Futurez  Kulkukoira

700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset

  • 2749 Vastauksia
  • 877818 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Vmax

  • VRCF Ry jäsen 2022
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 211
  • www.vrcf.fi
    • Turbopalvelu
Vparts madallussarja 940 sedan
« Vastaus #2565 : 21.09.2018, 20:19:06 »
Onko kokemusta Vparts madallusjousista 940 sedanissa? Lähinnä kiinnostaa että onko kuin löysät takajouset? Joudun välillä kuskaan painavia työkaluja niin ei sais olla jämäkkä ja muutenki paljo jäykempi kuin orkkisjouset.

tässä linkki tuotteeseen

https://vparts.se/fi/volvo-940/sport/sankfjadrar-och-dampare/sankningssats-till-volvo-740-760-940-40mm.html
Turboukko yrityksessä https://thturboservice.fi/  Volvot 945 B230FT - 242 T5 projekti + muita merkkejä.

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5751
  • www.vrcf.fi
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #2566 : 06.10.2018, 17:42:11 »
Ja joku haluaisi varmasti tuon nivomatittoman jousen. Vaihtokauppaa tekemään
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Kankikari

  • Vieras
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #2567 : 11.10.2018, 18:37:19 »
Liikaa vaihtoehtoja 940 etuiskariksi.

Jouset on jotkut punaset ja vähän jäykemmät mut ei yhtään matalampi mielestäni.

Pärjäisi siis alkuperäisellä mutta onko joku merkki parempi kuin joku toinen.

Monroe
Kyb
Sasch
Bilstein
Motonet muu merkki
Biltema

Kellä paras hinta/laatu suhde?

Nyt paikoillaan alkuperäset iskarit vuodelta 97.

Vai ostano suosilla 240 mallin etuiskarit. Ne luetun perusteella näitä jämäkämmät ja lyhyemmät.
« Viimeksi muokattu: 11.10.2018, 19:08:59 kirjoittanut Kankikari »

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5751
  • www.vrcf.fi
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #2568 : 13.10.2018, 23:22:46 »
Bilstein b4:set voi tilata motonetistä vaikkei ole listalla.
« Viimeksi muokattu: 13.10.2018, 23:25:12 kirjoittanut Huikkoster »
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #2569 : 14.10.2018, 09:53:33 »
Minulla bilstein B4:t tilattuna motonetistä (halvemmat kuin motonetin oma merkitön).

On siis ns vakioiskari, eli hyvä jos tykkää traktorin ominaisuuksista. Keula ei löllöä ollenkaan, mutta toki kallistelee ja joustaa reilusti, kuten vakion kuuluukin.

B6 taitaa olla sitten pykälää "racempi", vakiokorkuinen ja kova. Jotkut tykkää, toiset ei. Varmasti loistava iskari parantamaan ajo-ominaisuuksia, mutta on rutkasti kalliimpi. Minulle tärkeintä oli hakea sitä vakion käyttöauton tilaa, joten valinta kääntyi B4:iin.

B8 on kuin B6 mutta lyhkäisempi. En muista paljonko lyhyempi, mutta löytyy tietoa tästäkin topicista paljon.


Iskareista:
KYB valmistus on ilmeisen hajautettua eikä oikein tuntunut saavan mistään ns. "aitoja japanilaisia korkeapainekaasuja". Kaikki KYBit tuntui olevan KYBiksi stanssattua rihkamaa, sitä samaa paskaa mitä saa motonetistä heidän suosittelemana.
Monroe vähän sama juttu. On olemassa hyviä iskareita, mutta niitä oikein löydy mistään ja vakiomonroet tippuu samaan kastiin kuin nuo vakio KYBit.

Muista merkeistä en niinkään ottanut selvää. Boge/Sach löytyy noita Bilstein B4:sia vastaavia iskareita, mutta hinta vähän kovempi ja joku valitteli Sachsin iskareiden kestoa 940:ssä, joten nojauduin taas B4 suuntaan. Bogea ei oikein löytynyt mistään.

KONI:lla olisi ollut sitten aika ruttomaisen laaja valikoima mukavasta perusiskarista, jäykkyyssäädettävän kautta täysin muokattavaan tolppaan. Hinnat vain perusmalleissakin +200euroa kovemmat, joten kiva niitä oli kattoa ja haaveilla.

Eli:
Hinta/laatu perusteella itsekkin valitsin Bilstein B4:t kun hain sitä vakio-ominaisuuksia mutta toimivaa iskunvaimenninta. Motonetissä tilaamalla 49,90€/kpl maksoi nuo. :)

Kankikari

  • Vieras
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #2570 : 14.10.2018, 10:12:40 »
Laatumerkkiä lähden tilaamaan jos hinta on tosiaan tuommonen.

Bilteman iskaria 8e kalliimpi..

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #2571 : 14.10.2018, 15:51:53 »
Laatumerkkiä lähden tilaamaan jos hinta on tosiaan tuommonen.

Bilteman iskaria 8e kalliimpi..
AD myi jyväskylässä tingittynä ~80/kpl. Jännä että samaa perheyritystä oleva puulaaki motonet myi tosiaan tohon alta 50/kpl.

