Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Projektipäiväkirjat => Aiheen aloitti: Peetu - 18.10.2011, 22:44:04
-
No niin,
en mä tiedä kuinka tässä näin kävi ( tai tiedän mä ) mutta tuli tuossa joku aika sitten hankittua uusi projekti itselle. BBB on aiheuttanut päänvaivaa lukuisine ongelmineen ja nyt tuntui että pitää saada joku uusi projekti jota saa miettiä. 960 toki laitetaan kuntoon ja ajoon, mutta tämä uusi on nyt se joka tietenkin uutuuden viehätystään eniten kiinnostaa :).
Korina on siis Volvo 242 vuosimallia -80. Autosta on tarkoitus jollain aikataululla syntyä täysverinen rata auto, jonka pääasiallinen tehtävä on tuottaa omistajalleen mielihyvää ja sen tehtävä on toimia omistajansa hauskanpitovälineenä. Auto rakennetaan kuitenkin Roadsport sääntöjen mukaan, jos vaikka sattuisi että pitää käydä sitä ihan kisoissa ulkoiluttamassa ;).
Ullatus ullatus osien hankinta on ollut jo pitkään käynnissä ja tekniikan resepti rupeaa olemaan selvä, ja osatkin pääpiirteittäin löytyy tallista.
Kone:
B230FT lohko
96,5mm poraus
Wirtala Wisecot
SPM H-profiilit
86mm penta akseli
kuivasumppu
portattu 16v kansi bemarin tuplajousilla
280 / 12,2 nokat ( tämä voi vielä muuttua lievenpään suuntaan)
imu ja pakosarja teetetty tuota moottoria silmälläpitäen
Suuttimet 1600cc
Holset HX40 super
polttoaineena E85
Teetetty vauhtipyörä, bemarin asetelma, 4 lapanen sintteri
Ruisku on hankkimatta ja merkki päättämättä
Laatikkona 262 getrag ja taka akseli hiacesta "hiukan" paranneltu ( ks kuva)
Iskunvaimennuksen hoitaa joka nurkassa kynätolpat, eteen ne jo löytyy, taakse pitää hankkia
Jarrut: Wilwood 6 mäntäiset eteen, 4 mäntäiset taakse, levyt riittävän suuret notta pysähtyy
Ihan kaikki korityöt teki valmiiksi edellinen omistaja ( iso kiitos siitä ) ja kaaretkin oli valmiina. Tästä projekti lähtee pikkuhiljaa etenemään ja paivityksiä kun homma etenee. Ensi kesänä ei vielä ajeta, sen verran paljo puutuu osaa ja maalipintakin :D
Hankintalistaa: ( saa tarjota )
Kuppipenkit
1600cc suuttimet
bensapumput
Ruisku?
Tolpat taakse
turvatankki
Talliaikaa :)
Tässä vähän kuvia rojektista:
kaikki kuvat tutusti osoitteesta: www.bigbadblue.com
(http://www.bigbadblue.com/files/peetu960.kotisivukone.com/.album/1312926733263_1_orig.jpg)
(http://www.bigbadblue.com/files/peetu960.kotisivukone.com/.album/1312926732043_1_orig.jpg)
(http://www.bigbadblue.com/files/peetu960.kotisivukone.com/.album/1318965115498_1_large.jpg)
(http://www.bigbadblue.com/files/peetu960.kotisivukone.com/.album/1318179759923_1_large.jpg)
(http://www.bigbadblue.com/files/peetu960.kotisivukone.com/.album/1318916248037_10_large.jpg)
(http://www.bigbadblue.com/files/peetu960.kotisivukone.com/.album/1318916248037_1_large.jpg)
(http://www.bigbadblue.com/files/peetu960.kotisivukone.com/.album/1318965061623_1_large.jpg)
(http://www.bigbadblue.com/files/peetu960.kotisivukone.com/.album/1318965101216_1_large.jpg)
(http://www.bigbadblue.com/files/peetu960.kotisivukone.com/.album/1318965052254_1_large.jpg)
(http://www.bigbadblue.com/files/peetu960.kotisivukone.com/.album/1318965041121_1_large.jpg)
(http://www.bigbadblue.com/files/peetu960.kotisivukone.com/.album/1318965097336_1_large.jpg)
(http://www.bigbadblue.com/files/peetu960.kotisivukone.com/.album/1318965109979_1_large.jpg)
-
Nam nam nam :nälkä: :nälkä:
-
kuivasumppu
O0 Mistäs tämmönen? Hintakin kiinnostaa ???
Mitkä männät? Olenko kyselyiässä ??? :D
-
O0 Mistäs tämmönen? Hintakin kiinnostaa ???
Mitkä männät? Olenko kyselyiässä ??? :D
Pumppu ihan kaverin tallista asevalihintaan. Männät on vielä hankintalistalla, eli en tarkkaan osaa sanoa mitkä tulee. Mittatilaus houkuttaa jotta olis venakolot yms valmiina
-
Hiphei!
Loistava nähädä myös ihan kunnon ratakelkkojakin täällä! Fiksun oloinen kokoonpanokin. Onko kaaret joidenkin sääntöjen mukaiset? Jos siis roadsporttiin (ehkä) tähtäät? Nyt vaan autoa kasaan ja ensi kesäksi radalle! :)
Peukkuja!
-Bamsemäijn
-
Tämähän kuulostaa hyvältä.
Mutta aivan kuin olisin tästä kuulu jo joskus aikaisemmin :)
-
Onko tossa taka-akselissa extra camberia kuten group-a akselissa?
Vai onko ns. vakio kulmilla?
-
Oioioi S* Tästä odotetaan jotain elämää suurempaa.... vaikka onkin kaksatanen ;)
-
Asia projekti - mistä näitä valmiita aihioita oikein tulee :juhau:
Hyvää palikkaa oot jo ehtinyt hankkia ratapeliin.
-
mielenkiinnolla odotellaan kuinka homma etenee :) oletko jo miettinyt millaisia tehoja otat myllystä irti? varmaankaan et samalle tasolle vie kun 960:pissä vai peräti enemmän? ::)
-
S* Jotain mitä itse vain voi haaveilla... Hyvä että muut pystyy, osaa ja perse kestää rakentaa tämmösiä meidänkin ihasteltaviksi.
-
S* Jotain mitä itse vain voi haaveilla...
Nii'i! :'(
Mutta sen pienen vihjeen jälkeen kun tästä projektista kuulin niin nyt nähty ei ole mikään yllätys.
Hienoa Peetu!!! O0
-
S* Jotain mitä itse vain voi haaveilla...
Sama juttu. Tilat ja käytössä oleva budjetti ei salli rata-auton rakentamista vaikka halu olisi kuinka kova... :-\
Tsemppiä Peetulle projektiin, mielenkiinnolla seurataan. O0
-
mielenkiinnolla odotellaan kuinka homma etenee :) oletko jo miettinyt millaisia tehoja otat myllystä irti? varmaankaan et samalle tasolle vie kun 960:pissä vai peräti enemmän? ::)
tehot pysyy maltillisina 500-600 hevosen välissä ja olennaisin pointti on, ettei lohkoon tule betonia. Nyt tehdään oikea Rata ajoa kestävä laite jossa pitäisi olla tekniset ja alustalliset asiat kunnossa ja pysähtyäkkin pitäs.
-
Pidä tuo väri
-
Pidä tuo väri
hehe, lupaan etten pidä ;). Väri on jo päätetty
-
tehot pysyy maltillisina 500-600 hevosen välissä
:D
Erittäin maltillista!
-
Mielenkiintoinen projekti :tykkää:
-
:D
Erittäin maltillista!
lähes jopa mopomaista, mutta haetaan sitä vääntöä sitten ;)
-
Pidä tuo väri
Mikä väri? Eikö tuo ole noissa kuvissa aika kirjava? :)
-
Saako udella ahtimen koteloa? #18?
-
tehot pysyy maltillisina 500-600 hevosen välissä ja olennaisin pointti on, ettei lohkoon tule betonia. Nyt tehdään oikea Rata ajoa kestävä laite jossa pitäisi olla tekniset ja alustalliset asiat kunnossa ja pysähtyäkkin pitäs.
Suunnittelitko vain,vai onko luotettavaa tietoa,että lohko kestää tuon pitkäniskun tuoman rasituksen ilman betonia?
Tämä tieto veis omaakin projektia mukavasti eteen päin.
-
tehot pysyy maltillisina 500-600 hevosen välissä ja olennaisin pointti on, ettei lohkoon tule betonia. Nyt tehdään oikea Rata ajoa kestävä laite jossa pitäisi olla tekniset ja alustalliset asiat kunnossa ja pysähtyäkkin pitäs.
Lykkyä pyttyyn hienon projektin kanssa! O0 :3/4 jättää sen:
-
NO NYT! :) :3/4 jättää sen:
-
On kyllä asiallinen rojekti. Seurataan ihan kympillä!
-
Tätä seurataan ::)
-
nakkaa BBB:stä mylly tähän nii vot :D
-
seurantaan ilman muuta. ;)
-
nakkaa BBB:stä mylly tähän nii vot :D
Se menis varmaan aika kovaa suoraan sillä koneella :). Mutkarata lelu tästä tulee niin betonikone ei tule kysymykseen.
-
Onko tossa taka-akselissa extra camberia kuten group-a akselissa?
Vai onko ns. vakio kulmilla?
Peetu pliis, älä pidä hullua jännitykessä. :D
-
Pieni hifistely on aloitettu kotitallissa ja kojetaulu on aikalailla löytänyt paikkansa.
tiellä oli pari putkea ja muutekin laikuitumalli vaati jonkunverran istuttelua paikalleen. Seuraava kohde on taka-akselin vaihtaminen oikeaan ja jarrujen sovitus, jotta koppa on mukavampi siirtää maalarille.
(http://www.bigbadblue.com/files/peetu960.kotisivukone.com/.album/1312926729074_1_orig.jpg)
(http://www.bigbadblue.com/files/peetu960.kotisivukone.com/.album/1319630492887_1_large.jpg)
(http://www.bigbadblue.com/files/peetu960.kotisivukone.com/.album/1319630495143_1_large.jpg)
-
Tuleeko tähän kartturin jakkaraa rata kyydityksiin vai viekö sen paikan elektroniikka?
-
Tuleeko tähän kartturin jakkaraa rata kyydityksiin vai viekö sen paikan elektroniikka?
:tykkää: Kyytiin.
Älä Peetu pihtaa kuvia kansa vaatii lisää ;)
-
Helvetin hieno projekti. Roadsport vehkeet on aina hienoja. Tuleeko tästä historic-tyylinen, vai enemmän modernia lookia?
Se menis varmaan aika kovaa suoraan sillä koneella :). Mutkarata lelu tästä tulee niin betonikone ei tule kysymykseen.
