Elekma  Autoracing

V40 -97 käyttis ja tuning

  • 4 Vastauksia
  • 2789 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa M4ketech

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
V40 -97 käyttis ja tuning
« : 21.10.2015, 22:23:31 »
Moikka kaikille. Hieman itsestäni, 21v nuorukainen jolla menee varmaa 40. auton raja kohta rikki. Mersuja, Fordeja ja ranskan ihmeitä enemmän tallissa pitänyt. Taustajoukossa pyörii serkku jolla saman verran kokemusta + ajoneuvoasentajan paperit.

Ensimmäinen volvo, V40 1997. Manuaali, huoltokirja, ilmastointi, ajotietokone, joka nurkan sähköikkuna jne. Vikalistalla etulevyt kierot ja oikean puolen etujarruletku. Korjauskehotuksia: sumuvalojen kuvut halki, pyyhkijänvivusto liikaa välystä, sivuvalo edessä vasemmalla ei toimi, laatikko vuotaa öljyä. Eli katsuri noussut todella väärällä jalalla.

Hintaa oli reilut 250 euroa. Kahdet renkaat, molemmissa pintaa 5-6mm. Kesänakit aluilla.

Eka volvo ja aivan törkeän hyvä ajaa. (okei on näitä volvoja ajettu useampia, muttei omistettu).

To-do-list:
-Kuskin ovesta naarmut / sulanut muovi pois, kaikki ei ole onneksi mennyt lakkapinnan läpi.
-Helmojen hionta, korjaus, sinkkimaalaus, massaus tai kiveniskumaalaus ja muovejen paikoilleen laitto.
-Koiraverkko takaluukkuun.
-Paikkamaalausta / korjausta paikoittain.
-Jakohihnan vaihto.

Myös muuta ulkonäöllistä tehdään kun mieleen tulee laittaa jotain ylös.

Tänään alotettiin jarruletku + etujarrujen palat ja levyt vaihtamalla. Motonetistä tarkistettiin rekkarilla, auton mallilla ja lähes kaikella että palat + levyt on oikeat. No eihän ne hitto ollutkaan ja turhaa hommaa aivan tajuttomasti. Apukuskin puolen letkun vaihto alotettiin serkun kanssa, letku oli aivan ehjä, mutta kai se oli pakko vaihtaa. Ongelmaksi muodostui ilmausnippa joka ei lähtenyt edes lämmöllä ja väkivallalla irti, joten koko satula meni vaihtoon. Saa tulla hakemaan vanhan satulan pois, ainoa vika tosiaan ilmausnippa joka ei irtoa.

Eli nyt metsästämään jarrulevyjä ja paloja. 265mm levyt on liian pienet, eli isommat vaihtoehdot passaa tähän. Paloista sain sentään OEM-numeron ylös. Jarrut nyt huollettiin ja lyötiin nippuun. Kummatkin alaliukutapit vaati kaasupuhaltimen lämpöä ja väkivaltaa sekä uudet liukutapit. Nyt ei kylläkään tärisytä.

Kuskin ovi:


Yleisilme, puolelta jonka muovihelma on kadonnut mystisesti:


Kuvan vanteet tulee tod. näkösesti myyntiin renkaineen. Repsikan puolen muovihelman voin ostaa joltain. Mites tämmösestä saa lisätehoa? Kysynpähän nyt vaan  ;D

Edit: Jarruhilppeet tilattu autonvaraosat24.fi:stä yht 84€, Gatesin jakohihnat oli alle 100€ settinä, nyt nokka kohti biiliaa ja kyselemään montako hammasta hihnassa on.

Ostan kattokaiteet!
« Viimeksi muokattu: 22.10.2015, 00:17:26 kirjoittanut M4ketech »

Poissa M4ketech

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Vs: V40 -97 käyttis ja tuning
« Vastaus #1 : 22.10.2015, 20:12:34 »
Päivä menikin yksin puuhastellen. Siivoilua, kitkarenkaat alle. No hommahan lähti aivan lapasesta kun tulin palauttamasta mätänetin jarrulevyt ja palat.

Rengas irti ja vaihto...Eikun roiskeläppä irti, koteloiden hionnat, sinkkimaalit ja massaukset :D Noh tulipahan ainakin näkyvät ruostepaikat hiottua, maalattua ja massattua. Noh tulihan ne peltivanteetkin maalattua nopeasti ennen alle laittoa  ::)

Jarrutkin on jo ulkomailta matkalla helsinkiä.









Lopputulos:



Noh ainakin pitäisi pysyä kasassa hetken pidempään. Pitää jossain vaiheessa ottaa kulma / alue kerrallaan projektiks kaikki ruosteet pois sekä asianmukainen suojaus.


Poissa Hakke

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
Vs: V40 -97 käyttis ja tuning
« Vastaus #2 : 23.10.2015, 12:54:57 »
Mielenkiintosta luettavaa, viimeinkin V40 projektitopikkina. Oon joskus heikkoina hetkinä suunnitellu tämmösen hankkimista kakkosautoks.

Edit: Piti vielä kysymäni, millä padalla, ja laita toki kulutustietoa, kunhan sellaista ehtii kertyä!
« Viimeksi muokattu: 23.10.2015, 12:56:41 kirjoittanut Hakke »

Poissa M4ketech

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Vs: V40 -97 käyttis ja tuning
« Vastaus #3 : 23.10.2015, 13:31:51 »
Moikka,

2 litranen sportwagon  ;) Tankki oli puolillaan bensaa kun hain (sisälty tuohon 250 euroon  :o ) Ajotietokone näyttää kehällä 7,8 litraa, tässä taajamassa huitelee 8,7-9,8 litran välillä.

Kävihän tossa mielessä kun jakopään tekee niin tekis myös RE85-muunnoksen. Aikasempi Mondeo toimi RE85:lla ilman muutoksia, muttei E85:lla.

Tänään pitää pohtia kuskin oven "naarmuja" hiomatahnalla ei lähtenyt vaikka pitäisi lähteä, kynnellä kun rapsuttaa niin lähtee osa ja tulee ehjä maalipinta alta, eli koko päiväks jakkara auto viereen ja varovasti hinkaamaan  :2funny: Myös firman teippaukset pitäs laittaa johonkin...Suunnitellaan siis....

Ihan tajuttoman hyvä ajaa, ei kilise tai kolise, muutama kaveri sanoo että myy pois ja muutama ettei missää nimessä kannata myydä. Enkä kyllä myy.

Poissa M4ketech

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Vs: V40 -97 käyttis ja tuning
« Vastaus #4 : 26.10.2015, 17:12:30 »
Nonnih. Tänään käytin leimalla, vaikkei etulevyjä ole vaihettu. Mutta pakko oli tyytyä kohtaloon. Etusumuvalot kytkin pois ja teippasin teipillä. Yllätys oli suuri kun leima tuli paperiin eikä yhtään kehotusta  :)

Huomenna tuliskin sitten levyt + palat eteen. UPS:n hemmo siellä jo soitteli ja kyseli ohjeita huomisen toimitukseen. Sitten vuorossa oliskin takajarrut + jakohihna. Ulkokuoreen en oo tehny pahemmin mitään, ajoittain aina joku ruostepaikka hiottu pellille ja vedetty CRC:n sinkkimaali päälle. Repsikan helma tuli hiottua pellille ja nyt on sinkin jo alla, jospa sitä massais tuon joku päivä.

Kuvia myöhemmin.

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron