Autodiagnoosi  Carcom Oy

Jarrusatulan liukkupulttien rasvaus. Rasvataanko vai ei ?

  • 45 Vastauksia
  • 45501 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Vollemies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 626
  • www.vrcf.fi
Korjauskäsikirja sanoo että voisi rasvata "autojen jarruosien rasvaukseen tarkoitetulla erikoisrasvalla". Ihmeekseni mitään rasvaa noissa 2" mittaisissa 7 mm kuusiokolokannalla varustetuissa rosteritapeissa ei ollut. Kiillotin ne porakoneella mutta rasvatako ne vai ei? Olivat ihan kuivat ja eivät olleet jumissakaan. Onkohan nuo kumit kuinka herkät tavalliselle rasvalle? (V70 D5 2001, 305 mm tuulettu jarrulevy)

Paikalla Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6370
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Jarrusatulan liukkupulttien rasvaus. Rasvataanko vai ei ?
« Vastaus #1 : 02.06.2013, 10:43:56 »
Mielestäni ei tarvitse rasvata. Rasvausohje koskee varmaan paremminkin sellaisia tappeja, jotka menevät metalliseen reikään, eikä tuollaiseen kumiholkkiin, mikä on V70:ssä.

Poissa Vollemies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 626
  • www.vrcf.fi
Vs: Jarrusatulan liukkupulttien rasvaus. Rasvataanko vai ei ?
« Vastaus #2 : 02.06.2013, 10:51:52 »
Kiitos, ei panna sitten mitään. Kiillelkööt nyt sitten siellä rauhassa. Vähän tylsää kun ei mitään tehtävissä ...

Poissa Kaasuvolvo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 384
  • V70 2.4 Bi-Fuel 2006
Vs: Jarrusatulan liukkupulttien rasvaus. Rasvataanko vai ei ?
« Vastaus #3 : 02.06.2013, 20:13:07 »
V70 2003. Mä oon aina ( 4,5V) joka kesä rasvannut ne jarrujen purun ja putsauksen yhteydessä. Joka kerta ne ovat olleet todella ruosteiset/möhnäset. Ei ne jumissa ole olleet kylläkään, mutta varmaan parin vuoden putsaamattomuuden jälkeen ovat. Ohjeissakin sanotaan, että ne pitäisi uusia joka kerta kun vaihtaa jarrupalat. Mä oon tosin vaan hionut ne puhtaaksi ja laittanut kuparitahnaa ja aina  ovat jarrut olleet hyvät katsastuksessa. Tämä on tietenkin vaan minun tapa, mutta ehkä hyvä sellanen. Nyt tosin oli pakko myydä Volvo, että pääsi velasta eroon, mutta jatkan samaa totuttua tapaa myös tämän Citroen C5:den kanssa.
Letti on liian pitkä jos kaipaa kampaa.

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: Jarrusatulan liukkupulttien rasvaus. Rasvataanko vai ei ?
« Vastaus #4 : 02.06.2013, 20:25:48 »
Nyrkkisääntö!

Jos rasva ei haittaa systeemin tai yksittäisen mekanismin toimintaa, niin silloin sitä voi käyttää. Jos ei voiteluna, niin ainakin se suojaa korroosiolta.

Huomioi pakkasjäykkyys.

Nimim: Jag smörjar alttid den här de där är i där. What?

Poissa jip59

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 328
  • Tervajoki "Pohojammaalla"
Vs: Jarrusatulan liukkupulttien rasvaus. Rasvataanko vai ei ?
« Vastaus #5 : 02.06.2013, 20:51:24 »
Työn puolesta yli 20v autonasentajana olen liukutapit rasvannut jarruvaseliinilla ja alkuperäisiä asiakkaita on muutama jopa samalla autolla alkuajoista lähtien. :o Eipä ole tarvinnut väkivaltaa liukutappien irroittelussa kun säännöllisesti jarruhuolto tehdään.
Ei savua ilman kokeilua...
V70 D5 -05

Poissa jaskajokunen

  • :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6585
  • 1% Hybridi
Vs: Jarrusatulan liukkupulttien rasvaus. Rasvataanko vai ei ?
« Vastaus #6 : 02.06.2013, 20:53:57 »
Nyrkkisääntö!

