Asiaa jonkin verran tutkineena, niin ilman muuta rasvataan oikealla rasvalla. Silikonirasvat ja synteettiset rasvat toimii kumin kanssa hyvin.
Nämä rasvat EI sovellu tuon tyyppisille liukutapeille: Mitkään kuparitahnat (kumit ei kestä, turvottaa, kierteissä vois käyttää, mutta parempiakin on). ATE:n Plastilube (lukee paketissa itsessään, ettei sovellu liukuihin). Kaikki mineraali pohjaiset vaseliinit (kumit turpoaa ja tuhoutuu)
Käytä näitä synteettisiä jarrurasvoja: Texter Cera Tec (kehuu paketissa, että kumit pysyy hyvinä), jarrukumirasva tai silikonirasva, CRC Bräklube (tuoteselosteen mukaan turvallinen useimmille kumeille). Nuo ainakin pitäisi käydä. Bilteman silikonirasva pienessä tuubissa on erittäin hyvä ja varmasti suojaa kumeja.
Ratakäyttöön täytyy miettiä kahteen kertaan mikä kestää lämpöjä riittävästi. Käyttöautoon laita noita. (Monilla silikoneilla max noin 160 - 180c, Textar Cera Tec 1000c !)
Huolto:
Tapit puhdistetaan kiiltäväksi ja tasaiseksi, sitten levitetään ohuehko kerros sopivaa tuotetta. Eikä kiristetä liukuja apinana! Jarrupalojen liikkuvuus testataan ennen asennusta, yleensä kannattaa viilata roiskeet ja epätasaisuudet pois. Sitten jarrupalojen päihin vähän jotain noista rasvoista (tähän käy kuparitahna, mutta sille ei ole erityistä tarvetta, ei silikonia). Ja ne kohdat missä palojen yläpäät liukuvat satulankiinnikkeessä puhdistetaan hyvin. Palojen takapintaan olen kontaktialueille laittanut rasvaa ja yleensä olen saanut hiljaiset jarrut koko palojen keston ajaksi.
Nämä on omia mielipiteitä, jokainen voi valita itse omaan autoon sopivat.