Autoracing  KL-varaosat

D5 lastutus

  • 982 Vastauksia
  • 398992 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2119
  • Tampere - Pori
Vs: D5 lastutus
« Vastaus #150 : 15.04.2012, 18:40:10 »
Ja ne koodi/t on nähtävissä CEM yksikössä.

Ja ne ovat?
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

donnari

  • Vieras
Vs: D5 lastutus
« Vastaus #151 : 27.04.2012, 19:45:36 »
Rican softan kera tulee pari koodia joita en nyt muista,ei pysty kuittaan bsr:llä ym.
Omassa v70 ei tyhjätty hiukkassuodatinta veikkaan,että siihen liittyy.Mutta eipä sillä mitään merkitystä oo kun ei konttorilla  koodeja lueta nakusta.Auto jo uudella omistajalla ei pysty tarkistaan koodeja.
Ribbe  minä lämmitän mökkiä polttoöljyllä,ei oo vara dieselillä lämmittää :o

Poissa ipijee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 144
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 lastutus
« Vastaus #152 : 28.04.2012, 18:22:32 »
Samalla tavalla ne koodit tulee bensavehkeisiinkin. Ne on ohjelmistovirhe koodeja jotka tulee, kun autoon ladataan muu kuin volvon ohjelmisto. NE EI NÄY OBD-TESTISSÄ, eikä niistä tarvitse välittää millään muotoa. Siitä en ole varma, että näkeekö niitä muilla kuin Vidalla, koska muilla testereillä en ole noita katellut.

Poissa ipijee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 144
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 lastutus
« Vastaus #153 : 12.05.2012, 17:03:23 »
Joku kyseli niistä koodeista, niin käytin oman piuhassa ja tämmöisiä ovat:
CEM: ECM-1F00 ECM, ohjelmisto signaali virheellinen ja
ECM: ECM-580F ja ECM-586F konfigurointivika, ECM-7700 Moot.ohjainyksikkö- väärä tarkistussumma.
Noista ei tosiaan tarvitse välittää, kun eivät näy katsurille. Toisaalta jos ostaa käytetyn auton, niin noista näkee onko viriohjelmalla..

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2119
  • Tampere - Pori
Vs: D5 lastutus
« Vastaus #154 : 14.05.2012, 15:29:36 »
Joku kyseli niistä koodeista, niin käytin oman piuhassa ja tämmöisiä ovat:
CEM: ECM-1F00 ECM, ohjelmisto signaali virheellinen ja
ECM: ECM-580F ja ECM-586F konfigurointivika, ECM-7700 Moot.ohjainyksikkö- väärä tarkistussumma.
Noista ei tosiaan tarvitse välittää, kun eivät näy katsurille. Toisaalta jos ostaa käytetyn auton, niin noista näkee onko viriohjelmalla..

Tein tuossa S80 D5 185hp -09 version ja kaveri oli menossa huoltoon softauksen jälkeen niin pyysin, että katsoisivat Volvolla koodit. Mitään muuta ei ollut kuin jokin yhteys ECM- radio katkonainen. Luulen, että yllämainitut koodit tulevat kun laittaa Rican tai BSR:n ohjelman, koska ne puukottavat juuri tuon PIN-koodihässäkän, jonka takia koodit tulevat. Täytyy vielä kysellä yhdeltä tyypiltä, jolla oli samalla koneella XC90 kun kertoi menevänsä huoltoon loppukuusta.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa ipijee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 144
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 lastutus
« Vastaus #155 : 15.05.2012, 16:53:04 »
Tein tuossa S80 D5 185hp -09 version ja kaveri oli menossa huoltoon softauksen jälkeen niin pyysin, että katsoisivat Volvolla koodit. Mitään muuta ei ollut kuin jokin yhteys ECM- radio katkonainen. Luulen, että yllämainitut koodit tulevat kun laittaa Rican tai BSR:n ohjelman, koska ne puukottavat juuri tuon PIN-koodihässäkän, jonka takia koodit tulevat. Täytyy vielä kysellä yhdeltä tyypiltä, jolla oli samalla koneella XC90 kun kertoi menevänsä huoltoon loppukuusta.
Yhteys on varmaan ennemminkin ollut CEM (keskusohjainyksikkö)- radio..? Noi koodit tulevat myös Karalan softilla ja teidän softilla ei tule???
Mitäs softaa te käytätte?
Väylällinen volvo, kun on melkoisen tarkka noista ohjelmistoista ja yleensä kyllä havaitsee, jos johonkin yksikköön ladattu muu kuin volvon oma ohjelmisto.
Niinkuin aiemmin kirjoitin, niin noista koodeista EI OLE mitään haittaa, vaan ennemminkin päinvastoin: Noheva mekaanikko ei vedä ECM-päivitystä tai uudelleenlatausta kysymättä asiakkaalta. Obd-portin kautta ladattu softa kun tuppaa häviämään bitti avaruuteen ohjelmoitaessa ECM uudelleen..  ;)