Jos rasva ei haittaa systeemin tai yksittäisen mekanismin toimintaa, niin silloin sitä voi käyttää. Jos ei voiteluna, niin ainakin se suojaa korroosiolta.

Huomioi pakkasjäykkyys.

Nimim: Jag smörjar alttid den här de där är i där. What?

Pajeron liukupultit toimi todella hyvin  CRC silicon craissella
V70 -00 HYL-sy  &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
V90-19 T8
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  Kylmämies

Paikalla Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6370
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Jarrusatulan liukkupulttien rasvaus. Rasvataanko vai ei ?
« Vastaus #7 : 03.06.2013, 16:32:22 »
En väitä missään tapauksessa, että tuo ohjeistukseni rasvan pois jättämisesti olisi ainut oikea, mutta jokainen rasvatkoon omalla vastuulla. Saattahan olla, että se kumi ei kestä rasvaa, jolloin se turpoaa, ja silloin liukutappi alkaa ahdistamaan.

Satulassa on noin 15-20mm reikä, johon tulee kumiholkki. Se rosterinen liukutappi on paksuudeltaan luokkaa 12mm ja se mitä siihen väliin jää on pelkkää kumia. Jumiin ruostumisen mahdollisuutta ei tässä systeemissä ole, joten rasvan vaikutus on mielestäni henkinen, tai pahimmassa tapauksessa haitallinen, jos se kumi ei kestä sitä.

Tässä vielä kuva, joka selventää, mitä yritän tarkoittaa. Kumiholkit siis tulevat läpi asti


Tässä vielä pelkät kumiosat


En tiedä onko osat just samanlaisesta autosta, mutta samanlainen systeemin näissä kuitenkin on :)
« Viimeksi muokattu: 03.06.2013, 16:45:14 kirjoittanut Kulmamies »

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: Jarrusatulan liukkupulttien rasvaus. Rasvataanko vai ei ?
« Vastaus #8 : 03.06.2013, 20:10:04 »
No kummirasvaa sitten.  ::)

hevonen

  • Vieras
Vs: Jarrusatulan liukkupulttien rasvaus. Rasvataanko vai ei ?
« Vastaus #9 : 04.06.2013, 15:24:52 »
No kummirasvaa sitten.  ::)
Joo, sitä jarrusylinterirasvaa vetäisin kevyesti.
Tommonen kumi kuivaan reikään toimii varmaankin mutta kuluuhan se gummi nopeammin noin...

Tommosen esim. laittaisin ihan huoletta: http://www.koivunen.fi/koivunen/sp_Content23438

Poissa Vollemies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 626
  • www.vrcf.fi
Vs: Jarrusatulan liukkupulttien rasvaus. Rasvataanko vai ei ?
« Vastaus #10 : 04.06.2013, 22:05:17 »
Kulmamiehen näkemys on helppo ymmärtää. Tuo rakenne kumiholkkien osalta poikkeaa melko tavalla siitä mitä yleensä olen autoissa nähnyt. Rasvasin vain sen päässä olevan kierteen. Kumit olivat ihmeen nasut. Tappi ei lonksunut mutta ei se ollut tiukkakaan.

Aikoinaan oli yksi jenkki ja siinä nuo liukutapit olivat ihan väljissä valu rei'issä. Enpä osaa sanoa, miksi tuota rakennetta ei nykyisin käytetä mutta se ei koskaan juuttunut kiinni ja ainut mikä piti rasvata oli se kierre niissä tapeissa, jotta sai joskus palat vaihdettua. No eipä ollut jumissa tämäkään.....

Poissa Jumu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 87
  • www.vrcf.fi
Vs: Jarrusatulan liukkupulttien rasvaus. Rasvataanko vai ei ?
« Vastaus #11 : 16.10.2016, 20:23:42 »
Asiaa jonkin verran tutkineena, niin ilman muuta rasvataan oikealla rasvalla. Silikonirasvat ja synteettiset rasvat toimii kumin kanssa hyvin.