Darttonille tuo "uusi" lohko ja putkitat sen, niin ei tarvitse puljata betonin kanssa, mutta ei tarvitse huolehtia kestostakaan. 8) Tai sitten tuosta http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=11289.0 ;D
-
Tuleeko tähän kartturin jakkaraa rata kyydityksiin vai viekö sen paikan elektroniikka?
tulee paikka kartturillekkin :)
-
Helvetin hieno projekti. Roadsport vehkeet on aina hienoja. Tuleeko tästä historic-tyylinen, vai enemmän modernia lookia?
Ainakin sisutassa hiilikuitu tulee näyttelemään jonkinmoista roolia ;)
odotan innolla itsekkin tämän valmistumista, mutta sen verran kallista tavaraa puuttuu että vie vielä paaaljon aikaa ennekun tämä liikkuu + BBB pitää ensin saada kuntoon. Tämä piti vain pelastaa ettei entinen omistaja vain laita museokilpiin :2funny:
-
Ainakin sisutassa hiilikuitu tulee näyttelemään jonkinmoista roolia ;)
odotan innolla itsekkin tämän valmistumista, mutta sen verran kallista tavaraa puuttuu että vie vielä paaaljon aikaa ennekun tämä liikkuu + BBB pitää ensin saada kuntoon. Tämä piti vain pelastaa ettei entinen omistaja vain laita museokilpiin :2funny:
Eli museoinnilta pelastettu O0
-
Tätä joutuu kyllä seurata kärppänä. Mahtavaa että täälläkin joku tekee oikeen ratakamppeen 242:sta. :3/4 jättää sen:
-
siellähän on jo ensimmäinen poljin paikallaan. mikäpä muukaan ku kaasu poljin :)
-
Etupyöriin kääntyvyyttä riittävästi että tätä voi viedä isossa kulmassa kylki edellä :) Hieno proggis ;)
-
Etupyöriin kääntyvyyttä riittävästi että tätä voi viedä isossa kulmassa kylki edellä :) Hieno proggis ;)
Näissähän on vakiona jo kääntyvät pyörät. ;)
-
Etupyöriin kääntyvyyttä riittävästi että tätä voi viedä isossa kulmassa kylki edellä :) Hieno proggis ;)
Tuskin tästä mitään driftingvehjettä tulee.
-
Tuskin tästä mitään driftingvehjettä tulee.
Driftingiin soveltuvalla autolla voi ajaa rataa ihan muutenkin, niin miksei sitä vois rakentaa siihenkin käyttöön?
-
Tästä tulee leikkikalu ;D. Jos sitten siltä tuntuu nii driftaillaan ja ajetaan roadsporttia tai time attackkia, mut pääasia on pitää hauskaa
-
Tästä tulee leikkikalu ;D. Jos sitten siltä tuntuu nii driftaillaan ja ajetaan roadsporttia tai time attackkia, mut pääasia on pitää hauskaa
Oikea periaate :pomo:
-
Tästä tulee leikkikalu ;D. Jos sitten siltä tuntuu nii driftaillaan ja ajetaan roadsporttia tai time attackkia, mut pääasia on pitää hauskaa
tää ois kyllä mahtava nähä Time attackissä :P
-
tulee paikka kartturillekkin :)
Eikö kuitenkin kannattaisi puhua pelkääjän paikasta ;D
-
Tästä tulee leikkikalu ;D. Jos sitten siltä tuntuu nii driftaillaan ja ajetaan roadsporttia tai time attackkia, mut pääasia on pitää hauskaa
Näin sen kuuluukin mennä! :)
Peukkuja tälle!
/Bamse
-
Tännekkin pikku päivitystä. Tallista on tapahtunut ja hankitoja on koitettu vähän myös tehdä. "väärä" perä on pudotettu pois paikaltaan ja oikeaan perään on tekijämies käyny ottamassa vetareihin mitat. Kartoitustyötä pedal bosin hankinnassa on tehty ja se onkin sitten seuraava hankinta, jotta saan jarrut tähän. Kunhan jarrut ja penkki on sovitettu, voi pian koppa etsiä tietää maalarille. No, sinne on vielä aikaa ennenkun tämä koppa maalarin näkee.
Pikku muutoksia tuli suunnitelmiin kun noita projekteja on kaksi ja molemmat palasina :D. Tähän peliin ei tulekkaan tuota oikein pitkää akselia, vaan se meni muualle. Tähän tulee alakerraksi 86mm penta akseli, SMP veivit ja Virtala Wisecot. Nyt siis voin todeta että tekniikka on kokonaisuudessaan olemassa, koppa vaan tarvii paljon töitä ennenkun on sen aika että voi konetta nostella paikalleen.
-
BBB:n alakerta ilmeisesti löysi tiensä tähän ja päinvastoin? :)
-
BBB:n alakerta ilmeisesti löysi tiensä tähän ja päinvastoin? :)
Joo taisiis ei :D. Sinisen akseli, männät ja veivit tulee tähän ja siniseen sitten hommataan kokonaan uudet männät ja veivit.
-
BBB:n alakerta ilmeisesti löysi tiensä tähän ja päinvastoin? :)
Ei taitais BBB:n alakerta kestää sitä ajoa mihin tämä on tulossa.
-
Mut eikös BBB:ssä ole enemmän tehoa jo nyt kuin mitä tähän haetaan ja juurihan peetu sanoi että se tähän tulee ???
-
Mut eikös BBB:ssä ole enemmän tehoa jo nyt kuin mitä tähän haetaan ja juurihan peetu sanoi että se tähän tulee ???
Lohko ei tuu tähän. Tän auton koneessa kiertää vesi :)
-
Lohko ei tuu tähän. Tän auton koneessa kiertää vesi :)
Kannattaa säästää rahaa ja hankkia vähintään puolet jäähdytys nestettä joukkoon :buck2:
Asiottomista viesteistä voi ilmoittaa ylläpidolle...
-
Jaa niin joo, betonilohko :D
-
tervetuloo roadsporttiin mukaan,"tilaa on"t kapo roadsport-A 105
-
tervetuloo roadsporttiin mukaan,"tilaa on"t kapo roadsport-A 105
Kiitosta vaan, riski on olemassa että tulen :)
-
Tulipaha ainaki keskusteluu aikaiseksi ja hienoa jotta upeita kilpureita rakennetaan. Tarinalle tuli :hello:
-
:o Imime jorinoota. Suositeltavaa rataautoo tehdessä se vääntö ja ajettavuuden helppous elikkäs hyvälaatuinen kuulalaakeroitu ahdin joka tulee alempaa helposti mukaan ja pienemmästä koosta huolimatta menee herkemmin laakeroinnista johtuen ylemmäksi kiertäen tuottaen virtausta sekä tarvittavaa ilmamäärää helpommin eli huomattavasti pienempi ahdin kuin hx40 ( hx 30 superin kokoluokkaa mutta kuulalaakeroinnilla tai si hx30super ). Kansien kanavat tulee olla jouhevat ja viilauksen ei saa mennä liian suureksi vaan virtausnopeutta jotta hyvää täyttöö järkevästi käytettävillä kierrosalueilla elikkäs hienot jouhevat kanavat, isot venttiilit ja mahollisimman pitkät venat jotta saa tupla tai tripla jouset kestämään kuumuutta ja nostoo puristuen vähemmän eli ei ihan lyttyyn hyvällä nostolla. Nostinkupit siis ontot joissa lyhennettävä tappi sisällä keskellä tai venan päähän tulevalla kupilla erikorkuisella pienellä säädetään venat yms. Erittäin suuri tai suuret öljyjäähdytyskennot koska öljyn kanssa pitää johtaa kuumuus pois moottorin sisäkaluista joilla ei oo mitään tekemistä vesijäähdytyksen kanssa ( kampiakselin, kiertokankien, laakereiden lämmön johtuminen) Sumppusäiliö vaahtoamisen vähentämiseksi oikeanlainen ratakäyttöön. Lohko sisältä kiilloittaa jokapaikasta, kampiakseli kiilloittaa peilille ja pyöristää kuulapuhaltaa(Pentalainen saadaan vieläkin kestävämmäksi kiilloittamalla). Välijäähdyttimeksi tehokas tai ylitehokas jolloin saa moottoriin menevän ilman mahdollisimman viileäksi eli hapen massa ilmamäärässä on suuri. Sopivan pienet ahtoputket jolloin saa virtausnopeutta siirtovaiheisiin eli turboviive mahd pieneksi. Kiertokangiksi ehdottomasti jotku kunnolliset ja erittäin laadukkaat esim Carillo, Pautteri, Scat, arrow, yms. yms. ratahommassa tulee se raudan väsyminen vastaan ja kiinan epätasalaatuiset teräspalat joista monet pohjolassa markkinoidut tahtoo olla epäluotettavia silloin kun ajetaan pitkään kovaa. Nokat kannattaa olla radalle ookoo eli se voi olla että pienemmän ahtimen kera noin 270-280 välille jättää asteet mutta väännön kannalta ja alakierroksillakin jo hyvän täytön kannalta 12,5-13 nostoo pienten jouheiden kanavien kera siis hyvin viilattu ja kaikki kohdistettu. Männät kannattaa nykyaikaiset huippulaatuiset laittaa. Kiertokankien pituus mahd pitkät ja männät matalat. Puristus luokkaa 9-10 jolloin re85 pääsee oikeuksiin ja ahtoja ei tarvi olla 0,7-1,5baar enempää. Painekoteloksi mahdollisimman optinen pieni, viiveitä vähentämään mutta virtauksen optimoiminen. Ruiskuksi Motec joka säätää ajossakin paremmaksi tarvittavia alueita haistellen lämpöjä, seoksia ja tarvittaessa iskareitaki jos jokku sähköisesti ohjatut ??? tai onhan noita paljon muitakin mutta jos haluaa ajaa paljon ruuvaamatta sekä hyvin vain huoltamalla. Konetehoiksi kannattaa lähinnä miettiä se 450-500 ja vääntö se on joka ratapeleissä jyllää ( muistetaan vaihteiden määrä ) ei niinkään huipputeho. Aikoinaan ahdettuja ratavolvoja muistellen ne ajo-ominaisuudet ei niinkään hurjat tehot. Asiat on käytännössä koettuja rata, ralli, kiihdytys juttuihin kun tutustuu (Faktaksi todettuja) se kaikkien omassa harkinnassa mitä tekee ja millai haluaa tehdä. Kierrosalue kannattaa rajata jonnekki 6500-7000rpm. Vaihteistohan on 4 vaihteinen(5) siis ei suurelle huipputehokkaalle turbolle tarkoitettu 7 vaihteinen jolloin pysytään jatkuvasti siellä optimaalilla alueella ja 7500-9000rpm välillä jolloin rauta väsyy erittäin nopeasti ja huoltovälit lyhyet sekä halapa tulee kalliiksi. Sumppupumppu erittäin hyvä radalla, öljypohja saa olla matala, kone laatikko saa olla matalalla ja siten myös painopiste matalalle. Kuskin istuin matalalle ja mahd taakse eli rattitanko pitkä( pikalukolla ratti irti ja kiinni) sekä suositeltavaa uudentyyppinen sähköinen tehostaja jolloin saa muutettua pois raidetangosta väsyviä osasia (akselitiivisteet, öljyt, öljypumpun eli ohjaustehostajan pumpun yms ) ja muuttaa raidetankoohjaus nopeeksi kevyemmäksi. Ohjaustehostin on ehdoton radalla ettei tarvi käyttää 16" rattia joka on 25cm päässä rintakehästä jotta voimaa vääntää pitkiäki aikoja. Vaihteiston öljyn jäähdytys? Vesijäähdytetty välijäähdytin joka siottuu enempi apukuskin puolelle painonjakauman parantamiseksi. Syyläri takakonttiin? Elikkäs tässä vaan lämpimikseen kirjottelin vaan raralla on iha eri meininki kilpurin suhteen kuin kadulla, kiihyttelyssä, show meiningissä. Erittäin hieno peli ja kokonaisuus tulossa.
