Futurez  Kulkukoira

Jarrusatulan liukkupulttien rasvaus. Rasvataanko vai ei ?

  • 45 Vastauksia
  • 45485 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Apok

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • www.vrcf.fi
Vs: Jarrusatulan liukkupulttien rasvaus. Rasvataanko vai ei ?
« Vastaus #15 : 25.10.2016, 10:30:44 »
Itellä on vuosi sitten rasvattu ensihätään skf:n laakeri rasvalla takajarruista kumet. Rupeaa taas jarrut jumittamaan. Autona volvo v50. Kumet on "säästömallia." Kumi loppuu noin puoleen väliin liukutappia. Tuohon liukutapin keskelle kovettuu suolasta, piestä ja kaikesta muusta paskasta kunnon kerros jonka yli ei kumi tahdo liukua. Itelle on ihan uutta että nuo suojakumet ei kestä ihan mitä tahansa liukkaria. Tarkotus on muutenkin tehdä täys jarruremontti autoon. Meneekö kumet uusiksi ja oikeaa rasvaa sisälle vai pystyykö vanhoilla kumeilla ja uusilla rasvoilla mennä seuraavaan putsaukseen asti?

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13570
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: Jarrusatulan liukkupulttien rasvaus. Rasvataanko vai ei ?
« Vastaus #16 : 25.10.2016, 11:09:41 »
Kumien päissähän on tulpat jolloin ei pitäisi mennä mitään sisään. Kuten kulmamies on jo aiemmin topicissa maininnut rasvaa vain metalli metallia vasren oleviin ja nämä kumiset ilman, eikä ole muuten ollut omissa mitään ongelmaa liukutappien kanssa, paitsi kun itse murjoin kumit rikki...
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Jarrusatulan liukkupulttien rasvaus. Rasvataanko vai ei ?
« Vastaus #17 : 25.10.2016, 22:44:44 »
Kun on kumiholkki jonka läpi kulkee metallitappi niin tuntuisi että jotain silikoonirasvaa pitäis laittaa ja sitä olenkin sipaissut hitusen. Tiedä sitten onko mitään iloa kun eihän siellä kaksisesti ole liikettä ja kumi kyllä joustaa. mutta mukavasti ainakin tappi luistaa eikä kanna jarrut pätkääkään. Taitaa olla eka vanha auto jossa ei jarrut laahaa sitten niin yhtään. Voi olla juurikin tuon kumiviritelmän ansiota. Anteeksiantavampi kuin metalli metallia vasten eikä ilmeisesti hirtä niin helposti(?)
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7607
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Jarrusatulan liukkupulttien rasvaus. Rasvataanko vai ei ?
« Vastaus #18 : 26.10.2016, 14:18:35 »
Uusien ja tehdaskunnostettujen satuloiden mukana tulee yleensä pieni tuubi silikonirasvaa liukutappien voiteluun. Sitä olen laittanut aina aukaisun yhteydessä.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa paku97

  • :hello:
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2607
  • www.vrcf.fi
Vs: Jarrusatulan liukkupulttien rasvaus. Rasvataanko vai ei ?
« Vastaus #19 : 26.10.2016, 14:32:23 »
Uusien ja tehdaskunnostettujen satuloiden mukana tulee yleensä pieni tuubi silikonirasvaa liukutappien voiteluun. Sitä olen laittanut aina aukaisun yhteydessä.
Oho, ei ole ikinä tullu. :(
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -02

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Jarrusatulan liukkupulttien rasvaus. Rasvataanko vai ei ?
« Vastaus #20 : 26.10.2016, 15:34:01 »
Joo, mulle on kans tullu. Pieni silikoonirasva tuubi siis. Ao. satuloissa on metalli-metalli liut. Ei siis Volvo. En muista minkä firman kunnostamat oli mutta brakes internationalista tilasin.

