Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Projektipäiväkirjat => Aiheen aloitti: suursmurffi - 10.05.2012, 15:28:00
-
Tämmönen kasa hapanta ruotsin rautaa tuli haettua viime viikolla :pomo: Nyt pitäis alkaa pudottamaan painoo mahdollisimman paljon ja laittamaan leima kuntoon ;) Koneena on pikkupiristelty B200 ruisku voimanpesä mistä pitäisi tällä hetkellä 170-180hv löytyä hönkyä.
(http://i1159.photobucket.com/albums/p621/Suursmurffi360/IMG_20120504_212913.jpg)
Auto muuttu heti kun alle laitettiin pikku budjetilla ostetut "lippivanteet" ;) Älkää pelätkö autoa ei sepätä taivasalla.
(http://i1159.photobucket.com/albums/p621/Suursmurffi360/Likeaboss.jpg)
Parin päivän ja muutaman laikan jälkeen alko tuota painoo lähtemään ja ruoste kohat häviimään ;)
Pelti taakse uusi päälle ja vararengas kotelo pois haisemasta kun ei takapenkitkään tule kiinni jäämään.
(http://i1159.photobucket.com/albums/p621/Suursmurffi360/per.jpg)
Ei satuta olemaan mitään kovinkaan kokeneita tämän seppäyksen suhteen joten vinkkii saa antaa ja jos sattuu tulemaan omalaatusta viestiä voi olla joku projektin tekijöistä pienissä asennus huuruissa tohkeissaa kirjottelemassa ;D Mutta tästä on hyvä lähtee rakentelemaan toivon mukaan kesän aikana leimalle ja kylän bemari poikia kiusaamaan ;) Vaikka eihän tuolla koneella vielä kuuhun pääse...
-
Hollannin peltiä nämä on ;) On tuota omaakin päässy hitsaan sillon aikojen alussa.
Millä toimin on saatu nuo 170hp? Turbolla?
-
Mikä pommi on räjähtänyt hallissa
-
Ei oo tarkkaa tietoo mitä koneelle on tehtynä mutta ainakin imusarjavaihettu, kannelle jtn tehtynä.. Ruottista joskus uitettu ja papereis 150hv,, mut tällä hetkellä entisen omistajan mukaan 170-180hv.
Sotkusta puuhaa toi bitumimaton repiminen pois :DD lähtöö vaa pikkusis palasis pois ja saiha siihe useemman tunnin kulutettuun ja autosta heitetty vaa lattialle aina ne palaset.. kuvaus sessioitten jälkee halli siivottu :)
-
papereis 150hv,, mut tällä hetkellä entisen omistajan mukaan 170-180hv.
Missä papereissa? Penkkilappu?
Mut tsemppiä, tuli itsekin hitsailtua tollanen 88glt ja rapee oli, etu jalkatilat, helmat, laatikon palkki, sisäloksut edestä
ja etujousilautaset kannattaa ainakin tarkastaa.
-
Mukava nähdä 360-projekti välillä. Näitä ei liiemmin olekaan.
Ota koneesta kuva ja muutenkin lisää kuvia. 180 hevosvoimalla kevyt 360 kyllä kulkee jo rivakasti. Tuonhan saa painamaan varmaan reilusti alle tonnin kun vähän keventää?
-
Hyvä, että näitäkin joku tekee. Aika tiukka vaparikone jos 170-180 hevoista on :o
Aivan helpolla ei saa kovin paljon alle tuhannen kilon, on yllättävän painava tuo pikkuvolvon koppa. Oma kilpuri painaa 993 kg, sisällä on vain turvakaaret (noin 45 kg), kuskin ovipahvi ja kuppipenkki, takasivulasit korvattu pellillä, konepelti ja takaluukku kevennetty, takaovista kaikki ylimääräinen pelti otettu sisäpuolelta pois jne. Etuovien lasit pois ottamalla saa vajaan kymmenen kiloa pois mutta sitten onkin etsimistä, että mistä keventää heikentämättä koria, tuuli- ja takalasin kun vaihtaisi polykarbonaattiin saisi ehkä viistoista kiloa pois.
