Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Projektipäiväkirjat => Aiheen aloitti: ksthb - 23.10.2011, 22:46:29
-
Uutta projektia pukkaa.. Tässä projektissa seurataan Mikon C30 rakentamista autokrossiin. Kori on ihan ajamaton uusi aihio joka tehdään ihan perinteisin konstein autokrossi luokkaan. Tarkoituksena olisi saada auto viivalle jo tulevan kauden eka kisaan.
Moottori aihiona käytetään Honda Type-r 2,0 jossa on V-Tec ja Vanos.
Osia koneeseen on tilattu jo aika nippu, nokka-akselit/tilpehöörit CatCams, Wiseco 12,4 männät, h-profiili veivit ja ryhmän tukilaippa itseasiassa tulikin jo Superteciltä http://kansiset.galleria.fi/kuvat/Volvo%20C30%20Autokross/+008.jpg. Läppärungot tulee todennäköisesti Jenvey:ltä ja moottorin ohjaukseksi Hestek.
Muutamia kuvia korin rakennuksen aloituksesta http://kansiset.galleria.fi/kuvat/Volvo+C30+Autokross/
Saas nähdä mitä tästä tulee... ;)
-
miksi ette käytä volvon moottoria? :idiot2: :nohnoh
-
miksi ette käytä volvon moottoria? :idiot2: :nohnoh
Muistaakseni säännöt rajaa koneen kokoon 2050cc ja Hondan koneessa on sen takia potenttiaalia paljon enemmän.
Minkälaisia tehoja koneesta ollaan kaivamassa? 260+?
-
Eikös toi mylly oo vakiona 200hp?
Pakkala Motorsportilla tuo civikki on turpolla ja taitaa potkia päälle 500hp.
Auton nähneenä ja ja Alamäen kans jutelleena voin sanoo et se auto on ainakin tehty kunnolla. Vaikka nyt viime kisat ei ihan putkee oo mennykkää. Mut kulkupuoli on siin kunnossa.
-
Muistaakseni säännöt rajaa koneen kokoon 2050cc ja Hondan koneessa on sen takia potenttiaalia paljon enemmän.
Kyllä siitä volvon vitosestaki on saatu 2L vaparina irti ihan hyvät tehot:
http://www.motordesign.se/start.asp?page=4
Vai kieltääko säännöt aftermarket kannet?
-
Kaiken takana on moottorin perusteho ja viritettävyys. Haluttujen osien saanti on helppoa vaivatonta ja edullista. V-Tec ja Vanos on kans niitä hyviä juttuja.
Hondan moottorin rakentaminen vireeseen on uskomattoman "halpaa", perus kone "sumujen saarilta" espooseen kaikkine apulaitteineen 2500e. Männät/H-profiili veivi/nokat/jousipaketti h. 2800e. Hestec 1800e, Jenveyn kartio läppärungot7imusarja/suppilot/bensa linjasto 1480e, mittatilaus pakosarja n.500e. Koko moottorin hinnaksi ohjehintaisin osin tulee n. 10Ke
Tehot noissa on ollut tasolla 265-270hp autokrossissa joka mielestäni tulee ihan mini vaivalla. Vakio imusarja, R-seetit, pika porttaus, hiotut 11mm nostoset nokat ja pakosarja.
Nyt kokeillaan onko +300hp tavoitettavissa, joka tapauksessa ihan täys tehosta konetta yritetään tehdä. Omat odotukset on ainakin suuret koneen tehojen osalta
No saas nähdä miten äijien käy... :o
-
Suunnitelmat kuulostaa hyvältä!
V-Tec ja Vanos on kans niitä hyviä juttuja.
Eikös nämä kaksi ole aivan sama asia?
-
Eikös nämä kaksi ole aivan sama asia?
Vaikken asiasta tiedä, ymmärtääkseni v-tec muuttaa nostoa ja vanos ajoitusta, eli eivät olisi?
-
Vaikken asiasta tiedä, ymmärtääkseni v-tec muuttaa nostoa ja vanos ajoitusta, eli eivät olisi?
Joo näinhän se taitaa lähes mennä. V-Tech muuttaa nostoa JA ajoitusta, Vanos pelkkää ajoitusta.
Vanoksesta en ole kuullut puhuttavan kun Bemareiden yhteydessä.
