Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Keskustelua Volvoista => Offtopic => Yleiset autojutut => Aiheen aloitti: Ribbe - 22.01.2019, 11:48:37

Otsikko: hybridiauto keskustelut
Kirjoitti: Ribbe - 22.01.2019, 11:48:37
Maxxxed omassa topicissaan kirjoitti näin niin aloitetaan oma topicci :)

Se mitä noihin vakuutuksiin ja vetokykyihin tulee niin voi tulla juttelee ihan yv:nä jos näkee tarvetta tai tehdä itse oman topicin. Itse en aio tähän koukkua laittaa edes.

Tuolla oli sähköauto topicci, mutta jos erillisen perustaisi sähköavusteisille normihybrideille ja plugareille. Kun itseä ainakin on alkanut kiinnostamaan. V60 D6 olisi kiva, mutta se diesel vero. Itse miettinyt että jos saisi pidettyä seuraavan auton alle 35te niin sillä voisi jo saada ihan kivan sähköavusteisen pelin.
Otsikko: Vs: hybridiauto keskustelut
Kirjoitti: Taavi.H - 22.01.2019, 12:05:48
Vaimon kauppakassi kun jossain vaiheessa päivittyy modernimpaan, niin bensakone ja plugarihybridi on aika korkealla vaihtoehdoissa.

Vaihto ei liene tosin ihan just nyt ajankohtainen, mutta vakavasti joutuu siinä kohtaa harkitsemaan myös muita kuin Volvoja.

Dieselhybridit ei koska vero.
Otsikko: Vs: hybridiauto keskustelut
Kirjoitti: TapioR - 22.01.2019, 12:12:02
Kiinnostaa kokemukset seuraavaa harkitessa.
Otsikko: Vs: hybridiauto keskustelut
Kirjoitti: Wehgi - 22.01.2019, 12:38:45
Itseäkin kiinnostaa noiden kaupunkisuhailuiden määrän ja sähkömoottorin ylivertaisuuden nimissä hyrbidiajelu. Harmittavasti Volvolla ei ole tavallisen kuolevaisen hintaluokassa tarjota bensahybridiä. Jyväskylässä olisi kohtuuhintaan tarjolla kohtuullisesti ajettu Opelin Ampera. Uhka vai mahdollisuus? Tuollainen Ampera tarjoaa yli 50km pelkkää sähköajoa, ja itsellä olisi mahdollisuus ladata 24/7 omasta tolpasta sähköä  ::)
Otsikko: Vs: hybridiauto keskustelut
Kirjoitti: Maxxxed - 22.01.2019, 12:45:38
Itseäkin kiinnostaa noiden kaupunkisuhailuiden määrän ja sähkömoottorin ylivertaisuuden nimissä hyrbidiajelu. Harmittavasti Volvolla ei ole tavallisen kuolevaisen hintaluokassa tarjota bensahybridiä. Jyväskylässä olisi kohtuuhintaan tarjolla kohtuullisesti ajettu Opelin Ampera. Uhka vai mahdollisuus? Tuollainen Ampera tarjoaa yli 50km pelkkää sähköajoa, ja itsellä olisi mahdollisuus ladata 24/7 omasta tolpasta sähköä  ::)

Aika kehuttuja nekin on, täällä vs alueella yllättävän paljon niitä  :)
Otsikko: Vs: hybridiauto keskustelut
Kirjoitti: Taavi.H - 22.01.2019, 13:04:30
Nostetaanpa tänne topiciin tuolta Maxxxedin Toyota-ketjusta tämä:

Offtopicina kerron faktaa ja mutua: Vetomassa määräytyy sen mukaan, mitä autonvalmistaja haluaa tyypittää. En nyt tähän hätään löytänyt uutista, jossa oli haastateltu Trafin asiantuntija Otto Lahtea, mutta ihan hiljattain hän kertoi, että tyyppihyväksyntävaatimuksen mukaan autolla pitää pystyä lähtemään liikkeelle 12 % ylämäkeen täydellä vetomassalla. Hänen mukaansa harva sähköautovalmistaja haluaa "ylimitoittaa" voimansiirron siten, että ko. vaatimus toteutuisi.

Mutuna sanoisin, että ongelma täyssähköisissä ja sarjahybdrideissä on liikkeellelähtö. Periaatteessa on helppoa, kun täysi vääntö on käytössä heti, mutta ongelmia tulee, jos se ei riitä. Ei ole luistavaa kytkintä tai momentinmuunninta, jolla voisi voittaa lepokitkan ja saada massan liikkeelle.

Toki on myös sähkö- ja hybridiautoja, joissa on reippaat vetomassat. https://www.moottori.fi/ajoneuvot/jutut/kuljetuskyvyssa-sahkoautojen-akilleen-kantapaa/

Itselle tulisi kyllä sen verran vetokykyä tarpeeseen, että sitä 750kg jarrutonta kärryä saisi kiskoa. Tämä on mielenkiintoinen asia myös seurattavaksi myös.
Otsikko: Vs: hybridiauto keskustelut
Kirjoitti: Ribbe - 22.01.2019, 13:09:44
Itseäkin kiinnostaa noiden kaupunkisuhailuiden määrän ja sähkömoottorin ylivertaisuuden nimissä hyrbidiajelu. Harmittavasti Volvolla ei ole tavallisen kuolevaisen hintaluokassa tarjota bensahybridiä. Jyväskylässä olisi kohtuuhintaan tarjolla kohtuullisesti ajettu Opelin Ampera. Uhka vai mahdollisuus? Tuollainen Ampera tarjoaa yli 50km pelkkää sähköajoa, ja itsellä olisi mahdollisuus ladata 24/7 omasta tolpasta sähköä  ::)
Toisaalta ei ole Volvolla mitään uutta autoa normi hintaluokassa. XC40 mallista on jo esitelty, mutta ei hinnoiteltu T5 twin engine malli.

Dieselhybridit ei koska vero.
Tämä. Kiinan pojilla ja tytöillä olisi S60 T5 twin engine, mutta sillä tekniikalla ei ole tälle mantereelle tuotu. V60 kori ko. tekniikalla olisi ollut aika hyvä. D6 malleja saisi Hollannista tautisen halvalla, mutta se 700€ vero ei innosta.