-
Pitää noita kuvia räpsiä konehuoneesta ja muualta kuhan viikonloppuna edistyy taas laittelemaa kun on kiinnostusta herättäny näinki paljon :) Sattuukos muuten kukaan tietämään tarkalleen mistä tuo GLT tulee kun ei ole siitä tietoo vielä vastaan tullu vaikka toinen 16 tappine GLT volvo ollut pihassa jo melkein vuosikymmenen. Moni vastaan tulija olettaa T:n tuossa tarkoittavan turboa vaikkei tietääkseen tehtaalta yksikään GLT ole turbollinen.
-
Sattuukos muuten kukaan tietämään tarkalleen mistä tuo GLT tulee
Grand Luxe Touring
kiinnostava projekti
-
Tuo ei kyllä näytä GLT:ltä nuin ulospäin ainakaan yhtään. Mielestäni siinä pitäs olla -20 alusta tehtaalta, pikkuspoileri edessä ja
kontissa spoileri. Penkit varmaan on myös jotku erikoisverhoillut. Varmaan jotain lisämittareitakin luulisi olevan. Varmaan aluvalssit
pitäs olla myös.
Eikös Fuse omista aidon GLT:n?
-
Kontissa oli spoikka mutta entinen omistaja otti pois kun ei ovipumput sen kanssa oikein kunnolla kuulemma pelittäny.. Ihan kontissa origineel lätkä jossa GLT ja sama homma eturitilässä.. Onhan se vakiona -20mm alusta mutta taakse on vaihdettu jonkun toisen vehkeen lehet ja niitäkin enempi ryhtiin taottu :) Ja on tuossa GLT:lle ominaisena jytäkämmät vetarit yms normiin verrattuna ;) orkkis aluvalssit tuli mukaan ja odottavat talvea hallin nurkassa :) Ei tuossa omassa 740 GLT:ssä ainakaa ollut kovin kummosempi sisusta eikä varsinkaan mitään lisämittareita joten en usko että pikku kopassakaan sen ihmeellisempi...
-
Tuo ei kyllä näytä GLT:ltä nuin ulospäin ainakaan yhtään. Mielestäni siinä pitäs olla -20 alusta tehtaalta, pikkuspoileri edessä ja
kontissa spoileri. Penkit varmaan on myös jotku erikoisverhoillut. Varmaan jotain lisämittareitakin luulisi olevan. Varmaan aluvalssit
pitäs olla myös.
Eikös Fuse omista aidon GLT:n?
Rekisteri otteessa lukee ihan Volvo 360 glt.. kontissa ollut (joskus aikojen alussa) se spoikka mut eipähän oo enää. ja joo penkit on todella erikois verhoillut IHAN HOMEESSA ja rotan p***kassa :)
-
Älkää sitten ihmetelkö jos vastaus tulee joskus kahtena kun on yhteinen käyttäjätunnus koska auto ostettu kahdestaan projektiksi ja kumpikin innostu tästä foorumille kirjottelusta :D
-
Älkää sitten ihmetelkö jos vastaus tulee joskus kahtena kun on yhteinen käyttäjätunnus koska auto ostettu kahdestaan projektiksi ja kumpikin innostu tästä foorumille kirjottelusta :D
Tehkää nyt sentään omat tunnukset - ei ne kortilla ole.
-
"MK2" GLT tuo näyttää olevan, mustat listat saattaa olla joissain tapauksissa ainoa erottava tekijä perusmalleista ja 2l ruiskukone. Suomivehkeissä ei paljoa varusteita edes GLT:ssä ollut ruksittu. Muualla maailmassa sähköpeilit ja lasit olivat vakiotavaraa. Penkit ovat MK2 GLT:ssä yleensä mustaharmaat, hieman kiiltävämmällä kankaalla kuin uudemmissa.
MK3 GLT:ssä on sitten se iso siipi kontissa, etulipat jne... tuo "MK2" on hieman erityylinen (heittomerkeissä siksi koska virallisesti mitään MK2 mallia ei ollut olemassakaan).
En halua latistaa, mutta 180hp B200 moottorista vakioalakerralla ja varsinkin vakioruiskulla (läppätyyppinen IMM rajaa jo tehoja aika paljon jos ei ole fööniä pakosarjassa) on vaparina todella optimistinen lukema. Vaatisi kannelta jo todella paljon, ei puhuta enää mistään perus viilauksesta (siellä on kuitenkin vain ne 8 venttiiliä ja 180 vapaasti hönkivää hevosta niiden läpi työnnettynä suht huonon kannen perusrakenteen huomioon ottaen vaatisi jo sellaista nokkaa missä se tyhjäkäynti ei 2l tilavuudella enää olisi luokassa tasaista 900rpm ;)).
Hyvä nähdä 300-sarjalaisia kuitenkin aina! Homma on aloitettu ainakin oikeasta päästä, eli koripuolelta.
-
Ja on tuossa GLT:lle ominaisena jytäkämmät vetarit
Ei ole vetareissa eroa.
Ja tosiaan niinkuin Fuse sanoi niin se imm:n läppä rajoittaa aika tehokkaasti imuilman virtausta, voi kokeilla kääntää
käsin sitä läppää. Sitä läpän jousta saa säädettyä kun avaa sen muovikotelon immun päältä, kannattaa sitten merkata
alkuperäinen asento.
-
Imusarja on vaihettu eli ei ole se muovikopallinen vakio shaiba
. Sitä läpän jousta saa säädettyä kun avaa sen muovikotelon immun päältä, kannattaa sitten merkata
alkuperäinen asento.
Jostain itse luulin lukevani että 300 sarjan GLT mallissa on ihan rautaa ne vetarit ja normissa jotain pehmeempää seosmetallia...
-
Imusarja on vaihettu eli ei ole se muovikopallinen vakio shaiba
Mikä ruisku siinä on? Kardaani tais olla rellu-koneisissa jotain aluniimiseosta?
-
Musta sisäkatto näyttää olevan-> GLT
Omistin joskus 83 360 GLT:n, eli sellaisen missä on edessä "tuuletusikkunat".
-
Rellukoneisissa on alumiininen putki "kartaani" ilman kytkinkoppaa ja vaihteistoa yhdistävää suojaputkea, vinokoneisissa suojaputken sisällä pyörii umpitanko (oikeastihan se on kytkiakseli joka pyörii kytkinkopan ja vaihteiston välissä). Renu koneisissa on itse vetoakseli hivenen paksumpi, vetonivelet ovat samat kaikissa.
Perän/vaihteiston kiinnityspalkki saattaa olla hapero, käsistään kätevä tekee uuden putkesta. Edessä reaktiotangon korikiinnike saattaa olla pehmennyt ja tanko menee läpi kiinnikkeestä kovemmassa ajossa, saa korjattua kun hitsaa ison prikan kiinnikkeeseen. Etutolpista saattaa olla jousilautaset hapanneet ja putoavat alas, saa hitsattua kuntoon.
-
Imusarja on vaihettu eli ei ole se muovikopallinen vakio shaiba
Mikä ruisku siinä on? Kardaani tais olla rellu-koneisissa jotain aluniimiseosta?
Pitää kattoa mikä siinä on kun ei tuota konetta ole muuten kateltu kun että käyntiin lähtee ja ottaa kiekkaa niinku pitääkin... Otan kuvia viikonloppuna enemmän koko laitoksesta ja muutenkin vähä tarkempia speksejä...
-
Renu koneisissa on itse vetoakseli hivenen paksumpi, vetonivelet ovat samat kaikissa.
Väärin meni. :)
Vetoakselia ja niveliä on 2 eri mallia MANUAALIVAIHTEISISSA (poislukien siis CVT variomatic jossa erimittaiset vetarit).
Vetarit ovat joko ns "ruiskukone" jotka tunnistaa akseleista kolmesta sorvatusta knöölistä, ja sitten "normaalit" jotka ovat suoraa rautatankoa. Boorit akselien päässä ovat näissä akseleissa erilaiset, ja täten myös nivelien boorit erilaiset. Nivelet ovat aika liki samaa tekoa kaikki. Tehonkesto turvallisesti molemmilla nivelillä 300hv/450Nm nurkilla ajotyylistä riippuen.
Noita ns. ruisukone vetareita olen itse löytänyt pääasiassa 1984 ja vanhemmista 1,4L koneisista, ja oikeissa B200 koneisissa sit ollut pääasiassa niitä suorasta tangosta tehtyjä. B19 koneisissa en ole pannut merkille vetarien malleja, mutta oletan että siellä saattais olla "ruiskukone", koska B19 on 1984 ja vanhemmat. Eli summa sumarum: 1984 asti olisi "ruiskukone" vetarit suurimmassa osassa ja 1985-> suorat.
170-180 vaparihevosta tosiaan B200 pannusta on kova lukema, ei onnistu muokkaamatta vakioruiskua ja vaihtamatta suuttimia jne. 140-150 on realistinen. :)
-
Mulla on -87 GLT:ssä nuo paksummat vetarit. Tosin tässä yksilössä on myös jousipajalla teetetty 23mm vakaaja ja tuplalehdet takana, joten ei ihan ole välttämättä täysin alkuperäistä tavaraa nuo vetaritkaan.
-
Tänään käytiin taas laittelemassa vokeloa ja ottamassa niitä pyydettyjä kuvia (parempia vielä tulee kuhan muistaa kameran ottaa joku kerta mukaan)
(http://i1159.photobucket.com/albums/p621/Suursmurffi360/Vetari.jpg)
Vetari piti puhdistella ja samalla pitää uudet kumit käydä kun aika pykineet nuo entiset.. Oli entinen omistaja alottanut takapyörän laakerin vaihdon ja jättänyt vetarin navan puolelta irti hiekkaan pyörimään :idiot2: Tuli samalla puhisteltua toinenkin pää ja uudet vaseliinit sisää ;)
(http://i1159.photobucket.com/albums/p621/Suursmurffi360/Sisloksu.jpg)
(http://i1159.photobucket.com/albums/p621/Suursmurffi360/Jousipalkki.jpg)
(http://i1159.photobucket.com/albums/p621/Suursmurffi360/IMG_20120513_003337.jpg)
Muutamia reikiä mitä sieltä täältä löyty...
(http://i1159.photobucket.com/albums/p621/Suursmurffi360/Wheelgap.jpg)
Madaltamisen varaaki on perässä ja keulassa noilla 15" aluvalsseilla ihan reippaasti ;) Mikäs olisi se helpoin tapa takanta madaltaa? onko vaan pistettävä madalluspalaa? ja pitääkö toinen lehti iskeä päälle jäykentämään jos 50mm laskee?
(http://i1159.photobucket.com/albums/p621/Suursmurffi360/Kone2.jpg)
(http://i1159.photobucket.com/albums/p621/Suursmurffi360/Kone1.jpg)
Siinä on ne paljon kaivatut kuvat koneesta :) Kaipaa pientä siistimistä konehuonekkin.. Tiedä nyt onko 170hv :( mutta ainakin se 150hv hönkyä löytyy ihan papereitten mukaan ja kyllä se jaksaa niilläki mustaa juottii piirtää ;)
(http://i1159.photobucket.com/albums/p621/Suursmurffi360/Kokoautokeulapurettu.jpg)
Siinä on koko ruhjo kauneudessaan :pomo:
-
Ruiskun vakioimusarja tuo on ainakin, ei ole vaihdettu.