Poissa Voimarauta

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 224
  • Recycle Racing
Vs: D5 lastutus
« Vastaus #156 : 01.06.2012, 16:31:05 »
Mikähän mahtaa olla tyypiltään tuo Commonrail-kiskon päähän tulevan anturin liitin? 3-napainen naaras se ainakin on.
Eli onko ihan joku yleismallin Bosch-liitin vaiko joku Volvon oma malli mitä saa vaan siniseltä?
« Viimeksi muokattu: 01.06.2012, 19:22:22 kirjoittanut Voimarauta »
Volvo Amazon B20T -71
Volvo XC90 D5 -06

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: D5 lastutus
« Vastaus #157 : 13.06.2012, 09:39:08 »
Tein tuossa S80 D5 185hp -09 version ja kaveri oli menossa huoltoon softauksen jälkeen niin pyysin, että katsoisivat Volvolla koodit. Mitään muuta ei ollut kuin jokin yhteys ECM- radio katkonainen. Luulen, että yllämainitut koodit tulevat kun laittaa Rican tai BSR:n ohjelman, koska ne puukottavat juuri tuon PIN-koodihässäkän, jonka takia koodit tulevat. Täytyy vielä kysellä yhdeltä tyypiltä, jolla oli samalla koneella XC90 kun kertoi menevänsä huoltoon loppukuusta.

Ricalla tulee tuollainen
CEM 0xC30100 -    Tuning software in ECM
Tästä en ole ihan varma
ECM 0xC32200 -    Software Incompatibility with Body Control Module

Poissa jp_olli

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1119
Vs: D5 lastutus
« Vastaus #158 : 16.06.2012, 09:17:21 »
Tuli hankittua itsellekin 2001 vuoden V70 D5.

Laitokseen on sopivasti tehty edellisen omistajan toimesta kytkin / vauhtipyöräremontti ja turbokin on Finturbon GT 22/23 hybridi. Suuttimet ovat vakiotavaraa.

Katsotaan paljonko ahtimella irtoaa tehoja kunhan penkkiin pääsee. Tämänhetkinen "raaka-arvio" on 230-250 heppasta ja 500-550Nm kustomisoftalla.

Vielä pitäisi asentaa ahto / pakopainemittari, että saisi ahtimesta otettua täyden hyödyn irti. Jos tulokset on hyviä, niin näkee onko ahtimen päivitys kannattava operaatio. :)

Faktaa saadaan, kunhan pääsee penkkiin jossain päin Rovaniemi - Kalajoki seutua.

Vinkkejä edullisesta penkistä otetaan vastaan.   ::)
Ohjainlaitteiden, mittaristojen, jne. korjaukset
Performance by Sercap.fi optimoinnit
044-0760422
www.sercap.fi

Poissa Julma-Henri

  • Mr. Vika Koodi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4630
  • Leuka rinnassa kohti uusia pettymyksiä...
Vs: D5 lastutus
« Vastaus #159 : 16.06.2012, 09:40:40 »
Tuli hankittua itsellekin 2001 vuoden V70 D5.

Laitokseen on sopivasti tehty edellisen omistajan toimesta kytkin / vauhtipyöräremontti ja turbokin on Finturbon GT 22/23 hybridi. Suuttimet ovat vakiotavaraa.

Katsotaan paljonko ahtimella irtoaa tehoja kunhan penkkiin pääsee. Tämänhetkinen "raaka-arvio" on 230-250 heppasta ja 500-550Nm kustomisoftalla.