RAV4 voisi olla sopiva itsellekkin, mutta pitäisi olla executive / premium tason varusteilla oleva awd. Ainoa ettei ole plugari laite. Taitaa olla ainoa neliveto plugari Mitsun Outlander. ???

Nostetaanpa tänne topiciin tuolta Maxxxedin Toyota-ketjusta tämä:

Itselle tulisi kyllä sen verran vetokykyä tarpeeseen, että sitä 750kg jarrutonta kärryä saisi kiskoa. Tämä on mielenkiintoinen asia myös seurattavaksi myös.
Volvolla saisit kiskoa  S*. Pari vuotta odottaa että Puukenkä maasta saa puoli-ilmaiseksi T8 malleja.
Otsikko: Vs: hybridiauto keskustelut
Kirjoitti: Maxxxed - 22.01.2019, 13:21:40
Nelikko plugaria saa 225xe bmwtä ja X5sena.
Otsikko: Vs: hybridiauto keskustelut
Kirjoitti: Ribbe - 22.01.2019, 13:52:25
Nelikko plugaria saa 225xe bmwtä ja X5sena.
Mersulta saa GLC ja GLE malleja.

X5 menee vain samaan hintaluokkaan kuin XC90 T8.
Otsikko: Vs: hybridiauto keskustelut
Kirjoitti: Maxxxed - 22.01.2019, 14:02:12
Mersulta saa GLC ja GLE malleja.

X5 menee vain samaan hintaluokkaan kuin XC90 T8.

Niin menee mutta 225xe on neliveto ja 35ke alkaen
Otsikko: Vs: hybridiauto keskustelut
Kirjoitti: TPK1980 - 22.01.2019, 14:12:15
Nostetaanpa tänne topiciin tuolta Maxxxedin Toyota-ketjusta tämä:

Itselle tulisi kyllä sen verran vetokykyä tarpeeseen, että sitä 750kg jarrutonta kärryä saisi kiskoa. Tämä on mielenkiintoinen asia myös seurattavaksi myös.
A3 e-tron https://www.nettiauto.com/audi/a3/10191788

750kg jallutonta ja 1400kg jallullista.

Q7 e-tronilla sitten paljon enemmän mutta ne taas on kirottu dieselverolla.
Otsikko: Vs: hybridiauto keskustelut
Kirjoitti: Ribbe - 22.01.2019, 14:21:45
Niin menee mutta 225xe on neliveto ja 35ke alkaen
Hinnat alkaen saksalainen auto ei ole varusteiden juhlaa  :-\
Otsikko: Vs: hybridiauto keskustelut
Kirjoitti: Maxxxed - 22.01.2019, 14:23:09
Hinnat alkaen saksalainen auto ei ole varusteiden juhlaa  :-\

Asian ytimessä. Saksasta lähes kaikilla 30ke siihen 2ke vero ja 2ke haku. Liikkeet toki vie välistä paljon kun nää on nyt hottia.
Otsikko: Vs: hybridiauto keskustelut
Kirjoitti: Wehgi - 22.01.2019, 15:35:01
Toisaalta ei ole Volvolla mitään uutta autoa normi hintaluokassa. XC40 mallista on jo esitelty, mutta ei hinnoiteltu T5 twin engine malli.
Tämä. Kiinan pojilla ja tytöillä olisi S60 T5 twin engine, mutta sillä tekniikalla ei ole tälle mantereelle tuotu. V60 kori ko. tekniikalla olisi ollut aika hyvä. D6 malleja saisi Hollannista tautisen halvalla, mutta se 700€ vero ei innosta.


Ei ole tällä hetkellä järkeä laittaa näillä ajoilla kerrostalokaksion hintaa bensahybridiin. Tässä maassa tuo dieselihybridi ei ole oikein järkevä tuon veron takia.  :'(
Otsikko: Vs: hybridiauto keskustelut
Kirjoitti: Ribbe - 22.01.2019, 16:41:44
Ei ole tällä hetkellä järkeä laittaa näillä ajoilla kerrostalokaksion hintaa bensahybridiin. Tässä maassa tuo dieselihybridi ei ole oikein järkevä tuon veron takia.  :'(
Riippuu niin tuloista. Jos pystyisi laittamaan auton lyhennykseen sen 700-800e kuussa niin olisi se aika järkevää.
Otsikko: Vs: hybridiauto keskustelut
Kirjoitti: Wehgi - 22.01.2019, 21:05:19
Riippuu niin tuloista. Jos pystyisi laittamaan auton lyhennykseen sen 700-800e kuussa niin olisi se aika järkevää.

