RallyBaron  Samppasport

V70 2002 katsastus pakettiautoksi

  • 4 Vastauksia
  • 3713 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Fineler

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
V70 2002 katsastus pakettiautoksi
« : 16.02.2020, 15:10:28 »
Tuossa kun aloin V70 :tä pakettiautoksi muutoskatsastamaan niin ei oikeen löytynyt yhestä paikasta kaikkee niin aattelin koota tähän oman kokemuksen miten homma meni jos tästä jollekin ois hyötyä.

Potilaana oli V70 vuosimallia 2002 ja hommahan alkaa takapenkkien pois purkamisella. Istuinosan kun nostaa sivuilla olevasta remmistä ylös niin siellä on etupäässä vaan salpa minkä punasen muovin kun kääntää auki niin istuinosat lähtee. Sit molemmilta puolilta turvavöiden kiristimien johdot irti ja selkänojien pultit auki, ei tainnu olla kun yhellä pultilla per puoli. Keskeltä penkit on yhessä vähän niinkun tappiliitoksella eli ottaa aluks vänkärin takapenkin pultin auki ja kääntää ja vetää ulospäin niin lähtee, sit sama toiselle puolen. Sit turvavyöt pois jos haluaa, se ei vissiin oo kuitenkaan pakollista.

Kiinnityspisteethän pitää jotenkin tehdä käyttökelvottomiks niin et niitä ei oo helppo ottaa uudelleen käyttöön. Ite täppäsin pikkuset peltilätkät kiinnityspisteiden kohdalle niin saa sit tarvittaessa joskus helposti pois,senkun vääntää pellinpalat meisselillä irti. Selkänojan yläkiinnitysrautaan leikkasin alumiinipellistä pannan ja vedin keskeltä popniitillä kiinni. Samalla idealla laitoin kapeemmat suikaleet myös istuinosan etukiinnikkeisiin.

Selkänojien mukana lähtee turvavyöt kiristimineen ja se aiheuttaa SRS vikavalon syttymisen. Selkänojille meneviin liittimiin pitää laittaa vastus ja pari konkkaa niin vika poistuu. Toki täytyy vikakoodi poistaa lukijalla.

Itellä ei ollu tietoo miten päin noi turvavyönkiristimiä näyttelevät kytkennät pitää kytkee mut kokeilemalla päädyin tossa mukana olevaan kytkentään, se tuntus toimivan.

Itse katsastus oli helppo, katsastusmies katto noi kiinnityspisteiden poistot ja laitto käyntiin ja totes et tässä ei vissiin turvavyönkiristimiä ollu kun ei vikavalo pala. Sanoin et ei varmaan sit ollu. Jossain on ollut huhua et jotkut katsastusmiehet ei oo hyväksynyt tuota turvalaitteiden poistoo muuten kun volvon omalla tohon tarkotetulla palikalla. En tiiä, en varmuuden vuoks alkanut keskustelemaan aiheesta.

Katsastus makso 52,70€ ja kesti ehkä minuutin plus paperityöt.

Kaikenkaikkiaan homma oli ihan helppo ja pari tuntia tossa kaikkinensa menee. Tuloksena perusvero nousi 0,674€:sta 0,952€:n ja käyttövoimavero laski 1,21€:sta 0,198€:n eli säästöä tuli 280€/vuosi mikä oli vähän vähemmän kun ajattelin, mut toisaalta sit vakuutuksen hintakin laski (osakasko) reilusta kolmestasadasta kahteensataan kolmeenkymppiin eli kokonaissäästö 360€/vuosi mikä kelpaa mulle hyvin. Mulla kun ei takapenkillä juuri koskaan ketään istu ja enemmän on iloo reilusta tavaratilasta. Vakuutusten hintaan vaikuttaa toki moni asia, itellä bonukset 70/80%. Jokatapauksessa joka yhtiössä vakuutus oli halvempi pakettiautona kun henkilöautona. Vakuutushan kannattaa tässä vaiheessa tsekata kaikista yhtiöistä. Aikaisemmin mun vakuutus Fenniassa oli ehdottomasti halvin mut pakettiautoks muutettuna Pop vakuutus vei voiton.

