Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Takavetoiset => Aiheen aloitti: rusina - 25.01.2013, 20:37:23

Otsikko: b230f nokka akselin asennus
Kirjoitti: rusina - 25.01.2013, 20:37:23
eli minkälaisia toimenpiteitä pitää tehdä kun vaihdan uuden nokan?
Otsikko: Vs: b230f nokka akselin asennus
Kirjoitti: miikel - 25.01.2013, 20:43:24
Venttiilikoppa auki. Jakopaa auki, jakomerkit kohdalleen. Nokkapyörän irroitus. Mahdollisesti virranjakajan irroitus(mikäli kannessa). Nokkapukit auki, nokka pois. Käänteisessä järjestyksessä kasaan. Nokka-akselin stefan voi vaihtaa helposti tässä yhteydessä. Venttiilien välyksien säätö.

Niin ja tietysti jakoremmin kiristimen löysääminen.

Todella nopea ja helppo operaatio pienellä harjoittelulla:)
Otsikko: Vs: b230f nokka akselin asennus
Kirjoitti: tikkku - 16.02.2013, 11:52:19
ja venttiileiden säätö!!
Otsikko: Vs: b230f nokka akselin asennus
Kirjoitti: AV64 - 16.02.2013, 12:00:51
Öljyä laakeripintoihin ja nokka-akseliin ennen paikalle asennusta ettei pyöri kuivana ensi kierrokset.
Otsikko: Vs: b230f nokka akselin asennus
Kirjoitti: Huikkoster - 16.02.2013, 12:10:09
Ja nokkapukit auki ulkoa keskelle ( 1, 5, 2, 4, 3) ja kiinni keskeltä ulos. Kiristysmomentti 20Nm. Nokkapukit pitää laittaa takaisin just samoihin paikkoihin ja samoin päin. Nokka voi leikata kiinni tai pukki haljeta jos näin ei tehdä.
Venttiilivälykset laita kaikkiin 0,40mm
Otsikko: Vs: b230f nokka akselin asennus
Kirjoitti: sjs - 19.02.2013, 11:58:47
Nokka voi leikata kiinni tai pukki haljeta jos näin ei tehdä.
Korjataan, nokka leikkaa lähes 100% varmasti kiinni jos ei pukit ole oikeilla paikoilla oikeinpäin.

Pukki nr.1 on 8v kannessa jakopäätä lähinnä ja nr5 kannen takapäässsä.

Laakerikannet niin että suurimmassa osassa kansia (ainakin 16v ja 530/531) imupuolelle molempien nokkien numerot. Poikkeuksia vaikuttaa olevan tähän netti täynnä etenkin vanhoissa 8v kansissa (405/160/398), Mutta asian kyllä huomaa, kun yrittää hihnapyörästä käsin pyörittää nokkaa. Jos ei hanska päällä saa pyörimään, ni on joku kansi väärin.

Noin 20Nm voimalla pitää nokan pyöriä jos vaikka momenttiavaimella kokeilee.

Itse noiden 16v kansien kanssa useasti saanut pukit väärinpäin, ja saanut aina kuvista varmistella mitenpäin pitää olla.
Otsikko: Vs: b230f nokka akselin asennus
Kirjoitti: estate - 19.02.2013, 12:59:28
ja venttiileiden säätö!!
Turhaa hommaa jos vaihtaa vakionokan tilalle vakionokan. Ei ne välykset mihinkään muutu kun nokan perusympyrä pysyy samana.
Otsikko: Vs: b230f nokka akselin asennus
Kirjoitti: Veksi - 19.02.2013, 13:35:49
Kannattaa ne välykset tarkastaa. Nopeesti käy läpi vaikka 0,3mm liuskalla ja kattoo että on edes joku välys.
Joskus vaihdellut vanhoihin koneisiin nokkia niin kappas, jossain ollu välystä vaan 0,25. Joutu sit säätelemään
Otsikko: Vs: b230f nokka akselin asennus
Kirjoitti: miikel - 19.02.2013, 19:40:28
Vastaväite!
Vakio nokan tilalle vakio nokka(kirjainnokkia siis). Kylläpä vain välykset muuttuvat. Osaavat olla sen verran eri tavalla kuluneita jne.