Ja ajoista. Katson tätä niin objektiivisesti ja räknään tuota omaa tilannetta. Itsellä kun ei vuodessa tule kuin tuo 8-9tkm niin silloin tuo oma bensakrematorio on halvempi kuin V60 D6. Saan tuon D6:n pelkällä dieselverolla maksettua melkein vuoden bensat nykyiseen verrattuna
Otsikko: Vs: hybridiauto keskustelut
Kirjoitti: mulugren - 22.01.2019, 21:43:53
Viitisen vuotta sitten mietin että ostaako kakkosautoksi käytetty Prius vaiko bensasyöppö boyracer. Toinen viehätti hybriditekniikallaan ja toinen old school sporttisuudellaan. No sportti tuli ostettua. Nyt valitsisin toisin vaikka kilometrejä tuohon tulee nippanappa 10tkm/vuosi eikä aina sitäkään.. Kohta tosin Poika saa kortin ja bensakulut ampuu katosta läpi :facepalm:
Otsikko: Vs: hybridiauto keskustelut
Kirjoitti: TPK1980 - 22.01.2019, 21:49:49
Viitisen vuotta sitten mietin että ostaako kakkosautoksi käytetty Prius vaiko bensasyöppö boyracer. Toinen viehätti hybriditekniikallaan ja toinen old school sporttisuudellaan. No sportti tuli ostettua. Nyt valitsisin toisin vaikka kilometrejä tuohon tulee nippanappa 10tkm/vuosi eikä aina sitäkään.. Kohta tosin Poika saa kortin ja bensakulut ampuu katosta läpi :facepalm:
Eiks se ny sit kannata hommata sähköauto kakkoseksi?
Ei pääse ipana pitkälle karkuun pitää ladata vähän väliä :D
Olis halvempaa ajaa kuin korkeaoktaanisella.
Otsikko: Vs: hybridiauto keskustelut
Kirjoitti: Ribbe - 22.01.2019, 21:58:24
Ja ajoista. Katson tätä niin objektiivisesti ja räknään tuota omaa tilannetta. Itsellä kun ei vuodessa tule kuin tuo 8-9tkm niin silloin tuo oma bensakrematorio on halvempi kuin V60 D6. Saan tuon D6:n pelkällä dieselverolla maksettua melkein vuoden bensat nykyiseen verrattuna
Sinun ajoilla ei diesel kannata, mutta bensa hybridi voisi. Jos on lataus mahdollisuus niin voisi ajella just esim. Amperalla. Ei tarvis montaa kertaa vuodessa käydä tankilla.
Otsikko: Vs: hybridiauto keskustelut
Kirjoitti: Ribbe - 22.01.2019, 22:01:18
38 585€ on halvin uusi Camry.
Piti koppasta toisesta topicista lainaus :)

Perus active malli on näköjäään tuon. Aikoinaan ekana hinnoittelivat vain premium version jonka hinta on 44 tuhatta.
Otsikko: Vs: hybridiauto keskustelut
Kirjoitti: Wehgi - 22.01.2019, 22:10:45
Sinun ajoilla ei diesel kannata, mutta bensa hybridi voisi. Jos on lataus mahdollisuus niin voisi ajella just esim. Amperalla. Ei tarvis montaa kertaa vuodessa käydä tankilla.

Bensahybridillä äkkiä laskien säästäisin nykyisellä ajoprofiililla polttoaineissa vajaan tonnin vuodessa. Vakuutukset olisivat saman hintaiset, verossa sitten reilu satku. Amperan huoltaminen olisi myös halvempaa, sekä tuo Ampera tulee aina aikamoisilla varusteilla. Toisaalta sen hankintahintakin on sitten aika paljon enemmän kuin mitä nykyisestä saisi. Löytyisi tosiaan latauspaikka omasta pihasta oman tolpan merkeissä, mistä saisi sähköä tuon 24/7 16A virralla. Uskaltaisikohan tuollaisen hakea koeajolle   :P
Otsikko: Vs: hybridiauto keskustelut
Kirjoitti: mheguli - 23.01.2019, 12:26:29
https://tekniikanmaailma.fi/tm-kayttotesti-60-000-km-opel-ampera-cosmo-14-e-rev-111-kw-at/

Siitä sit lukemaan. Muistaakseni jutun täysversiossa kerrottiin jänniä juttuja moottorin sisuskaluista. Tuossahan öljynvaihto on 60 tkm tai jotain, kun polttomoottoria käytetään niin harvoin. Kannattaa myös muistaa nelipaikkaisuus.

Nuorisoautoksi vaikka tuommonen: https://www.nettiauto.com/citroen/c-zero/9880961 Tuo on ajotuntumaltaan aika jännä, kun muuten auto tuntuu kevyeltä pikkuautolta, mutta voimapaketti ikään kuin liimaa takapyörät maahan. Voisi kuvitella, että etenemiskyky lumessa ja liukkaalla on itse asiassa aika hyvä. Tietyllä tavalla kuplamainen setuppi.

Vakavasti puhuen, käytettynä saatavilla olevista Nissan Leaf voisi olla kauppakassiksi ihan sopiva peli. Mikään matka-auto se ei 24 kWh:n akulla ole, mutta kaupungissa tuollakin jo suhailee pitkät pätkät, kun muistaa lämmittää/jäähdyttää etukäteen.
Otsikko: Vs: hybridiauto keskustelut
Kirjoitti: völvöxc60 - 23.01.2019, 15:33:33
Uusi Nissan Leaf kiinnostaisi itseä. Se vaan on liian kallis 2-autoksi ja ykkösautoksi ei tarpeeksi iso, kun takapenkki on kyllä jäänyt täysin suunnittelematta. Aivan järkytys istua kun kävin testaamassa ???
Tosin ei siellä itse tulisi istuttua, mutta ei sitä perhettäkään viitsisi rankaista  :D
Otsikko: Vs: hybridiauto keskustelut
Kirjoitti: JanMac - 23.01.2019, 15:44:36
RAV4 voisi olla sopiva itsellekkin, mutta pitäisi olla executive / premium tason varusteilla oleva awd. Ainoa ettei ole plugari laite. Taitaa olla ainoa neliveto plugari Mitsun Outlander. ???
Volvolla saisit kiskoa  S*. Pari vuotta odottaa että Puukenkä maasta saa puoli-ilmaiseksi T8 malleja.

Tämä uus RAV4 sattunut silmään mainoksista ( miten voisikaan olla mennyt ohi kun noita piruja pyörii kokoajan) Kertokaa nyt äijälle mikä on plugari ja miten sen puute on huono ? Onhan tässä tojotassa oltava lataus pistoke!  Joku käynyt ajamassa ? Liian Tokio ? Jäykkä hyppijä ?
Otsikko: Vs: hybridiauto keskustelut
Kirjoitti: Leo - 23.01.2019, 15:51:20
Toyotalla ei ole kuin Priusta saatavana Plugarina eli ladattavana hybridinä. Ehkä sitten kunhan Mazdan kanssa saavat yhteistyön hedelmän ulos tulee sähkäri ja plugari. Mazda tekee myös täysin omaa versiota ja uskon myös jossain versiossa olevan Wankelin range extenderinä.
Otsikko: Vs: hybridiauto keskustelut
Kirjoitti: Wehgi - 23.01.2019, 15:52:09
Tämä uus RAV4 sattunut silmään mainoksista ( miten voisikaan olla mennyt ohi kun noita piruja pyörii kokoajan) Kertokaa nyt äijälle mikä on plugari ja miten sen puute on huono ? Onhan tässä tojotassa oltava lataus pistoke!  Joku käynyt ajamassa ? Liian Tokio ? Jäykkä hyppijä ?