Vielä pitäisi asentaa ahto / pakopainemittari, että saisi ahtimesta otettua täyden hyödyn irti. Jos tulokset on hyviä, niin näkee onko ahtimen päivitys kannattava operaatio. :)

Faktaa saadaan, kunhan pääsee penkkiin jossain päin Rovaniemi - Kalajoki seutua.

Vinkkejä edullisesta penkistä otetaan vastaan.   ::)

Mulla on tuo D5 ja lastu laitettu keminmaassa ja penkissä tuli lappu 184hp/473nm. Ja vakio ahtimella. Lukemat olis ollu jotain muuta jos imuilman lämmöt olis saatu alemmas. Oman pers tuntuman mukaan on jtn, 200hp/+500nm. Coolerin vaihto suunnitelmissa. Mutta sitä ennen pitää tehdä kytkin remontti.

Kannattee kysässä keminmaasta Ammattiopisto Lappiasta Hirvonsalon Jaakolta penkitys homma ;)
"Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki"

V70 945 S70 Kuvia

Poissa d5man6

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 lastutus
« Vastaus #160 : 16.06.2012, 11:49:38 »
Hieman sivujuonne tässä keskustelussa, mutta olisko täällä ketään todella hyvin tästä moottorinohjainyksikön konfiguroinnista perillä olevaa, joka osaisi sanoa että perustuuko tehon nosto pelkästään uusien konfigurointiparametrien data-arvojen kirjoitukseen vai ihanko tosissaan joku muu kuin moottorinvalmistaja osaa ja ennen kaikkea uskaltaa vääntää ihan algoritmejä eli varsinaisia ohjelmistoja ohjelmointikieltä käyttäen tuonne? Nimittäin sellaista ohjelmistoa testatessa saattaa muutama moottori särkyä tai vioittua pahasta ennen kuin itse tehty versio toimii.

Ylläoleva kiinnostaa itseäni teknisesti itsessään, koska allekirjoittaneella on vankka tausta sulautettujen (ts. prosessoriläheisten) ohjelmistojen kehittämisestä ja oma veikkaus (ei tieto!) on että tässä on kuitenkin kyse vain tiettyjen uusien data-arvojen kirjoittamisesta eli sinne vain kirjoitetaan tyyliin uusi arvotaulukko tai arvotaulukkoja jonka mukaan moottoria ohjataan ja se algoritmi (software/firmware) siellä ohjaimessa on ihan se sama.   

Sitten jos tuo ohjelmisto custom (esim. RICA)-säätöjen jälkeen valittaa että tarkistussumma (siis checksum tai CRC eli cyclic redundancy check, eikä mikään PIN-koodi) on pielessä, niin se tarkoittaa että pelkkien uusien taulukoiden lisäksi niistä pitäisi vielä laskea tarkistussumma jonka pitää matchata vielä yhden data-arvon kanssa jonne se tarkistussumma on erikseen talletettu.   Mitä ilmeisemmin näissä Custom tunauksissa ei sitten tiedetä minne tuo tarkistussumma on kirjoitettu tai jos tiedetään, niin ei osata päivittää myös sitä. Se voikin olla tarkoituksella suojattu niin, että vain Polestar joka on Volvon yhteistyökumppani pystyy sen tekemään.

Itse harkitsen tästä syystä tuota Polestaria vaikka kirpaiseva hinta onkin ja kyselen tässä siniseltä että millaisen tyytyväisyystakuun siihen saa:  2 viikon tyytyväisyystakuu tai rahat takaisin ja auton palautus entiselleen vaiko sen, että ajavat sielläkin raportit dynamometrista ennen ja jälkeen. Muuten tuntuu vähän kyseenalaiselta jos mitään takuuta ei ole. Hyvänä puolena on kuitenkin se, että lupaavat asetusten säilyvän eikä mitkään diagnostiikat herjaa mistään virheestä (luullakseni).   Veikkaan että sinisen vastaus sitten kun sen saan on:  Ei tyytyväisyystakuuta, Ei dynamometriraporttia ja yllätys olisi jos toinen vastaus olisikin kyllä.

