Silikonirasvasta ei ole mitään haittaa tuossa järjestelmässä, vaan siitä on pelkästään hyötyä. Kumit ei kuivu kovaksi, taikka haperru - se suojaa kumia. Liuku liikkuu takuulla herkemmin rasvan kanssa. Siihen en osaa ottaa kantaa, että pysyykö liukutapin näkyville jäävä osa puhtaampana rasvan kanssa vai ilman. Liukutapin kierreosaan olen laittanut vähän jarrurasvaa, niin on kätevä avata vuosienkin päästä.
Mitä vanhempi auto, sen tärkeämpää on käyttää hyviä rasvoja, niin saa jatkettua osien käyttöikää. Joskus 240:ssä vm.86 hankasin jarrusatulat paksulla jarrurasvalla ja hammaharjalla (sen jälkeen rätillä kaikki ylimääräinen pois). Korroosiota ei juurikaan tapahtunut sinä aikana, kun auto oli meillä käytössä, noin 10 vuotta. Ainoastaa edestä tuhosin yhdet pölysuojakumit kuparitahnalla. Sinällään tuohan on enemmän ulkonäköasia, eivät ne useinkaa taida pelkästään ruosteen takia mennä kunnostukseen.
Aina renkaan vaihdon yhteydessä syksyllä laitan ilmausnippaan ensin ohutta, tunkeutuvaa öljyä, ihan mikä tahansa käy, esim WD40. Sitten lopuksi päälle jarrurasvaa. Eivät katkeile sisälle niin helposti.
Jokainen tekee tavallaan, mutta rasvan kanssa on takuulla parempi.
Netistä löytyy hyviä videoita, jos ensimmäistä kertaa hommaan ryhtyy. Tuossa yksi, FCP:llä on muutenkin paljon Volvo-videoita. Videossa liukuihin käytetään ilmeisesti jarrukumirasvaa?
https://www.youtube.com/watch?v=KzCfPjMs_CMJa Apokille: Kyllä yleensä putsaus ja rasvaus riittä, nuo osat tuntuu kestävän ihan helvakon kauan huollettuna. 240:llä oli ajettu 440tkm kun se lähti seuraavalle omistajalle. Jarruihin vaihdettiin vaan palat, muistaakseni kahteen kertaan. (320-440 tkm auto oli meillä ja jarrut olivat "alkuperäisen näköiset" eli aivan hirveän näköiset). Jos jarrut jää kantamaan, niin omissa ongelman on aiheuttanut kangerteleva mäntä. Eli putsaa mäntä näkyviltä osin. Pyydä kaveria painamaan jarrua, että saat männän tulemaan ulos. Älä laske mäntää liian ulos, noin sentti varmaan riittää. Raotat kumia (männän pään puolelta) ja työnnät tuosta pienestä Bilteman tuubista silikonirasvaa sinne männän ja kumin väliin kauttaaltaan. Ei älyttömiä määriä, niin ei pullista kumia, kun painat männän takaisin sisään. Nyt sitten jumppaat kaverin kanssa mäntää sisään - ulos niin pitkään, että se tuntuu liikkuvan hyvin. Käsintyöntämällä niitä harvoin saa sisällä, mutta kuhan on herkempi, kuin lähtötilanteessa
Älä paina mäntää liian pohjaan ja muutenkin varovasti, kumi vaurioituu helposti.
Tyhjennä jarrunestesäiliöstä vähän nestettä ennen operaatiota, jos on ihan ylärajassa, voi muuten tulvia ja se neste syövyttää maalipinnat. Tai ainakin tarkkaile, ettei tule yli. Ite laittasin uudet palat samalla, jos on vähänkin kuluneet. Uusilla paloilla mäntä on enemmän sylinterissään ja hyvin suojassa korroosiolla. Harvoin olen palat kuluttanut ihan loppuun asti, jokainen tavallaan.