Race.fi  Puotilan autokorjaamo

240 "R-Sport" Strömppäturbosta ruiskuturboksi *megan asennusta*

  • 28 Vastauksia
  • 14328 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa samupyh

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 126
  • www.vrcf.fi
Tuli viime keväänä ostettua tälläinen vakio 198tkm ajettu R-sport 240 talviautoksi ja tarkoitus oli pitää vakiona mutta toisinhan siinä kävi  ::)

Eli kun alkuperäinen ahdin sanoi itsensä irti tuli ajatus parantaa tekniikkaa vähän nykyaikasemmaksi alkuperäisessä hengessä.
Moottori matalapuristeinen b200at:
-R-sportin turbosarja eli polttoaineensyötöstä huolehtii "vanha kunnon" strömperi  :o
-2wd cosworthin to3 ahtopaineensäätimellä mallia kuulaventtiili
-muokattu downpipe
-innovaten lc1 laajakaista

Vime talvi tuli ajettua 0,5barin ahdoilla ja auto toimi hyvin mitä nyt pientä nykimistä kylmänä lukuunottamatta.
Kevään tultua kuiteskin kytkin alkoi luistaa ja nyt olisi tarkoitus nostaa kone pois ja vaihtaa kytkin. Samalla asentaa 2wd cosworthin muokattu cooleri, malpassin paineensäädin ja sähköpumppu. Tämän jälkeen ahdot tulee nousemaan siihen 0.7-0.9 baariin.

Onko muilla R-sportin omistajilla merkitty ahdinta rekisteriotteeseen kun itselläni ei ole ja kohta pitäisi käyttää leimalla? Ja tarviiko tuolle strömpalle tehdä mitä muutoksia että se kestää tuon tulevan ahtopaineen?

Ja ne pakolliset kuvat:


« Viimeksi muokattu: 18.12.2011, 19:39:08 kirjoittanut samupyh »

Poissa Rusakko

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2996
  • Nautin autoni kulmikkaina ja naiseni kurvikkaana
    • Vesan Volvo-sivut
Vs: Turboströmppa 240 "R-Sport"
« Vastaus #1 : 25.04.2011, 17:35:56 »
Rekisteri otteessa lukee, että garretin turboahdin ja ahtoilman välijäähdytin.. Maksimi tehoa eikä ahtoja papereihin ole kirjoitettu.
Näin siis minulla
V70R FWD Manual -98,     V70R AWD Automatic -00,  740 B6304 Manual -87,      240 16v turbo Manual -88

Poissa samupyh

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 126
  • www.vrcf.fi
Vs: Turboströmppa 240 "R-Sport"
« Vastaus #2 : 15.05.2011, 16:46:43 »
Taas on projekti vähän edennyt, osia on haalittu kasaan ja ruosteita on alettu korjata. Autosta on purettu ovet ja luukut poissa ja kone on nostoa vaille irti.  :) Soitinpuolelle hommasin autostudion E180.2 ja sille kaveriksi Alpinen Type-R:n.  Myös Tilasin tänään 228mm sintterilevyn ja toisen r-sportin bensapumpun ja kaasarin. Sähköpumpun kanssa tuli pienoisia ongelmia joten tarkoitus olisi aluksi ainakin käyttää tuota R-sportin mekaanista pumppua.
Pari kuvaa:


Päätin samalla että auto maalataan uusiksi koska vanha maalipinta oli kovia kokenut, väriksi tulee ral6020 eli tummanvihreä.

Kommentteja?



Poissa miksu01

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1060
  • Volvo, koska mä voin
    • Facebook
Vs: Turboströmppa 240 "R-Sport"
« Vastaus #3 : 30.05.2011, 21:06:46 »
Ostin just itelle 244 GLE b21a R-sportin ja on kuulemma alkuperäinen maahantuojan varustelema. eikä siinäkään lue rekisteriotteessa mitään turbosta! täällä forumilla ku kysäisin siitä niin sanoivat että sillon 80-luvulla ei merkattu rekisteriotteeseen kun maahantuoja oli asentanu turbosarjan! Ilmota ihmeessä ku meet katsastaa että meneekö läpi ilman että on merkintää rekisteriotteessa! Ite ajattelin että kun meen katsastaa niin pyydän merkinnän otteeseen ku täällä turussa tulee aina ongelmia poliisien kanssa! sit siinä menee turhaa aikaa ku ne alkaa selvittämään että onko laillinen! :D
Käyttis: Volvo V70R AWD - 00 Musta n. 350hv/450nm
Käyttis 2: Vw Jetta 1.4 tsi - 07 140hv
Volvomies jo toisessa sukupolvessa. Aina on 2 autoa joista toinen on Volvo ja toinen on ns myyntiauto eli osta, korjaa ja myy