Onko jollain kokemusta Polestarista (esim. 185hv->205hv)? Jos on, niin kiinnostais kuulla että huomaako tuota missään ja mistä omistaja/uusi ostaja voi itse ilman lisäkustannuskia myöhemmin todeta että Polestar on yhä asennettuna ja käytössä?
« Viimeksi muokattu: 16.06.2012, 12:02:23 kirjoittanut d5man6 »
v70 d5 -09

Poissa jp_olli

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1119
Vs: D5 lastutus
« Vastaus #161 : 16.06.2012, 21:49:36 »
Mulla on tuo D5 ja lastu laitettu keminmaassa ja penkissä tuli lappu 184hp/473nm. Ja vakio ahtimella. Lukemat olis ollu jotain muuta jos imuilman lämmöt olis saatu alemmas. Oman pers tuntuman mukaan on jtn, 200hp/+500nm. Coolerin vaihto suunnitelmissa. Mutta sitä ennen pitää tehdä kytkin remontti.

Kannattee kysässä keminmaasta Ammattiopisto Lappiasta Hirvonsalon Jaakolta penkitys homma ;)

Oliko sulla konetehoa tuo mitattu teho, vai pyöriltä? Luulin, että Lappian porukka ois kesälomilla. Täytyy kokeilla soittaa sinne ensi viikolla. :)

Meillähän on saman tekijän softa, mulla vaan etuna tuo isommilla siivillä oleva ahdin ja isommat syöttömäärät (92milliä). :)
Ohjainlaitteiden, mittaristojen, jne. korjaukset
Performance by Sercap.fi optimoinnit
044-0760422
www.sercap.fi

Poissa Julma-Henri

  • Mr. Vika Koodi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4630
  • Leuka rinnassa kohti uusia pettymyksiä...
Vs: D5 lastutus
« Vastaus #162 : 17.06.2012, 09:28:52 »
Oliko sulla konetehoa tuo mitattu teho, vai pyöriltä? Luulin, että Lappian porukka ois kesälomilla. Täytyy kokeilla soittaa sinne ensi viikolla. :)

Meillähän on saman tekijän softa, mulla vaan etuna tuo isommilla siivillä oleva ahdin ja isommat syöttömäärät (92milliä). :)

Niin siis koneteho se on. Joo kyllä ne varmaan lomilla on, mut kyllä siellä pitäis periaatteessa aina joku olla. Mut syksyllähän sinne ainaki pääsee.
"Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki"

V70 945 S70 Kuvia

Poissa -jadi-

  • Hors d'âge
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1610
Vs: D5 lastutus
« Vastaus #163 : 17.06.2012, 10:07:47 »
Onko jollain kokemusta Polestarista (esim. 185hv->205hv)? Jos on, niin kiinnostais kuulla että huomaako tuota missään ja mistä omistaja/uusi ostaja voi itse ilman lisäkustannuskia myöhemmin todeta että Polestar on yhä asennettuna ja käytössä?

Nämähän osuu joka kerralla, ensin alustan ja nyt sitten Polestarin kohdalla.  :hello:
Itse noteerannut, ettei tuo hevosten lisämäärä niinkään mutta väännön lisäyksen (+12,5%) huomaa ihan tavallisessa ajossa, miten sen sanoisi, ehkä helpompana ajamisena manuaalilla. Voihan meikän persdyno valehdellakin, tosin jo tuntuu, että onko tähän mitään virityksiä laitettukaan, tottuu...tottuu... ???
Kuitenkin äskettäin Romu oli kadonneiden ahtopaineiden palautuksessa ja oli kuulemma tuntunut koeajolla normaalia pirteämmältä. Kait se sitten...
Sinisellä koneet kyllä tunnistaa oman firman viritykset.

edit: ahtopaineet nousi 20 kPa Scangauge2 mukaan
edit2: väännön %lisäys korjattu, 400Nm -> 450Nm
« Viimeksi muokattu: 17.06.2012, 21:43:39 kirjoittanut samu rai »
-"Kyllä sä oot sitte kultane, kun järjestät ns. tuntemattomille uskomattoman hyvän mielen."
- KIITOS!
-----
Слава Україні!    https://www.youtube.com/watch?v=izquEYtqXZo

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2119
  • Tampere - Pori
Vs: D5 lastutus
« Vastaus #164 : 17.06.2012, 18:13:17 »
Nimittäin sellaista ohjelmistoa testatessa saattaa muutama moottori särkyä tai vioittua pahasta ennen kuin itse tehty versio toimii.