Itse asiassa juuri tuota rasvaa olen suttaillut säästeliäästi useampaan autoon. Ostin aikoinaam satulaparin yhteen autoon niin parista tuubista riittänyt mukavasti
« Viimeksi muokattu: 26.10.2016, 15:38:12 kirjoittanut mulugren »
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Jumu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 87
  • www.vrcf.fi
Vs: Jarrusatulan liukkupulttien rasvaus. Rasvataanko vai ei ?
« Vastaus #21 : 27.10.2016, 14:33:57 »
Silikonirasvasta ei ole mitään haittaa tuossa järjestelmässä, vaan siitä on pelkästään hyötyä. Kumit ei kuivu kovaksi, taikka haperru - se suojaa kumia. Liuku liikkuu takuulla herkemmin rasvan kanssa. Siihen en osaa ottaa kantaa, että pysyykö liukutapin näkyville jäävä osa puhtaampana rasvan kanssa vai ilman. Liukutapin kierreosaan olen laittanut vähän jarrurasvaa, niin on kätevä avata vuosienkin päästä.

Mitä vanhempi auto, sen tärkeämpää on käyttää hyviä rasvoja, niin saa jatkettua osien käyttöikää. Joskus 240:ssä vm.86 hankasin jarrusatulat paksulla jarrurasvalla ja hammaharjalla (sen jälkeen rätillä kaikki ylimääräinen pois). Korroosiota ei juurikaan tapahtunut sinä aikana, kun auto oli meillä käytössä, noin 10 vuotta. Ainoastaa edestä tuhosin yhdet pölysuojakumit kuparitahnalla. Sinällään tuohan on enemmän ulkonäköasia, eivät ne useinkaa taida pelkästään ruosteen takia mennä kunnostukseen.

Aina renkaan vaihdon yhteydessä syksyllä laitan ilmausnippaan ensin ohutta, tunkeutuvaa öljyä, ihan mikä tahansa käy, esim WD40. Sitten lopuksi päälle jarrurasvaa. Eivät katkeile sisälle niin helposti.

Jokainen tekee tavallaan, mutta rasvan kanssa on takuulla parempi. :)

Netistä löytyy hyviä videoita, jos ensimmäistä kertaa hommaan ryhtyy. Tuossa yksi, FCP:llä on muutenkin paljon Volvo-videoita. Videossa liukuihin käytetään ilmeisesti jarrukumirasvaa?

https://www.youtube.com/watch?v=KzCfPjMs_CM

Ja Apokille: Kyllä yleensä putsaus ja rasvaus riittä, nuo osat tuntuu kestävän ihan helvakon kauan huollettuna. 240:llä oli ajettu 440tkm kun se lähti seuraavalle omistajalle. Jarruihin vaihdettiin vaan palat, muistaakseni kahteen kertaan. (320-440 tkm auto oli meillä ja jarrut olivat "alkuperäisen näköiset" eli aivan hirveän näköiset). Jos jarrut jää kantamaan, niin omissa ongelman on aiheuttanut kangerteleva mäntä. Eli putsaa mäntä näkyviltä osin. Pyydä kaveria painamaan jarrua, että saat männän tulemaan ulos. Älä laske mäntää liian ulos, noin sentti varmaan riittää. Raotat kumia (männän pään puolelta) ja työnnät tuosta pienestä Bilteman tuubista silikonirasvaa sinne männän ja kumin väliin kauttaaltaan. Ei älyttömiä määriä, niin ei pullista kumia, kun painat männän takaisin sisään. Nyt sitten jumppaat kaverin kanssa mäntää sisään - ulos niin pitkään, että se tuntuu liikkuvan hyvin. Käsintyöntämällä niitä harvoin saa sisällä, mutta kuhan on herkempi, kuin lähtötilanteessa :) Älä paina mäntää liian pohjaan ja muutenkin varovasti, kumi vaurioituu helposti.

