Kulkukoira  Proturbo

D5 Moniurahihnan kiristinrullan hajoaminen?

  • 25 Vastauksia
  • 46783 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa virkpe

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 915
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 Moniurahihnan kiristinrullan hajoaminen?
« Vastaus #15 : 13.04.2011, 21:58:43 »
Jommin kummin, Minulla kiristinrulla katkaisi apulaitehihnan jumiin mennessään. Eipä se kummia tehnyt, uusi hihna ja uusi rulla. Hinauskeikka siitä vaan tuli.
omassa rullan hajottua ajoin 54km kotiin, lataus ja tehostukset eivät pelanneet.
Joo, mutta vanhalla foorumilla oli muutamia tapauksia jossa apulaitehihna oli katketessaan aiheuttanut jakohihnankin katkeamisen
ja siitä remontista ei alle 3ke:n selviä jos ei tee itse...

Ts. jos se apulaitehihna jo selvästi värisee niin korjausta ei kannata  yhtään lykätä.
3k€ ei riitä vaikka tekisi itse, kokemusta on. Toisella kertaa meni hihnasta kaistale jakopään puolelle= kiristin rulla murtui lohkosta irti, nokka-akselin laakerinkansia 2kpl halki, keinuvipu poikki, hydraulisten nostimien pesiä halki.
pelkkiä kansia ei saa purkaamoilta, ja tuskin kansi on halpa ostaa suoraan Volvolta.

Poissa kalkatin

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 55
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 Moniurahihnan kiristinrullan hajoaminen?
« Vastaus #16 : 14.04.2011, 08:44:32 »
Moi
Hihnan kiristimen keskellä on muovisuoja kampea se irti meisselillä sen alta löytyy ruuvi laita sopiva avain ja käännä ruuvia auton keulaan päin.Kiristin löystyy saat nostettua hihnan pois paikaltaan.Kannattaa katsoa miten hihna kiertää jotta saa sen kerrasta oikein paikalleen ::) ::)


Täällä myös alkanut pitämään rohinaa apulaitehihnan suunnalta. Mites tuon hihnan saa pois paikoiltaan, että pääsee tutkimaan tarkemmin mikä siellä sitä ääntä pitää. Auto siis V70 D5 vm02.
[/quote]

Poissa V70_D5

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 60
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 Moniurahihnan kiristinrullan hajoaminen?
« Vastaus #17 : 14.04.2011, 10:43:22 »
Moi
Hihnan kiristimen keskellä on muovisuoja kampea se irti meisselillä sen alta löytyy ruuvi laita sopiva avain ja käännä ruuvia auton keulaan päin.Kiristin löystyy saat nostettua hihnan pois paikaltaan.Kannattaa katsoa miten hihna kiertää jotta saa sen kerrasta oikein paikalleen ::) ::)


Täällä myös alkanut pitämään rohinaa apulaitehihnan suunnalta. Mites tuon hihnan saa pois paikoiltaan, että pääsee tutkimaan tarkemmin mikä siellä sitä ääntä pitää. Auto siis V70 D5 vm02.

Onko kiristin jousella, eli sitä pulttia ilmeisesti ei tarvi avata? Niin ja kumpis noista on kiristin se laturia lähempänä oleva vai se toinen?

Poissa kalkatin

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 55
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 Moniurahihnan kiristinrullan hajoaminen?
« Vastaus #18 : 14.04.2011, 11:52:27 »
Moi
Pulttia ei tarvitse avata siinä on juurikin jousi se on tuo lähempänä laturia oleva.keskeltä kampeaa muovin pois niin sen alta löytyy pultti.sopiva avain kiinni ja ei kun kampeamaan auton keulaa kohti. O0
« Viimeksi muokattu: 14.04.2011, 11:54:10 kirjoittanut kalkatin »

Poissa V70_D5

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 60
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 Moniurahihnan kiristinrullan hajoaminen?
« Vastaus #19 : 14.04.2011, 17:37:06 »
Oli se kiristimen alla oleva taittorulla tullut tiensä päähän, oli todella väljä ja pitää rohinaa kun käsin pyörittelee. Noita ei ilmeisesti saa tarvikeosana?

Poissa kalkatin

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 55
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 Moniurahihnan kiristinrullan hajoaminen?
« Vastaus #20 : 14.04.2011, 17:59:40 »
tuosta taitto rulla:  http://www.fixusnet.fi/~1Shfx0000001/?Y999=PIF&Y104=117052&Y216=31798&Y219=7599&Y223=
ja tuosta väli pyörä: http://www.fixusnet.fi/~1Shfx0000001/?Y999=PIF&Y104=97349&Y216=31798&Y219=7599&Y223=
Omaani ostin fixus liikkeestä 2.4d -04 ollut paikallaan jo 15000km eikä mitään oireita.