-
Oikeilla jäljillä olet V-Tec ohjaa nokan profiilia. Hestekillä saadaan ohjattua nokkien vaihto halutulle kierrosluvulle. Vanos ohjaa imunokan ajoitusta. Tommoset kepit on tilattu
0.1mm+cl 1.0mm+cl
° primary 277 / 274° 235 / 229° 10.80 / 10.50mm 2.80 / 2.60mm
° secondary 277 / 274° 235 / 229° 10.80 / 10.50mm 2.80 / 2.60mm
° Vtec 318 / 309° 262 / 254° 12.70 / 11.95mm 4.45 / 3.90mm
-
Moottorin rakentelua aloiteltu, osien siistimistä ja tuli ryhmän tukilaippa asennettua paikalleen. Mäntiä odotellaan että päästäis etiä päin.
(http://kansiset.galleria.fi/kuvat/Volvo+C30+Autokross/C30+003.jpg/_smaller.jpg)
(http://kansiset.galleria.fi/kuvat/Volvo+C30+Autokross/C30+004.jpg/_smaller.jpg)
(http://kansiset.galleria.fi/kuvat/Volvo+C30+Autokross/C30+006.jpg/_smaller.jpg)
-
Lisää sälää kotiutu, Wisecot, h-profiili veivit, venajouset, retainerit. Moottorin rakentelu alkuun....
(http://kansiset.galleria.fi/kuvat/Volvo+C30+Autokross/C30+014.jpg/_smaller.jpg)
-
Kuitusälät tuli, auto näyttää aika kivalta...
(http://kansiset.galleria.fi/kuvat/Volvo+C30+Autokross/C30+0061.jpg/_smaller.jpg?rotation=3)
-
Kuitusälät tuli, auto näyttää aika kivalta...
(http://kansiset.galleria.fi/kuvat/Volvo+C30+Autokross/C30+0061.jpg/_smaller.jpg?rotation=3)
Tuleepi tyhmä kysymys. Vaihtuuko autossa vetotapa vai jääkö etuvedoksi?
-
Tuleepi tyhmä kysymys. Vaihtuuko autossa vetotapa vai jääkö etuvedoksi?
Takavetoinen tulee....
-
Tästä tulee jotain todella hienoa.
-
Tästä tulee jotain todella hienoa.
Ei voi kuin yhtyä edelliseen puhujaan.
-
Takavetoinen tulee....
Mistä vermeestä tulee voimansiirron osat? Varmaan useammasta mutta kiinnostaa kuitenkin :)
-
Mistä vermeestä tulee voimansiirron osat? Varmaan useammasta mutta kiinnostaa kuitenkin :)
Volvosta tietty....
-
PO-Metallin tekemä vauhtipyörä/kykä saapui tänään, kivan keveitä osia valmistaa...
(http://kansiset.galleria.fi/kuvat/Volvo+C30+Autokross/1-C30+006.jpg/_smaller.jpg?hash=15614)
(http://kansiset.galleria.fi/kuvat/Volvo+C30+Autokross/0-C30+005.jpg/_smaller.jpg?hash=15611)
-
Pientä edistystä, lohko tuli poraukselta, kampura/veivit/vauhtipyörä tasapainoitettu. Kampuran kaulat meni kiilloittamalla, akseli oli ihan mitoissaan...
Nokka-akselitkin kotiutu, aika erikoinen oli profiili... Nokan kylki oli ns. kuopalla jättö puolelta :o
(http://kansiset.galleria.fi/kuvat/Volvo+C30+Autokross/0-C30+012.jpg/_smaller.jpg?hash=33363)
http://kansiset.galleria.fi/kuvat/Volvo+C30+Autokross/0-C30+012.jpg/full
Nokkakortti
(http://kansiset.galleria.fi/kuvat/Volvo+C30+Autokross/0-C30+013.jpg/_smaller.jpg?hash=33379)
Läppärungot tilaukseen seuraavaksi, vaihteisto ja peräkin pitäis saapua piakkoin..
-
No niin, vaihteisto/perä/läppärungot on saapuneet.
Läppärunko paketti on kyllä ihan sika hienot.
http://www.jenvey.co.uk/home/throttle-body-kits/jenvey-dynamics/honda-k20-ep3-sf-taper-throttle-body-kit-ckha07
Seuraavaksi kansi mittaukseen ja porttaukseen
(http://kansiset.galleria.fi/kuvat/Volvo+C30+Autokross/22122011456.jpg/_smaller.jpg?hash=26077)
-
Onkos kori jo naputeltu millaseen vaiheeseen osia odotellessa?
-
Jep pitkästä aikaa jotain uutta. Kori on vielä aikalailla kesken, mutta kone on edistynyt alakerran osalta. Ekat tilatut turvakaaret ei sopinu autoon ollenkaan vaikka nimenomaan piti olla vimpanpäälle sopivat C30 koriin, lähti muuten takaisin samantien.
(http://kansiset.galleria.fi/kuvat/Volvo+C30+Autokross/C30+077.jpg/_smaller.jpg?hash=41663)
-
Täytyypi ruveta seuraamaan tätä. Tulossa makee härpäke :). Tsemppiä prokkikseen. Ja koittakaa nyt kaivaa ainakin se yli 300hummaa sieltä!
-
No niin.. nostellaas juttua näkösällekkin kun tallillakin on tapahtunut edistystä.
Koriin on ilmestynyt rattaat alle ja kone/vaihteistoki on löytäny paikkansa..
muutamia kuvia http://kansiset.galleria.fi/#/kuvat/Volvo+C30+Autokross/
Ei oo pitkä aika kun kori lähtee maalarille...
-
onko tuohon sivikin k20 koneeseen paremmin viripalikkaa tarjolla vai mikä oli päätös tuohon? sumusaarilta myös saa vaikkapa pomminvarmoja f20 motureita ja on jo valmiiksi oikein päinkin :)
-
Hmm.. miten meidän kone on väärinpäin ? Toi Type-R kone pyorii ihan oikein jo alunperin.... Imunokan ajoitus mahdollisuus Hestekin kautta on se valinnan peruste.
-
Piti ihan akk:n sivuilla käydä lukemassa tuosta nokka-akselin säädettävyydestä. Se on sallittu nykyää. Mielenkiintoista.
-
Hmm.. miten meidän kone on väärinpäin ? Toi Type-R kone pyorii ihan oikein jo alunperin.... Imunokan ajoitus mahdollisuus Hestekin kautta on se valinnan peruste.
Meinaskohan vaikka että on alunperin jo pitkittäin konehuoneessa? Mutta eikös nuo jotkut Hondan koneet pyöri vastapäivään, vai oonko kuullu väärää tietoa?
-
Meinaskohan vaikka että on alunperin jo pitkittäin konehuoneessa? Mutta eikös nuo jotkut Hondan koneet pyöri vastapäivään, vai oonko kuullu väärää tietoa?
Integra/ Accord koneet käy nurinkurin... S2000 ja Civicin type R koneet pyörii normaalisti...
-
Meinaskohan vaikka että on alunperin jo pitkittäin konehuoneessa
joo tuota meinasin. joko tuossa koneessa on vtec pakonokallekin? eikö f20:seen saa ajettua imunokan ajoitusta hestecillä?
-
Hommat etenee..... seuraavaks peli pakosarjan tekoon ja moottorinohjauksen asennukseen. Niin ja maalaukseen ja...
(https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc7/598427_391370837609608_1908196175_n.jpg)
-
No joo.... Kyllä S2000 moottori olisi ollut varmasti parempi jo lähtökohdiltaan.
P.S: Sopii tuo kirvesmiehenvasara tuohon moottorin rakentamiseen :nohnoh
tsori oli ihan pakko. :P
-
Niin muut ei oo tehny tolla koneella.... mikä on peruste tolle S2000 koneen paremmuudelle ? Crossissa tehot on vissiin rajoittuneet 265-270hp kohille ? vai onko 300hp jo rikottu ?
-
Suoraan persvetoisenkone! Ja jos type r koneesta saatte 300hv vaparina ilman stroukkausta krossiin soveltuvaksi niin onneksi olkoon.
Suomessa valitettavasti tuo hondaosaaminen on jäljessä kun vertaa esim. englatiin tai japaniaan.
S2000 koneen pakosarjakin on vakiona jo melko hyvä ja kaikki koneen kiinnitykseen liittyväkin kohdillaan.
