Futurez  Kulkukoira

Automaatin kestävyys ja kulutus

  • 36 Vastauksia
  • 47494 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Tiku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 44
  • www.vrcf.fi
Automaatin kestävyys ja kulutus
« : 16.10.2013, 15:46:02 »
Harkinnassa on vaihtaa automaattimersu S80 D5 Volvoon, ja kun budjetti sanoo, että vaihdokissa on lähemmäs 400 tkm, mietityttää tuo automaatin kesto? Onko kallis laatikkoremppa edessä kaikissa Volvoissa ennen puolta miljoonaa, vai onko yksilökohtaista? Vai onko viisaampaa pysyä manuaalissa?

Toinen kysymys on tuo polttoaineen kulutus automaatin kanssa. Olen ymmärtänyt, että D5 liikuttaa S80:stä manuaalina jopa viidellä litralla maantiellä (todellinen kulutus). Onko realistista odottaa, että automaatilla pääsee alle kuuden litran? Monilovinen tuo S80:n automaatti (vm. 2001-2004) muuten on? Outo tilanne muuten, että manuaalina noita etsimiäni autoja on ihan järjettömän vähän tarjolla! Automaatteja näyttää olevan myynnissä senkin edestä.
XC70 2013 D5 Polestar

Poissa J2K

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1695
  • www.vrcf.fi
Vs: Automaatin kestävyys ja kulutus
« Vastaus #1 : 16.10.2013, 16:16:51 »
Tuon ikäisissä on viisilovinen automaatti ja nuukasti ajaen pääsee alle kuuden. Toiset voi antaa tarkempaa tietoa.
Jeep Grand Cherokee 3.0crd Overland -14
Ex. Kia Sorento -16
Ex. V70 D5 AWD -07

Poissa Dave

  • Museopainotteinen
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1330
Vs: Automaatin kestävyys ja kulutus
« Vastaus #2 : 16.10.2013, 17:32:12 »
Ainakin laatikon öljynvaihdoista voisi selvää ottaa.
a car you can believe in

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 949
  • www.vrcf.fi
Vs: Automaatin kestävyys ja kulutus
« Vastaus #3 : 17.10.2013, 06:18:33 »
Minä kärsisin mukavuudesta ja etsisin manuaalin. Jos ei laatikkoa ole vaihdettu ikinä ko. autoon, sehän leviää ihan varmasti. Laatikon vaihto tuplaisi auton hinnan.

Poissa Tiku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 44
  • www.vrcf.fi
Vs: Automaatin kestävyys ja kulutus
« Vastaus #4 : 17.10.2013, 10:19:25 »
Vai sellainen on Volvon automaatin maine. :) Pitäähän se uskoa, kun kokeneemmat sanovat. Onko tuo hajoaminen muuten sellainen, että siitä selviää laatikon kunnostuksella, vai onko edessä uuden hankkiminen?
XC70 2013 D5 Polestar

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Automaatin kestävyys ja kulutus
« Vastaus #5 : 17.10.2013, 10:49:31 »
Onhan se aina riski, kun yli 400tkm ajetun auton ostaa.
Minkälainen se maine muuten Volvon askilla on, kun en itse tässä ketjussa vielä monenkaan "kokeneemman" henkilön kokemuksia nähnyt ;)
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa Dave

  • Museopainotteinen
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1330
Vs: Automaatin kestävyys ja kulutus
« Vastaus #6 : 17.10.2013, 10:55:59 »
Onhan se aina riski, kun yli 400tkm ajetun auton ostaa.
Minkälainen se maine muuten Volvon askilla on, kun en itse tässä ketjussa vielä monenkaan "kokeneemman" henkilön kokemuksia nähnyt ;)

Kasikympissä oli muutamaa tonnia vajaa puoli milliä mittarissa ja alkuperäinen laatikko. Öljynvaihto 80000 välein.
a car you can believe in

Poissa Tiku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 44
  • www.vrcf.fi
Vs: Automaatin kestävyys ja kulutus
« Vastaus #7 : 17.10.2013, 11:12:37 »
Kasikympissä oli muutamaa tonnia vajaa puoli milliä mittarissa ja alkuperäinen laatikko. Öljynvaihto 80000 välein.

Tällaisia kokemuksia olisi mukava saada lisää! Paljonko tuo laatikon öljynvaihto maksaa vai voiko tehdä kohtuudella itse? Mersun automaattilaatikkoon olen öljyjä vaihdellut itse, eli voisi vaikka onnistuakin.