Oli se kiristimen alla oleva taittorulla tullut tiensä päähän, oli todella väljä ja pitää rohinaa kun käsin pyörittelee. Noita ei ilmeisesti saa tarvikeosana?
[/quote]
« Viimeksi muokattu: 14.04.2011, 18:01:38 kirjoittanut kalkatin »

Poissa V70_D5

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 60
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 Moniurahihnan kiristinrullan hajoaminen?
« Vastaus #21 : 14.04.2011, 21:05:33 »
Joo, ei taida päästä pelkällä rullan vaihdolla, löyty väljää myös ilmastoinnin kompurasta. Klappia oli aikas reilusti sivuttais suunnassa kun kädellä kokeili. Se on sitten alettava etsimään ehjää käytettyä kompuraa tilalle.

Poissa Garret

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 22
Vs: D5 Moniurahihnan kiristinrullan hajoaminen?
« Vastaus #22 : 15.04.2011, 16:24:26 »
Joo, ei taida päästä pelkällä rullan vaihdolla, löyty väljää myös ilmastoinnin kompurasta. Klappia oli aikas reilusti sivuttais suunnassa kun kädellä kokeili. Se on sitten alettava etsimään ehjää käytettyä kompuraa tilalle.

Jos pysyy avaimet kädessä, niin sen kompuran laakerin pystyy vaihtamaan itse, hintaa laakerilla muistaakseni noin 30€. Kytkimen saa irrotettua kompuran ollessa paikallaankin, on tosin melko ahdas väli. Ite otin koko kompuran käteen, kun on kaverilla ilmastoinnin täyttövehkeet, niin sai aineet talteen.

Niin, tossa on jotain juttua ko. operaatiosta. http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=112.msg97403#msg97403

Tajusin just, että olit jo pongannut ton thredin. Hienostippa luin.......
« Viimeksi muokattu: 15.04.2011, 16:28:50 kirjoittanut Garret »
S60D -08 & CBR 1100 XX -03

Poissa V70_D5

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 60
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 Moniurahihnan kiristinrullan hajoaminen?
« Vastaus #23 : 15.04.2011, 17:33:47 »
Joo itse ajattelin vaihtaa ei pitäs olla paha rasti. Laakerin hinta oli 54,01€ + postikulut.

Poissa J_Dempsey

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 106
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 Moniurahihnan kiristinrullan hajoaminen?
« Vastaus #24 : 15.05.2017, 22:23:34 »
Nostetaanpa vanhaa ketjua...

Oma kulkine XC90 D5 2005, ajettu kohta 260tkm. Kuukausi pari sitten kävi jakohihnan vaihdossa ja samaan syssyyn vaihdettiin apulaitehihna. Kiristimen rulla sekä vapaapyörä vaihdettiin vuosi sitten vuosihuollossa kun oireena oli kalkattava ääni apulaitehihnan suunnilta.

Noh, noiden kahden huollon välisen ajan tuo kalkatus pysyikin poissa, mutta ilmaantui nyt sitten taas jälkimmäisen huollon jälkeen. Alkuun kuului ehkä kalaus tai kaksi käynnistyksen jälkeen mutta ääni on sittemmin koventunut ja pidentynyt kestoltaan. Arvelin siis taas jommankumman rullan tulleen tiensä päähän ja asiaa tarkasteltuani tilasin uuden kiristinrullan. Vaihtotöiden yhteydessä vanhassa rullassa olikin hieman klappia ja laakerista oli tullut hieman rasvaa pihalle toiselta puolelta. Uusi rulla paikalleen ja ajattelin homman olevan sillä selvä.

Käynnistyksen jälkeen tuttu kalkatus kuitenkin alkoi taas. Katselin apulaitehihnan liikettä eikä mitään mainittavaa heilumista tai muuta ihmeellistä näkynyt. Kysymys kuuluukin, että mistähän tuo kalkatus voisi mahdollisesti sitten olla peräisin? Voiko se olla itse kiristin joka pitää moista mekkalaa? Ääni on kova "klak-klak-klak-klak..." ja kuuluu vain käynnistyksen jälkeen joitain kymmeniä sekunteja. Häviää kun moottorin käyntiääni muutenkin normalisoituu alun kumeasta (liittyneekö jotenkin EGR:n toimintaan?) molotuksesta normaaliin.

Uusi kiristin tilaukseen vai onko jollakulla muita ehdotuksia?

Poissa J_Dempsey

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 106
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 Moniurahihnan kiristinrullan hajoaminen?
« Vastaus #25 : 21.07.2017, 16:45:32 »
Uusi kiristin tilaukseen vai onko jollakulla muita ehdotuksia?

Itse itselleni vastaten: uusi kiristin + rullat vaihdettu ja kolinat tiessään.  8)

 

KL-varaosat  Race.fi