Kulkukoira  Proturbo

242 -77 talvironttonen, myyty.

  • 131 Vastauksia
  • 42825 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7611
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 242 -77, talvironttonen(?)
« Vastaus #45 : 12.11.2011, 01:52:57 »
Kytkin, -sylinterit ja loota on paikoillaan sekä laatikontuenta valmis.
Kytkinhaarukankuulan alle laitoin 11mm koroketta ja silmämääräisesti vaikuttas sopivalta. Pari milliä laitan lisää jos tuntuu liian kankealta. Pidemmän pultin joutui laitamaan kytkinkoppaan vakion tilalle jotta riitti kierre kunnolla. Laatikontuesta tuli loppupelissä hyvin yksinkertainen, päädyin vaihtoehtoon jossa ei tarvitse etupalkkia muokata ollenkaan. Se siirtyi vain yhden pykälän taaksepäin.

Kardaanin etupätkän suhteen mennään myös liki bolt-on linjalla. Löysin pienen kaivelun jälkeen ristikolla varustetun nopeusmittarivaijerittomasta M47:stä (todennäköisesti)lähtöisin olevan joka tarvitsee uuden tukilaakerin. Vaihdoin lootaan vastaavasti laipan ja nyt kardaanintukikumi sijoittuu noin 0,5-1cm edemmäs kuin vakiona. Tukipalkin pultinreikiä vähän leveämmiksi ja se oli siinä. Samalla irtosi pulttia huulille asetellessa korista toinen palkinpulttien oikeanpuoleisista vastamuttereista, toinen irtosi jo väliaikaiskytkintä laittaessa. Hepattava kiinni. Nestekytkimen osia laitellessa ja kytkinpoljinta irrottaessa tuli huomattua, että poljintelineen yksi vastamutteri on revennyt tuulilasin aluspellistä irti kokonaan.

Tälle päivälle työläämmistä hommista jäi näiltä osin kytkinpoljin ja keppiteline.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7611
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 242 -77, talvironttonen(?)
« Vastaus #46 : 13.11.2011, 00:36:20 »
Voimansiirto onpi toiminnassa ja tukilaakeri vaihdettu.
Kytkinpolkimestakin tuli hyvinkin yksinkertainen. Poljintelineessä olikin valmiina reiät kiinnityskohdan muutokselle. Poljinta jatkoin 7cm katkaisemalla sopivasta kohdasta ja jatkamalla toisella polkimella. Alunperin vaijerin kiinnityskorva on nivelpisteen yläpuolella, porasin siihen isomman reiän pääsylinterin lukkotapille ja käänsin alapuolelle. Lukkotapiksi puolestaan samanlainen kuin jarrupolkimella. Telineen yläpuolen kiinnitin takaisin koriin kuin myös kardaanintukipalkinpulttien vastakappaleet.

Keppitelineestä tuli aika karu mutta ajaa asiansa(ei, en kuvannut ;D). Sitä väkästellessä aikaa vasta menikin, pohjana 240 M47 teline. Kiinnittyy pultilla ja ohennetulla mutterilla laatikon korvallisiin ja tukipiste on laatikontuen oikeanpuolimmaisessa pultissa. Tiukkasin kepin kiinnitystä telineeseen, nyt ei ole pystyvälystä enää. Toistaiseksi en tee vaihdevälinlyhennintä.

Vähän suhailin työpaikan pihalla ja tuntus pelaavan kaikin puolin. Ens viikolla pitäs päästä maantielle jos ei isoja takaiskuja tule.

Tänään vois koettaa tehdä hukkaportin poistoputken ja alottaa peltihommia.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7611
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 242 -77, talvironttonen(?)
« Vastaus #47 : 13.11.2011, 21:16:42 »
Peltityöt jäivät ajatuksen asteelle, mutta muuten sai edistettyä.
Hukkaportinputki on valmis ja yhtyy dp:hen sillä kohtaa jossa dp taipuu taaksepäin auton alla. Siihen pitää tehdä laippaliitos muhvin sijaan. Samalla otin sisäjousen pois hukkaportista, jotta siihen jää jotain säätövaraakin :P Dp:n alkuosa sai päälleen lämpösuojanauhan, jos ois lämpötila vähän armeliaampi tulpanjohdoille. Lohkolämmittimen välistä näyttäis tihkuvan jäähdytysnestettä, otettava irti ja laitettava liimatiivistemassaa väliin. Yhtä ehjä ja toimiva oli turbon öljypaluukin, tihkui hieman läpi laipan saumasta. Otin irti ja pyöräytin lisäsauman, aika näyttää loppuiko.
Konehuone tällä hetkellä.

Penkitys on varattu keskiviikolle ja katsastus perjantaille, tarttis jonkinlaista aikataulua vissiin pitää yllä ::)
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa faabio

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 65
  • 242 -77 + 9-5 Aero -04
Vs: 242 -77, talvironttonen(?)
« Vastaus #48 : 13.11.2011, 23:46:58 »
Tätä päiväkirjaa on kyllä ilo lukea kun kokoajan tapahtuu ja lapsentaudit saa ratkasun hyvin nopeasti :) millaisia paineita on tarkotus käyttää? Tsemppiä penkitykseen ja leimalle! :)
Hitaasti mutta epävarmasti.
Turbiinaa
MVH.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7611
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 242 -77, talvironttonen(?)
« Vastaus #49 : 14.11.2011, 00:04:36 »
Tiedä häntä saako ne ratkaisua, mutta ainakin korjausyrityksen. Tehotavoitetta varten painetta tulee sen verran kuin tarvitsee ;) Eipä se tässä vaiheessa ole vielä hakusessa, kuitenkin suoritettava sisäänajo ensin.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7611
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 242 -77, talvironttonen(?)
« Vastaus #50 : 14.11.2011, 23:53:38 »
Vähiin jäi puuhailuaika tältä päivältä, koska 6-ovinen tuli hylättyä töiden jälkeen talvisäilöön ja muuta tointa sen lisäksi.
Lohkolämmittimen väliin laitoin liimatiivistemassan. Irrotusta varten tartti ottaa laturi pois ja löysätä vesipumpulta lähtevä putki lohkotuestaan. Rattiin tein "komean" äänimerkkinapin M46 ylivaihteennapista, alkujaan ei ollut ollenkaan. Kojelaudasta laikkasin kaarien kohdalta kulmat pois ja laitoin paikoilleen. Kasailua vielä jonkin verran tehtävä sen suhteen. Sen verran sopivalla kohtaa kulkee kaaret, että sivusuulakkeiden putkia täytyy muotoilla hieman uusiksi.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7611
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 242 -77, talvironttonen(?)
« Vastaus #51 : 16.11.2011, 00:44:33 »
Mua ei pitäis vissiin päästää rälläkän kanssa ollenkaan koripeltien lähelle. Hakkasin ensin reilusti varapyöräkoteloita ympäriinsä ja sen jälkeen laikkasin huonot(tai ainakin suurimman osan) pois vasemmalta. Piikkasen siitä lähti enemmän kuin alkuunsa oli ajatus(kuvat), muttei voinut taaskaan jättää "kesken" ;D Koetin väsätä kylkipellin ja varapyöräkotelonsivun yhtymäkohdan alkuperäistä mukailevaksi. Muutenkin sen kohdan kanssa turatessa sai aikaa menemään ettei ihan hirveästi vedellyt. Lopuksi rosoja pois ja sinkkispray pintaan.
Kuvat.
Torstaina etulokasuojan reikä ja toinen puoli, siellä ei pitäisi ihan niin paljoa olla tekemistä mutta mistä sitä tietää.