Ja tosiaan eihän noista suomessa olevista s2000 koneista krossissa ole otettukkaan max. tehoja vaan tehty kaiketi kestäväksi ja sopiviksi krossiin.
Kustannuksena tuo type r tulee varmasti maksamaan runsaasti.
s2000 on lähes valmis sellaisenaan jos ei haeta 300hv.
-
Kovin on huteralla pohjalla tietämys hondan moottoreista.. (tosin en kyllä itsekkään ole expertti). Type-R kone reakoi helposti virityksiin, hiotuilla nokilla ja Acordin imusarjalla on jarruteltu matalapuristeisena 265 hp 9000 rpm (tuning world). jo vuonna miekka ja kirves 2.0 integran koneesta tuli 287hp 8800 rpm, jossa on selkeesti huonompi kansi kuin S2000/Type-R. Type-r moottoriin päädyin imunokan ajoituksen takia jota mahdollisuutta ei S2000 koneessa ole. No voihan tässä käydä huonostikkin ja koneesta tulee susi painos ;)
Hmm.. jos tönkkö nokkasesta Toyotan koneesta on tehty ajettava 150hp litra tehoilla niin miksei tosta Hondan koneesta sais samanvertaa ulos...
No tää nähdään piakkoin sillä Hämppi sai pakosarjan valmiiks ja Hestekkiä asennetaan jo kovaa vauhtia. Moottorin ekakäynnistys on jo lähellä....
-
Äffäläisethän on ihan sukkia verrattuna k-sarjalaisiin :D
Jotta ei mene ihan ot:ksi niin tämä on oikein herkullinen rojenkti! :)
-
Juu en ole itse mikään hontaguru vaan ne muut.
Olen vain sitämieltä että tuo s2000 olisi tullut puolet halvemmaksi.
No sehän on vain rahaa :pomo:
Olisi mielenkiintoista tietää miten tuo on kiinnitetty.
Muuten ihan mielenkiintoinen projekti.
Ai niin, oliko muita konevaihtoehtoja kun tuo?
Tuosta kun saa vielä moottorin mahd. taakke niin voi olla ihan ok ajaa.
-
tää projekti seuraukseen :)
-
miten mulla on semmonen olo että s2000 on yli 2050cm moottori?
-
miten mulla on semmonen olo että s2000 on yli 2050cm moottori?
eikö niitä oo alle 2.0 ja 2.2 alle.
-
eikö niitä oo alle 2.0 ja 2.2 alle.
Malli Moottori Iskutilavuus Teho Vääntö
2.0 R4 F20C 1997 cm3 186 kW (250 hv) @ 8300 r/min 208 Nm @ 7500 r/min
2.2 R4 F22C1 2157 cm3 179 kW (240 hv) @ 7800 r/min 220 Nm @ 6500 r/min
-
300hv on kyllä mahdollista 2 litrasen k20 koneesta. Olen tehnyt yksi 290hv kansi, katu civic, e85 bensalla 12.5:1. Sama oli 280hv 98 bensalla. Samassa penkissä vakio type r on 195hv.
siellä on 280 paikkeella nyt tehot jäällä.
/Andre'
-
Malli Moottori Iskutilavuus Teho Vääntö
2.0 R4 F20C 1997 cm3 186 kW (250 hv) @ 8300 r/min 208 Nm @ 7500 r/min
2.2 R4 F22C1 2157 cm3 179 kW (240 hv) @ 7800 r/min 220 Nm @ 6500 r/min
tuo vääntö 208Nm ei riitä kisaan vaikka tehot on OK. pitää olla lähellä 130nm/litraa että pärjää.
/Andre'
-
Edistystä projektissa vai pitäskö sanoa takapakkia ? Auto on nyt muttereina....
Maalaus vuorossa...
Ai niin... säätö on tilattu Hariselle enskuun puolen välin paikkeille
-
Katos... Mikko ja tiimi on huiskinut kunnolla, C30 kasassa ja Tampereen messuille peli tuodaan näytille... 8)
-
siellä nähdään :D. eli pitää tulla kahtelemaan
-
Ei näkynyt??? :o
Onko tämä projekti jo haudattu?