Nämä rasvat EI sovellu tuon tyyppisille liukutapeille: Mitkään kuparitahnat (kumit ei kestä, turvottaa, kierteissä vois käyttää, mutta parempiakin on). ATE:n Plastilube (lukee paketissa itsessään, ettei sovellu liukuihin). Kaikki mineraali pohjaiset vaseliinit (kumit turpoaa ja tuhoutuu)

Käytä näitä synteettisiä jarrurasvoja: Texter Cera Tec (kehuu paketissa, että kumit pysyy hyvinä), jarrukumirasva tai silikonirasva, CRC Bräklube (tuoteselosteen mukaan turvallinen useimmille kumeille). Nuo ainakin pitäisi käydä. Bilteman silikonirasva pienessä tuubissa on erittäin hyvä ja varmasti suojaa kumeja.

Ratakäyttöön täytyy miettiä kahteen kertaan mikä kestää lämpöjä riittävästi. Käyttöautoon laita noita. (Monilla silikoneilla max noin 160 - 180c, Textar Cera Tec 1000c !)


Huolto:
Tapit puhdistetaan kiiltäväksi ja tasaiseksi, sitten levitetään ohuehko kerros sopivaa tuotetta. Eikä kiristetä liukuja apinana! Jarrupalojen liikkuvuus testataan ennen asennusta, yleensä kannattaa viilata roiskeet ja epätasaisuudet pois. Sitten jarrupalojen päihin vähän jotain noista rasvoista (tähän käy kuparitahna, mutta sille ei ole erityistä tarvetta, ei silikonia). Ja ne kohdat missä palojen yläpäät liukuvat satulankiinnikkeessä puhdistetaan hyvin. Palojen takapintaan olen kontaktialueille laittanut rasvaa ja yleensä olen saanut hiljaiset jarrut koko palojen keston ajaksi.

Nämä on omia mielipiteitä, jokainen voi valita itse omaan autoon sopivat. :)

« Viimeksi muokattu: 16.10.2016, 20:38:38 kirjoittanut Jumu »
XC60 D4 (181hv 5cyl.) AWD aut. vm.2014. 200tkm. 235/60R18

s73

  • Vieras
Vs: Jarrusatulan liukkupulttien rasvaus. Rasvataanko vai ei ?
« Vastaus #12 : 16.10.2016, 20:49:18 »
Textar ja muut synteettiset rasvat kestää liki 1200 astetta, luulisi riittävän radalle.  :smoke:

Omalla kohdalla kuparitahna ei ole pilannut liukutappien kumeja.

Poissa Jumu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 87
  • www.vrcf.fi
Vs: Jarrusatulan liukkupulttien rasvaus. Rasvataanko vai ei ?
« Vastaus #13 : 16.10.2016, 21:17:34 »
Joo, sillä ne siinä mainitsinkin (Textar, CRC Bräklube), ne passaa myös radalla, paketin mukaan 1000c. Ite suosittelisin juuri käyttämään noita jarruille suunniteltuja rasvoja, ei mitään muuta.

Ite laitoin aikanaan kuparitahnaa palan taakse ja se sitten osui sen verran siihen männän kumiseen pölysuojaan, niin vuodessa kumi hapertui, mutta olihan se jo vanha kumi alunperinkin. Kuparitahna ei myöskään ole voiteleva, vaan tarkoitettu lähinnä kiinnijuuttumisenestorasvaksi. Ei ainakaan kannata sitä paljoa hölvätä, jos sitä käyttää :)
XC60 D4 (181hv 5cyl.) AWD aut. vm.2014. 200tkm. 235/60R18

Poissa C70

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 531
Vs: Jarrusatulan liukkupulttien rasvaus. Rasvataanko vai ei ?
« Vastaus #14 : 24.10.2016, 21:37:41 »
Itse olen aina putsannut ne kunnolla ja kuivana laittanut paikoilleen. Jotenkin tuntuu että rasvaan tartuu nopeasti pölyt ja hiekat jne. Eri asia ne uudemmat suljetut liukutapit, joissa se haitarikumi. Ne olen putsannut ja rasvannut uusiksi.

 

Carcom Oy  Ateho