Toyota ei taida tehdä plugareita ollenkaan. Joku korjatkoon jos olen väärässä. Plug-in hybridi on siis kaapelilla ladattava versio, missä huomattavasti isommat akut kuin tavan hybridissä. Eli mahdollistaa pidemmät sähköajelut. Toyota tarjoaa tuollaista perushybridiä, jossa kerätään pieneen akkuun jarrutusenergiaa ja jaellaan sitä sitten tarvittaessa, esimerkiksi kiihdytyksissä ja liikkeellelähdöissä. Tuota perushybridiä ei pysty kaapelilla lataamaan

https://tekniikanmaailma.fi/tm-kayttotesti-60-000-km-opel-ampera-cosmo-14-e-rev-111-kw-at/

Siitä sit lukemaan. Muistaakseni jutun täysversiossa kerrottiin jänniä juttuja moottorin sisuskaluista. Tuossahan öljynvaihto on 60 tkm tai jotain, kun polttomoottoria käytetään niin harvoin. Kannattaa myös muistaa nelipaikkaisuus.


Näitä kokemuksia ja koeajoja tullut lueskeltua. Itsellä tosiaan sellainen tilanne, että toisella takapaikallakaan ole tainnut juuri kukaan koskaan istua. Mielenkiintoiselta vaikuttaa, ja voi olla, että joku tuollainen tulee lähiaikoina käytyä hakemassa koeajoon  :P
Otsikko: Vs: hybridiauto keskustelut
Kirjoitti: JanMac - 23.01.2019, 17:05:23
Toyota ei taida tehdä plugareita ollenkaan. Joku korjatkoon jos olen väärässä. Plug-in hybridi on siis kaapelilla ladattava versio, missä huomattavasti isommat akut kuin tavan hybridissä. Eli mahdollistaa pidemmät sähköajelut. Toyota tarjoaa tuollaista perushybridiä, jossa kerätään pieneen akkuun jarrutusenergiaa ja jaellaan sitä sitten tarvittaessa, esimerkiksi kiihdytyksissä ja liikkeellelähdöissä. Tuota perushybridiä ei pysty kaapelilla lataamaan

Oho, nyt on jäänyt oleellista asiaa väliin. Luulin kaikkien "hybrid" nimikkeen alla myytäviä autoja ladattavaksi. Enemmän tai vähemmän. No eihän tolla sitten mitään tee  :buck2: välimallin kehitysversio etsii joka jää nopeasti pois
Otsikko: Vs: hybridiauto keskustelut
Kirjoitti: puliukk0 - 23.01.2019, 17:13:53
välimallin kehitysversio etsii joka jää nopeasti pois

22 vuottahan se vasta on ollutkin.  :D
Otsikko: Vs: hybridiauto keskustelut
Kirjoitti: TPK1980 - 23.01.2019, 17:18:19
22 vuottahan se vasta on ollutkin.  :D
Mikähän on kaikkien plugin hybridien osuus kaikista tuotetuist priiiuksista? Alle 5?
Otsikko: Vs: hybridiauto keskustelut
Kirjoitti: gRaggi - 23.01.2019, 17:29:12
Kia:lta saa Niron sekä Optiman plugin hybriidinä. Vaihtoehto toyotaan, mutta ovat nekin kalliita.
Otsikko: Vs: hybridiauto keskustelut
Kirjoitti: Leo - 23.01.2019, 18:15:28
Toyota ei taida tehdä plugareita ollenkaan. Joku korjatkoon jos olen väärässä.
Tuossa ainoa malli ainakin Suomen markkinoilla:
https://www.toyota.fi/autot/prius-plugin/index.json (https://www.toyota.fi/autot/prius-plugin/index.json)

Nämä erottaa tuosta hienommasta (omasta mielestä) keulasta.
Plugari:
(https://t1-cms-4.images.toyota-europe.com/toyotaone/fifi/toyota-prius-plug-in-2016-exterior-tme-005-a-full_tcm-3018-850085.jpg)
Itselataava:
(https://t1-cms-1.images.toyota-europe.com/toyotaone/fifi/toyota-Prius-2015-exterior-tme-002-a-full_tcm-3018-590354.jpg)

Tosin näistähän tuloillaan uudet mallit, joista ainakin itselataava jo esitelty. Jenkeissä sisustassa paljon isompi näyttö kuin Euroopassa.
Otsikko: Vs: hybridiauto keskustelut
Kirjoitti: Ribbe - 23.01.2019, 18:27:48
Tämä uus RAV4 sattunut silmään mainoksista ( miten voisikaan olla mennyt ohi kun noita piruja pyörii kokoajan) Kertokaa nyt äijälle mikä on plugari ja miten sen puute on huono ? Onhan tässä tojotassa oltava lataus pistoke!  Joku käynyt ajamassa ? Liian Tokio ? Jäykkä hyppijä ?
Plugari = lataushybridi jonka voit ladata sähkötöpselistä. Niissä yleensä isompi akusto ja pääsee pelkällä sähköllä pidemmästi. Tuo ihan uusi malli RAV4:stä ei iske, mutta edellinen oli ihan ok.
Otsikko: Vs: hybridiauto keskustelut
Kirjoitti: völvöxc60 - 23.01.2019, 18:30:25
Toyotan hybridit on näitä ”itselataavia” pois lukien tämän ainoan ladattavan ”ufon”.
https://www.toyota.fi/autot/prius-plugin/index.json

Otsikko: Vs: hybridiauto keskustelut
Kirjoitti: JanMac - 23.01.2019, 18:43:17
22 vuottahan se vasta on ollutkin.  :D
RAV joo, mutta ajattelin tuota voimanlähdettä. Se tuskin on ihan niin vanha keksintö
Otsikko: Vs: hybridiauto keskustelut
Kirjoitti: Leo - 23.01.2019, 18:46:24
RAV joo, mutta ajattelin tuota itselataavaa hybridiä. Se tuskin on ihan niin vanha keksintö
Se juuri on sen 22 vuotta vai milloin se eka Prius tulikaan 1996-1997 tms. Itselataava siis lataa jarrutuksista jne virtaa akkuun ja myös polttomoottori lataa akkua. Toki muilla merkeillä on voinut pieniä määriä olla jo aiemmin. Oliko eka sähköautokin yli sata vuotta sitten.
Otsikko: Vs: hybridiauto keskustelut
Kirjoitti: völvöxc60 - 23.01.2019, 19:16:36
Mulla oli reilu 2v sitten RAV4 vajaan 400km koeajossa. Samoja reittejä/työmatkan sillä testailin kuin silloisella Xc60:llä.
 Kulutti hieman enemmän kuin tuo 2.4l Volvon disukka. Taajama-ajossa kulutuksen osalta ylivoimainen. Maantiellä tuo 2.5l bensakone ei niin vakuuttanut dieseliin nähden 8)
Otsikko: Vs: hybridiauto keskustelut
Kirjoitti: mulugren - 23.01.2019, 19:40:46
Toyotan hybridit on näitä ”itselataavia” pois lukien tämän ainoan ladattavan ”ufon”.
https://www.toyota.fi/autot/prius-plugin/index.json

Onhan PHEV Prius ollut jo vuosikausia. Just sellaista aikoinaan harkitsin. Nettiautossa ainakin 2012 vuosimallisia ja uudempia

Tässä olis hieno sellainen. Mutta p*run kallis >:(
https://www.autotalli.com/vaihtoauto/36655694/Toyota/Prius%20PHEV/2013/Espoo?pos=3&page=1&searchType=usedCar
Otsikko: Vs: hybridiauto keskustelut
Kirjoitti: JanMac - 23.01.2019, 19:50:20
Tässä täyskattaus noista vaihtoehdoista
https://www.autotalli.com/artikkeli/Harkitsetko-Hybridiautoa--Ota-Nama-Kaikki-Asiat-Huomioon?utm_source=iltalehti.fi&utm_medium=almainternal&utm_campaign=suosittelu_kontekstuaalinen&utm_content=aiheesta-muualla&_ga=2.220120665.1588702702.1547720420-89549731.1471008771
Otsikko: Vs: hybridiauto keskustelut
Kirjoitti: Ribbe - 23.01.2019, 20:20:27
Mulla oli reilu 2v sitten RAV4 vajaan 400km koeajossa. Samoja reittejä/työmatkan sillä testailin kuin silloisella Xc60:llä.
 Kulutti hieman enemmän kuin tuo 2.4l Volvon disukka. Taajama-ajossa kulutuksen osalta ylivoimainen. Maantiellä tuo 2.5l bensakone ei niin vakuuttanut dieseliin nähden 8)
Maantiellä Toyotan tekniikka ei pelitä. Taitaa olla että 80-> sähkömoottori ei ole enää auttamassa.
Otsikko: Vs: hybridiauto keskustelut
Kirjoitti: völvöxc60 - 23.01.2019, 20:42:19
Maantiellä Toyotan tekniikka ei pelitä. Taitaa olla että 80-> sähkömoottori ei ole enää auttamassa.
Jep. Uudessa RAV4 kuulema 120km/h asti 8)
Otsikko: Vs: hybridiauto keskustelut
Kirjoitti: Ribbe - 24.01.2019, 07:15:58
Jep. Uudessa RAV4 kuulema 120km/h asti 8)
Tuo olisi hyvä, vaikuttaisi maantielläkin kun ylämäissä sähkö auttaisi.
Otsikko: Vs: hybridiauto keskustelut
Kirjoitti: Ribbe - 24.01.2019, 07:19:07
Jos kohtuullisen pienellä kulutuksella olevan sedanin haluaa niin kannattaa tämmöistä katsella. Ei ole Plugin malli ja huonoa se että akusto on takakontissa eikä autoon saa vetokoukkua. Jouluna oli koeajossa tämmöinen. Autossa normi automaatti, ei cvt laatikko. Lisäksi sähkömoottori auttaa myös maantiellä. Autoissa myös on helkkarin hyvät varusteet.
https://www.bytbil.com/stockholms-lan/personbil-optima-2-0-cvvl-hybrid-automat-190hk-6998-12869643

Edit: ei ole vain yleinen malli. Ruotsissa kaikki 3 myynnissä eikä ole uutena tuotu Suomeen.
Otsikko: Vs: hybridiauto keskustelut
Kirjoitti: Korppi - 25.01.2019, 21:50:30
Millaisen matkan Toyotan hybridit menee pelkällä sähköllä? Tyttöystävälle autonvaihto ajankohtainen, muttei pakollinen. Volvolla V40 T2 Classic vajaa 30 k€, vähän käytettynä noin 25-28 k€ ja reilummin ajettu noin 20 k€. Saa kyllä vahvat Volvon omistamisenhalut olla, jotta Volvoon päätyisi.  Uusi Corolla Hybrid taitaa maksaa noin 27k€ ja Auris Hybrid käytettynä reilut 20k€. Auris ei kyllä sytytä ja näissäkin varmaan hinta tulee alas, kun Corollat tulevat katukuvaan.  Ioniq hybrid olisi minun valinta, mutta ei kuulemma kelpaa, ajoi tuollaisella huollon sijaisautona, eikä kuulemma taakse näe.

Volvolta tullut hienoja uusia malleja liukuhihnalta, mutta olisiko V40:n korvaja kannattanut pukata ulos johonkin väliin? Nyt sieltä tullut ainoastaan isoja perheautoja.
Otsikko: Vs: hybridiauto keskustelut
Kirjoitti: jone - 26.01.2019, 00:24:30
Kilometrin jopa kaksi, sähköllä menee hybridi...
Otsikko: Vs: hybridiauto keskustelut
Kirjoitti: Leo - 26.01.2019, 10:00:33
On se silti V40 myös tyypillinen Volvo, että mitä pahempi ilma ja myrsky niin paremmin tuntuu olevan turvassa pahalta maailmalta sen sisällä. Menee kuin juna pieneksi autoksi. Premium tunnelmaa. Lisäksi saat sen Eberin mukaan kun Toyotassa se on 1000-2000 todennäköisesti.

Toki kiinnostaa tuo uusi Corolla. Harmi kun tehokkaampaa hybridiä ei saa sedaniin, joka olisi tyylikkäämpi.
Otsikko: Vs: hybridiauto keskustelut
Kirjoitti: Maxxxed - 26.01.2019, 11:22:11
Tollasta toyotan kevyt hybridiä ei ole tehty sähköllä ajoon. Plug in hybridit on siihe tarkoitukseen. Tai sähköautot.

Otsikko: Vs: hybridiauto keskustelut
Kirjoitti: Korppi - 26.01.2019, 17:40:12
Lähinnä ajattelin, kun Espoosta ajaa kauniina kesäpäivänä Helsingin keskustaan, niin pääsekö esim. Meilahdesta keskustaan Toyotan/Hyundain Hybridillä keskustaan? Tai jos menee autolla 1km päässä olevaan lähikauppaan, niin meneekö sähköllä?

Toki Volvo V40 miellyttää, mutta ihan taloudellisestikin ajatellen mikä on 5v päästä arvo Hybrid Toyotalla vs vanhentunut V40. Etenkin jos silloin Volvoltakin jokin järkevä pienempi auto markkinoilla... Muutamaa keskustelufoorumia seuraamalla huomaa, että nopeasti on monen (ei kaikkien) suhtautuminen tulevaan autoon muuttunut, sen jälkeen kun 2045 kampanja tuli ilmoille. Toki trendi voi olla 5-10v päästä taas ihan toinen.
Otsikko: Vs: hybridiauto keskustelut
Kirjoitti: Maxxxed - 26.01.2019, 18:13:30
Jos akussa on puhtia niin pääsee. Mutta toyotalla on pakotetun sähköllä ajon maximi nopeus 36kmh
Otsikko: Vs: hybridiauto keskustelut
Kirjoitti: völvöxc60 - 26.01.2019, 19:52:51
Lähinnä ajattelin, kun Espoosta ajaa kauniina kesäpäivänä Helsingin keskustaan, niin pääsekö esim. Meilahdesta keskustaan Toyotan/Hyundain Hybridillä keskustaan? Tai jos menee autolla 1km päässä olevaan lähikauppaan, niin meneekö sähköllä?

Toki Volvo V40 miellyttää, mutta ihan taloudellisestikin ajatellen mikä on 5v päästä arvo Hybrid Toyotalla vs vanhentunut V40. Etenkin jos silloin Volvoltakin jokin järkevä pienempi auto markkinoilla... Muutamaa keskustelufoorumia seuraamalla huomaa, että nopeasti on monen (ei kaikkien) suhtautuminen tulevaan autoon muuttunut, sen jälkeen kun 2045 kampanja tuli ilmoille. Toki trendi voi olla 5-10v päästä taas ihan toinen.
Ei nämä hybridit nyt pyhällä hengellä mene. V40 D2 koneella menee pienemmällä. Tuollaisen Auriksen kulutus pyörii siinä 5,5-6,5l välissä.
Otsikko: Vs: hybridiauto keskustelut
Kirjoitti: Korppi - 27.01.2019, 12:54:34
Tässä taloudessa on jo yksi diesel, toista ei tarvita. En koe olevani viherpiiperö, eikä sähköauto tule kysymykseen. Mutta toisaalta kiehtoisi ajatus, että motarilla/kehällä emäntä vetäisi bensalla ja kaupungissa, missä liikenne ruuhkaantuu ja on runsasti liikennettä,  pääsisi sähköllä. Tässä vaiheessa tarjonta on tosin aika rajallista, Aurikset yms on kyllä lisäksi suhteelisen rumia tekeleitä. Onko jollain kokemusta pysäköintihinnoissa? Käsittääkseni Helsingissä puoleen hintaan alle 100g- päästöiset ja oliko Länärillä näille joku oma kaistakin. Aurikset alle 100g, mutta uusilla mittauksilla Corolla yli 100g. Ei puhuta isoista summista, mutta kaikki kotiinpäin.
Otsikko: Vs: hybridiauto keskustelut
Kirjoitti: Maxxxed - 27.01.2019, 12:58:15
Ei nämä hybridit nyt pyhällä hengellä mene. V40 D2 koneella menee pienemmällä. Tuollaisen Auriksen kulutus pyörii siinä 5,5-6,5l välissä.


(https://i.ibb.co/d7Hrb4H/IMG-20190126-211103.jpg) (https://ibb.co/d7Hrb4H)


Tuosta eilinen yksi yksittäinen ajokerta.
Otsikko: Vs: hybridiauto keskustelut
Kirjoitti: völvöxc60 - 27.01.2019, 13:16:14

(https://i.ibb.co/d7Hrb4H/IMG-20190126-211103.jpg) (https://ibb.co/d7Hrb4H)


Tuosta eilinen yksi yksittäinen ajokerta.
Tuossa ihan perinteisen dieselin yksittäinen ajo 5 hengen kuormalla+koira. Ilmanvastusta ja painoakin löytyy jonkin verran enemmän :D
Käsittääkseni Vw konsernin 1.0 TSI koneet on hyvin pieniruokaisia ja keskikulutukset pyörii siinä 4-5litran väliin ::)


(https://i.ibb.co/VNBTcH7/87-E4-F42-B-E22-D-411-D-92-D3-CA7-CCFDF4425.png) (https://ibb.co/VNBTcH7)
Otsikko: Vs: hybridiauto keskustelut
Kirjoitti: riisikippo - 27.01.2019, 13:52:36
Maantiellä Toyotan tekniikka ei pelitä. Taitaa olla että 80-> sähkömoottori ei ole enää auttamassa.

On se auttamassa aina nopeudesta riippumatta. Ja maantielläkin kuluttaa siksi vähemmän kuin vastaava bensa. Mutta piheimmät dieselit kuluttaa edelleen vähemmän maantieajossa. Ei hybridi ole tarkoitettukaan säästöpossuksi paljon maantietä ajavalle. Siellä diesel on yliveto ja bärnerikeplottelut pitäisikin ympäristön nimissä estää, mutta se on eri tarina...

Nopeusrajojen yläpuolella bensakone ei enää sammu kokonaan, mikä toki syö osan hybridin hyödyistä. Silti bensakoneen ja sähkömoottorin portaaton tehosuhteen muuntelu mahdollistaa polttiksen käytön optimaalisemmalla hyötysuhteella ja jo lähtökohdaltaan paremman hyötysuhteen bensamoottorin (Atkinson työkierto) käytön. Mitä kovempaa ajetaan, sitä marginaalisemmaksi hyöty tietenkin muuttuu.

Suomen nopeusalueilla hyötyä on aina. Esim. meidän Prius plussalla ei ole koskaan mennyt 7 litraa sadalla, vaikka joskus ajettu reippaasti motaria täyspoka päällä. Kesällä taas kaupungissa pääsee sopivalla kelillä neljällä litralla. Sille välille pitäisi siis kenen tahansa kulutuksen osua Suomessa. Meillä keskikulutus viiden vuoden ajalta noin 5,5. Siinä on muilla 7-paikkaisilla automaattivaihteisilla bensavehkeillä tekemistä. Pihistelydieselillä menisi maantiellä vähän vähemmän, kaupungissa selvästi enemmän. Mutta edelleen aika turhaa diesel vs. bensa vertailua, terveisin huijauskorotusten jälkeenkin yhä jotain 160€/vuosi verot.

Tuosta puhtaasta sähköajosta. Se kannattaa vain ladattavilla vehkeillä, mutta kyllä tämmöisellä vanhahkollakin hybridillä (ei ladattava) kilsan pari pääsisi pelkällä sähköllä kesällä ilman ilmastointia. Takas maitokaupasta se polttis sitten lataisi akun ja vähän karrikoiden kulutus olisi normi neljän sijaan kahdeksan. Mutta mennessä sai hienon 0-kulutusenkan kehuttavaksi  :)

TSI-vagineista. Ei ne mitään ihmevehkeitä ole kuin puheissa. Käytiin sellaisella Lapissa kolmen aikuisen + rojut kuormalla. Golf manuaalivaihteilla oliko 1.4 vai 1.6 karvahattu tsi kuitenkin täysi ompelukone. Omistaja ajoi lähes koko matkan, kun halusi pihistellä ja vauhti ei edes motareilla noussut yli satasen, muualla 80-90. Kulutus pysyi silti yli viidessä. Sama retki meidän 6 hengen perheen + rojut kanssa isommalla automaattivaihteisella Priuksella huomattavasti reippaammin päästellen kuluttaa likimain saman tai aavistuksen vähemmän.

Tuossakin kaveri sai yhden haamulukeman tsin kulutukseksi, kun kerran vuodessa käy mummovauhdilla pohjoisessa. 90% ajosta kuitenkin pk-seudulla pyörimistä ja kulutus ihan muuta  ::)
Otsikko: Vs: hybridiauto keskustelut
Kirjoitti: Ribbe - 28.01.2019, 10:22:48
Tuli eilen huvikseen haettua muita premium merkkien plugareita kuin Volvoa ja hitto olivat vielä hyvissä hinnoissa  :buck2:. Hinnan puolesta D6 aika ylivoimainen tällä hetkellä.
Otsikko: Vs: hybridiauto keskustelut
Kirjoitti: Maxxxed - 28.01.2019, 10:43:23
(https://drive-my.com/media/com_easysocial/photos/413/9728/2016-bmw-330e-m-sport-f30-3_featured.jpg)

Tuollaiseen satsaan kun hinnat alkaa olla sillä mielellä että on varaa ostaa. :)
Otsikko: Vs: hybridiauto keskustelut
Kirjoitti: Ribbe - 28.01.2019, 11:45:31
(https://drive-my.com/media/com_easysocial/photos/413/9728/2016-bmw-330e-m-sport-f30-3_featured.jpg)

Tuollaiseen satsaan kun hinnat alkaa olla sillä mielellä että on varaa ostaa. :)
Itsellä ei ole tuosta korimallista kokemusta, mutta hyvällä kaverilla oli 330D farkku. Vuoden jälkeen vaihtoi 5-sarjalaisen koska kyllästyi auton meluun.
Otsikko: Vs: hybridiauto keskustelut
Kirjoitti: Maxxxed - 28.01.2019, 11:52:36
Itsellä ei ole tuosta korimallista kokemusta, mutta hyvällä kaverilla oli 330D farkku. Vuoden jälkeen vaihtoi 5-sarjalaisen koska kyllästyi auton meluun.

Ei 3srj oo mikään hiljaisin, jopa toi oma nauris tuntuu olevan vähintään samalla viivalla. :D

Mutta ei myöskään iso auto.
Otsikko: Vs: hybridiauto keskustelut
Kirjoitti: Ribbe - 28.01.2019, 12:12:32
Ei 3srj oo mikään hiljaisin, jopa toi oma nauris tuntuu olevan vähintään samalla viivalla. :D

Mutta ei myöskään iso auto.
Sama syy miksi epäröin 60-sarjan Volvoa :-\
Otsikko: Vs: hybridiauto keskustelut
Kirjoitti: Maxxxed - 28.01.2019, 13:06:49
Sama syy miksi epäröin 60-sarjan Volvoa :-\

Jos jostain ei halua tinkiä niin ei oo järkeä autoilussa, paitsi jos kuvetta on liiaksi.
Otsikko: Vs: hybridiauto keskustelut
Kirjoitti: völvöxc60 - 28.01.2019, 14:20:39
Tuossa on kaikille halukkaille Bemu vastaan Toyotan hybridi mittelöä  8)
https://www.asburyauto.com/compare/2018-bmw-330e-vs-2017-toyota-prius/143267
Otsikko: Vs: hybridiauto keskustelut
Kirjoitti: Ribbe - 28.01.2019, 15:06:01
Jos jostain ei halua tinkiä niin ei oo järkeä autoilussa, paitsi jos kuvetta on liiaksi.
Minä en voinut tinkiä nelivetoisuudesta. Muuten olisi tullut itselle Kia Optima. Jälkikäteen vähän mietityttänyt että olisko pitäny.
Otsikko: Vs: hybridiauto keskustelut
Kirjoitti: Rodion - 02.02.2019, 10:03:49
Uusi 3-srj vaikutti aiempaa isommalta ja paremmalta. Harmi kun edelleen nelivetobemuissa on niin vähän vaihtoehtoja hybridin osalta.

Taas muistaa miksi ei kaksivetoists kaupunkiin pidä hankkia.

Muutamia taksimersuja on saanut työnnellä jumista veke lounasaikaan, kun on käynyt toimiston ulkopuolella raflassa syömässä.
Otsikko: Vs: hybridiauto keskustelut
Kirjoitti: völvöxc60 - 02.02.2019, 10:11:55
Uusi 3-srj vaikutti aiempaa isommalta ja paremmalta. Harmi kun edelleen nelivetobemuissa on niin vähän vaihtoehtoja hybridin osalta.

Taas muistaa miksi ei kaksivetoists kaupunkiin pidä hankkia.

Muutamia taksimersuja on saanut työnnellä jumista veke lounasaikaan, kun on käynyt toimiston ulkopuolella raflassa syömässä.
Kieltämättä tuo vajaavetoisuus muistuttaa joka päivä itsestään näillä keleillä :-\
Onneksi parin kk päästä on kevät tulollaan...
Otsikko: Vs: hybridiauto keskustelut
Kirjoitti: JanMac - 02.02.2019, 11:09:39
Kieltämättä tuo vajaavetoisuus muistuttaa joka päivä itsestään näillä keleillä :-\
Onneksi parin kk päästä on kevät tulollaan...
Jouduin lainaamaan kollegan V70.stä pikaisesti keskellä päivää. Katsoin liikennevirrasta mielestäni täysin normaalin raon ja käännyin vasemmmalle. Hämmennyin täysin koska auto ei tuntunut liikkuvan eteenpäin. Ehti jo löydä mielessä että tämä on jotenkin rikki , mutta luistonestohan se siellä vain raksutti.
Vaivoin selvisin "omalle paikalleni" , ehkä siellä jo jarruakin polettiin.
Mutta kyllä tuli XC.tä ikävä. Huhheijaa  :-[
Otsikko: Vs: hybridiauto keskustelut
Kirjoitti: matalaut - 18.03.2019, 23:03:37
Hyviä kommentteja. Kannattaa aina ostaa auto käyttötarkoituksen mukaan eli bensa pienille vuosiajoille ja diesel isoille. Jos ajoissa on paljon kaupunkiajoa ja usein pitkää matkaa, niin silloin plug-in diesel. Minulla on nyt tullut puolessa vuodessa 22 000 km ja aika hyvä paketti omaan käyttöön on ollut D6. Tavaratilat? Se on ainut kompromissi ja aina voi laittaa suksiboksin katolle, jos tarvii lisää tilaa. Ei ole tarvittu. Kulutus? Tällä hetkellä 4.4 l/100 km ja tässä on webaston kulutus mukana  + matkamittarivirhe korjattuna. Hauskinta on kiihdytys liukkaalla pinnalla power-asetuksella.
Otsikko: Vs: hybridiauto keskustelut
Kirjoitti: Ribbe - 21.11.2019, 07:30:45
Pitkään Toyota on mennyt vastavirtaan
https://www.is.fi/autot/art-2000006314746.html
Otsikko: Vs: hybridiauto keskustelut
Kirjoitti: mulugren - 23.11.2019, 15:01:02
Hyviä kommentteja. Kannattaa aina ostaa auto käyttötarkoituksen mukaan eli bensa pienille vuosiajoille ja diesel isoille. Jos ajoissa on paljon kaupunkiajoa ja usein pitkää matkaa, niin silloin plug-in diesel. Minulla on nyt tullut puolessa vuodessa 22 000 km ja aika hyvä paketti omaan käyttöön on ollut D6. Tavaratilat? Se on ainut kompromissi ja aina voi laittaa suksiboksin katolle, jos tarvii lisää tilaa. Ei ole tarvittu. Kulutus? Tällä hetkellä 4.4 l/100 km ja tässä on webaston kulutus mukana  + matkamittarivirhe korjattuna. Hauskinta on kiihdytys liukkaalla pinnalla power-asetuksella.

4.4l/100km on jo niin iso kulutus että omalla kohdallani en näe mielekkääksi ährätä johtojen kanssa. Mutta kulutus tosiaan riippuu siitä missä autolla ajetaan
Otsikko: Vs: hybridiauto keskustelut
Kirjoitti: matalaut - 23.11.2019, 19:34:39
4.4l/100km on jo niin iso kulutus että omalla kohdallani en näe mielekkääksi ährätä johtojen kanssa. Mutta kulutus tosiaan riippuu siitä missä autolla ajetaan

Totta. Ei tämä paketti ole se pihein. Minua miellyttää pieni kulutus, auton vääntö ja teho. Lisäksi auton ajo-ominaisuudet on plussaa. Minut saa jo tällä paketilla virittelemään johtoja, myös kesällä.
Otsikko: Vs: hybridiauto keskustelut
Kirjoitti: Ribbe - 04.03.2020, 08:25:33
Uusi hybridi Ruotsista  :o
https://www.koenigsegg.com/gemera/
Otsikko: Vs: hybridiauto keskustelut
Kirjoitti: gubbe - 05.03.2020, 18:58:12
Uusi hybridi Ruotsista  :o
https://www.koenigsegg.com/gemera/

Onhan tuolla ihan hyvä hintakin, 1,7milj. dollaria USA:ssa.
https://www.vibilagare.se/nyheter/christian-von-koenigsegg-om-imponerande-tekniken-i-nya-gemera