-
Ei oo haudattu. auton omistaja perui osallistumisensa ihan yllättäen, pahoittelut siitä vaik en mitään jutulle voikkaan.. no eka reissu Harisella käyty ja ei ihan nappiin mennyt. teho 270hp tuntumassa ja vääntö 230Nm. Puristuspainetta puuttuu vielä, liian alhaiseksi jäi noille rajuille nokille. No tässä vaiheessa aloitellaa noilla ja katotaan miten liikkuu. Koneen päivitys otetaan tapetille jossain kohtaa puristussuhteen ja mahdollisesti nokka-akseleiden osalta...
-
Paljonko oli rakennusvaiheessa mitattu puristussuhe? Ihan mielenkiinnosta vaan.
Vääntö tosiaan on aikas onneton.
-
12,4 männillä kasattiin... tarkka tieto puuttuu minulta. Tutkitaan ja hutkitaan sitte
-
Käväistiin vetelissä ja siisti peli on tuo. ::)
Tosin mihinkään se ei kulje :'(
Hyvin meni mutkissa mutta suoralla ei mihinkään.
-
Jep ihan samaa mieltä oon... suuresti on vikaa "jossain" sillä 210hp 242 Vollella omankylän mies suhautti C-finaaliin. Näyttää siltä kuin kuski ajelisi ku pyhänä kioskille... :pomo:
-
Juu en tiedä kuskin tasoa muutenkuin mutkat veti hyvin. Mutta ei tuossa moottorissa ole kyllä kulkua ollenkaan. ELK
-
Joo kulut on kateissa suurimman osan aikaa ja onneksi vika on selviämään päin. Ilmeisesti moottorin ohjauksessa on vikaa sillä suurimman osan aikaa koneesta puuttuu 2700 rpm. Mikolla oli käytössä kisoissa vain 6500 rpm ja kaasuun vastaus oli huono joka alkoi prötäyksen säestämänä kun mutkista avasi. No Harinen lupasi ottaa auton tarkistettavaksi, jostain käynti häiriöt löytyy...
-
Hestec :-\ Ovat valovuoden monia muita jälessä... valitettavasti. Heidän X32 laatikko ei ilmeisesti ole kovinkaan monessa vaparissa pelannut. Turbois jotenkuten.
Emmää niist mittää tiiä mut ne muut.... :pomo:
-
No niin.. vika moottorin ohjauksesta löytyi... viallinen tps anturi. Kaasua avatessa antoi virheellistä tietoa, mm. sekoitti kiihdytyspumppu toiminnon kokonaan. Siksi kone prötäs... Jotenkin tuntuu kummalliselta Hestekin säätämisen vaikeus, kuulemma 10 tuntia oli mennyt vian selvitykseen ja uudelleen säätöön ?
No tehotkin tipahti 264hp mutta vääntö kasvoi 250Nm.. Täytyy varmaan käydä jossain muualla tekemässä vertaileva tehonmittaus referenssiksi ja varmistella missä kohtaa ollaan menossa.
Pieneen vääntöön ja tehoon on lääkkeet löytynyt, nimittäin puristupainetta puuttuu reilusti. Ensio nokilla puristupaine oli vain 14 bar, varovasti arviodenkin toisio nokilla paine tipahtaa 10-11 bar haarukkaan.
Puristussuhdetta on nostettava reilusti, Nimittäin noi nokat vaatii +13,5:1 toimiakseen ja meillähän oli 12,4.1 männät. Toinen vaihtoehto on vaihtaa nokioat kesympiin paineen saamiseksi.
No auton alustan kanssa on tekemistä ja reilusti. Startissa toimii jotenkuten muualla pito on olematon ja auto on rauhaton ja ns leijuu sora osuuksilla.. Puuhaa riittää tiimillä...
-
Käyttäkää autoa Kannuksessa Motorsetillä ( Lindvall osaa säätää erittäin hyvin laitteet). Ja siellä on muuten Harisen vanhat 4vetorullat kovassa käytössä. Eikä pitäisi tulla mainoskoneja .
Nykyään monet etelänmiehetkin mm. src/crossi, historic ym ym käyttävät juuri siksi kys. paikan palvelua, koska rahalleen saa varmasti vastinetta, mitä valitettavasti ei voi sanoa kaikista alalla olevista säätäjistä. Ja on myös kokemusta tehokkaista turbolaitteista ( ajoi itsekkin vuosia street B luokassa)
Tosiaan varjopuolena eteläsuomesta pitkä matka, mutta toisaalta jos laitteet saa huippuiskuun, onko tuo enää matka tai mitään?
