KL-varaosat  Race.fi

Akun lataus

  • 100 Vastauksia
  • 38550 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa ruismax

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 45
  • www.vrcf.fi
Akun lataus
« : 21.10.2017, 18:43:22 »
Voiko nyky volvoissa akkua latailla akunkengät kiinni? mites se pikku akku joka on start/stop systeemiä varten,pitääkö sitä erikseen latailla vai latautuuko mahdollisesti käynnistys akkua ladatessa? Auto v60 T3 vm.2014 laturina benton eco 4.0 akku/ylläpitolaturi
ex-V70 2,4 -05, V60 T3 -14

Poissa Wehgi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1163
  • www.vrcf.fi
Vs: Akun lataus
« Vastaus #1 : 21.10.2017, 19:24:07 »
Voiko nyky volvoissa akkua latailla akunkengät kiinni? mites se pikku akku joka on start/stop systeemiä varten,pitääkö sitä erikseen latailla vai latautuuko mahdollisesti käynnistys akkua ladatessa? Auto v60 T3 vm.2014 laturina benton eco 4.0 akku/ylläpitolaturi

Itse olen ylläpitolataillut peräluukun 12V pistokkeesta. Mitään ongelmaa ei ole ollut mihinkään suuntaan.
Volvo S60 -15 T3 R-Design
Ex Volvo S60 -11 T3
Ex Volvo S60 -06 2.5T

Poissa ruismax

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 45
  • www.vrcf.fi
Vs: Akun lataus
« Vastaus #2 : 21.10.2017, 20:40:00 »
Manuaalista löyty jotain tietoa että laturia tai apuvirtaa ei saa ikinä kytkeä akun miinus napaan vaan aina runkoon,tuosta start/stop pikku akusta ei ollut mitään mainintaa sen lataamisesta.Tuossa nykyisessä laturissa ei ole sitä tupakansytytin päätä niin lataus sen kautta ei onnistu.
ex-V70 2,4 -05, V60 T3 -14

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2692
Vs: Akun lataus
« Vastaus #3 : 21.10.2017, 20:54:32 »
Akun lataaminen irrallaan sekoittaa akkuvahdin hetkellisesti. Sillä ei ole merkitystä laittaako miinusjohtimen akunkenkään vai suoraan runkoon, kunhan akku on kytkettynä autoon. Pikkuakkua ei tarvitse ladata.

Lisävirran antaminen toisesta autosta kannattaa tehdä suoraan runkoon, koska silloin on suurempi kipinöintiriski ja oikosulun mahdollisuus. Voi nääs räjähtää akku silmille. Ylläpitolaturin kanssa ei näin pysty käymään, kun laturin voi kytkeä vaikka väriin napoihin ilman vaurioita.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa ruismax

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 45
  • www.vrcf.fi
Vs: Akun lataus
« Vastaus #4 : 22.10.2017, 00:58:11 »
Akun lataaminen irrallaan sekoittaa akkuvahdin hetkellisesti. Sillä ei ole merkitystä laittaako miinusjohtimen akunkenkään vai suoraan runkoon, kunhan akku on kytkettynä autoon. Pikkuakkua ei tarvitse ladata.

Lisävirran antaminen toisesta autosta kannattaa tehdä suoraan runkoon, koska silloin on suurempi kipinöintiriski ja oikosulun mahdollisuus. Voi nääs räjähtää akku silmille. Ylläpitolaturin kanssa ei näin pysty käymään, kun laturin voi kytkeä vaikka väriin napoihin ilman vaurioita.
jaa että siinä voi tehdä vain itsellensä vahinkoa ei autolle jos laittaa laturin suoraan akun napaan  :)
ex-V70 2,4 -05, V60 T3 -14

Poissa SirBBa

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 991
  • www.vrcf.fi
Vs: Akun lataus
« Vastaus #5 : 22.10.2017, 12:13:40 »
Akun valvontaanturi sekoaa jos lataa suoraan navoista.

Poissa ruismax

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 45
  • www.vrcf.fi
Vs: Akun lataus
« Vastaus #6 : 22.10.2017, 18:05:51 »
Akun valvontaanturi sekoaa jos lataa suoraan navoista.
Eli mielummin miinus runkoon kuin akkuun? Sekoaako se valvontaanturi hetkellisesti vai lopullisesti?
ex-V70 2,4 -05, V60 T3 -14

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2692
Vs: Akun lataus
« Vastaus #7 : 22.10.2017, 19:33:33 »
Mieluummin miinus runkoon tai 3 cm päähän akunkengästä valvonta-anturin taakse... Tämä tuli huonosti ilmaistua edellisessä viestissä.

Täällä aina joskus pelotellaan tuosta akun valvonta-anturista. No.. tässä tapauksessa sen sekoaminen on lähinnä henkisellä tasolla. Varaustilan laskenta menee hetkellisesti sekaisin ja tästä seuraa se, että auton oma laturi lataa perinteisellä tavalla eli kerrankin kunnolla ja mahdollisesti S&S toiminto on hetken pois käytöstä. Mikään ei mene rikki. 

Sama pätee akun vaihtoon. Akun voi aivan huoletta vaihtaa, vaikka ei nollaa akun valvonta-anturia. Joku hetki anturilla menee oppia uuden akun ominaispiirteet, mutta se oppii kyllä. Ei nollaamisesta tietenkään haittaa ole, mutta ei se ole välttämätöntä.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Wehgi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1163
  • www.vrcf.fi
Vs: Akun lataus
« Vastaus #8 : 22.10.2017, 20:40:59 »

Sama pätee akun vaihtoon. Akun voi aivan huoletta vaihtaa, vaikka ei nollaa akun valvonta-anturia. Joku hetki anturilla menee oppia uuden akun ominaispiirteet, mutta se oppii kyllä. Ei nollaamisesta tietenkään haittaa ole, mutta ei se ole välttämätöntä.

