Samppasport  Futurez

Bensiinimoottorin öljynkulutus 1.8L V50

  • 74 Vastauksia
  • 56347 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Bensiinimoottorin öljynkulutus 1.8L V50
« : 11.11.2015, 08:53:35 »
Olisikohan joku B4184S11, 1.8 litrainen V50 jotain 2005 mallinen. Tuo tuttavan auto on parisataa tonnia ajettu ja moottoriöljyä kuluu litra tuhannella kilometrillä.

Pikaisesti vilkaistuna moottori näyttää joltain Mitsubishi tai Ford tekeleeltä. Olisikohan (PCV) huohotinventtiilissä vikaa vai mikä näissä rimpuloissa hajoilee? Puristuspaineet on ok eikä kampikammiossa ole minkäänlaista painettakaan.

« Viimeksi muokattu: 11.11.2015, 08:55:35 kirjoittanut Nortti »

Poissa Territorial_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 176
  • www.vrcf.fi
Vs: Bensiinimoottorin öljynkulutus 1.8L V50
« Vastaus #1 : 11.11.2015, 13:22:32 »
Ensin lähtisin tarkastamaan ton pcv venttiilin. Pitääkö pihisevää ääntä pari sekkaa sammuttamisen jälkeen? Jos pitää tarkasta tuo.
Mikäli pölläyttää kylmänä seisottamisen jälkeen venttiilinvarren kumit vaihtoon.
Jos nuo ei auta niin motorflusshia ja nafta huuhdontaa öljyrenkaille. Ellei tuolla irtoa niin kone purkuun ja kone rengastukseen.

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: Bensiinimoottorin öljynkulutus 1.8L V50
« Vastaus #2 : 11.11.2015, 13:28:38 »
Tuossa kolme linkkiä voorti-puolen foorumeille. Fordin tekelehän tuo kone tosiaan on....liekö ihan 100% sama, vai onko Volvon insinööreillä ollut näppinsä pelissä....sitä en tiedä.

http://www.fordclub.fi/foorumi/viewtopic.php?t=47639
http://www.fordclub.fi/foorumi/viewtopic.php?t=49266
http://www.fordclub.fi/foorumi/viewtopic.php?t=37047
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: Bensiinimoottorin öljynkulutus 1.8L V50
« Vastaus #3 : 11.11.2015, 22:44:11 »
Kiitos vinkeistä, Pitää hiukan tutkia.

Poissa Anon7895

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
Vs: Bensiinimoottorin öljynkulutus 1.8L V50
« Vastaus #4 : 14.11.2015, 13:42:37 »
Samantyyppinen "ominaisuus" on omassa S40 1.8 kulkineessa. Tuhat kilometriä maantieajoa ja öljyn pinta tippuu alarajaan. Merkkiliikkeen toimesta mitattu puristuspaineet ja ohivuodot, jotka olivat hyvissä lukemissa.
Öljynä käytän Ford Formula F 5W-30, koska kone on Fordin Duratec HE -kone. Autolla ajettu vajaa 168 tkm.
Voimakkaassa kuihdytyksessä ja revittelyssä saattaa näkyä sinertävää savua taustapeilistä, mutta muuten kaikki vaikuttaa normaalilta ja auto toimii kuten pitääkin.

Suoritin öljynvaihdon hiljattain, ja tein samalla Forte Motor Flush käsittelyn. Öljynkulutus tuntui hieman pienenevän. Näille Duratec-moottoreille tuntuu olevan ominaista männän öljyrenkaiden jumiutuminen.
« Viimeksi muokattu: 14.11.2015, 13:47:57 kirjoittanut Anon7895 »

Poissa S40 II 1,6D

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 140
  • www.vrcf.fi
Vs: Bensiinimoottorin öljynkulutus 1.8L V50
« Vastaus #5 : 14.11.2015, 14:12:53 »
Öljynä käytän Ford Formula F 5W-30,

Mulla oli samat F Acea A5 öljyt, sain turbon hajalle kun laitoin lapun lattiaan. Suosittelisin käyttämään jollain muulla luokituksella olevaa viskositeetin 5w-30 öljyä,
vaikka A3.
Öljyjen eroja voit nähdä myös silmämääräisesti.

Poissa Anon7895

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
Vs: Bensiinimoottorin öljynkulutus 1.8L V50
« Vastaus #6 : 14.11.2015, 16:24:24 »
Mulla oli samat F Acea A5 öljyt, sain turbon hajalle kun laitoin lapun lattiaan. Suosittelisin käyttämään jollain muulla luokituksella olevaa viskositeetin 5w-30 öljyä,
vaikka A3.
Öljyjen eroja voit nähdä myös silmämääräisesti.

Et vissiin ole perillä mistä puhutaan?
Kun kerran kyseessä on Fordin kone, niin sinne laitetaan Fordin öljyä. Autom öljyvaatimus WSS-M2C913-B, joka löytyy tuosta Fordin öljypönikästä. Tuo on sitäpaitsi vapaasti hengittävä, turboa nähnytkään.
Ja kyseinen öljy on Castrolin valmistama, ei mitään kuralaatua ole.