-
Anteeksi että tänne avaudun.
Eräs erittäin mukava kerta oli itsellä, kun kävin alku kesästä eräässä etelässä (Kelatiellä) olevalla dyno paikalla. Tämän paikan tuntee varmasti melko lailla kaikki täällä päin (pääkaupunki seutu) ja en ole todellakaan ainoa jolla on todella huonot kokemukset paikasta.
Ensimmäinen huomma oli työnnellä jonkun muiden romuja pois tallista, vähän siivota tallin lattiaa, juoda kahvia yms... Tietenkin tyhmänä luulin että eihän tästä veloiteta mutta miten kävi:)
No homma jatkui, vedeltiin perus karttoja kondikseen ja vähän väliä dynomies pälpättää puhelimessa, välillä siinä meni 10-15min.
Taas dynotetaan, tulee joku kaveri paikalle ja dynomies lähtee kantamaan jotain homeista lohkoa, (minä edelleen luulen että en kai minä tästä maksa).
Kunnes lopulta aletaan ahtamaan konetta pikkusen enemmän, kuinka käykään, dyno pohjaa.
Jep. Kuulemma 3.9 perävälitys ja suora vaihde on liian tiheä???
No homma menee aivan mälväämiseksi ja lopulta jälkikäteen huomaamani ahtoputki vuoto pilasi loppu silauksen... Tämä setti maksoi yli 400€ ja tehokasta dynoaikaa käytettiin max 3h.
Käsiin jäi säätämätön moottori keskialueella koska dyno pohjasi....
-
Hestec :-\ Ovat valovuoden monia muita jälessä... valitettavasti. Heidän X32 laatikko ei ilmeisesti ole kovinkaan monessa vaparissa pelannut. Turbois jotenkuten.
Emmää niist mittää tiiä mut ne muut.... :pomo:
Kyseinen auto ei ole X32:lla.
Kyllä on X32:set hyvin toimineet.
Jos ei Hestec toimi, niin kannattaa ottaa yhteyttä niin selvitetään missä vika (info@hestec.fi).
Jos on ongelmia moottorinohjauksen kanssa, useimmiten vika löytyy muualta kuin itse ecusta (koskee myös muita merkkejä).
-
Itsellä ei ole ainakaan Harisen kanssa ollut mitään ongelmia, dynotukset on mennyt hienosti.
Mutta mulla onkin MS3 ;)
-
Kyseinen auto ei ole X32:lla.
Kyllä on X32:set hyvin toimineet.
Jos ei Hestec toimi, niin kannattaa ottaa yhteyttä niin selvitetään missä vika (info@hestec.fi).
Jos on ongelmia moottorinohjauksen kanssa, useimmiten vika löytyy muualta kuin itse ecusta (koskee myös muita merkkejä).
Joku 32 mun mielstä siinä boxissa luki... kait?
Näytti se kaveri tuota tehokäppyrääkin.
Itse en ymmärrä että mistä voi johtua n.5500kierr vääntö ja tehokäyrässä olevat notkahdukset.
Yleensä vääntökäppyröissä ei mun mielestä tuommoisia saisi olla.
Jos tiimiltä löytyisi kuva tuosta niin laittakaa jakoon.
-
Rojektia paremmin tuntematta saatika dyno käppyrää nähneenä, villi veikkaus on ettei vtec hässäkät toimi oikein.
-
Kyseinen auto ei ole X32:lla.
Kyllä on X32:set hyvin toimineet.
Jos ei Hestec toimi, niin kannattaa ottaa yhteyttä niin selvitetään missä vika (info@hestec.fi).
Jos on ongelmia moottorinohjauksen kanssa, useimmiten vika löytyy muualta kuin itse ecusta (koskee myös muita merkkejä).
Kun tuota rojektia on jonkin verran tullut "seurattua"
Onhan se vasta kaks kertaa Toijalassa ollut..........
Kummallakaan kerralla ei onnistunut jarrutus niin että olisi sovittu päivä ja Mikko olisi voinut olla paikanpäällä.