Mitenkäs ois sellainen VolvoKestävyysCup jossa ajettaisiin 3 ja 6h kilpailuja? säännöt olis helpostikki tehtävissä ja perustuis roadsportin sanelemiin sekä muiden merkkien cup sääntöihi ajatellen.
Käykäähä kestävyysajoja katsomassa mutta soiha ne ajt olla vaikka 2h mittaisia jolloin yhdellä ( omistajalla) pärjää. Sais vaan säännöissä olla jotta kori pitää olla Volvon, moottori pitää olla volvon 4-6 sylinterinen vapari tai ahdettu. Renkaiden vanteiden max halkasia määritellä ja renkaiden max leveys ja vaikka katurenkaat kustannussyistä? voiha noi kestävyysajoissakin käytetyt olla ihan ookoo vaihtoehto mutta ratapeleissä pitää muistaa ennenkaikkee turvallisuus ja turvavarusteet joten se puoli ois tärkee. Olisha se makee ku 200, 700, 900 sarjalaisia ja vaikka etuvetoisiiki ois 30-50kpl ajamassa 2h kisaa. harjotukset, lämmittelyt, aikaajot, a vaparit ja b ahdetut lähdöt....
Kuha lämpimikseen kirjottelin eli hyvää päivänjatkoo, toivottavasti tuli ajatuksia mietteitä, 2013 hienoja ratakekkereitä ja pelejä. Kaikki kaunis, nopee ja toimiva ei tarvi maksaa hunajaa kuhan kaiken oikeen oivaltaa. Köyhän ei saa ostaa halpaa vaan hyvää tai parasta vaikka oieki kalliimpaa. :idiot2:
Aerodynamiikastahan ratapelit tunnetaan joten siitähän kannattaa si käyttää kaikki mahollinen hyödyksi ( Vaneerista, aöumiinista tehee erittäin hyviä juttuja niinkuin lasikuidustaki eli ei tarvi mennä isojenpoikien purjevenemateriaaleihi ) ELK
Kiitos tästä kattavasta kirjoituksesta. Paljon oli asiaa ja miettimisen aihetta. Vielä ollaan helpossa vaiheessa kun kaikki on lattialla paloina. Vielä voi muuttaa asioita. Katsotaan mitä tästä saadaan aikaisiksi :)
-
Kenties jotain tällaista tulossa:
http://www.youtube.com/watch?v=NXkPeKlmfY8&feature=related
-
Pari havaintoa tuosta pitkästä jorinasta. Olihan siellä jotain hyvää, mutta mentiin siinä metsäänkin. Lohkon sisäpuolen kiillotus on aivan turhaa puuhaa. Kampura ei todellakaan parane kiillottelusta, korkeintaan heikkenee. Kiina H-profiilit ovat kyllä erittäin hyviä, havereista ei juuri kuule, riittää kun tarkastaa kankien pesien mitat ja pyöreydet. Ahtoputkien koko ei vaikuta mitään viiveeseen, sen tajuaa kun vähän laskee ilmämääriä jotka moottorissa aikayksikköä kohden liikkuu. Sama pätee plenariin.
-
Pari havaintoa tuosta pitkästä jorinasta. Olihan siellä jotain hyvää, mutta mentiin siinä metsäänkin. Lohkon sisäpuolen kiillotus on aivan turhaa puuhaa. Kampura ei todellakaan parane kiillottelusta, korkeintaan heikkenee. Kiina H-profiilit ovat kyllä erittäin hyviä, havereista ei juuri kuule, riittää kun tarkastaa kankien pesien mitat ja pyöreydet. Ahtoputkien koko ei vaikuta mitään viiveeseen, sen tajuaa kun vähän laskee ilmämääriä jotka moottorissa aikayksikköä kohden liikkuu. Sama pätee plenariin.
Kiitos näistä, aina on kaikki vinkit ja ajatukset tervetulleita -H-. Kyllä tämän auton pannu spm veiveillä kasataan, eli enemmän tai vähemmän kiinaveiveillä :)
-
Ja me asiasta kiinnostuneet (lue ymmärtämättömät) seuraamme herkeämättä!
-
Peetu, oletko muuten tutustunut roadsportin sääntöihin? Ilmoitetuilla spekselillä autosta tulisi sääntöjen mukaan melkoinen tonnikeiju ja sitä myöten melko hidas kyseissä sarjassa(A). Time attack puolella voisi olla ihan kilpailu kykyinen. Toisaalta, jos autosta tulee pelkästään hauskapitolaite niin ei noilla ole merkitystä.
-
Peetu, oletko muuten tutustunut roadsportin sääntöihin? Ilmoitetuilla spekselillä autosta tulisi sääntöjen mukaan melkoinen tonnikeiju ja sitä myöten melko hidas kyseissä sarjassa(A). Time attack puolella voisi olla ihan kilpailu kykyinen. Toisaalta, jos autosta tulee pelkästään hauskapitolaite niin ei noilla ole merkitystä.
Öö, mihin viittaat tonnikeijulla? Olen tutustunut sääntöihin ja olen tietoinen että A kutsuu.
-
Öö, mihin viittaat tonnikeijulla? Olen tutustunut sääntöihin ja olen tietoinen että A kutsuu.
Moottorin spekseillä ja laskennallisella teholla ja parhaalla tehopaino-suhteella tulisi silti melko painava verrattuna sarjassa oleviin ja menestyviin autoihin. Säännöt omien näkemysten mukaan suosii hieman vapareita suomen hitaillla radoilla.
-
Moottorin spekseillä ja laskennallisella teholla ja parhaalla tehopaino-suhteella tulisi silti melko painava verrattuna sarjassa oleviin ja menestyviin autoihin. Säännöt omien näkemysten mukaan suosii hieman vapareita suomen hitaillla radoilla.
Jaa sä menestystä mietit, siitä ei kannata murehtii ;D. No, katotaan ny paljo tää loppujen lopuks jää painamaan, mut tosiaan edelleen pääasiallinen hauskanpitolaite
-
Jaa sä menestystä mietit, siitä ei kannata murehtii ;D. No, katotaan ny paljo tää loppujen lopuks jää painamaan, mut tosiaan edelleen pääasiallinen hauskanpitolaite
No juu, tulee ajateltua monesti parhaan mahdollisen menestymis mahdollisuuden mukaan. Oma hauskanpito on tärkeintä ja on ilo nähdä lisää kalustoa roadsporteissa. ;)
-
No juu, tulee ajateltua monesti parhaan mahdollisen menestymis mahdollisuuden mukaan. Oma hauskanpito on tärkeintä ja on ilo nähdä lisää kalustoa roadsporteissa. ;)
Tärkeintä ei ole voitto, vaan hyvät palkinnot ;)
-
Tärkeintä ei ole voitto, vaan hyvät palkinnot ;)
Tai: "Täsrkeintä ei ole voitto, vaan vastustajan täydellinen nöyryyttäminen" :2funny:
-
Tai: "Täsrkeintä ei ole voitto, vaan vastustajan täydellinen nöyryyttäminen" :2funny:
Juu se tehdään podiumilla. ;D
-
Kiinassa valmistetaan paljon edullista hyvää ;) hyvä jos ahtoputkien halkasiat ja välijäähdyttimien koot sekä blenumin koko ei vaikuta mitään turboviiveisiin ::) enempiä häirittemäti erittäin hieno upee projekti ja toivottavasti Volvon legendaarisilla rata race värityksillä. Toivottavasti monet asiantuntiat ja asioista tietävät tekee upeita nopeita laitteita :hello:
-
Kiinassa valmistetaan paljon edullista hyvää ;) hyvä jos ahtoputkien halkasiat ja välijäähdyttimien koot sekä blenumin koko ei vaikuta mitään turboviiveisiin ::) enempiä häirittemäti erittäin hieno upee projekti ja toivottavasti Volvon legendaarisilla rata race värityksillä. Toivottavasti monet asiantuntiat ja asioista tietävät tekee upeita nopeita laitteita :hello:
Kiinassa valmistetaan paljon hyvää ja paljon paskaa ihan niinkuin monissa muissakin maissa. Kaikkea ei kannata leimata heti huonoksi, vaikka se Kiinassa olisikin tehty.
Kuten Sebbe tuossa jo tokaisikin, ahtoputkien ja imusarjan plenumin koko ei juuri ahtoviiveeseen vaikuta, juurikin noiden koneeseen menevien ilmamäärien kautta laskettuna. Ero näissä määrissä jollain 3" ja 2.5" putken välillä on hyvin pieni, varsinkin kun putket ovat yleensä melko lyhyet.
Plenumin kokoa en lähtisi myöskään mitoittamaan mahdollisimman pieneksi viiveen takia, vaan pyrkisin optimoimaan sen mm. koneen iskutilavuuden ja muiden vaikuttavien parametrien suhteen. Huomiota kannattaa kiinnittää enemmänkin muotoon kuin tilavuuden minimoimiseen.
Tuota viimeistä heittoasi en oikein ymmärtänyt. Mutta kyllä Suomessakin monet asiantuntijat tekevät paljon upeita ja nopeita laitteita, mm. MAT ja Valtonen esimerkiksi.
-
Tänään tuli piipahdettua hetken tallissa. Cooleri löysi paikkansa ja mallasin vähän pataa paikalle. Vielä vähän muita osia tuohon ympärille niin sehän on ihan kohta valmis :)
(http://www.bigbadblue.com/files/peetu960.kotisivukone.com/.album/1322328687184_1_orig.jpg)
(http://www.bigbadblue.com/files/peetu960.kotisivukone.com/.album/1322328685728_1_orig.jpg)
-
Onkos tätä konetta tarkoitus saada kiertämään kuinka paljon? Ja tuleeko vesikierto nyt ihan vakio pumpulla?