Sitten jos tuo ohjelmisto custom (esim. RICA)-säätöjen jälkeen valittaa että tarkistussumma (siis checksum tai CRC eli cyclic redundancy check, eikä mikään PIN-koodi) on pielessä, niin se tarkoittaa että pelkkien uusien taulukoiden lisäksi niistä pitäisi vielä laskea tarkistussumma jonka pitää matchata vielä yhden data-arvon kanssa jonne se tarkistussumma on erikseen talletettu.   Mitä ilmeisemmin näissä Custom tunauksissa ei sitten tiedetä minne tuo tarkistussumma on kirjoitettu tai jos tiedetään, niin ei osata päivittää myös sitä. Se voikin olla tarkoituksella suojattu niin, että vain Polestar joka on Volvon yhteistyökumppani pystyy sen tekemään.

Itse harkitsen tästä syystä tuota Polestaria vaikka kirpaiseva hinta onkin ja kyselen tässä siniseltä että millaisen tyytyväisyystakuun siihen saa:  2 viikon tyytyväisyystakuu tai rahat takaisin ja auton palautus entiselleen vaiko sen, että ajavat sielläkin raportit dynamometrista ennen ja jälkeen. Muuten tuntuu vähän kyseenalaiselta jos mitään takuuta ei ole. Hyvänä puolena on kuitenkin se, että lupaavat asetusten säilyvän eikä mitkään diagnostiikat herjaa mistään virheestä (luullakseni).   Veikkaan että sinisen vastaus sitten kun sen saan on:  Ei tyytyväisyystakuuta, Ei dynamometriraporttia ja yllätys olisi jos toinen vastaus olisikin kyllä.


Me teemme ja olemme tehneet todella moneen samanlaiseen Volvoon kuin sinulla on ohjelmat. Näistä muutama on käynyt merkkiliikkeessä ja ovat siellä kysyneet, että näkyykö vikakoodeja ja niitä ei ole näkynyt! Rica, Bsr käyttää pin-koodin rikkovaa menetelmää, joka aiheuttaa edellisissä postauksissa mainittuja vikakoodeja, joilla nyt ei ole merkitystä, mutta silloin on jos haluaa takuun pysyvän autossa  :)

Meidän laitteet eivät edes anna laittaa softaa sisään jos checksum-arvot eivät kohtaa!! Sinunkin autossa on edc16-ohjainlaite, jonka pystyy ohjelmoimaan ilman sen avaamista suoraan kytkentäpinneistä. Näissä uudemmissa versioissa on edc17-ohjainlaite, joka taas vaatii ohjelmoitaessa avauksen. Me ei tarvita pin-koodia vaan se ohitetaan ja sinisellä ne ei sitä näe, eri asia on jos asentaja käy ajamassa ja sitä kiinnostaa esim ahdot, jotka ovat suuremmat kuin vakiossa, mutta hyvin epätodennäköistä on, että asentajaa jaksaa kiinnostaa...

Konerikoista, joita saattaa jollakin softaajilla tapahtua, ovat ne "nostaneet" valmistajan antamat raja-arvot ylös kun me taas niihin ei kosketa, jolloin jos jokin menee pieleen niin valmistajan raja-arvot toimivat ja auto menee vikatilaan käyttäen "suojaohjelmaa", joka on rajoitettu ettei rikota enempää. Tällainen tilanne saattaa tapahtua jos vaikka suutin hajoaa ja antaa tavaraa enemmän kuin pyydetään, jolloin jos arvot on taivaissa niin hajoaahan se siihen.

Polestar on sikahintainen ja hintalaatusuhde penaalista ja mikä parasta me tarjotaan 100% tyytyväisyystakuu, vaikka koskaan ei ole vielä tarvinnut vakioksi palauttaa, kertonee jostain... 8)  Poikkea Tampereella niin kokeillaan, ei ole pakko ottaa jos ei halua  :)

Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

 

Futurez  Kulkukoira