Vaan... kommentilla: tuo auto tänne niin katotaan jossain välissä.
Ite en ois tuohon lähteny mut Mikolla on onneks lehmän hermot.
Ja noutaessa käteen jäi yhteensä kaks dynolappua eikä mitään muuta.
Eli ei mitään pohdintaa tai keskustelua ongelmista.
-
Jahas, kone on otettu uudelleen pöydälle. Tänään käytiin tehonmittuksessa Rasmus Speed Promotions. Tehoa löytyi pyörältä 230hp /8550rpm ja vääntöä 210Nm/6000 rpm. Kone tehona n.250hp/230Nm
Hestekin sisäänkin oli tarkoitus kurkata mutta mitää yhteyttä purkkiin ei saatu. No tuttu lupas tsekkaa kuntoon.
No seuraavaks kone auki ja ihmetteleen puuttuvia voimia. Syyniin puristussuhde, nokat ja imukanava volyymi. Niin ja läppärunkoihin syvennytään kans kiihdytyssuppiloiden ja sisäkurkkujen osalta.
-
Seurantaan meni tämä projekti. Mukava kun on näitä kilpureitakin projektipäiväkirjas välillä. Onko auto honkajoella 24.5 viivalla?
-
Joo tarkoitus olis saada viivalle hiukan useampaan kisaan ku tänä vuonna..
Pistetääs dyno lappui näytille
Mittaustulos Special Tuningista
(http://kansiset.galleria.fi/kuvat/Volvo%20C30%20Autokross/ST%20dyno.jpg/_bigthumb.jpg) (http://kansiset.galleria.fi/kuvat/Volvo%20C30%20Autokross/ST%20dyno.jpg)
Perjantain vertailu mittaus
(http://kansiset.galleria.fi/kuvat/Volvo%20C30%20Autokross/py%F6r%E4teho.jpg/_bigthumb.jpg) (http://kansiset.galleria.fi/kuvat/Volvo%20C30%20Autokross/py%F6r%E4teho.jpg)
Seosmittaus perjantailta, huomaa seoskäyrä, jossain on matoja sillä piti olla viimmeisen päälle säädetty. Onkohan koneessa jotain vikaa, vai jotain muuta ? Purkkiin ei saanut yhteyttä, joten seoksia ei pääsyt rukkaamaan... No purkki lähtee kaverille korjaukseen.
(http://kansiset.galleria.fi/kuvat/Volvo%20C30%20Autokross/seos%20C30.jpg/_bigthumb.jpg) (http://kansiset.galleria.fi/kuvat/Volvo%20C30%20Autokross/seos%20C30.jpg)
Tänään tehtiin toiminta suunnitelma koneen eteenpäin viemiseksi, Vääntöä pyritään parantamaan mahdollisimman paljon. Tästä lisää vuoden alusta...
-
Pieniä muutoksia koneen kokoonpanoon... Puristussuhde 10,8:1 nostettiin 12,5:1. Imukanavan virtausnopeus 185 m/s nousi 240 m/s, pienen täytön avulla virtauksesta tinkimättä. Nokka-akselina on edelleen samat, niihin ei vielä kajottu..
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=679563688746280&set=a.371845162851469.81122.327096670659652&type=1&theater
-
Jahas, tämäkään ei tuonut riittävää parannusta mottiin.. Tosin alue parani jonkin verran, vääntöö puuttuu edelleenkin. No tämä puute on korjattu tänään, nyt Volvoon sujahtaa 330hp/380Nm tehoinen moottori ja luokka vaihtuu samalla. Sitä en tiedä että meneekö auto lujempaa, mutta ei varmasti puudu ja kivee lentää riittävästi :3/4 jättää sen:
Hondan moottori pultataan Rokkiralli 240 Volvoon kiinni ja jalostetaan loppuun asti. Puuttuvat 20hp ja 20nm etsitään nokkalla, imu/pakosarjalla. Kun kone valmis niin pultataan kiinni GT Corollaan tai johonkin muuhun vastaavaan Crossi autoon ;)
-
No nyt Volvoon tulee ilmeisesti Volvon konekin.
-
Juuri niin, sillä C30 oli liki 200kg ylipainoinen autokrossiin, Src luokkaan auto on selkeesti alipainossa... Punttia konttiin niin startaa ainaski..