5 AWD 2015 --> Volvo XC60 T8 Inscription 2018

Poissa honkajuha

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 28
  • www.vrcf.fi
Vs: Erad ongelmat
« Vastaus #41 : 24.01.2024, 18:07:08 »
Uusi palstalainen täällä hei vaan.

V60 hankinta ollut tässä nyt kovasti tapetilla ja lähes kauppoihinkin päästy jo yhdestä yksilöstä, mutta liika vitkuttelu vei auton muualle.

Nimenomaan siis T6 -hybridiä, mutta nämä ERAD-ongelmat ovat kyllä alkaneet käännyttää mieltä. Lisäksi se, että meillä ajo ei välttämättä olisi hybridin kannalta järkevää. Eli n. 25km/siivu työmatka-ajoa sekalaisilla tieosuuksilla. Niinköhän tuo polttomoottori mätänisi pois, ellei sitten kävisi muuten vaan ajamassa sitä silloin tällöin kuumaksi.

Vaan vaivaako nämä ERAD-ongelmat siis vain T8 malleja, vai myös näitä T6-versioita?

Kyllä se taitaa dieselin tai bensan puolelle kuitenkin kääntyä. Ei oikein innosta näissä myöskään työ esilämmityksen mahdottomuus.
V60 D4 2019

Paikalla tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2895
Vs: Erad ongelmat
« Vastaus #42 : 24.01.2024, 19:20:42 »
ERAD-ongelmat vaivaavat molempia malleja, käsittääkseni itse sähkömoottori näissä on täysin sama. Esilämmityksen mahdottomuuteen on vastikään löydetty helppo ratkaisu, siitä lisää täällä.

Poissa honkajuha

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 28
  • www.vrcf.fi
Vs: Erad ongelmat
« Vastaus #43 : 25.01.2024, 20:48:17 »
ERAD-ongelmat vaivaavat molempia malleja, käsittääkseni itse sähkömoottori näissä on täysin sama. Esilämmityksen mahdottomuuteen on vastikään löydetty helppo ratkaisu, siitä lisää täällä.
Onko näistä ERAD-ongelmista päästy eroon MY21 autoissa?

Tuo esilämmitinkikka ei oikein vakuuta, olen ymmärtänyt että ilman lisäkikkailuja alkaa ainakin V60-malleissa puskea vikakoodia, koska moottorin lämpöanturit eivät ymmärrä, mitä tapahtuu. Tästä on aika ristiriitaista tietoa liikkeellä.
V60 D4 2019

Poissa juho82

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 405
  • www.vrcf.fi
Vs: Erad ongelmat
« Vastaus #44 : 25.01.2024, 22:46:22 »
Onko näistä ERAD-ongelmista päästy eroon MY21 autoissa?

Tuo esilämmitinkikka ei oikein vakuuta, olen ymmärtänyt että ilman lisäkikkailuja alkaa ainakin V60-malleissa puskea vikakoodia, koska moottorin lämpöanturit eivät ymmärrä, mitä tapahtuu. Tästä on aika ristiriitaista tietoa liikkeellä.

Miten se webastolla lämmitetty eroaa lohkolämmittimellä lämmitetystä?

 

Proturbo  Autodiagnoosi