Suosittelen ainakin tarkistamaan.
Otsikko: Vs: b230f nokka akselin asennus
Kirjoitti: ässäarpa - 25.02.2013, 01:32:39
Kannattaa ne välykset tarkastaa. Nopeesti käy läpi vaikka 0,3mm liuskalla ja kattoo että on edes joku välys.
Joskus vaihdellut vanhoihin koneisiin nokkia niin kappas, jossain ollu välystä vaan 0,25. Joutu sit säätelemään

Komppaan.

Vx nokan tilalle meinasin tarjota kokeilumielessä T nokkaa ja välykset pieneni 0.40mm--> 0.20mm eli aivan liikaa, jäi kokeilematta.
Otsikko: Vs: b230f nokka akselin asennus
Kirjoitti: Takatupsuttaja - 03.01.2014, 16:25:48
Volvon korjausoppaassa (haynes) sanotaan että ennen nokka-akselin vaihtoa moottori tulisi huuhdella kaksi kertaa, uudella moottoriöljyllä. Kuulostaa kyllä öljyn tuhlaukselta minun mielestä! Tarkoitus olis vaihtaa m-nokan tilalle vx3-nokka. Tarkoitus olisi samassa remontissa kyllä nuo öljytkin vaihtaa. Eli pitäiskö vaihtaa ensin öljyt ja pyöräyttää konetta muutama minuutti ja sen jälkeen käydä nokan vaihtoon. Ei taida olla mitään seksuaalista merkitystä...? Kunhan kasaus vaiheessa vaan lutraa reilusti öljyllä ettei pyöri kuivana ensimmäisiä kierroksia.
Otsikko: Vs: b230f nokka akselin asennus
Kirjoitti: The_OttoB - 03.01.2014, 17:16:36
Öljynvaihtosääntö vain tehdasuusille nokille, siitä pinnasta irtoaa aika kovia metallihiukkasia. Ihan vaan itekseni päättelin
Otsikko: Vs: b230f nokka akselin asennus
Kirjoitti: Tomppade - 05.02.2014, 13:01:56
Kyllähän ne venttiilinvälykset muutenkin pitäisi edes joskus tsekata, onhan se ihan huolto-ohjelmassakin merkattuna omaan kohtaansa. Kuinka moni voi kehaista että olisi omasta vinokoneestaan edes tarkastanut venttiilivälykset? =) veikkaisin että aika hiljaista pitelee. ja tosiaan, 0.35-0.40mm oli ohjearvo mitä pitäisi hakea. Jokainen tottakai hakee välykset lähemmäksi toleranssin alapäätä isomman noston toivossa ;D
Otsikko: Vs: b230f nokka akselin asennus
Kirjoitti: Lzlo - 23.04.2019, 08:59:27
Tyhmä kysymys: Voiko pukkien laakerikansia vaihtaa kansissa ristiin vai onko sama kiinnileikkautumisriski kuin väärinpäin/väärään paikkaan asennuksessa? Kumpi on isompi riski, syopymä laakerikannessa vai toisen hatun laakerikansi?
Otsikko: Vs: b230f nokka akselin asennus
Kirjoitti: Lankku - 23.04.2019, 11:25:02
Toisesta kannesta voi ottaa nokkapukin kunhan katsoo tarkkaan, että se istuu hyvin paikalleen. Kaikki pukit on koneistettu sen mukaan missä kannessa ne on. Linjauksessa on paljon eroja.

Millainen syöpymä sitten on?
Otsikko: Vs: b230f nokka akselin asennus
Kirjoitti: Lzlo - 23.04.2019, 19:28:48
Kiitti. Joo, ei sopinut ja pistin saman takas.

En älynnyt ottaa syöpymästä kuvaa, mutta näytti ehkä huokoiselta valulta? Oli ryppäissä pyöreitä reikiä/kuoppia n. neulankärjen kokoluokkaa, onko tullu vastaan?
Otsikko: Vs: b230f nokka akselin asennus
Kirjoitti: Lankku - 24.04.2019, 11:18:53
Ettei olisi vain huokosia valussa.