6-ovisesta "lainatun" flektin laitoin maanantaina paikoilleen ja sille vedin nyt sähköt. Ahtomittarin laitoin, samalla vedolla mittariston taustavaloille virta, kiekkamittarille johto puolalta ja mittaristo paikoilleen. Orkkis kiekkamittarikin toimii. Valoreleille tarvitsee jonkin verran ohjauksia, joten vedän ne varmaan 7-napaisella kärrijohdolla ja samaan nippuun kiekkamittarin sekä flektinohjauksen johdot.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7611
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 242 -77, talvironttonen(?)
« Vastaus #52 : 16.11.2011, 21:42:40 »
Penkissä käyty ottamassa katutehot sekä "täydet" mitä nyt tässä vaiheessa viitti. Menomatkalla alkupuolella ihmettelin edestä kuuluvaa räpätystä. Siihen syypää oli SnowCap jonka olin vain laittanut ilma-aukon päälle estämään lehtien menon sisään. Melkein perille päästyä tuli yksi lisä-ääni konehuoneesta joka vaihteli hieman sen mukaan miten kaasua tarjosi. Perillä katselin, että olipahan jäänyt laturin alapultti tiukkaamatta, mutteri lähtenyt menemään ja pultti ulkoistanut itsensä melkein puoliksi. Ja starttikin alkoi sutimaan tyhjää välillä, penkityksen jälkeen ei kuitenkaan enää reistaillut. Taidanpa vaihtaa toisen jossain välissä.

Rajoittimen laitoin 6000rpm:ään, ei vielä viitsinyt sen ylemmäs kierrättää, eikä otettu kuin pari vetoakaan. Login mukaan 3600rpm kohdalla ois 0,6bar painetta ja muutama piikkaus 0,7bar:iin on matkalla. Juuri 3600rpm kohdalla ahtopaineennousu triggasi kiihdytysrikastuksen ja kävi todella rikkaalla hetkellisesti. Kadulla seos pyörii hyvin tarkkaan AFR 12-12,2 kohdalla, mutta penkissä tippui rikkaammalle varsinkin 5000rpm jälkeen ja aivan rajoittimen tuntumassa ollaan jo 11,5 kohdalla. Joka tapauksessa seosta on laihennettava jonkun verran ja ennakkoakin vois lisäillä joitakin asteita. Sytkäkartta kun on lähtöisin koneesta jossa oli vähän suurempi puristussuhde. Kone pelasi hyvin, havaittavia vuotoja tms. ei ilmaantunut.
Siittä lappunen. Eli 233hv @ 5358rpm ja 354Nm @ 4221rpm.

Maantieseos on nyt aika hyvin kohdallaan, muuten on säätämistä.
« Viimeksi muokattu: 16.11.2011, 21:45:56 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7611
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 242 -77, talvironttonen(?)
« Vastaus #53 : 18.11.2011, 01:01:47 »
Etukaari, oikean varapyöräkotelon sivu ja etupalkki saivat uutta peltiä iltapuhteina. Kuvat täällä.
Oikealle laitoin taka-akselin pohjauskumin, kasailin kojelautaa vähän lisää, heitin konehuoneeseen väliaikaisen pissapoikapatentin(5l pesunestekannu ja moottori) ja putsailin laseja. Aamulla ois vissiin varovasti käytävä konttorilla koittamassa josko sais muutoksen läpi ja määräaikaisenkin hyväksytyksi ::)
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Sjtv

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 668
  • PRV is lifestyle <3
Vs: 242 -77, talvironttonen(?)
« Vastaus #54 : 18.11.2011, 12:32:57 »
Onneks olkoon hyväksytystä leimasta.
745,745,765,945,XC70,Raksapaku

"Vehkeiden epäluotettavuus on suoraan suhteessa siihen kuinka paljon niissä on itsetehtyjä, muista autoista otettuja, kuorma-auton tai virityskäyttöön tarkoitettuja osia."

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7611
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 242 -77, talvironttonen
« Vastaus #55 : 18.11.2011, 23:26:17 »
Niin siinä pääs käymään jälleen tämänkin kohdalla, että määräaikais- ja muutoskatsastus hyväksytty huomioitta.
Ennen katsastusta kävin ostamassa uudet pyyhkijän sulat ja laitoin pehmusteet kaariin kyytiläisten päiden suojaksi, muutoin tänään ei muuta ole tapahtunut kuin noin 70km ajoa ja siinä ohessa pientä säätöä. Tuntuis irtoavan jo hieman paremmin. Vois melkein harkita öljynvaihtoa huomenna samalla kun käy töissä vaihtamassa startin, laittamassa lisämittarit kiinni kojelautaan, valoja keulaan, yms.