-
Onkos tätä konetta tarkoitus saada kiertämään kuinka paljon? Ja tuleeko vesikierto nyt ihan vakio pumpulla?
No mulla on vähä arpapeli täs käynnis tuleeko ny loppujen lopuks millä akselilla tää kone ja siitä riippuu paljonko tulee kiertämään. Vesiratkaisua en oo edes vielä miettiny. Öljynkiertoon tulee sumppu.
-
Öljynkiertoon tulee sumppu.
Taiti bbb:n ongelmat varmistaa tämän ratkaisun?
Edit: hyvä värivalinta moottorin osille. Jääkö ne sinisiksi? :)
-
Edit: hyvä värivalinta moottorin osille. Jääkö ne sinisiksi? :)
Ei kyllä jää :(
-
Jahas, pientä sovittelua ja mallailua taas tuli tehtyä, ja hyvinhän ne osat sinne istuu. Nyt kun on nähty että tilaa on, voikin keskittyä jarrujen saamiseen ja auton takaisin pyörille saattamiseen. Kun ne on tehty niin maalari kutsuu
(http://www.bigbadblue.com/files/peetu960.kotisivukone.com/.album/1322421982675_1_large.jpg)
(http://www.bigbadblue.com/files/peetu960.kotisivukone.com/.album/1322422021361_1_large.jpg)
-
Mistäs nuo imusuppilot on tohon plenumiin? Tarvis itelle kans jotkut torvet saada.
-
Mistäs nuo imusuppilot on tohon plenumiin? Tarvis itelle kans jotkut torvet saada.
Ne on tehty "umpipuusta" edellisen omistajan toimesta ihan tätä satsia varten
-
Ne on tehty "umpipuusta" edellisen omistajan toimesta ihan tätä satsia varten
No ei auta itku markkinoilla :-\ Kyllä se varmaan on ite koitettava saada jonku ammattikoululaisen tekemään mulle kans kunnon torvet. Tahtoo muuten maksaa maltaita >:(
Ja ettei offiksi mene niin hyvältä näyttää koneen "hapetus" laitteet. :)
-
Ompa hienoa saada julkistaa tällekkin projektille uusi sponsori. Olen sopinut yhteistyöstä Futurezin kanssa, ja mahdollisimman monet osat tulee hankittua Artulta Futurezilta tähän autoon. Futurez toimittaa alkuun ainakin Penkit, pedalboxin, vyöt, hydraulisen käsijarrun ym ym. Toiseen volvoon Tulee myös samasta paikasta mielenkiintoista tavaraa, mutta siitä sitten kun on sen aika.
Tosiaan ihan piakkoin saan Sparcon Adv:n kotiin ja samalla toivon mukana tulee pedal box ja käsijarru. Nämä kun saan sovitettua paikalleen ja paikat on valmiina niin auto voikin lähteä pikku hiljaa maalarille. Hain tänään lasikuitutakaluukun pois maalarilta, se oli maalattu auton tulevalla värillä ja olen ihan innoissani kun on niin magee väri *taavih->
-
Hain tänään lasikuitutakaluukun pois maalarilta, se oli maalattu auton tulevalla värillä ja olen ihan innoissani kun on niin magee väri *taavih->
Ja ne kuvat löytyy... ? Vai etkö ole vielä saanut sponsorilta kameraa *karkuun->
Anteeksi :-[
-
Ja ne kuvat löytyy... ? Vai etkö ole vielä saanut sponsorilta kameraa *karkuun->
:tykkää:
Riittääkö oikeasti Pro Adv:ssä selkänojanpituus sulle ko et kuitenkaan aivan niitä lyhyempiä kavereita ole?
-
Ja ne kuvat löytyy... ? Vai etkö ole vielä saanut sponsorilta kameraa *karkuun->
Anteeksi :-[
Et saa. Ja kuvia tulee vasta kun koko auto on maalattu. Pieni mahdollisuus on, että eräällä suljetulla foorumilla saatetaan vilaus väristä nähdä ;). Sen verran voin kertoa että ei tämä auto pääse huomaamattomasti liikkumaan radalla, väri on sen verran hmm...
-
Et saa. Ja kuvia tulee vasta kun koko auto on maalattu. Pieni mahdollisuus on, että eräällä suljetulla foorumilla saatetaan vilaus väristä nähdä ;). Sen verran voin kertoa että ei tämä auto pääse huomaamattomasti liikkumaan radalla, väri on sen verran hmm...
Hulluja on kiva pitää jännityksessä... :idiot2: ;D
-
Hulluja on kiva pitää jännityksessä... :idiot2: ;D
Keskeneräistä taideteosta ei pidä näyttää ettei joudu arvostelun kohteeksi :). Ei vaan, ite tykkään näyttää auton kun se on sen näkönen kun oon suunnitellu ja tosta takaluukusta ei sitä käsitystä vielä saa. Oon aan tyytyväinen että väri on löytynyt ja hommat etenee.
Eilen sain vetarit ja loppuviikolla murikka on valmis kiristettynä rata ajoa varten. Taakse kynätolpat tuli eilen. Jos homma menee niinku elokuvin niin loppuviikosta on auto taas pyörillä. Sit enää jarrusovitteet niin saa laittaa wilwoodit paikalle ja vetää jarruputket. Sit ku mopossa on jarrut niin se lähtee maalarille. Setä maalari arvioi tänään että auto pääsee työn alle tammi- helmikuussa.
-
Peetu prkl. Vois sitä projekti päiväkirjaa pitää koristakin eikä vaan tekniikasta. :nuhtelu
No ei vais. Tee niin kuin parhaaksi näet, niin sä oot ennenkin tehny. ;)
Ja muista juoda välillä. :D
Pääasia että projekti etenee. O0
-
Peetu prkl. Vois sitä projekti päiväkirjaa pitää koristakin eikä vaan tekniikasta. :nuhtelu
No ei vais. Tee niin kuin parhaaksi näet, niin sä oot ennenkin tehny. ;)
Ja muista juoda välillä. :D
Pääasia että projekti etenee. O0
Joo kuvia tuloo heti ku sponsori ostaa kameran, no ei vaiskaan :2funny:. Kuvaa tulee kun on oikeesti kuvattavaa. Jarruprojekti, peräprojekti ja penkki ja pedal box jutut kuvitetaan seuraavaksi.
-
tänään on osatilaus lähtenyt Futurezilla vetämään ja tuli hankittua seuraavaa:
(http://www.obpltd.com/components/com_virtuemart/shop_image/product/OBP0006PR.jpg)
(http://www.d2racingsport.com/images/products/other/2-13.jpg)
(http://www.atlasteam.gr/eshop/catalog/images/00867Z%20pro%20adv.jpg)
seuraavaksi pitää ihmetellä takatolpan yläpään kiinnitys järkeväksi niin saa kasata perän
-
Vielä mietinnän alla on, että minkä ruiskun tähän peliin laittas. Toinen mielenkiintoinen on mittarit. Race-Technology dash2 olis makee ku siinä on kaikki pelkistetyssä yhdessä taulussa. Toisaalta useampi esim autometer mittari olis myös ihan makee.
-
Nämä on myös ihan asiallisia mittaristoja: http://www.rhdjapan.com/sard-stack-meter-st8100-50219
Valmistaja siis STACK.
-
mukavaa että välillä tällaistakin rojektia :) kun näitä sun rojekteja seuraa ni äkkiä tulee mieleen että sulla on A:pirun hyvä palkka, B:rikas ja hyväluontoinen vaimo tai C: tosi paljon sponsoreita :pomo: ;D millain muuten nää sponssi hommat, eikös ne yleensä sponssaa vaan jos ajaa jotain oikein luokkaa esim rallisprint yms tms jne... harvoin näkee että sponssataan "harrastelijaa" -H-
-
Onhan Peetun BB näkynyt näyttelyissä ja jopa tv:ssä. ;)
-
mukavaa että välillä tällaistakin rojektia :) kun näitä sun rojekteja seuraa ni äkkiä tulee mieleen että sulla on A:pirun hyvä palkka, B:rikas ja hyväluontoinen vaimo tai C: tosi paljon sponsoreita :pomo: ;D millain muuten nää sponssi hommat, eikös ne yleensä sponssaa vaan jos ajaa jotain oikein luokkaa esim rallisprint yms tms jne... harvoin näkee että sponssataan "harrastelijaa" -H-
Kylläse sponsorointi perustuu näkyvyyteen mitä pystyy antamaan ja se näkyvyys on monien asioiden summa, näyttelyt, foorumit, kotisivut, media yms yms. Onhan toi sininen ollu kohtuu paljon esillä viimesen vuoden aikana :). Ja sponsseissa pitää muistaa että loppupeleissä ne ovat pieni osa tämmöisä kokonaisuuksia, vaikkakin arvokas osa. Kukin taplaa tyylillään ja toiset on valmiita liimaamaan tarroja autoihinsa ja toiset ei. Myös pelkkä tarra ei ole sponsorointia vaan sponsorin eteen pitää myös tehdä työtä ja näyttää toteen luvattu näkyvyys. Kyllä nämä vehkeet suurimmalta osin ihan omalla rahalla rakennetaan.
-
eilen tilasin penkin ja nyt se on autossa. Nopeaa (ko?)
-
eilen tilasin penkin ja nyt se on autossa. Nopeaa (ko?)
On on kun on kansikin hypänny kapiniin :)
-
Eikö me Peetu voitais saada siitä tulevasta väristä edes jotain pikkusta teaseria tai vähä vihiä että minkämoinen tuleva väri on? ;D
Mut on kyl tulos kiva laitos!! S* :nälkä:
-
Ne on tehty "umpipuusta" edellisen omistajan toimesta ihan tätä satsia varten
Kyllähän tollasia tekee ku on pelit ja vehkeet.
-
taas on nytkähtänyt rojekti vähän eteenpäin. Perämurukka on purettu ja kiristety niin että pitäs passata radalle. Kasailin eilen perän ja maanantaina kun saan öljyt, sen saa heittää paikalleen. Sitten vain jarrusovitteiden teko ja saa jarrutkin tähän. Samalla liimailin kuitukojetauluun sikaflexillä kiinnikkeet jotta pysyy kojetaulu mukana matkassa.
(http://www.bigbadblue.com/files/peetu960.kotisivukone.com/.album/1325337783614_1_orig.jpg)
(http://www.bigbadblue.com/files/peetu960.kotisivukone.com/.album/1325337780436_1_orig.jpg)
(http://www.bigbadblue.com/files/peetu960.kotisivukone.com/.album/1325337785358_1_orig.jpg)
-
Nyt heräs täälläkin mielenkiinto tähän projektiin! Täähän on sen tuntuinen laite että vois mennä hyvin poikittainkin :) olis kiva nähdä eka volvo oikeen kisoissa...