Poissa Reinikka99

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 227
  • www.vrcf.fi
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #2572 : 18.10.2018, 00:03:34 »
Mistäs nuo b8 bilsteinit nyt saa halvimmalla? Eteen ja taakse ois tarkotus laittaa seiskaan

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #2573 : 18.10.2018, 08:22:39 »
Mistäs nuo b8 bilsteinit nyt saa halvimmalla? Eteen ja taakse ois tarkotus laittaa seiskaan

Varmaan kannattaa ebayt ym selata. Omat ostin saksasta. Ihan älyttömiä hintaeroja ei ollut muutakuin suomalaisiin liikkeisiin.

Kannattaa vaan muistaa kun niitä ettii, niin B8:iakin on useampaa eri versiota 940/740:n. B6 ja B8:n ero on tosiaan että B8 on lyhkäsempi, mutta lisänä se että B8 mallia saa huomattavasti useammalla eri speksillä (kannattaa tarkistaa se tarkka tuotenumero). Ainakin silloin kun omat ostin ja tutkin asiaa.

Poissa comanche

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 142
  • www.vrcf.fi
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #2574 : 18.10.2018, 21:03:43 »
Onko kokemuksia ipdusan nivomat conversion kitistä?

Autossa alle 4 vuotta vanhat nivot ja makaa pohjaanlyöntikumien varassa. Uudet nivot ei ole vaihtoehto.

Saa kertoa myös jos tietää jotain sopivaa jousta ja iskaria tuon korvaamiseen. Auton korkeus ja pehmeys ei saisi paljoa muuttua.


Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #2575 : 18.10.2018, 21:19:16 »
240 vahvistetut jouset (=240 farkun vakio?) ja jotkut perus öljy/kaasuiskarit ihan toimiva ratkaisu 960 mk1:ssä.

Itellä moiset vähän enemmän laikattuna huonohkojen iskareiden kanssa ja on sopivan jämäkkä, eikä todellakaan pintakova.
Luultavasti kuvastasi arvioituna hyvin lähellä samaa korkeutta takapää omassa autossani.

En sit tiedä mitä sinne keulaan kannattaisi laittaa.. omassani tarkoitus kokeilla vaan laikata jousista 1,5-2 kierrosta pois ja testata. Nyt aika pahasti epätasapainossa... keula vakiota korkeammalla kevyemmästä moottori-vaihteisto yhdistelmästä johtuen ja melko löysä.
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa Reinikka99

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 227
  • www.vrcf.fi
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #2576 : 18.10.2018, 22:12:34 »
Ja onkos mitään muita hyviä edullisempia vaihtoehtoja iskareiksi reilusti madllettuun kuin nuo n8 bilsteinit?

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2368
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #2577 : 19.10.2018, 01:11:21 »
Ja onkos mitään muita hyviä edullisempia vaihtoehtoja iskareiksi reilusti madllettuun kuin nuo n8 bilsteinit?

Reilusti madalletusta en tiiä, mutta -40mm Lesjöjen kaveriksi 240:n kaasuiskarit oli ihan nappivalinta 740:n etupäähän.  :)
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa Reinikka99

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 227
  • www.vrcf.fi
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #2578 : 21.10.2018, 23:03:55 »
Entäs nuo g astran iskarit taakse, vai onko yhtä löysät kuin vakiot? Vähä lompakkoa kirpasee ostaa 600e iskarit.
Mietin että tekisi budjettiratkasun ja laittas taakse lyhyet kuormajouset ja nuo astran iskarit ja eteen vaikka just nuo 240:n iskarit lyhennetyillä lesjöillä kun ne löytyy jo valmiiksi.

Poissa Vmax

  • VRCF Ry jäsen 2022
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 211
  • www.vrcf.fi
    • Turbopalvelu
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #2579 : 26.10.2018, 00:18:08 »
Laitan tänne tietoja Bilstein B6 iskareista, kun en ainakaan mittaeroja ite löytäny keskustelusta.

Etuiskunvaimennin on n.30mm lyhyempi kuin vakio iskunvaimennin
Takaiskunvaimennin on n.25mm lyhyempi kuin vakio iskunvaimennin

Edestä kestää ottaa ainakin kaksi kierrosta vakio jousista pois niin pysyy kireällä ilmaan nostettuna
Takaa kestää ottaa ainakin 1.5 kierrosta pois ja vielä pysyy nostettuna paikallaan, varmaan kaksikin kierrosta voi ottaa.

Iskarit ovat todella jäykät joten eivät kaipaa normaalia jäykempiä jousia kaveriksi. Itselle asensin tänään uudet vakio lesjöt yhden kierroksen lyhennettynä eteen ja taakse, niin tuli ehkä vähän turhanki jämäkkä, ainaki jos monttuinen tie. Auto on 940 sedan ja taakse tuli 945 vakio jouset, varmasti olisi sedanin omat ollut mukavemmat, pitänee kokeilla jossain välissä vielä niitä.

Auto käyttäytyy paljon paremmin bilsteineillä, niin mutkissa, sivuluisussa, kuin suorilla nopeilla teillä. Kaikki montut ja tien pinnan muutokset tuntuu todella selvästi.

Tässä vielä kuva tältä illalta, sopiva talvikorkeus.



Turboukko yrityksessä https://thturboservice.fi/  Volvot 945 B230FT - 242 T5 projekti + muita merkkejä.

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo