Merkkiliikkeessä myönnettiin suoraan että ainoat asiat mitä pystyvät tekemään on koko laatikon vaihto tai pelkästään venttiilipöydän vaihto (hinta reilu 2000e). Jos pelkän venttiilipöydän olisi vaihtanut niin mitään toimintatakuuta ei olisi saanut eli reilut pari tonnia olisi voinut mennyt "kokeiluun". Olisi pitänyt uskoa heti korjaamoalalla olevia kavereita ja viedä auto samantien pelkästään automaatteihin erikoistuneisiin korjaamoihin. Noitten tuntemus vaatii vuosien kokemusta ja erikoiskoulutusta. En usko että missään merkkikorjaamossa on automaattilaatikoihin koulutusta saanutta henkilökuntaa. Perushuollot luultavasti hoituu asiantuntevasti merkkikorjaamoissakin.
Eli kun totesin että laatikko oli sökö niin vaihtoehdot oli:
Takuupurkaamosta käytetty laatikko; riski että ei olekaan priima, vaihtoon menee kuitenkin lähemmäs 10h, tuskin koekäytetty
Puolasta/Latviasta "tehdaskorjattu" laatikko; näissä olisi ollut takuu 12kk, hinta tonnin halvempi, vaatisi oman asennuskorjaamon erikseen, vaatisi volvolla sopeutuksen (hinta 150e), jos laatikko hajoaisi niin kenellä vastuu, tehtaalla/asentajalla? Liikaa riskejä, joten tämäkin jää väliin.
Vanhan laatikon korjaus; vanhan laatikon korjausarvio vajaa 2500e, edelleen irroitus ja asennus ongelma, todella suuritöinen, kustannukset lähellä uutta laatikkoa.
Pienen harkinnan jälkeen annoin korjausvastuun esp autotransille; laatikko tulee aisinin oikeasta tehdaskorjaamosta, vaihdettu kuluvat osat aisinin merkkiosiin, laatikko testattu penkissä (tämä mielestäni takaa laadun), koko operaatio suoritetaan samassa paikassa (ei mitään jälkisäätöä takuista), takuu 12kk/30tkm, esp:ltä löytyy volvon sopeutusohjelmointi, volvo käyttää samaa aisinin laatikko toimittajaa (hinnassa tietenkin volvo-lisä), vikaan nähden nopea aikataulu (viikon projekti), palvelu asiantunteva ja hyvä.
Laatikolle hintaa vaihtoineen, öljyineen, sopeutuksineen 4500e. Kallis remontti, mutta luulisi nyt kestävän jonkun vuoden.