-
Ja imm:n kansikin näkyy olevan tallella.
Edit: http://www.volvo300mania.com/forum-uk/ (http://www.volvo300mania.com/forum-uk/)
Jos joskus löytäs kolmisatkun jossa olis ehjä kori, itsellä loppu kiinnostus kun a-pilari kuskinpuolelta
ruostu läpi. :o
Lootan palkki katkes pariviikko leiman jälkeen, 3mm lootusta tein yli puolet uusiksi.
Palkin myin eteenpäin, kori meni paaliin ja osat myyntiin.
9sekuntia++++kellotin satkuun, 960kg, hv 130?+-0
Kannesta kaks milliä pois ja itse kitattu ja hinkattu täysin pilalle :buck2:.A-V-H+ nokkia, 11? rutut. Kansi meni jokkismiehelle, en
tiedä onko käytössä? B200 Kestää hyvin sikailua, kori ei.
Kiva ajaa alusta kunnossa.
Eli kori kannattaa tehdä HYVIN. Mä en tehnyt :'(.
Mut sitä 150hv mä en usko :).
Edit: Mun kello edisti ja 115hv siinä oli ja 2"putki.
-
Joo perä madalletaan palikkaa väliin. Jäykkyyttä lisätään lisä lehdillä.
-
Ompa hapan, meikäläisen "huonokoppasina poismyymätkään" ollu noin happamia :o
Melkeen aina skippaisin jos tosta tulipellin ja tolpan välistä on hapan.
-
Aattelin vähän päivitellä mitä on aikaseks saatu..
(http://i1159.photobucket.com/albums/p621/Suursmurffi360/IMG_20120527_000533.jpg)
iskarit ja jouset purettiin rälläkkämadallusta varten.. saa nähä minkälainen tulee kun napsii kiekan kaks pois :D Nyt pitäs vaan saada hitsaus vehkeet vähäks aikaa lainaan nii sais nuo etulokasuojan kaaret hitsattua niin pääsis kattomaan minkälainen tuosta keulasta nyt madalluksen jälkeen tulis..
(http://i1159.photobucket.com/albums/p621/Suursmurffi360/IMG_20120527_000641.jpg)
Ruosteeton takakontin luukkukin saatiin ilmasin puun ympärille ajetusta vokelosta :)
(http://i1159.photobucket.com/albums/p621/Suursmurffi360/IMG_20120527_003204.jpg)
Takapenkkien tilalle tulee akku, hifi vehkeet yms muut tarpeelliset ja tarpeettomat välineet.. Siinä on nyt muotoon leikattu ja päällystettu vaneri jossa erillinen upotus akulle.. Tuon poikkituen tein koulussa tylsyyttäni (Kone ja metalli alalla opiskelen) Ja kyllähän tuo näpsäkästi sattu että piti ns. tönästä paikalleen ja jäi pienelle jännitykselle.. tekee joskus paremman kiristettävän kunhan kerkee..
Tein myös 50mm madalluspalat ja ne on nyt soviteltu paikoilleen ja vetarit yms hilppeet perästä laiteltiin paikalleen että pääsisi kytkimen keskityksen jälkeen testiajoille ;)
Löyty jopa tästä 10km päästä ehkä ruosteettomat etuloksut joten niitäkään ei tarvitsis sitten stressata :pomo:
Tarkotuksena olis nyt että juhannukseen mennessä auto liikkus eteen ja taakse muutenkin ku hinamalla :P
Vähän viivästyny projekti nyt mutta jos jaksais taas viikonlopun hallissa tuusata nii alkas taas vauhdilla edistyä :) Hitsaus vehkeet kun lainaan nyt lähiaikoina saisin niin alkais edistyäkkin.