Nyt kun tätä keskustealua jo virää niin kertokaa myös kulutuksistanne. Paljonko dieseliä menee matka-ajossa mitattuna, ei tietokoneen ilmoittamana?
XC70 2013 D5 Polestar

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Automaatin kestävyys ja kulutus
« Vastaus #8 : 17.10.2013, 11:13:55 »
Vai sellainen on Volvon automaatin maine. :)

Kyllä, kaikki ihmisen tekemä hajoaa joskus. Myös Volvon laatikko (omaa sukua Aisin-Warner). :D

Huollosta on paljon kiinni. Nämä aikaisin hajoilleet automaatit ovat lähes aina niitä yksilöitä, joihin ei juuri ole automaattilaatikon öljyjä vaihdeltu. Joten tuo kannattaa selvitellä.

Mulla on S60 2.5T:ssä sama laatikko, mittarissa 300tkm. Toimii, mutta hieman oireilee, mm. hidas kytkeytyminen P/N -> D ja siihen liittyvä kolahdus. Tekee joskus myös sitä 2->3 vaihdossa tapahtuvaa "nykäisyä".
« Viimeksi muokattu: 17.10.2013, 11:16:02 kirjoittanut Taavi.H »
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Lapari

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 442
  • www.vrcf.fi
Vs: Automaatin kestävyys ja kulutus
« Vastaus #9 : 17.10.2013, 11:34:22 »
Itellä 2002 vuojen V70 D5 automaatilla. n. 20tkm seurattu kulutusta ja koko mittausvälin laskennallinen keskikulutus 7,51l/100km. Eli karkeasti voisi sanoa että on mennyt kesällä 6,7l/100 ja talvella kaheksan molemmin puolin.

Ja ajettu on 400tkm- tai siis on mittarissa (tuontiauto). Laatikkoon tehty iso remontti 320tkm kohilla.
V70 D5

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Automaatin kestävyys ja kulutus
« Vastaus #10 : 17.10.2013, 11:37:13 »
Laatikkoon tehty iso remontti 320tkm kohilla.

Venttiilikoneiston uusinta?
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12503
Vs: Automaatin kestävyys ja kulutus
« Vastaus #11 : 17.10.2013, 11:40:07 »
Mulla on S60 2.5T:ssä sama laatikko, mittarissa 300tkm. Toimii, mutta hieman oireilee, mm. hidas kytkeytyminen P/N -> D ja siihen liittyvä kolahdus. Tekee joskus myös sitä 2->3 vaihdossa tapahtuvaa "nykäisyä".
Mulla ollut noita oireita kun ostin auton 96tkm ajettuna ja vielä on samoja oireita :). Varsinkin tuo 2 -> 3 vaihto. Öljyt pitäis taas vaihtaa, jos keväällä tekis sen kun remmin vaihtaa.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Lapari

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 442
  • www.vrcf.fi
Vs: Automaatin kestävyys ja kulutus
« Vastaus #12 : 17.10.2013, 13:27:41 »
Venttiilikoneiston uusinta?

Juurikin nän muistaakseni. Ei ole itse laatikkoa aukaistu.
V70 D5

Poissa Dave

  • Museopainotteinen
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1330
Vs: Automaatin kestävyys ja kulutus
« Vastaus #13 : 17.10.2013, 13:47:26 »
Tällaisia kokemuksia olisi mukava saada lisää! Paljonko tuo laatikon öljynvaihto maksaa vai voiko tehdä kohtuudella itse? Mersun automaattilaatikkoon olen öljyjä vaihdellut itse, eli voisi vaikka onnistuakin.

Nyt kun tätä keskustealua jo virää niin kertokaa myös kulutuksistanne. Paljonko dieseliä menee matka-ajossa mitattuna, ei tietokoneen ilmoittamana?

En muista hintaa, ei ole tullut pitkään aikaan automaattiin vaihdatettua öljyjä. Manuaaliin kyllä vaihdoin, en muista sitäkään tähän hätään... Olisiko keskikulutus ollut 5-6 välillä, VW koneesta kyse. Ei ole sitä ikävä, lämpöisenäkin kuulostaa traktorilta :P Volvon omat dieselit sivistyneempiä.

Mutta mieluummin ajan bensa 5/6 :)
a car you can believe in

Poissa sjos

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5879
Vs: Automaatin kestävyys ja kulutus
« Vastaus #14 : 17.10.2013, 13:59:23 »
noin 200€ maksaa laatikkoöljyjen vaihto huuhtelemalla.
Ja itse pystyy myös saman operaation tekemään.

Yleisesti ottaen, hyviä aut laatikoita warnerit on.
Kaikki hajoaa tietysti joskus.

Tosiaan, tuo öljyjen vaihto kannattaa selvitellä, koska vaihdettu, vai onko koskaan.
Ja jos ei vetokoukkua ole, on laatikkokin päässyt luonnollisesti helpommalla.

Koeajolla selvinnee myös paljon ja oljyjen värit/hajun tarkastamalla.

Suoralta kädeltä ei kannata tuomita, vaikka kilometrejä olisikin.
Chrysler PT Cruiser :smoke:

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron