Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => FAQ (takavetoiset) => Aiheen aloitti: Lankku - 28.10.2010, 21:36:21

Otsikko: Jarrujärjestelmän paine-eroanturi
Kirjoitti: Lankku - 28.10.2010, 21:36:21
Lainaus käyttäjältä: Hanski940
Monesti tuttu tilanne, että jarruremontin yhteydessä jarruja ei saada ilmattua tai jarrujärjestelmä ei toimi monien yritysten jälkeenkään.

Luultavasti vika voi löytyä paine-eroanturista. Anturi löytyy jakokappaleesta, joka on noin suurinpiirtein pääsylinterin alapuolella, pohjan puolella.

Paine-eroanturin vika sytyttää jarruvikavalon mittaristoon. Tässä kuva sisuksesta.. (http://i13.photobucket.com/albums/a288/Hanski240/Tekniikkakuvat/20Paine-eroanturinsisus.jpg)
Ideana on, että ensiö- ja toisiopiirin välillä oleva sylinteri liikkuu paine-eron ilmaantuessa jarrupiirien välille. Normaalitilanteessa metallinen tappi jousen päässä painaa sylinterin keskiosaa, joka on muovia. Kun ero syntyy piirien välille sylinteri liikkuu ja tappi maadoittuu ja sytyttää jarruvikavalon.

Monesti paine-eroanturin vika on vuotaminen. Jarruneste vuotaa anturin reiästä, jossa on muovinen anturin kiinnitys. Muovisen kannan kiristäminen ei auta vuotamiseen vaan on uusittava pienet kumitiivisterenkaat. Kuvassa kaksi kappaletta. Saa siniseltä tiskilta, pari euroa.