Löyty entiseltä omistajalta jonkin verran osaa ilmasin esim; Laturi, vetarit, etujouset, 2kpl ilmamassa mittareita, 2kpl mittaristoja, kolmet parit takavalo umpioita, taakse uudet jarrupalat, toinen imusarja, kansi yms muuta krääsää...
-
Itse jouduin ottaan niin paljo kiekkaa pois että justiin pysy jousi paikallaan, ei muuten laskenu mihinkään. Oisko siinä ollu sitten jopa
3,5 kierrosta pois. Kannattaa tarkkailla laikatessa että ei ala hölkkään jousi sitten. Seuraavaksi saa alkaa iskareiden jengoja/ala-lautasen
pykälää jatkaan jos enämpi haluaa.
Tuossa mun prokkiksessa näet paljonko saa laskettua ennen kun joutuu iskareita sorvaan.
Tuosta ruosteettomasta takaluukusta tuli mieleen; mahtaakohan tuo punanen maali olla jämympää ::) kun itsekkin ostin omaani punasen
konepellin joka oli täysin ruosteeton. Se koko punanen auto oli ruosteeton mistä se pelti otettiin. En tiiä sitte miksi makas romiksella..
Punasia ei usein kyllä näe, mutta minun mielestä ne on ollu aina siistimmässä kunnossa kuin nämä muun väriset ???
-
335/355mm about on ruisku/kaasarikoneisen etujousien vapaapituudet uusina. Itse lyhensin omastani 280mm etujouset (uudet lesjöfors vakiot 335mm pituiset) ja nostin jousilautasta jotain 15-20mm jotta mahtuis 225/45R16 rengas. Tolla yhdistelmällä toimii siististi. Vähän pehmeä on, eli sais olla joku 13mm lanka ehkä tai sit 50mm kierrevälin sijaan joku 35-40mm tai progressiivinen jousi.
200 sarjan farkun 14-15mm kuormajousia ei sit kandee yrittää tuonne, menevät paikoilleen, mutta 280mm pituisinakin keula on 10cm liian korkealla. :D
Vakiojousillakin tuo oma keula oli ihan sairaan korkea ainakin 6-7cm liian korkea. Nyt ym. rengastuksella etukaaren ja renkaan välissä 1,5cm luokkaa, takana jotain 2cm täysin vakio GL kaasarikone takajousilla. GLT:n jouset kun jostain sais UUDET...
Tosin, ei näistä saa ajo-ominaisuuksiltaan uusien sporttien veroisia vaikka mitä tekee, kun alusta geometria on... antiikkia... vertaa esim. jo etuvedot tai 960/S/V90 uusikeulat joissa renkaan paikka ei muutu auton pituuden suuntaisesti joustossa (kuten näissä tekee tuon 45asteen kulmassa olevan etu-viisto tukivarren takia) :D
Sais muuttaa tuon esim 850 volvon tukivarrelle (laki taitaa estää akselistorakennemuutokset jos ei vaihda koko akselistoa), ni parantais varmaan ajettavuutta (tosin ei tuo oma ainakaan huono ole, mutta ei se pärjää uudelle tämän päivän autolle) :)
-
Sais muuttaa tuon esim 850 volvon tukivarrelle (laki taitaa estää akselistorakennemuutokset jos ei vaihda koko akselistoa), ni parantais varmaan ajettavuutta (tosin ei tuo oma ainakaan huono ole, mutta ei se pärjää uudelle tämän päivän autolle) :)
Mun mielestä tukivarsien vaihto on mahdollista. Onnistuuhan esim. nelilinkkienkin leimaaminen, ja ainakin maastureihin vaihtelevat tukivarsia toisista merkeistä (toki samalla saattaa vaihtua lehtijouset kierrevietereihin). Itse tukivarret pitää olla tehdasvalmisteiset ja lähtöisin vähintään samalla akselipainolla varustetusta laitteesta, kiinnikkeet koriin ja akselistoon saa tehdä itse.