"Öljyjen eroja voit nähdä myös silmämääräisesti."
-No niin vissiin joo?
« Viimeksi muokattu: 14.11.2015, 16:28:17 kirjoittanut Anon7895 »

Poissa S40 II 1,6D

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 140
  • www.vrcf.fi
Vs: Bensiinimoottorin öljynkulutus 1.8L V50
« Vastaus #7 : 14.11.2015, 17:07:00 »
Et vissiin ole perillä mistä puhutaan?
Kun kerran kyseessä on Fordin kone, niin sinne laitetaan Fordin öljyä. Autom öljyvaatimus WSS-M2C913-B, joka löytyy tuosta Fordin öljypönikästä. Tuo on sitäpaitsi vapaasti hengittävä, turboa nähnytkään.
Ja kyseinen öljy on Castrolin valmistama, ei mitään kuralaatua ole.

"Öljyjen eroja voit nähdä myös silmämääräisesti."
-No niin vissiin joo?
+

Do dii 8)

Poissa Baggy

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Vs: Bensiinimoottorin öljynkulutus 1.8L V50
« Vastaus #8 : 25.12.2015, 18:07:42 »
Ks kuljetin meni tutkinnan alle  378 tkm ja tuli todettua seuraavaa.Kannessa oljyn karstottamat pakoventtiilit ja männän puristus renkaat  kohtalaiset mutta öljy renkaat menettäneet kimmosuutensa ja kuluneet.Alakerta mitassa kuin myös sylinteri ryhmä.Kansi kuntöön uusilla venttiileillä ja tiivisteillä/koneistukset ja alakertaan std laakerit.Samalla jakoketju hässäkkä kannattaa uusia.Moottori pitää ensin purkaa jotta osat olisivat oikenlaiset jos ylipäätään sattuu löytämään(ainakin 3 vaiht eht).Uusi puoli moottori (ford)n 1500.-yllättää posit.

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • www.vrcf.fi
Vs: Bensiinimoottorin öljynkulutus 1.8L V50
« Vastaus #9 : 22.01.2017, 12:12:04 »
Jatkan vanhaan aiheeseen. Eli ostin tyttärelle S40 1.8 vm 2005 jonka mittarissa on reilut 240tkm. Vähän yllättäen öljynkulutus on todella huima, noin 2L/1000km. Pohjamuovipanssari on aivan puhdas eikä mitään öljyläikkiä jää maahan. Olen vaihtanut siihen tiheästi öljyjä (kolme kertaa), alle 1000km sisään Ford Formula F 5W30 ja käyttänyt motonetin moottorinhuuhteluainetta joka kerta ennen öljynpoistoa. Tilanne ei sillä ole parantunut mutta on siellä mustaa tavaraa sisällä, aina käytetyt öljyt näyttää kuin dieselistä ulos valutetut. Tällä hetkellä koneessa on  MOTOX DIESELSYN 5W40 CF/SM TÄYSSYNTEETTINEN jota myydään 20L pöntöissä. Ideana edelleen pestä konetta ja öljytikussa näkyy musta öljy taas alle 1000km ajon jälkeen vaikka sitä on lisätty monta kertaa.
Kun koneen käynnistää, mitään sinistä pilveä ei näy. Kone käynnistyy ja käy todella hyvin. Vaihdoin tulpat ja kaikki suodattimet. Vanha ilmansuodatin oli todella likainen mutta tulpat ei näyttänyt kovin pahalta. Olen kertaalleen irrottanut tulpat ja väri on tasaisen hyvät, ei valkoinen eikä musta.
Netin perusteella kolmea syytä öljynkulutukseen voi epäillä, venttiilikumit, PCV-venttiili tai öljyrenkaat. Kumien tai öljyrenkaiden vaihto on iso homma, PCV venttiilin vaihto ei sekään ole ihan helppoa. Onko tästä kokemuksia ja ehdotuksia? Kuinka todennäköisesti toimimaton PCV aiheuttaa tällaista öljynkulutusta? Sinänsä sääli, että surkea kone pilaa hyvän auton.

Poissa surkimus

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Vs: Bensiinimoottorin öljynkulutus 1.8L V50
« Vastaus #10 : 14.03.2017, 09:11:19 »
Jep jep. Täällä näyttää olevan samaa vikaa kuin omassa Volvossa oli vähänaikaa sitten. Oma V50 1.8 , ajettu 210000 km ja aluksi vei sellaiset kohtuulliset 1 l/1000 km öljyä, kunnes kulutus räjähti viime kesänä käsiin. Tuli pyyhkäistyä yksi n.1200 km reissu loppusyksystä ja 5 litraa öljyä riitti juuri ja juuri tuolle reissulle. Kone pelasi muuten ihan hyvin mutta jossakin vaiheessa huomasin tulppia seuraillessa kolmospytyn olevan aina männänpäältä märkänä öljystä. Sitten lähti kone osiksi..................... koneen kunnostajan toteamus avauksen jälkeen: Männänrenkaat suht kuluneet ja öljyrenkaat aivan loppu/jumissa. Netistä tilasin varaosat: Männänrenkaat,tiivistesarjan(kaikki),kiertokangenlaakerit,...........samalla vaihtoon ilmastoinnin ja laturin hihnat.
Osat maksoivat kaikenkaikkiaan postikuluineen n.200 euroa. Remppamies otti koneenpurkamisesta,kasaamisesta,hoonauksesta,kansitöistä..............1200 euroa. No nyt.............ei kuluta öljyä enään tipan tippaa ja tuntuu että moottoriin tuli vetoakin jonkun verran enemmän. Että näin täällä. Tuntuu että aika suht yleinen vika kyseisessä moottorityypissä.