Eikös näissä ollut se, että akku pitää vaihtaa ns. perinteisesti antamatta varavirtaa? Eli akku pois ja uus tilalle. Jos antaa vaihdon aikana varavirtaa, on tuo akkuvahti ohjelmoitava uudelleen. Vai muistanko väärin?  :-\
Volvo S60 -15 T3 R-Design
Ex Volvo S60 -11 T3
Ex Volvo S60 -06 2.5T

Poissa virkpe

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 915
  • www.vrcf.fi
Vs: Akun lataus
« Vastaus #9 : 22.10.2017, 21:34:28 »
Akun valvontaanturi sekoaa jos lataa suoraan navoista.
Mistä vuosimallista lähtien tuota valvonta-anturia on ollut käytössä?

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Akun lataus
« Vastaus #10 : 22.10.2017, 21:51:00 »
Akun voi aivan huoletta vaihtaa, vaikka ei nollaa akun valvonta-anturia.

Jep. Manuaali on harvinaisen selkeä akkuasioissa:

TÄRKEÄÄ
Jos seuraavaa ei noudateta, voi infotainment-järjestelmän energiansäästötoiminto lakata tilapäisesti toimimasta ja/tai ilmoitus infonäytössä käynnistysakun varausasteesta olla tilapäisesti pätemätön ulkoisen käynnistysakun tai akkulaturin kytkemisen jälkeen.
          • Auton akun negatiivistä napaa ei koskaan saa käyttää ulkoisen käynnistysakun tai                akkulaturin kytkemiseen - vain auton alustaa saa käyttää maadoituskohtana
.


Käynnistysakku - vaihto
Autossa oleva käynnistysakku voidaan vaihtaa ilman korjaamon apua.
Irrottakaa musta miinusjohdin.
Irrottakaa punainen plusjohdin.
Irrottakaa huohotusletku akusta.
Kiertäkää irti ruuvi, joka pitää akun kiinnitintä.
Siirtäkää akku sivuun. Nostakaa se ylös

Asettakaa akku alas akkulaatikkoon.
Siirtäkää akkua sisäänpäin sekä sivulle, kunnes se on laatikon takareunassa.
Ruuvatkaa akun kiinnike paikalleen.
Yhdistäkää huohotusletku.
Tarkastakaa, että se on yhdistetty oikein sekä akkuun että korissa olevaan liitäntään.
Kytkekää punainen plusjohdin.
Kytkekää musta miinusjohdin.
Painakaa taempi peitekansi kiinni. (Ks. aiempaa osaa "Irrotus".)
Asentakaa kumilista. (Ks. "Irrotus".)
Sovittakaa se etumaiseen peitekanteen ja kiinnittäkää kiinnittimillä. (Ks. "Irrotus".)


Näin sanoo 2014 xc60 manuaali. Autossa ei ole S/S mutta toisaalta manuaali ei mainitse että akun vaihto olisi sen kummempaa senkään kanssa
« Viimeksi muokattu: 22.10.2017, 22:08:45 kirjoittanut mulugren »
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2692
Vs: Akun lataus
« Vastaus #11 : 22.10.2017, 21:51:55 »
Valvonta-anturi tuli S&S toiminnon myötä noin vm-10. Mahdollistaa  "älykkään" latauksen eli akun pitämisen vajaana ja voimakkaamman lataamisen moottorijarrutuksissa.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Akun lataus
« Vastaus #12 : 28.12.2017, 18:45:16 »
Itse olen ylläpitolataillut peräluukun 12V pistokkeesta.

Tätä olen itsekin suunnitellut mutta piuha pitäisi saada jotenkin fiksusti ulos. Takaluukku mulla on sähkökäyttöinen ja mietityttää että tykkääkö hökötys kyttyrää jos sitä seisottaa pakkaskeleillä raollaan.. :idiot2: Tätä murehtiessa tuli mieleen että mullahan on lähes tarpeeton 1200Eur stöpseli auto persauksessa. Siis vetokoukun pistoke. Olispa asiaa jos siitä vois latailla :P
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2692
Vs: Akun lataus
« Vastaus #13 : 28.12.2017, 18:50:44 »
Jos siinä on 13 napainen töpseli niin siellä on varmuudella jatkuva virta. Ei muuta kuin pistoke kaupasta ja kytkentä oikeaan pinniin.

Itse olen aivan sujuvasti tuonut laturin piuhan takaluukun tiivisteen välistä. Sähkötoiminen myös tuo. Menee kiinni ongelmitta.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Akun lataus
« Vastaus #14 : 28.12.2017, 19:13:54 »
Jos siinä on 13 napainen töpseli niin siellä on varmuudella jatkuva virta. Ei muuta kuin pistoke kaupasta ja kytkentä oikeaan pinniin.

Itse olen aivan sujuvasti tuonut laturin piuhan takaluukun tiivisteen välistä. Sähkötoiminen myös tuo. Menee kiinni ongelmitta.

Eli piuha väliin ja ajelet luukun raakasti kiinni? Mikä auto sulla olikaan?

Ja ilmeisesti akku latautuu onkelmitta?

Edit: koukun pistoke on nimenomaan 13 napainen. Jouduin sen takia adapterinkin hommaamaan vanhaa kärryä varten.

Edit edit: eli laturi kiinni pinneihin 9&13 ja täts it? Voikohan tää olla näin helppoo eikä mitään mee särki :o
https://goo.gl/images/2VL4gr
« Viimeksi muokattu: 28.12.2017, 19:23:14 kirjoittanut mulugren »
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

 

RallyBaron  Samppasport