RallyBaron  Samppasport

OHJAUSLUKON ONGELMA

  • 2 Vastauksia
  • 521 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jukipekka

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
OHJAUSLUKON ONGELMA
« : 31.01.2024, 10:58:03 »
Taistelin viime kesänä (2023) ja nyt talvella (2024) Volvo V90 D4 vm.2017 ohjauslukon kanssa.
Auto ilmoitti ajossa ohjauslukon ongelmasta ja pyysi pysähtymään. En pysähtynyt vaan ajoin kotiin ja sammutin auton. Auto ei enää tämän jälkeen startannut.
Annoin auton seisoa jonkin aikaa ja kokeilin uudelleen. Auto lähti käyntiin, mutta sama herja tuli heti uudelleen, kun lähdin ajamaan. Sama homma - takaisin kotiin ja auto sammuksiin. Tämän jälkeen auto ei enää suostunut starttaamaan.

Paikansin ohjauslukon, joka sijaitsee ohjausakselin alapuolella. Käsiksi ohjauslukkoon pääsee, kun purkaa ohjauspyörän (ratin) alta muovisuojan (3 ruuvia).
Ohjauslukko ja avain keskustelevat keskenään. Testasin auton lukitusta, auki/kiinni painamalla avaimen lukitusta. Kuulin, kun lukko yritti lukittautua ja lukituskieli työntyä ulos, mutta se ei toiminut.
Ohjainlukko on varkaussyistä kiinnitetty kahdella kannattomalla pultilla ja sen irroittaminen on oma hommansa. Sain pultit auki terävän tampin ja vasaran kanssa. Lisäksi lukkoon liittyy 4-napainen sähköjohto, joka tulee irroittaa liittimestä, mielellään ennen kuin irroittaa pultit kokonaan.

Purin lukon, mutta mitään silmin havaittavaa ongelmaa ei näkynyt. Lukossa on pieni ruuviakselilla oleva sähkömoottori, joka pyörittää muovista hammaspyörää, joka avaa ja sulkee lukkomekanismin ja työntää lukituskielen ulos.
Mekanismi on rasvattu. Levittelin rasvat uudelleen ja katsoin, että kaikki osat ovat paikoillaan. Asensin lukon paikoilleen ja kas kummaa, se alkoi toimimaan.

Sama ongelma toistui nyt talvella, eikä "valohoito" enää auttanut.
Tilasin romuttamolta "uuden", joka maksoi 80€.

Uusi ohjainlukko tulee aina ohjelmoida toimimaan avaimen kanssa, joten pelkkä paikalleen asentaminen ei riitä.
Jos ongelma on mekaaninen, kuten minun tapauksessa, niin ohjelmoinnin pystyy kiertämään vaihtamalla uuteen lukkoon vanhan lukon piirilevyn. Kaikki äly lukon ja avaimen välillä on piirilevyssä - rauta ja muovi ei ymmärrä onko lukko vaihdettu.
Itsellä lukuisat käynnistys ja lukonavaamisrynkytykset polttivat lisäksi myös sulakkeen. Ohjainlukon sulake on apukuljettajan jalkatilassa. Sulakerasian esiin saaminen on oma hommansa.
1. apukuskin ovia auki
2. airback kytkimen muovikuori irti (lähtee nykäisemällä). Airback kytkimeen tulee sähköliitos - varo, ettei jää johtojen varaan.
3. oven karmin pystymuovi irti (lähtee nykäisemällä)
3. oven kynnyslista irti (lähtee nykäisemällä)
4. taita lattiaverhoilu edestä, niin pääset käsiksi sulakkeisiin. Edessä muovikansi, jonka saa irti auton moottorin puolen päästä nostamalla.
Ohjainlukon sulake (7,5) on sulakepaikalla 19. Asian voi tarkistaa auton ohjekirjasta. Minun autossa varasulake oli paikalla 14. Tämänkin näkee ohjekirjasta, jossa tyhjien paikkojen kohdalla on sulakkeita, jotka tarkoitettu varalle. Rasian muovikannessa on sulakepinsetit vaihtoa varten.

Nyt auto toimii normaalisti ja ongelma on poissa.
Säästin tässä sievoisen summan rahaa, kun jaksoin itse painia asian kanssa.
Iso ongelmahan tässä on, että et saa autoa ajamalla huoltoon ja lisäksi vaihde on P asennossa. Tämänkin saa ohitettua kun avaa vaihdekepin kuoren, josta pääsee vapauttamaan auton N asentoon.
Lisäksi kustannukset AUTON HINAUS/KULJETUS - HUOLTO - OHJELMOINTI merkkiliikkeessä ei ole halvinta hupia!  :)

Kyseisen lukon tunnistekoodi on 31476490.




Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4108
Vs: OHJAUSLUKON ONGELMA
« Vastaus #1 : 31.01.2024, 16:14:35 »
Loistavat ohjeet, kiitos näistä  :)

Poissa Jukipekka

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
Vs: OHJAUSLUKON ONGELMA
« Vastaus #2 : 20.02.2024, 08:16:25 »
Hei.

Vielä tähän aiheeseen liittyen netistä löytyy lukon ohituspalikka.
Tilasin tämän ohittajan ihan koemielessä (varmuuden varalle), että pääsen kokeilemaan josko toimisi.

Selvitin ensin myyjän kanssa sähköpostin välityksellä, että käykö minun autoon (Volvo V90 D4 vm.17). Myyjä vakuutteli, että kyllä käy vm17 ja siitä uudempiin.
Toinen kysymys oli, että tarvitseeko ohjelmoida erikseen vai onko oikeasti Plug and Play, kuten tuotteen sivuilla lukee? Vakuutettiin, että tuote vaan paikoilleen ja homma pelaa!

Reilun viikon odotuksen jälkeen mysteeripalikka saapui postiin noudettavaksi.
Irroitin johdon auton ohjainlukosta ja liitin palikkaan. Liittäessä kuului jo lupaavasti mainittu Clock Sound. Sen jälkeen vääntämään autoa startista käyntiin ja kas kummaa - auto starttasi ilman ongelmia!! Tämä siis toimii.

Pidän nyt tämän mysteeripalikan mukana hansikaslokerossa siltä varalta, että auton lukko tekee tenän, niin en jää tiettömän taipaleen taakse täysin toimettomana.  :)

Tilasin tuotteen Baltiasta
https://autodiagnosticsolutions.com/product/volvo-s90-v90-xc90-steering-lock-emulator-simulator-with-lock-sound/

 

Autoracing  KL-varaosat