Tyhjennä jarrunestesäiliöstä vähän nestettä ennen operaatiota, jos on ihan ylärajassa, voi muuten tulvia ja se neste syövyttää maalipinnat. Tai ainakin tarkkaile, ettei tule yli. Ite laittasin uudet palat samalla, jos on vähänkin kuluneet. Uusilla paloilla mäntä on enemmän sylinterissään ja hyvin suojassa korroosiolla. Harvoin olen palat kuluttanut ihan loppuun asti, jokainen tavallaan.
« Viimeksi muokattu: 27.10.2016, 15:06:24 kirjoittanut Jumu »
XC60 D4 (181hv 5cyl.) AWD aut. vm.2014. 200tkm. 235/60R18

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Jarrusatulan liukkupulttien rasvaus. Rasvataanko vai ei ?
« Vastaus #22 : 29.10.2016, 10:26:53 »
Tässä ketjusssa voisi kysyä että onko teillä ylipäänsä jumitellu(laahannu) jarrut? Minusta nämä on parhaat mitä mulla vanhoissa autoissa koskaan ollu. Ei laahaa sit niin yhtään. Takapyörä huilaa kuin polkupyörän rengas :idiot2: Silti jarrut on kohtuu toimivat tosin kaukana esim. uuden VAG kulkineen herkkyydestä ja tehosta. Myöskin yli 200tkm ajetun Kia Ceedin jarrut on kyllä paljon herkemmät ja tehokkaammatkin mutta ne hieman laahaa..
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Jumu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 87
  • www.vrcf.fi
Vs: Jarrusatulan liukkupulttien rasvaus. Rasvataanko vai ei ?
« Vastaus #23 : 29.10.2016, 12:58:02 »
Tässä ketjusssa voisi kysyä että onko teillä ylipäänsä jumitellu(laahannu) jarrut? Minusta nämä on parhaat mitä mulla vanhoissa autoissa koskaan ollu. Ei laahaa sit niin yhtään. Takapyörä huilaa kuin polkupyörän rengas :idiot2: Silti jarrut on kohtuu toimivat tosin kaukana esim. uuden VAG kulkineen herkkyydestä ja tehosta. Myöskin yli 200tkm ajetun Kia Ceedin jarrut on kyllä paljon herkemmät ja tehokkaammatkin mutta ne hieman laahaa..

En äkkiä löytänyt, että missä kulkineessa sinulla on hyvät jarrut? 240:sen jarrut tarvitsi enämmän huoltoa, kuin nämä uudemmat liukumalliset. Niissä oli hankala saada molemmat männät yhtä herkäksi, olivat toki iänikuiset satulat.

Nämä uudemmat on kyllä helppoja huoltaa ja toimivia, todella herkästi rullaa. Kovasti on makuasioita nämä jarrutuntumatkin, omasta mielestä Vageissa on äkkinäiset ja liian terävät jarrut. Volvoissa taas mahtavan pitkä ja herkkä alue, joten auton saa nätisti ja arvokkaasti stoppiin, ilman, että niskat retkahtaa. Kaikilla autoilla tuo onnistunee, mutta Volvoilla se on ehkä himpun helpompaa. S80:sen jarrutusmatka oli jossain lehdessä useita metrejä lyhyempi, kuin seuraavan kilpailijan, eli tehoa noista herraskaisista jarruista kuitenkin tarvittaessa löytyy. :)
XC60 D4 (181hv 5cyl.) AWD aut. vm.2014. 200tkm. 235/60R18

Paikalla Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6041
Vs: Jarrusatulan liukkupulttien rasvaus. Rasvataanko vai ei ?
« Vastaus #24 : 29.10.2016, 15:51:23 »
Minulla oli V70:ssa ostaessa vasen takasatula ongelmasatula ja rupesi heti laahaamaan niin että sen haistoi. Korjaamolla se vielä elvytettiin ja opettelin itse huoltamaan jarruja kerran vuodessa. 4 vuoden ja jonkun 80tkm jälkeen kuitenkin se alkoi taas laahaamaan ja sai kuolintuomion. Jarrumäntää ei saanut sisään päästämättä jarrunesteitä pois jarruja putsaillessa. Uusi jarrusatula ei paljoa maksanut ja joulureissuun päästiin ja siitä on vuosi mennyt ilman ongelmia. Muut satulat on herkkiä jokavuotuisella herkistelyllä. Auto pysähtyy hyvin, kun käyttää poljinvoimaa, mutta halvimmilla levyillä ja paloilla mennään, ei mitkään ratajarrut.

Käsijarrua käytän päivittäin, siihen on vaihdettu 4 vuotta sitten orkkiskengät ja mitään ongelmia ei ole sen kanssa ollut edes venettä nostaessa tms.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Jarrusatulan liukkupulttien rasvaus. Rasvataanko vai ei ?
« Vastaus #25 : 29.10.2016, 16:06:57 »
Jarrumäntää ei saanut sisään päästämättä jarrunesteitä pois jarruja putsaillessa.

Eikö oikea tapa nimenomaan olekin se että letku puristimella tukkoon ja nippa auki ja sit mäntää sisään. Ei vissiin oo oppikirjan mukaista puskea nestettä takaspäin

Joku kysy et missä mulla parhaat jarrut. No Volvossa koska ne ei laahaa. En voi sietää laahaavia jarruja. Käyttöominaisuuksiltaan (herkkyys ja teho) Kiassa selvästi paremmat vaikka sillä ajettu yli 200tkm ja 9v ikää. Mutta siinä selvästi laahaa jarrut. Joissain testeissä moituttu yliherkiksi mut minusta hyvät
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Paikalla Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6041
Vs: Jarrusatulan liukkupulttien rasvaus. Rasvataanko vai ei ?
« Vastaus #26 : 29.10.2016, 16:09:21 »
Eikö oikea tapa nimenomaan olekin se että letku puristimella tukkoon ja nippa auki ja sit mäntää sisään. Ei vissiin oo oppikirjan mukaista puskea nestettä takaspäin

Alfamer käskee ainakin noin, ettei ruosteet menis abs-yksikköön. Minä en ole sitä tähän asti tehnyt kun vaihdan kuitenkin nesteitä samalla.

Miten paljon sen kian jarrut laahaa, mistä sen huomaa?
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Jarrusatulan liukkupulttien rasvaus. Rasvataanko vai ei ?
« Vastaus #27 : 29.10.2016, 18:40:25 »
Ei ne kian jarrut lämpene saati haise. Mut pysähtyy nahkeasti kun antaa valua pysäyksiin esim. jonossa madellessa. Hyvin vienossa mäessä pysyy jäsysti paikoillaan itsestään jne. Renkaita vaihtaessa huomasi selvästi et takapyörät pyörii liian nahkeasti.  Volvo sen sijaan lähtee samassa mäessä välittömästi valumaan ja kun antaa valua pysäyksiin niin pysähtyy täysin huomaamattomasti. Vauhti vain hiipuuu. Takapyörä kun on ilmassa ja pistää pyörimään niin pyörii varmaan kaks kierrosta ellei jopa enemmän. En ole moista nähnyt aiemmin. Tuntuu kuin palat ei kahnuttas pätkääkään :idiot2:
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Paikalla Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6041
Vs: Jarrusatulan liukkupulttien rasvaus. Rasvataanko vai ei ?
« Vastaus #28 : 29.10.2016, 20:11:51 »
Luulis että tuo jo näykyis kiian kulutuksessa! Onpahan sitten mäkilähtöavustin.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Jarrusatulan liukkupulttien rasvaus. Rasvataanko vai ei ?
« Vastaus #29 : 29.10.2016, 22:29:29 »
Luulis että tuo jo näykyis kiian kulutuksessa! Onpahan sitten mäkilähtöavustin.

Ei pienimuotoinen laahaus niin valtavasti näy. Enkä muutenkaan tilastoi sen kulutuksia ;D
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

 

Futurez  Kulkukoira