Lisäystä:
Videontynkä penkityksestä. Eihän siinä mitään kummoista tapahtumaa ole, mutta lopussa näkyy miten paljon rajoittimelle mennessä kone vatkaa. Kuuluva naputus tulee suuttimista.
« Viimeksi muokattu: 19.11.2011, 00:39:28 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7611
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 242 -77, talvironttonen
« Vastaus #56 : 20.11.2011, 01:38:42 »
Jaaha, sit ois muisteltava mitä kaikkea tuli turattua.
Kävin ostamassa tarpeita, startin vaihdoin, käänsin nastapyörät vanteelle kesäkumien tilalle, avasin helmojen umpeenmuurautuneet/massatut tyhjennysreiät, laitoin ohutta bitumimattoa takasivupaneelien kohdalla olevien aukkojen peitteeksi sekä takasisäkaariin ja ruuvasin takapenkin tilalle laitetun pellin hattuhyllypeltiin kiinni. Bitumimatto vaimensi kontista kantautuvat äänet kokonaan ja pellin ruuvaus vähensi räminöitä vähän. Taakse tuli vanhat Continentalin nastat joiden nastoista tuleva melu on aika kova. Oishan se pitänyt muistaa kun samanlaisilla ennenkin ajanut. Ne ois tarkoitus vaihtaa joka tapauksessa parempiin heti kun sellaiset haltuun saa.

Koneeseen vaihdoin öljyt ja suodattimen, vedin 7-napaisen johdon sisältä lisävalojen yms. ohjausta varten, asensin SnowCapin ja nostin rajoittimen 7100rpm kohdalle. Keulille laitoin Boschin H4 lisävalot joihin sain puuttuvat kiinnikepalat toisista yhden 140 etupuskurin mukana tulleista lahoista. Sekä lähi-, että kaukovaloille laitoin kojelautaan omat kytkimet ohjaamaan releen maadoitusta jotta voi erikseen valita palavatko auton omien kanssa. Polttimopuolella on tullut suosittua Osramin Silverstaria. Huomiovalot ovat edelleen kytkemättä, en ole muistanut käydä ostamassa diodeja ohjaukseen. Melkoinen johtohärdelli tulee vasemman ajovalon taakse kun huomiovalon johdotuskin siihen vielä ilmaantuu. Lisävaloille ja flektille laitoin oman sulakerasiansa releiden viereen.

Semmosta ::)
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7611
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 242 -77, talvironttonen
« Vastaus #57 : 20.11.2011, 22:27:50 »
Tämän päivän operoinnit olivat "uusi" turvavyö apparille rullan jumittamisen takia ja noin 300km ajoa. Pelaa ihan jees. H4 lisävaloissa kuvio ja valoteho on oikein hyvät.

Jäi mainitsematta eilisen osalta, että lohkolämppärin välistä tihkuu edelleen. Koetettava hommata siihen uusi tiiviste tai "uusi" vastus hyvällä tiivisteellä. Takavalopolttimoiden maakontaktit ja polttimot putsasin ja vaihdoin uudet parkkipolttimot. Kummasti parani näkymä.

Tuolta se näyttää nyt, puhdas ja kaikkea :P



Paineennoususta kolmosella ja nelosella otin logia. Näyttäisi olevan 2000-2100rpm kohdalla 0,1bar ja "säädetty" 0,6bar 3200rpm. Ei mitenkään rajua siis. Mutta ihan hyvä talveksi. Viikolla laitan rajapaineventtiilin penkitystä varten kiinni, pitää ottaa logi yhtälailla.
« Viimeksi muokattu: 20.11.2011, 23:54:46 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2214
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: 242 -77, talvironttonen
« Vastaus #58 : 21.11.2011, 09:22:02 »
Mistä oot nuo tummat etuvalot hommannu? Vai ootko ite tummentanut?
Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Poissa Masuli

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1184
    • Flickr!
Vs: 242 -77, talvironttonen
« Vastaus #59 : 21.11.2011, 10:24:38 »
Näyttää hyvältä, jopa noi lisävalot istuu omaan silmään keulalle  :)
Mut sukellus on in, ei sen tarvii edes näyttää hyvältä
Volvo 965 "T6" RE85
http://masitech.ddns.net

 

Futurez  Kulkukoira