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • www.vrcf.fi
Vs: Bensiinimoottorin öljynkulutus 1.8L V50
« Vastaus #11 : 30.03.2017, 07:39:55 »
Tähän liittyen.. mistä sait selville männänrenkaiden halkaisijan? Netin juttuihin perustuen niitä on 1.8 koneeseen kolmea eri kokoa. Missäpäin Suomea teetit remontin?

Poissa surkimus

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Vs: Bensiinimoottorin öljynkulutus 1.8L V50
« Vastaus #12 : 01.04.2017, 11:56:35 »
Kotkassa teetin moottori remontin. Suomesta ei tahdo oikein varaosia näihin löytyä joten täytyi tilata netistä, ja sieltäkin kahdesta paikkaa. Nyt en muista mäntien halkaisijoita mutta voin kaivaa kuitit esiin niin niistä varmaan löytyisi tietoa. Ja voin tarvittaessa lähettää vaikka kuitit sähköisessä muodossa jos on tarvetta, niin ei tarvitse käydä arpomaan oikeita varaosia.

Noi kiertokangen laakerit tuli sitten taas Englannin pojilta, sen kuitin oon jo näköjään hukannu mut löytyy kyllä kun hakee netistä 1.8 duratec STD laakerit. Eikä ole pahan hintaisia. Ja paikkahan oli mistä nää osat tilasin Saksalainen AUTODOC Gmbh. Oli aika nopeasti tehty remontti, eräänä maanantai aamulla vein auton korjaamolle, ja keskiviikkona soitti illalla et auto valmis . 3 päivää, ei paha..........
« Viimeksi muokattu: 01.04.2017, 18:09:30 kirjoittanut surkimus »

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • www.vrcf.fi
Vs: Bensiinimoottorin öljynkulutus 1.8L V50
« Vastaus #13 : 03.04.2017, 15:33:28 »
Kiitos tiedoista.

Itse vaihdoin jo PCV -venttiilin, mutta siitä ei ollut mitään apua.

Haluaisin testata erästä ideaa. Kertokaas te joilla on tietoa, mikä estää tekemästä seuraavaa:

- on ilmeistä, että öljyrenkaat on suurin ongelma.
- mitä jos ottaa öljypohjan auki, irrottaa kiertokanget kampiakselista yksi kerrallaan ja vetää mäntiä niin paljon alaspäin, että saa vaihdettua öljyrenkaat. Tottakai sylinteriputki on tiukka alapäästä kun ei ole kulunut, mutta kai mäntä siitä nyt mahtuu kuitenkin.

Tässä ei mitään hoonausta voi tehdä, mutta toisaalta ei liene välttämätöntä, jos öljynkulutus on yksinomaan kuluneiden öljyrenkaiden syy. Meilläkin kone käy ja kukkuu kuin sveitsiläinen kello, siinä on vain tämä yksi vika.


Poissa surkimus

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Vs: Bensiinimoottorin öljynkulutus 1.8L V50
« Vastaus #14 : 03.04.2017, 19:05:05 »
Jep, öljyrenkaathan siellä kanittaa mut, öljynkulutus kun on tota luokkaa esim. niinkuin meikäläisen autossa, on varmaan männän puristusrenkaiden välit myös täynnä karstaa, ja tod.näk. venttiilit myös. Tossa vehkeessä pitäis puristus paineiden olla n.15 luokkaa ja ennen remonttia mitattiin 10,5-11,5 lukuja joka pytystä, eli siellä oli itse puristus renkaatkin saaneet vähän siipeensä. En tosiaan tiedä miten noissa koneissa mahtuu pelaamaan siellä öljypohjan puolella, kun ei vissiin ole mitään kunnon kaukaloa enään näissä uudemmissa, vaan suht tasainen lättyhän se moottorin pohja on.???????? Mutta tosiaan niinkuin sanoit, harmi että hyvät autot muuten, niin S40/V50 volvo pilataan näin vika herkillä koneilla, eikä kyse ole ainakaan meikäläisen kohdalla huollon puutteesta vaan onko ensimmäinen omistaja autossa tehnyt kaikki ohjekirjan mukaan, vai mistä johtuu. Harmi.

 

Proturbo  Autodiagnoosi