Nostetaanpa vanhaa ketjua...
Oma kulkine XC90 D5 2005, ajettu kohta 260tkm. Kuukausi pari sitten kävi jakohihnan vaihdossa ja samaan syssyyn vaihdettiin apulaitehihna. Kiristimen rulla sekä vapaapyörä vaihdettiin vuosi sitten vuosihuollossa kun oireena oli kalkattava ääni apulaitehihnan suunnilta.
Noh, noiden kahden huollon välisen ajan tuo kalkatus pysyikin poissa, mutta ilmaantui nyt sitten taas jälkimmäisen huollon jälkeen. Alkuun kuului ehkä kalaus tai kaksi käynnistyksen jälkeen mutta ääni on sittemmin koventunut ja pidentynyt kestoltaan. Arvelin siis taas jommankumman rullan tulleen tiensä päähän ja asiaa tarkasteltuani tilasin uuden kiristinrullan. Vaihtotöiden yhteydessä vanhassa rullassa olikin hieman klappia ja laakerista oli tullut hieman rasvaa pihalle toiselta puolelta. Uusi rulla paikalleen ja ajattelin homman olevan sillä selvä.
Käynnistyksen jälkeen tuttu kalkatus kuitenkin alkoi taas. Katselin apulaitehihnan liikettä eikä mitään mainittavaa heilumista tai muuta ihmeellistä näkynyt. Kysymys kuuluukin, että mistähän tuo kalkatus voisi mahdollisesti sitten olla peräisin? Voiko se olla itse kiristin joka pitää moista mekkalaa? Ääni on kova "klak-klak-klak-klak..." ja kuuluu vain käynnistyksen jälkeen joitain kymmeniä sekunteja. Häviää kun moottorin käyntiääni muutenkin normalisoituu alun kumeasta (liittyneekö jotenkin EGR:n toimintaan?) molotuksesta normaaliin.
Uusi kiristin tilaukseen vai onko jollakulla muita ehdotuksia?