Poissa miksu01

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1060
  • Volvo, koska mä voin
    • Facebook
Vs: Turboströmppa 240 "R-Sport"
« Vastaus #4 : 02.06.2011, 09:04:00 »
Kävin katsastus konttorilla. Ja selvisi että autoni on laillinen r-sport turbo vaikka rekisteriotteessa ei olekkaan turbosta merkintää! ihan niinku viisaat volvomiehet/naiset täällä sanoikin :D

Kiitokset kaikille!
Käyttis: Volvo V70R AWD - 00 Musta n. 350hv/450nm
Käyttis 2: Vw Jetta 1.4 tsi - 07 140hv
Volvomies jo toisessa sukupolvessa. Aina on 2 autoa joista toinen on Volvo ja toinen on ns myyntiauto eli osta, korjaa ja myy

Poissa samupyh

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 126
  • www.vrcf.fi
Vs: Turboströmppa 240 "R-Sport"
« Vastaus #5 : 02.06.2011, 15:38:05 »
Kävin katsastus konttorilla. Ja selvisi että autoni on laillinen r-sport turbo vaikka rekisteriotteessa ei olekkaan turbosta merkintää! ihan niinku viisaat volvomiehet/naiset täällä sanoikin :D

Kiitokset kaikille!

Miten tämä asia selvisi? Itseänikin kiinnostaisi että näkeekö katsastusmies ihan suoraan vai pitääkö ottaa mukaan jotkin todistukset? Itse ainakin meinasin ottaa R-sportin katalogista kuvan ihan varmuudeksi... Toisaalta eihän mulla ole enää ees vakioahdinta joten tarkka katsastusmies voisi siitäkin hylätä.  ;D

ja pari kuvaa projektin etenemisestä:


Eli auto alkaa olemaan maalausta varten purettuna ja kone irroitettu. Tänään vaihdoin uuden bensapumpun ja irroitin kytkimen. Eroaakohan toi R-sportin asetelma jotenkin vaparin asetelmasta? Olisi hienoa jos joku jolla on enemmän tietämystä näistä R-sporteista niin lisäisi kuvia ja tietoja tänne foorumille.  :) Varsinkin tuosta Strömbergin modaamisesta oisi hienoa saada lisätietoa kun pöydällä lojuu yksi ylimääräinen turboströmppä jota vois vähän viilata.

Poissa miksu01

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1060
  • Volvo, koska mä voin
    • Facebook
Vs: Turboströmppa 240 "R-Sport"
« Vastaus #6 : 02.06.2011, 18:19:09 »
Miten tämä asia selvisi? Itseänikin kiinnostaisi että näkeekö katsastusmies ihan suoraan vai pitääkö ottaa mukaan jotkin todistukset? Itse ainakin meinasin ottaa R-sportin katalogista kuvan ihan varmuudeksi... Toisaalta eihän mulla ole enää ees vakioahdinta joten tarkka katsastusmies voisi siitäkin hylätä.  ;D

Se katsastusmies katto sieltä jostain koneelta, ja totesi vaan että kyllä on niiden tiedossa että on turbo! en mä ainakaan ottanu mitään papereita mukaan. Menin vaihtamaan autoa omille nimille ja samalla kysyin :D
Käyttis: Volvo V70R AWD - 00 Musta n. 350hv/450nm
Käyttis 2: Vw Jetta 1.4 tsi - 07 140hv
Volvomies jo toisessa sukupolvessa. Aina on 2 autoa joista toinen on Volvo ja toinen on ns myyntiauto eli osta, korjaa ja myy

Poissa Xuppo

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1519
  • Priimaa yritetään mutta sutta ja sekundaa tulee
Vs: Turboströmppa 240 "R-Sport"
« Vastaus #7 : 02.06.2011, 18:28:28 »
R-sport katalogi löytyy täältä: http://www.k-jet.org/documents/other-documents/
valitettavasti toisella kotimaisella kielellä.
965 -93 "B6284" turbo
S70 -98
V70 -08 t6

Poissa Toni

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1116
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Vs: Turboströmppa 240 "R-Sport"
« Vastaus #8 : 02.06.2011, 18:42:58 »
Aikanaan omistamani maahantiojan 244 r-sport tubossa luki otteessa ainoastaan "tuboahdettu moottori". Eli pystyi tekemään aika paljon muutoksia ilman turhia muutoskatsastuksia.

-80 luvun R-sport luettelo löytyy tallista suomi kielellä jos tarvit jotain tietoja.
142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD-lukijoita.

Poissa samupyh

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 126
  • www.vrcf.fi
Vs: Turboströmppa 240 "R-Sport"
« Vastaus #9 : 03.06.2011, 20:02:01 »
Onkohan kellään tietoa kuinka paksu tuo volvon alkuperäinen kytkinlevy on? Ja tarviiko sintterilevyllä asetelmaa shimmata (paksuus: n. 8,6mm), kun kysyin mitä mieltä volvoja jokkisautoina harrastava kaveri niin sano vaan että käy suoraan ilman asetelman korotusta... tiedä sitten  :o
Ja toinen erikoinen havainto tuli tehtyä kun tutkiskelin tuota 740 peräisin olevaa strömppää niin pohjasta löytyi jonkinlainen nippa jota ei alkuperäisessä ollut. Luultavasti jonkinlainen anturi mutta ei muuta tietoa.  :buck2:

Muuten koneprojekti sujuu hyvin ja tarkoituksena oisi asentaa se takaisin jo tänä viikonloppuna jos ei tule yllätyksiä.

Poissa volvere

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 490
  • www.volvere.fi
Vs: Turboströmppa 240 "R-Sport"
« Vastaus #10 : 03.06.2011, 21:12:03 »
Miten tämä asia selvisi? Itseänikin kiinnostaisi että näkeekö katsastusmies ihan suoraan vai pitääkö ottaa mukaan jotkin todistukset?
Se katsastusmies katto sieltä jostain koneelta, ja totesi vaan että kyllä on niiden tiedossa että on turbo! en mä ainakaan ottanu mitään papereita mukaan.

Nimenomaan siellä AKE:n tietokannassa voi olla merkintöjä jotka eivät tulostu otteelle!   :)

Nykyiset Volvot: 262C Bertone Turbo -78 ... V60 D3-14 ... vaivaiset 32 kpl on Volvoja ollut  tähän astisessa elämässä! ::)

Poissa Biisoni

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 166
Vs: Turboströmppa 240 "R-Sport"
« Vastaus #11 : 27.06.2011, 02:31:57 »
Kyllähän joku sanoi että katsasti B230f turbon kanssa ilman että katsastus mies hylsytti?
Volvo S60 T5 -2004

Poissa samupyh

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 126
  • www.vrcf.fi
Vs: Turboströmppa 240 "R-Sport"
« Vastaus #12 : 05.08.2011, 18:52:08 »
Ja taas on projekti pikkaisen edennyt. Nostin alkuviikosta koneen paikalleen ja volvo hörähti puolen minuutin starttaamisen jälkeen käyntiin ekaan kertaan puoleen vuoteen.  :)
Suurin vika oli bensavuoto kaasarista mutta senkin sain jo korjattua. Innovaten LC-1 tuli samalla fixailtua kuntoon ja hyvin tuntuu pelittävän eli uusi downpipe ei vuoda vaikka ei ollutkaan maailman parhaan hitsarin tekele :D

Pari kuvaa:



Enää puuttuu maalaus ja kasaus ja sitten leimalle  :) Ainoa mikä vähän mietityttää on tuo tuulilasi kun se on juuri kuskin kohdalta halki... Toivottavasti sais korjauskehotuksella menemään niin ei tarvisi lasia alkaa vaihtamaan vaan pääsisi ajamaan pitkästä aikaan. Kellään kokemuksia kuinka tiukkoja noi katsurit on tuulilasista?

Poissa InlineFour

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1324
  • Toiset käy töissä, toiset käy kotona
Vs: Turboströmppa 240 "R-Sport"
« Vastaus #13 : 05.08.2011, 19:12:26 »
Ja taas on projekti pikkaisen edennyt. Nostin alkuviikosta koneen paikalleen ja volvo hörähti puolen minuutin starttaamisen jälkeen käyntiin ekaan kertaan puoleen vuoteen.  :)
Suurin vika oli bensavuoto kaasarista mutta senkin sain jo korjattua. Innovaten LC-1 tuli samalla fixailtua kuntoon ja hyvin tuntuu pelittävän eli uusi downpipe ei vuoda vaikka ei ollutkaan maailman parhaan hitsarin tekele :D

Pari kuvaa:
(Kuva poistettu lainauksesta.)
(Kuva poistettu lainauksesta.)

Enää puuttuu maalaus ja kasaus ja sitten leimalle  :) Ainoa mikä vähän mietityttää on tuo tuulilasi kun se on juuri kuskin kohdalta halki... Toivottavasti sais korjauskehotuksella menemään niin ei tarvisi lasia alkaa vaihtamaan vaan pääsisi ajamaan pitkästä aikaan. Kellään kokemuksia kuinka tiukkoja noi katsurit on tuulilasista?

Mun vanhassa volvossa suoraan naaman eessä pitkittäinen halkeama josta lähti apparin puolen a-pilariin asti lasin puolivälilssä vertikaalisuunnassa kulkeva halkeama, huomautus  ;D
Oikeissa autoissa on kolme poljinta;
kaasu, jarru, seisontajarru

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Turboströmppa 240 "R-Sport"
« Vastaus #14 : 05.08.2011, 21:13:30 »
Et kyllä säästä mitään jos alat tuota lasia varjelemaan, se huomautus tarkottaa nykyään sitä, että sulla on kuukausi aikaa vaihtaa se, vaikkei uusintanäyttöä tulekaan. Jotenka revi suosiolla irti, korjaa listan altakin ruosteet ja hoida tuo kori kuntoon kun sitä noinpaljon olet muutenkin purkanut.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

 

Samppasport  Futurez