Teen tuohon vielä vanerista tasasen pohjan ja vähän väliseinää niin on siisti ja mukava käyttää, katsastukseen mitään sellasia ei tarvii.

Tässäpä tällänen muutoskatsastuskokemus.

« Viimeksi muokattu: 23.06.2020, 10:24:38 kirjoittanut Fineler »

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: V70 mk2 katsastus pakettiautoksi
« Vastaus #1 : 17.02.2020, 11:01:41 »
:tykkää:

Hyvä ja selkeä kuvaus muutoksesta ja vaadituista jutuista. :)
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Fineler

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2002 katsastus pakettiautoksi
« Vastaus #2 : 02.10.2020, 15:17:21 »
Vähän kesti homman loppuunsaattaminen kun selkä meni niin romuks et ei pystynyt tekemään. Mut nyt sain viimein tehtyä. Tein penkkien tilalle hyvin yksinkertasella rungolla kehikon jonka verhoilin vanerilla. Kannen saranoin kahteen osaan niin saa hyvän säilytystilan. Laatikoston rungon sai hyvin kiinni takapenkkien alkuperäisiin kiinnikkeisiin M10 pulteilla. Muuta kiinnitystä tuo ei kaipaakaan. Oishan tuon voinut kankaallakin verhota mut menköön nyt maalattuna ainakin toistaseks, pitää maalata sisäpuolikin kun joutaa. Ajomelu hiljeni hirveesti siihen verrattuna kun mitä se oli penkit poissa ollessa, kannattaa tehä ihan senkin takia. Mut on tuo paremmin käytettävissä tasasena niin tavaran kuljetukseen kun vaikka tarvittaessa nukkumiseenkin.






Poissa Enzo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 28
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2002 katsastus pakettiautoksi
« Vastaus #3 : 03.10.2020, 00:23:34 »
Kiitokset hyvistä ohjeista!Itsellä myös pakutus juuri alkamassa ja olenkin miettinyt miten noi kiinnityspisteet saa poistettua käytöstä niin että kelpaa myös katsurille. :)

Poissa spike

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 220
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2002 katsastus pakettiautoksi
« Vastaus #4 : 21.10.2020, 09:29:08 »
Lisätään tähän omat kokemukset.

Jos katsastusmies on valveutunut niin ei onnistu ihan noin helpolla. Tieto turvavöiden kiristimistä löytyy trafin tiedoista. Ainakin oman auton kohdalla löytyi, joten vöitä ei voinut poistaa kuin virallisella volvon tavalla. Lisäksi vöiden kiinnityksiä ei saa muuttaa. Kannattaa käydä sillä konttorilla kyselemässä missä meinaa katsastaa, ettei tule ikävää ylläriä. Voi myös tulla myöhemmin vuosikatsastuksessa ongelmia jos on tehty "väärin". Ei kyllä ainakaan kukaan ole omaa tarkistanut vuosikatsastuksessa, mutta hän joka suoritti muutoskatsastuksen mainitsi että periaatteessa muutos saatetaan tarkistaa jos epäilevät vilppiä.

Itse ratkaisin asian siten että purin takapenkin selkänojan niin että jäljellä oli vain itse alumininen runko jossa vyöt viellä kiinni ja alkuperäinen takaosan verhoilu liimattuna päälle. Tuo sitten kiinteästi pultattuna kiinni lattiaan. Takaosasta alkuperäisiin kiinnikkeisiin joissa kuusikoloruuvit joista kanta porattu "piloille". Eli vyön kiristimet on viellä paioillaan ja kiinni alkuperäisissä kiinnikkeissä mutta piilossa.

Tässä kuva etureunan kannakkeesta


Ja takareunan kannake mallattuna


 

RallyBaron  Samppasport