Eihän näissä volvoissa tarvii edes tehdä ohjaukseen muutoksia mitä oon omaa 940 kattonu, valmis ohjaus driftingiin!
-
Nyt heräs täälläkin mielenkiinto tähän projektiin! Täähän on sen tuntuinen laite että vois mennä hyvin poikittainkin :) olis kiva nähdä eka volvo oikeen kisoissa...
Eihän näissä volvoissa tarvii edes tehdä ohjaukseen muutoksia mitä oon omaa 940 kattonu, valmis ohjaus driftingiin!
Kääntyvyyttä kun sais hiukan enemmän. Oon miettiny mitä jos sorvais sisemmistä raidetangon päistä sitä stopparia pidemmälle niin mahtaiskohan saada hiukan lisää. On vaan se kuppi sen verran kovaa tavaraa, että mun pikkusorvi ei tehny muuta kuin vihelsi :) Tarvis oikein koittaa sorvata halkaisijasta pois niin se menis sinne itse ohjausvaihteen sisälle pidemmälle.
-
Joo, mielenkiintoinen projekti ja näyttävä laite varmaan syntyykin. Focus vaan tuntuu olevan hieman hukassa. Tätä samaa varmaan peräsi sekin patu, joka lähetti tuossa aiemmin pitkähkön vuodatuksen tekniikkapuolen asioista. Ja kun ei oikein tiedetä mitä ollaan tekemässä, on tuloskin yleensä yhdenlainen räpellys (vaikkakin näyttävä), ei oikein hyvä missään.
Kun rata-autoa ollaan rakentamassa, niin yleensä tavoitteena on vehje joka sääntöjen puitteissa on radalla mahdollisimman nopea. Ota haaste vastaan ja rakenna Volvosta näyttävä ja nopea laite johonkin sopivaan rataluokkaan.
Tietenkin tässä on lisäksi sekin pointti, että pitää ottaa haaste vastaan myös kuskina toimimisesta. Mikä taas on jotakin muuta kuin kumin polttaminen ja liirauttelu.
t. Rapa
Vielä mietinnän alla on, että minkä ruiskun tähän peliin laittas. Toinen mielenkiintoinen on mittarit. ...
-
Eikös sitä ohjauskulmaa saa helpoiten lisää, kun lyhentää niitä varsia joihin raidetangonpää tulee kiinni. Pitää toki hieman tietää mitä tekee, että hitsaukset varmaan pitää jne.
Kovia aineita on helpoin muotoilla, kun sorvissa on terän tilalla hiomakivi, joku pöytäsmirgeli tmv. käy ensihätään. Hitaampaa, mutta toimii. Meillä on kotona ihan pienen (0,5 kW tjsp) sähkömoottorin päässä laipat hiomakivelle ja moottori telineellä teränpitimen paikalle. Kätevä tehä kaikkea tosi tarkkaa.
-
Joo, mielenkiintoinen projekti ja näyttävä laite varmaan syntyykin. Focus vaan tuntuu olevan hieman hukassa. Tätä samaa varmaan peräsi sekin patu, joka lähetti tuossa aiemmin pitkähkön vuodatuksen tekniikkapuolen asioista. Ja kun ei oikein tiedetä mitä ollaan tekemässä, on tuloskin yleensä yhdenlainen räpellys (vaikkakin näyttävä), ei oikein hyvä missään.
Kun rata-autoa ollaan rakentamassa, niin yleensä tavoitteena on vehje joka sääntöjen puitteissa on radalla mahdollisimman nopea. Ota haaste vastaan ja rakenna Volvosta näyttävä ja nopea laite johonkin sopivaan rataluokkaan.
Tietenkin tässä on lisäksi sekin pointti, että pitää ottaa haaste vastaan myös kuskina toimimisesta. Mikä taas on jotakin muuta kuin kumin polttaminen ja liirauttelu.
t. Rapa
Tässä laitteessa on se hyvä puoli että kun se on mun niin teen siitä semmosen kun tykkään :). Jos jaksoit lukea koko topicin läpi niin ei olis tarvinnu nostaa ruisku / mittariasiaa esiin. Tässä topicissa on kuitenkin kerrottu jo, että autoon löytyy kaikki muu tarvittava pikk osia lukuinottamatta.
Ja se tärkein pointti: tätä autoa ei rakenneta verenmaku suussa ja maine,kunnia ja palkintokaappi silmissä siintäen. Kuten olen jo aikaisemmin sanonut, auto tehdään roadsport sääntöjen mukaan, mutta hauskanpitolaitteeksi. Voi olla että poltan juurikin vain kumia sillä, tai voi olla että ajan sillä kilpaa ;). Fokus on kuitenkin hauskanpidossa, ja se hauskanpitohan on jo käynnissä kun tätä laitetta saa tehdä :).
-
Joo, mielenkiintoinen projekti ja näyttävä laite varmaan syntyykin. Focus vaan tuntuu olevan hieman hukassa. Tätä samaa varmaan peräsi sekin patu, joka lähetti tuossa aiemmin pitkähkön vuodatuksen tekniikkapuolen asioista. Ja kun ei oikein tiedetä mitä ollaan tekemässä, on tuloskin yleensä yhdenlainen räpellys (vaikkakin näyttävä), ei oikein hyvä missään.
Kun rata-autoa ollaan rakentamassa, niin yleensä tavoitteena on vehje joka sääntöjen puitteissa on radalla mahdollisimman nopea. Ota haaste vastaan ja rakenna Volvosta näyttävä ja nopea laite johonkin sopivaan rataluokkaan.
Tietenkin tässä on lisäksi sekin pointti, että pitää ottaa haaste vastaan myös kuskina toimimisesta. Mikä taas on jotakin muuta kuin kumin polttaminen ja liirauttelu.
t. Rapa
Onkos herra tutustunut projektin tekijän aijempiin projekteihin tai meriitteihin volvomaailmassa? Uskoinin, että Peetulla jos jollain on focusta hoitaa tälläinen projekti suomen kamaralla alusta loppuun tekemättä niitä hölmöjä säästin kympin ja räpelsin juttuja, joita 90% itseni mukaanlukien täällä harrastaa.
Eikös sitä ohjauskulmaa saa helpoiten lisää, kun lyhentää niitä varsia joihin raidetangonpää tulee kiinni. Pitää toki hieman tietää mitä tekee, että hitsaukset varmaan pitää jne.
Kovia aineita on helpoin muotoilla, kun sorvissa on terän tilalla hiomakivi, joku pöytäsmirgeli tmv. käy ensihätään. Hitaampaa, mutta toimii. Meillä on kotona ihan pienen (0,5 kW tjsp) sähkömoottorin päässä laipat hiomakivelle ja moottori telineellä teränpitimen paikalle. Kätevä tehä kaikkea tosi tarkkaa.
Tarkoitatko tosiaan, että lyhentäisi itse raidetankoja.. Ei taida kovin moni hitsausmenetelmä kestää tuollaisia rasituksia, kun saumaa on ympäri varmaan 10mm.. Ja kun lyhennät tankoja niin renkaathan kääntyy sisälle ja kun säädät ne takaisin pallolla niin taas olla samassa pituudessa.. Hyötyä ei tainnut syntyä..
Eli käsittääkseni ainoa muutos on lisätä liikerataa eikä katkoa mitään..
-
Tarkoitatko tosiaan, että lyhentäisi itse raidetankoja.. Ei taida kovin moni hitsausmenetelmä kestää tuollaisia rasituksia, kun saumaa on ympäri varmaan 10mm.. Ja kun lyhennät tankoja niin renkaathan kääntyy sisälle ja kun säädät ne takaisin pallolla niin taas olla samassa pituudessa.. Hyötyä ei tainnut syntyä..
Eli käsittääkseni ainoa muutos on lisätä liikerataa eikä katkoa mitään..
Puhe taisi olla olkavarresta, eli siitä osasta, mihin se raidepään kartio tulee. Raidepäätä siirrettäessä lähemmäs tolppaa ohjaus nopeutuu ja pyörät kääntyy enemmän.
-
Tarkoitatko tosiaan, että lyhentäisi itse raidetankoja.. Ei taida kovin moni hitsausmenetelmä kestää tuollaisia rasituksia, kun saumaa on ympäri varmaan 10mm.. Ja kun lyhennät tankoja niin renkaathan kääntyy sisälle ja kun säädät ne takaisin pallolla niin taas olla samassa pituudessa.. Hyötyä ei tainnut syntyä..
Eli käsittääkseni ainoa muutos on lisätä liikerataa eikä katkoa mitään..
Ei katkota raidetankoja, mitä järkeä siinä olisi. Siirretään raidetangon päätä lähemmäs pyörännapaa joko lyhentämällä kääntövartta tai tekemällä uusi reikä raidetangon nupille lähemmäs napaa. Henkilöautoissa kääntövarsi on yleensä kiinteä osa napaa (kuten lankussa) ja muokkaaminen hankalaa. Hitsaamaan en ohjauksen osia menisi, joissakin lajeisssa se on ehdottomasti kiellettyä. Hammastankoa muokkaamalla ei saa paljonkaan lisää kääntyvyyttä ja huonona puolena tulee lisää kierroksia rattiin.
-
Joo, kyllä kattelin BBB:t ja muut kuin myös sinun driftausvolle projektisi.
Jos on paalua, niin voi tehdä melkein mitä hyvänsä. Se ei kuitenkaan takaa, että lopputuloksella oikeasti tekisi jotain. Mutta rajallisellakin budgetilla saa paljon aikaan ja toimivaa, jos vaan asettaa tavoitteet oikein ja tietää mitä on tekemässä.
Vähän ihmetyttää... Mutta jokainen taaplaa tyylillään. :) (piti lisätä yksi hymiö loppuun ettei pidetä ihan poikkeavana)
t. GrusKalle
Onkos herra tutustunut projektin tekijän aijempiin projekteihin tai meriitteihin volvomaailmassa? Uskoinin, että Peetulla jos jollain on focusta hoitaa tälläinen projekti suomen kamaralla alusta loppuun tekemättä niitä hölmöjä säästin kympin ja räpelsin juttuja, joita 90% itseni mukaanlukien täällä harrastaa.
-
Jos on paalua, niin voi tehdä melkein mitä hyvänsä. Se ei kuitenkaan takaa, että lopputuloksella oikeasti tekisi jotain. Mutta rajallisellakin budgetilla saa paljon aikaan ja toimivaa, jos vaan asettaa tavoitteet oikein ja tietää mitä on tekemässä.
Vähän ihmetyttää... Mutta jokainen taaplaa tyylillään. :) (piti lisätä yksi hymiö loppuun ettei pidetä ihan poikkeavana)
Eikö olisi fiksua antaa kehittäviä kommentteja, että mitä sitten oikeasti pitäisi tehdä toisin, eikä vaan valittaa valittamisen riemusta? Palaute ei ole pahasta, pitää vaan osata antaa se oikealla tavalla, niin siitä saattaisi olla projektin tekijälle jotain hyötyäkin.
Tulee mieleen eräs sankari, joka haukkui oman projektini maan rakoon, mutta sai tivaamalla tivata, että mikä siinä sitten oli niin huonosti.
-
Olkavarsi.. Olisi pitänyt lukea tarkemmin tuo. Raidentagonpään kiinnitys. Lähdin purkamaan heti väärään suuntaan.
Kyllähän tohon sais jo varmaan kunnolla saumaa. http://i23.photobucket.com/albums/b362/raipe/Volvo%20244TIC/kuva25.jpg
Ja kuten Kulmamies tuossa sanoikin, niin jos tosiaan antaa kritiikkiä siitä, että sohitaan sitä sun tätä ja ei tehdä mitään kunnolla niin saa toki kertoa mitä palautteen antaja tekisi konkreettisesti toisin. Tai vaikka esimerkkiä omasta projektistaan (linkkiä, kuvaa) mistä voisimme katsoa ja oppia.
-
Ihan kiva että projekti herättää keskustelua ja mielipiteitä. Mun mielestä mielipiteensä saa sanoa myös silloin jos ei tykkää, mutta kuten kulmamies sanoi niin olisi kiva kuulla sitten mielipiteitä miten se kannattaa tehdä. Mutta kuitenkin teen loppujen lopuksi juuri niinkuin itseäni huvittaa, koska en edelleenkään tee näitä leluja miellyttääkseni muita, vaan miellyttääkseni itseäni. kun tekee virheitä niin niintä oppii ja toivon mukaan ei tee niitä uudelleen. Ja tuo rahalla tekemisen väitös on mun mielestä roskaa. Mun periaate on se, että yritän mielummin ostaa kerralla kunnollista ettei tarvitse ostaa montaa kertaa. Olen ilman jotain asiaa niin kauan että mulla on varaa ostaa kunnollinen.
-
No miten sitä voi antaa rakentavaa palautetta kun ei tiedä mihin laitetta on tarkoitus käyttää?
Mutta jos ite olisin tekemässä ratavehjettä, ja kun itteä kiinnostaa erikoisesti se että vehkeet toimii ja niillä ajaminen, eikä niinkään tuo showmeininki, niin keskittyisin enempi olennaiseen. Satsaisin laadukkaaseen ja helposti säädettävään alustaan. Moottori voisi hyvinkin olla vapari (kannattais varmaan tsekata noita tehopainoluokkia, että mihin volle napsahtaa niinkuin joku aiemmin yritti varovaisesti ehdotellakin) niin ei tarvis painiskella turbon ajettavuusongelmien kanssa. En nyt jaksanut kahlata sääntöjä kovin tarkkaan läpi, mutta esim. taka-akselisto voi olla vapaa, joten miksi jäykkä hiace? Jne jne.
Eli vähän tähän tyyliin: ajatuksella tehty, toimiva vehje http://www.volvolandia.com/volvomekka/projektit/240rs_projekti.htm (http://www.volvolandia.com/volvomekka/projektit/240rs_projekti.htm). Eikä tämän silti tarvi olla mitään ryppyotsaista rypistelyä.
Mutta kuten jo sanoin, jokainen tekee omanlaisensa.
Eikö olisi fiksua antaa kehittäviä kommentteja, että mitä sitten oikeasti pitäisi tehdä toisin, eikä vaan valittaa valittamisen riemusta? Palaute ei ole pahasta, pitää vaan osata antaa se oikealla tavalla, niin siitä saattaisi olla projektin tekijälle jotain hyötyäkin.
Tulee mieleen eräs sankari, joka haukkui oman projektini maan rakoon, mutta sai tivaamalla tivata, että mikä siinä sitten oli niin huonosti.
-
Rakentavakin ja kokemuksiin perustuvakin palaute tuntuu tyssäytyvän usein sellaisten kommenttien pohjalta joissa ei välttämättä olla ihan oikealla linjalla ja tietotaidon saralla mutta hienoa jotta joku rakentaa. Monilla harrasteporukoilla on omia epävirallisia niinsanottuja harjotuspäiviä joissa ei ajeta "kilpaa" vaan esimerkiksi harjotusmielessä usemman tunnin kestävyysajoa, turvallisuudesta tinkimättä perustuen joihinkin laadittuihin sääntöihin joissa esimerkiksi kori, runko pitää olla alkuperäistä tyyliä ( muutoksista sovittu erikseen ) moottorin lohko alkuperäinen mutta paljon muuta saa vapaammin tehdä ja joissain tapauksissa vaihteiden määrä rajattu sekä määrätyt renkaan leveydet / halkasiat määrätty ja saa si käyttää mitä renkaita vaan ja hommata mistä vaan kuha on esim katurenkaita tai rallirenkaita yms. Radalle tarkoitetut kisavanteet ja renkaat määrättyinä antaa alustalle, jarruille yms... oman juttunsa. Laadukkaita kisavanteita käytetään erilaisissa luokissa ehkä eri pulttijaolla mutta niissä voi säästää huomattavasti pikku koneistuksilla ja pulttijaon muutoksilla jotta laadukasta järkevää kisavannetta alle saa ja tarvittaessa niitä vaihtokummeja usempiaki vanteilla yms.
Taas kuha lätisin kaikkee hubaisaa asian ulkopuolelta ja ku en mitää tiijjä kuha oon nähny ja kuullu ;-)
-
Joo, kyllä kattelin BBB:t ja muut kuin myös sinun driftausvolle projektisi.
Jos on paalua, niin voi tehdä melkein mitä hyvänsä. Se ei kuitenkaan takaa, että lopputuloksella oikeasti tekisi jotain. Mutta rajallisellakin budgetilla saa paljon aikaan ja toimivaa, jos vaan asettaa tavoitteet oikein ja tietää mitä on tekemässä.
Vähän ihmetyttää... Mutta jokainen taaplaa tyylillään. :) (piti lisätä yksi hymiö loppuun ettei pidetä ihan poikkeavana)
t. GrusKalle
Menee jo hyvän projektitopikin sotkemiseksi, mutta täytyy silti kommentoida, kun pisti silmään tuo korostettu kohta.
Jos laite tuottaa valmistuttuaan omistajalleen iloa, niin silloinhan se on täyttänyt käyttötarkoituksensa sataprosenttisesti?
Vai onko jossain kielletty, etteikö auton käyttötarkoitus voisi olla tuo jo Peetun ties kuinka monta kertaa mainitsema hauskanpito, mahdollisella satunnaisella kisa-optiolla? Mitä siinä on niin ihmeellistä, jos on rahaa ajaa omaksi huviksi satunnaisesti vaikka jossain kilpaluokassa omalla kalustolla. Vai eikö sinne saa mennä ajamaan, jos ei perusta kilpatallia ja tee siitä elämäntyötä? ::)
Kyllä minä ainakin tekisin juuri noin kuten Peetukin, jos lompakko antaisi periksi. Sellainen auto, että siitä on kuljettajalle iloa. Se on pääasia, eikä mikään muu.
Myös paljon mielenkiintoisimpia ovat ainakin omasta mielestäni tällaiset ei niin vakavalla ilmeellä tehdyt eksoottisemmat projektit, missä joka asiaa ei tehdä juuri sen toiminnallisemman ja järkevimmän standardin mukaan, jonkun kilpaluokan voittoa ajatellen.
Joku vakavasti rakennettu S40 SRC vehje esim. on moottoria lukuunottamatta loppupeleissä aika tylsä noin niin kun projektikertomuksena (vaikka itse autoina sellaiset ovat kaukana tylsästä). Samaa Öhlinsiä ja Sellholmia standardimitoilla täysin riisutussa korissa. Mieluummin seuraa jotain Peter Schmidtin 2,75l remmi+turbo, kuitukeulaista 300-sarjalaisen projektia omavalmisteisella trans-axlella jne...
Tai esim. tätä Peetun projektia. O0
-
No niin menee mutta menköön...
Niinkuin olet varmaan huomannut, me ollaan aika erilaisia. Toinen saa autopuolella kiksit driftailusta tai kumin polttamisesta. Itteä hykerryttää enempi erilaisista haasteista selviytyminen, liittyi ne sitten auton tekniseen parantamiseen tai omien ajotaitojen kehittämiseen. Nämä tuottaa semmoista pitkäkestoista iloa ja tyydytystä. Edelleenkin monen vuoden jälkeen muistelen hyvällä mielellä Kemorassa ajettua 1.20.4 kierrosaikaa; vakiopyörä, katurenkaat, normipaineet. Ei paha.
Mutta sitähän sitä pitää tehdä mikä kiinnostaa. Kuitenkin tuntuu että sillä vaivannäöllä ja rahalla joka tässä projektissa nyt palaa voisi oikeasti saada aikaan jotain toimivaa (... ja mikä siinä BBB:ssäkin mättää?). Siis minun mielestä.
Menee jo hyvän projektitopikin sotkemiseksi, mutta ...
PS. Eiköhän tämä jankkaaminen jo riitä. Jos tulee mullistavia kommentteja niin voin jotain lyhyesti vastailla niihin. Muuten palattaneen päiväjärjestykseen tässäkin threadissa (vai mitä nämä on?).
-
Kai tähän nyt sentään tulee jotkut oikeat kumit alle, eikä luistella millään linglongeilla enää? ;D
-
Mikähän lukko muuten tuli tohon perään?
-
Mutta sitähän sitä pitää tehdä mikä kiinnostaa. Kuitenkin tuntuu että sillä vaivannäöllä ja rahalla joka tässä projektissa nyt palaa voisi oikeasti saada aikaan jotain toimivaa (... ja mikä siinä BBB:ssäkin mättää?). Siis minun mielestä.
Aika kovaa tekstiä... Itse odottaisin auton valmistumista ja ensimmäisiä kertoja radalla ennenkuin uskaltaisin antaa noin kovaa palautetta. ::)
Pahoittelen OT:ta. :-[
-
Niinkuin olet varmaan huomannut, me ollaan aika erilaisia. Toinen saa autopuolella kiksit driftailusta tai kumin polttamisesta. Itteä hykerryttää enempi erilaisista haasteista selviytyminen, liittyi ne sitten auton tekniseen parantamiseen tai omien ajotaitojen kehittämiseen. Nämä tuottaa semmoista pitkäkestoista iloa ja tyydytystä. Edelleenkin monen vuoden jälkeen muistelen hyvällä mielellä Kemorassa ajettua 1.20.4 kierrosaikaa; vakiopyörä, katurenkaat, normipaineet. Ei paha.
Mutta sitähän sitä pitää tehdä mikä kiinnostaa. Kuitenkin tuntuu että sillä vaivannäöllä ja rahalla joka tässä projektissa nyt palaa voisi oikeasti saada aikaan jotain toimivaa (... ja mikä siinä BBB:ssäkin mättää?). Siis minun mielestä.
Eikö just tämän topicin autosta ollut tulossa semmoinen jolla radalla ajettaan? Monesti vain se mutkissa ajaminen on mukavempaa kun auto on tehty mutka ajoon. Vakio pyörä radalla on vähän eriasia kuin vakio auto radalla. Tuo sinun aika Kemorassa ei ole yhtään huonompi. Vakiopyöräkö tarkoittaa ettei ole tehtaan jäljiltä tehty mitään säätöjä?
eiköhän Peetu ole kannuksensa todistanut Volvojen laittamisessa? ??? BBB:ssä olevaa vikaa on tainut muutama muukin ihminen arvuutella, en tiedä tuliko se lopulta kuntoon.
-
Mutta sitähän sitä pitää tehdä mikä kiinnostaa. Kuitenkin tuntuu että sillä vaivannäöllä ja rahalla joka tässä projektissa nyt palaa voisi oikeasti saada aikaan jotain toimivaa (... ja mikä siinä BBB:ssäkin mättää?). Siis minun mielestä.
Mitä toimivaa saisit aikaan tämän 242 kohdalla, mitä Peetu ei nyt mielestäsi saa?
Eli mikä tässä Peetun autossa mättää? On jo ilmoitettu, että auto tehdään Roadsport-säännöillä, mutta pääidea on pitää hauskaa.
Miten sinä tekisit tämän auton?
Sori Peetu OT.
-
vai että on se rapa ripan mielestä tästäkin projektista tullossa vain jonkinlainen räpellys :2funny: No saas nähdä miten peetun käy *kahvia->
-
Mikähän lukko muuten tuli tohon perään?
Hiace
-
Hiace
Siis ihan vakio "liukkaaltaliikkellelähtöavustin"?
-
Siis ihan vakio "liukkaaltaliikkellelähtöavustin"?
Ei ole. Kyllä on ihan purettu ja kiristetty niin että pitäs olla oikeenki hyvä radalle :)
-
Tänään pääsi perä paikalleen ja myös takajarrut sovitteineen. Samalla tuli mallattua tolppaa ja oikein hyvin istuu.
(http://www.bigbadblue.com/files/peetu960.kotisivukone.com/.album/1325863318020_1_large.jpg)
(http://www.bigbadblue.com/files/peetu960.kotisivukone.com/.album/1325863281081_1_large.jpg)
Hyvin istuu rengaskin :)
(http://www.bigbadblue.com/files/peetu960.kotisivukone.com/.album/1325863292968_1_large.jpg)
ensi viikolla pääseekin sitten etupään kimppuun
-
Tosi asiallisen näköistä puuhailua :)
-
Tosi asiallisen näköistä räpeltämistä :)
Kiitos O0. Ja huom, kaikki tämä ihan ilman ajatusta ;)
-
Kauheeta räpeltämistä, mutta pakko kait tätä on katella ::)
-
Komeaa jälkeä :). Jääkö nuo R-replicat alle vai tuleeko tilalle jotain kevyttä vannetta?
-
Komeaa jälkeä :). Jääkö nuo R-replicat alle vai tuleeko tilalle jotain kevyttä vannetta?
Nuo jää, mutta vaihtaa väriä
-
(http://www.bigbadblue.com/files/peetu960.kotisivukone.com/.album/1325863281081_1_large.jpg)
Eikös tästä pitäny tulla hauskanpitolaite eikä mikään näyttely vehje ??? Takakontin pohjakin kiiltää :idiot2: :2funny:
-
Noo, kavereilta saa aina supporttia jos ilkiä setä kiusaa ;)
t. Rapa
Kiitos O0. Ja huom, kaikki tämä ihan ilman ajatusta ;)
-
Uskaltaakohan tänne kommentoida että Ripa puhuu mielestäni
osittain asiaa, ja mun mielestä on ihan oikea mies neuvomaankin,
kun katsoo kuka on kyseessä.
Ei mulla muuten, mut tää on tää perus volvolandia/ vrcf, joku
sanoo jotain vähänki vastasta ni hirvee puolutussota pystyssä, jota oon ennenki sanonu
täällä.. ::)
Noo, kavereilta saa aina supporttia jos ilkiä setä kiusaa ;)
t. Rapa
-
Ei mulla muuten, mut tää on tää perus volvolandia/ vrcf, joku
sanoo jotain vähänki vastasta ni hirvee puolutussota pystyssä, jota oon ennenki sanonu
täällä.. ::)
Jos kerran Peetu tekee tästä kuitenkin sellaisen, kun haluaa, niin eikö se sitten ole hyvä, että edes joku puolustaa, kun ammattilaiset haukkuvat?
Ja kuten jo aiemminkin sanoin, niin mielestäni kritiikki vaan on kehityksen ensimmäinen askel, mutta jos se on sellaista suurpiirteistä vihjailua, niin mitäs siinä sitten osaat tehdä paremmin?
-
no eikö kummiski laiteta rahat itekuhi sinne minne halutaan. Musta Peetu tekee hyvää jälkeä ja miii S*
-
no eikö kummiski laiteta rahat itekuhi sinne minne halutaan. Musta Peetu tekee hyvää jälkeä ja miii S*
Se onkin totta että pirun hienoa jälkeä tulee, ja kaikista
tärkeintähän on se että itse pitää tuotteestaan, se on taivaan tosi! :)
-
Jos on paalua, niin voi tehdä melkein mitä hyvänsä.
Kuten esim ajaa SM tasolla ja käydä antamassa mitään sanomattomia vihjailuja harrastajille.
-
Mun mielestä on mukavaa että tulee keskustelua, ja sitä saa tulla puolesta ja vastaan. Edeleen muut saa sanoo ihan mitä huvittaa niin teen tästä semmosen kun mua huvittaa :). Kysyn kyllä apua ja neuvoja moniltakin jotka ovat huomattavasti mua viisaampia.
Eli kommentoida saa jatkossakin ja mielipiteitä, kehitysehdotuksia ja kysymyksiä saa esittää, mutta turhanpäiväset lässytykset voi jättää suoli24 voorumille.
-
Mielestäni keskustelufoorumit ovat juuri sitä varten että siellä saa esittää mielipiteensä. Tottakai pitää katsoa että millä tavalla mielipiteensä esittää. Jos joku ei jostain tykkää, niin sen saa tuoda julki.
Keskustelut foorumista käydään tässä osiossa, jonne voi laittaa palutetta ja kehitysehdotuksia.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?board=42.0
-
Uskaltaakohan tänne kommentoida että Ripa puhuu mielestäni
osittain asiaa, ja mun mielestä on ihan oikea mies neuvomaankin,
kun katsoo kuka on kyseessä.
Vaikka eilen vähän lähti lapasesti niin jatkan nyt kyllä vähän tästä aiheesta. JOS nimimerkin takana on se mihin se viittaa niin mun mielestä hassua juttua "ammattilaiselta". ja JOS mies on kuka antaa ymmärtävänsä olla, niin en kyllä ainuttakaan neuvoa ole vielä ko herran kirjoituksista löytänyt ;)
-
tämäpä kuulostaa hyvältä.... pistetäänpä seurantaan :)
-
Mitä tuosa arpoo, puhelin kouraan ja soittamaan. En tunnusta :2funny:
t. Ripa
Vaikka eilen vähän lähti lapasesti niin jatkan nyt kyllä vähän tästä aiheesta. JOS nimimerkin takana on se mihin se viittaa niin mun mielestä hassua juttua "ammattilaiselta". ja JOS mies on kuka antaa ymmärtävänsä olla, niin en kyllä ainuttakaan neuvoa ole vielä ko herran kirjoituksista löytänyt ;)
-
Missäs vaiheessa sähköistyksen suunnittelu ? :)
-
Missäs vaiheessa sähköistyksen suunnittelu ? :)
Erittäin vaiheessa :). Johtosarjan toimittaja on tiedossa, mutta ennenkun sitä tarvitaan, on Paljon muuta tapahduttava.
-
Voikos tällä muuten ajaa sprinttiä supersaloon luokassa sääntöjen mukaan, vai onko liian radikaalisti muutettu? Eikös se olis komeeta käydä sorallakin koittamassa, tai sitten ihan vaan asfaltti sprintissä? :)
-
Voikos tällä muuten ajaa sprinttiä Special Saloon ryhmässä sääntöjen mukaan, vai onko liian radikaalisti muutettu? Eikös se olis komeeta käydä sorallakin koittamassa, tai sitten ihan vaan asfaltti sprintissä? :)
Ihan pakko oli korjata. :)
-
Ihan pakko oli korjata. :)
Loistavaa O0
-
Tänään oon mallaillu etujarruja paikalleen.
ensin oli paperi:
(http://www.bigbadblue.com/files/peetu960.kotisivukone.com/.album/1325958158827_1_large.jpg)
sitten oli kuva:
(http://www.bigbadblue.com/files/peetu960.kotisivukone.com/.album/1325958179016_1_large.jpg)
sitten oli laminoitu kuva sovitteeksi:
(http://www.bigbadblue.com/files/peetu960.kotisivukone.com/.album/1325958488271_1_large.jpg)
ja sehän istuu sinne niinkuin pitää:
(http://www.bigbadblue.com/files/peetu960.kotisivukone.com/.album/1325958139851_1_large.jpg)
ensi viikolla saan koneistajalta tuohon metalliset papereiden tilalle.
-
Tänään oon mallaillu etujarruja paikalleen.
ensi viikolla saan koneistajalta tuohon metalliset papereiden tilalle.
Nää.. kyllä nuokin kestää :2funny:
-
Minkäs kokoiset levyt tähän tulee? Ja nuo satulat ovat malliltaan?
-Bamse
-
Minkäs kokoiset levyt tähän tulee? Ja nuo satulat ovat malliltaan?
-Bamse
Eteen 336 ja taakse 305. Wilwood superlite jos oikein muistan, en jaksa käydä tarkistaas ku talliin on kuitenki ainaki 15 askelta :). Taakse 4 mäntäset, eteen 6
-
Tänään oon mallaillu etujarruja paikalleen.
ensin oli paperi:
(http://www.bigbadblue.com/files/peetu960.kotisivukone.com/.album/1325958158827_1_large.jpg)
sitten oli kuva:
(http://www.bigbadblue.com/files/peetu960.kotisivukone.com/.album/1325958179016_1_large.jpg)
sitten oli laminoitu kuva sovitteeksi:
(http://www.bigbadblue.com/files/peetu960.kotisivukone.com/.album/1325958488271_1_large.jpg)
ja sehän istuu sinne niinkuin pitää:
(http://www.bigbadblue.com/files/peetu960.kotisivukone.com/.album/1325958139851_1_large.jpg)
ensi viikolla saan koneistajalta tuohon metalliset papereiden tilalle.
Tulostimeen vaihdettu toinen materiaali....
(http://i118.photobucket.com/albums/o97/volvo245_photo/th_12012012257.jpg?t=1326371871)
(http://i118.photobucket.com/albums/o97/volvo245_photo/th_12012012255.jpg?t=1326371245)
(http://i118.photobucket.com/albums/o97/volvo245_photo/th_12012012256.jpg?t=1326371252)
-
Tänään muuttui paperiversio viimeisimpään metalliversioon ja komeesti istuu jarrut paikallaan. Ei paljon isompaa tuolle vanteelle enää mahtuis =)
(http://www.bigbadblue.com/files/peetu960.kotisivukone.com/.album/1326642639437_1_large.jpg)
(http://www.bigbadblue.com/files/peetu960.kotisivukone.com/.album/1326642652647_1_large.jpg)
-
Ei paljon isompaa tuolle vanteelle enää mahtuis =)
O0
-
upeeta.
kuinka paksu siitä metallisovittimesta sitten tuli ?
-
upeeta.
kuinka paksu siitä metallisovittimesta sitten tuli ?
15mm + 10mm holkit
-
Tänään muuttui paperiversio viimeisimpään metalliversioon ja komeesti istuu jarrut paikallaan. Ei paljon isompaa tuolle vanteelle enää mahtuis =)
(http://www.bigbadblue.com/files/peetu960.kotisivukone.com/.album/1326642639437_1_large.jpg)
(http://www.bigbadblue.com/files/peetu960.kotisivukone.com/.album/1326642652647_1_large.jpg)
Komeeta katseltavaa. O0
-
Pysäyttäviä kuvia :D
-
Nuan vaa lähti auto maalarille, nyt sit jännityksellä odotetaan värivalinnan onnistumista tai epäonnistumista :)
-
Nuan vaa lähti auto maalarille, nyt sit jännityksellä odotetaan värivalinnan onnistumista tai epäonnistumista :)
Paljonko huutaa kopan värjäämisestä?
-
Toivottavasti saadaan pian kuvia uudesta väristä ;)
-
Nuan vaa lähti auto maalarille, nyt sit jännityksellä odotetaan värivalinnan onnistumista tai epäonnistumista :)
Joko se o maalattu
.....Entä nyt?
-
Kasaa salaa älä näytä väriä :D
-
Ota mustavalkokuvia ;)
-
Laitahan si ratapeliin kaikki pultit, mutrut 10,9 tai 12,8 kovuuksisia jottei mee ( 8,8 tai 4,8 pehmoiset huonolaatuiset tusinatavarat ) makeuttaan poikki. Alustanosiin ja turvallisuus tarpeisiin kunnon pultit mutrut. :hello:
Tämä oli heitto siksi jotta hyllytavaroiden/osien oston myötä on huomattu pulttien muttereiden joskus olevan lujaa ajamiseen soveltumattomia ( katuautoilussa piisaa maailman tappiin ) ja ei aina vaan huomaa jotta ne ei ookkaa oikeen lujia mutta kyllähän kaikki osaa kunnon pultit mutterit joka paikkaan laittaa vai mitä ;)
-
Laitahan si ratapeliin kaikki pultit, mutrut 10,9 tai 12,8 kovuuksisia jottei mee ( 8,8 tai 4,8 pehmoiset huonolaatuiset tusinatavarat ) makeuttaan poikki. Alustanosiin ja turvallisuus tarpeisiin kunnon pultit mutrut. :hello:
Eikös tuo ole itsestäänselvää. Tosin 8.8 riittää useimmille kuolevaisille ja 4.6 tjms pultteja ei taida saadakkaan kuin oikein hakemalla ja niitähän ei käytä kuin jotkut kiinalaiset omissa tarvikkeissaan..
-
En kyl ihan heti muista olisinko ikinä törmänny 4.6 ruuvitavaraan. Varmaa turha alkaa tän auton rakentajaa opastaa ruuvitavarasta.
-
En kyl ihan heti muista olisinko ikinä törmänny 4.6 ruuvitavaraan. Varmaa turha alkaa tän auton rakentajaa opastaa ruuvitavarasta.
Tasan kahdessa yhteydessä olen törmännyt 4.8-kovuusluokan pultteihin. Nimittäin Bilteman moottorinosturissa ja Bilteman moottoripukissa.
Mutta en usko että näistä pulteista syntyy mikään kynnyskysymys tässä Peetulle.
-
Tasan kahdessa yhteydessä olen törmännyt 4.8-kovuusluokan pultteihin. Nimittäin Bilteman moottorinosturissa ja Bilteman moottoripukissa.
Ja TA-Tekniikan alustasarjojen takajousien säätöpalikoissa oli 4.8 pultit joilla säätöpalikka tulee kiinni jousikuppiin. Eipä tullut mieleenkään laittaa niillä autoon jotain kiinni.
-
Ota mustavalkokuvia ;)
..........edes niitä??? joko joko entä ny? :)
-
..........edes niitä??? joko joko entä ny? :)
Mikä teitä Vaasalaisia vaivaa? :D
Eiköhän anneta Peetulle rauha ettei tule "paineita". V:>
-
nyt on tullu valittua vähä turhan hajamielinen maalari kun näin kauan kestää :D
-
nyt on tullu valittua vähä turhan hajamielinen maalari kun näin kauan kestää :D
Tai sitten Peetu on tehnyt sen verran hyvän diilin, että maalarin ei kannata aloittaa proggista, kun heti tulee persnettoa kun ruiskun suttaa.
-
nyt on tullu valittua vähä turhan hajamielinen maalari kun näin kauan kestää :D
Diili on että maalaavat kun ehtivät ja kiirettä ei ole. Tämä auto kun tuskin liikkuu tänä vuonna omin voimin. Onhan mulla tuo toinen rojekti joka pitäs saattaa pikkuhiljaa ajokuntoon =)
-
Diili on että maalaavat kun ehtivät ja kiirettä ei ole. Tämä auto kun tuskin liikkuu tänä vuonna omin voimin. Onhan mulla tuo toinen rojekti joka pitäs saattaa pikkuhiljaa ajokuntoon =)
Pojat vaan kiusaa.
Kuten sanottu, älä ota paineita. ;)
-
En kyllä usko, että peetu turhia paineita ottaa asiasta, eihän niitä paineita ole aiemminkaan ollut. :smoke:
Mutta mielenkiinnolla kyllä odotan tän näkemistä, kuvissa tai livenä... :)
-
En kyllä usko, että peetu turhia paineita ottaa asiasta, eihän niitä paineita ole aiemminkaan ollut. :smoke:
Reilukerho.com :facepalm: :D
-
eiköhän nämä projektit etene tekiän tahtiin?
turha on antaa painetta kun tekiän tietää...
väri valinta vähä jännittää kuin rohkea tänne tulee?
aina kun kaksnelikakkosta rakennetaan niin annan kaiken tuen projektiin.
peetu tuskin tarvii minulta ja muilta lukioilta neuvoja tähän projektiin?
mutta lievästi vaadin kuvia lisää tästä projektista.
peetu laita niitä kuvia minä jo pyydän sillain keveästi
-
turha on antaa painetta kun tekiän tietää...
Voiskos apupainetta antaa samaan tapaan kuin annetaan lisävirtaakin? ^-^
-
Reilukerho.com :facepalm: :D
Kateellisten panettelua ja väsynyttä läppää sanon mä :)
-
eiköhän nämä projektit etene tekiän tahtiin?
turha on antaa painetta kun tekiän tietää...
väri valinta vähä jännittää kuin rohkea tänne tulee?
aina kun kaksnelikakkosta rakennetaan niin annan kaiken tuen projektiin.
peetu tuskin tarvii minulta ja muilta lukioilta neuvoja tähän projektiin?
mutta lievästi vaadin kuvia lisää tästä projektista.
peetu laita niitä kuvia minä jo pyydän sillain keveästi
Kuvia tulee seuraaaks kun auto tulee maalarilta. Tämä(kin) projekti etenee tekijänsä tahtiin ja tekjänsä mielijohteiden mukaan :). Väri tulee olemaan monen mielestä hirvee, mut sitä lsää kunhan on kuvaa sitä ;)
-
Väri tulee olemaan monen mielestä hirvee, mut sitä lsää kunhan on kuvaa sitä ;)
Uskallaks muka tehdä tästä hirveen värisen? ???
-
Uskallaks muka tehdä tästä hirveen värisen? ???
Todellaki, täähän on mun :)
-
tehot pysyy maltillisina 500-600 hevosen välissä ja olennaisin pointti on, ettei lohkoon tule betonia. Nyt tehdään oikea Rata ajoa kestävä laite jossa pitäisi olla tekniset ja alustalliset asiat kunnossa ja pysähtyäkkin pitäs.
Joo...kuullostaa erittäin maltilliselta :hg:
-
Uskallaks muka tehdä tästä hirven värisen? ???
Eikö se tumman ruskea, melkein musta ole komea väri ELK ;D
(http://naturemappingfoundation.org/natmap/photos/mammals/moose_0553np.jpg)
-
Kateellisten panettelua ja väsynyttä läppää sanon mä :)
Juu, eiköhän tuo paineasia ole jo puhuttu puhki. :P
-
Juu, eiköhän tuo paineasia ole jo puhuttu puhki. :P
Mikäli vanhat merkit paikkaansa pitää, niin pataan tulee niin reilusti painetta jotta tekijään ei enää riitä. ;)
-
maalari vaatii jo kuvia!! ;D ;D
-
Mitäs tänne? Kasvaako pölykerros auton päällä, vai auton vieressä?
-
Mitäs tänne? Kasvaako pölykerros auton päällä, vai auton vieressä?
Taitaa omistaja vain huuhdella hiontapölyjä terasseilla, jos huhut pitävät paikkansa..
-
Mitäs tänne? Kasvaako pölykerros auton päällä, vai auton vieressä?
Auto on vieläkin maalarilla ja tulee sitten joskus ;). Nyt kaikki aika ja energia menee autotallin rakentamiseen ja BBB:n kasaamiseen johon nyt on kaikki osat koossa.
-
Auto on vieläkin maalarilla ja tulee sitten joskus ;). Nyt kaikki aika ja energia menee autotallin rakentamiseen ja BBB:n kasaamiseen johon nyt on kaikki osat koossa.
Älä nyt hosu. :D Ei kai tällä nyt niin kiire voi olla. Onhan se ens kesäkin tulossa. ;)
-
Erittäin mielenkiintoinen ja hieno projekti 8)
Hienoa että joku rakentaa myös rata-auton 200 volvosta, niitä ei kuitenkaan ole liikaa S*