Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Takavetoisten automaattilaatikoiden kestot?

  • 94 Vastauksia
  • 47451 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa 1st

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 619
Vs: Takavetoisten automaattilaatikoiden kestot?
« Vastaus #75 : 11.09.2018, 20:37:35 »
Ei viestiketjusta varsinaisesti selvinnyt, eli onko käytännön kokemuksia mitä aw 70 tai 71 kestää virityskäytössä?

Mielessä Ama turbovinokoneella ja mieli tekisi mukavoittaa kesäpeliä automaatilla, mutta mietityttää kestääkö nuo esim. 170-200hp tehoja?

Onkos 70- ja 71 lootissa käytännössä muuta eroa kuin kitkalevyjen määrä, eli jos esim löytyy hyvä ja ehjä 70-loota, niin saako siitä tehtyä "seiskaykkösen" vai onko muutenkin sisuskalut erilaista tekoa ::)

Edit: ja puhutaan nyt vanhemman mallin lootasta, johon pystyy vaihtamaan sen vaijerimittarillisen häntäosan(eli onko se nyt sitten alle '89 vuotinen)
« Viimeksi muokattu: 11.09.2018, 20:40:59 kirjoittanut 1st »
V70 '01
V70 '00
Chevy '85

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Takavetoisten automaattilaatikoiden kestot?
« Vastaus #76 : 11.09.2018, 21:41:36 »
182hp B230ET perässä on aina ollut zf 4hp-22, semmonen suattais kestää paremmin voemoo ja ainakin ne on tavannut olemaan vähemmän luistavia mehumaijoja kun nuo AW:t. Lisäksi esim bmw:ssä käytetystä 4hp-24 askista sisukaluja välppäämällä tuosta 22 saa vielä vahvistettua. Semmoinen ero myös, että aw71 on selkeästi tiukemmalla turbiinilla kun 71L, joka taas nojaa tuohon lukkoon vaikkei se sitä talvirajoituksilla lukitse ikinä, kesälläkin tarttee olla kohtuuvähän liikennettä jos meinaa maantiellä päästä lukko kiinni ajamaan kun lukitusnopeus on noin 102kmh. AW70L taas lukitsee jonkinverran alempana, noin 85kmh, ja se on tosi lähellä myös tuota ZF askin lukitusnopeutta. Jo tuonkin takia valinta mulle olisi joko rehellinen lukoton AW tai sitten tuo mainittu ZF.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa 1st

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 619
Vs: Takavetoisten automaattilaatikoiden kestot?
« Vastaus #77 : 12.09.2018, 09:28:59 »
Zf:ssä vaan taitaa tulla se mittarinvaijeriongelma, eikös ne tulleet vasta 700-sarjaan, eli sähkömittarisiin?
Ajatus olisi siis säilyttää alkuperäinen nopeusmittari  ::)

Aw-lootillako ei siis kannata haaveilla vajaa 200hp tehoja, silleen että se kesän jokapäiväisessä käyttiksessä kestää "varmasti"?
V70 '01
V70 '00
Chevy '85

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5751
  • www.vrcf.fi
Vs: Takavetoisten automaattilaatikoiden kestot?
« Vastaus #78 : 12.09.2018, 09:52:48 »
Riippuu väännöstä. Jos ei oo dieselimäisiä vääntöjä niin kestää.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa 1st

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 619
Vs: Takavetoisten automaattilaatikoiden kestot?
« Vastaus #79 : 12.09.2018, 10:34:05 »
Riippuu väännöstä. Jos ei oo dieselimäisiä vääntöjä niin kestää.
Tämänhetkinen suunnitelma on pikkulohko(B200) lh2.4 tai megalla ja ahdettuna, eipä siitä taitaisi ihan diiselin vääntöjä irrota ::)
V70 '01
V70 '00
Chevy '85

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3756
  • 195hv/406Nm
Vs: Takavetoisten automaattilaatikoiden kestot?
« Vastaus #80 : 12.09.2018, 21:44:05 »
Riippuu väännöstä. Jos ei oo dieselimäisiä vääntöjä niin kestää.
B230ft ja 406nm 3200rpm ja ei se kovin pitkä ikänen vakiona ollu  :D

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Poissa jepajee

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 832
  • Yksi vika korjattu ja kymmenen muuta löydetty.
Vs: Takavetoisten automaattilaatikoiden kestot?
« Vastaus #81 : 13.09.2018, 11:20:21 »
Aw-lootillako ei siis kannata haaveilla vajaa 200hp tehoja, silleen että se kesän jokapäiväisessä käyttiksessä kestää "varmasti"?

Hyvin tuo 71L on omassa merikontissa kestäny. 230Ft ja 1bar ahdot. Omassa käytössä rullailtu n.130tkm ja on ajettu kylkieellä, hangattu rengasta, hinattu toisia autoja ja muutenkin polettu se minä kamppeesta lähtee. Shift kitin tein heti alkuun ja öljyt vaihdellu 2vuoden välein.
Ex: Volvo 340 b17 -88, Nissan Bluebird CA20E -89, Nissan Sunny  GA16i-89.
Nyk. Volvo 945 b230FT+aw71L

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2277
Vs: Takavetoisten automaattilaatikoiden kestot?
« Vastaus #82 : 13.09.2018, 11:24:18 »
Ihan satasen varmasti kestää edellä mainitut tavoitteet jos se loota kunnossa on, öljyt hyvät ja pitää KD-vaijerin oikeassa säädössään. Shift kit auttaa toki asiaa. Rajummassa käytössä öljynjäähdytin ei välttämättä olisi pahasta?
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5751
  • www.vrcf.fi
Vs: Takavetoisten automaattilaatikoiden kestot?
« Vastaus #83 : 13.09.2018, 12:05:47 »
B230ft ja 406nm 3200rpm ja ei se kovin pitkä ikänen vakiona ollu  :D
Nii-i, sun vinokone luuli olevansa D5 ::)
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa 1st

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 619
Vs: Takavetoisten automaattilaatikoiden kestot?
« Vastaus #84 : 13.09.2018, 16:17:36 »
Ihan satasen varmasti kestää edellä mainitut tavoitteet jos se loota kunnossa on, öljyt hyvät ja pitää KD-vaijerin oikeassa säädössään. Shift kit auttaa toki asiaa. Rajummassa käytössä öljynjäähdytin ei välttämättä olisi pahasta?

Onkos 70:llä ja 71:llä iso ero keston suhteen, eli pitääkö etsiä suoraan 71, vai kestääkö ehjä 70:kin nuo tehotavoitteet? ::)
V70 '01
V70 '00
Chevy '85

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Takavetoisten automaattilaatikoiden kestot?
« Vastaus #85 : 06.11.2018, 11:34:20 »
Onkos 70:llä ja 71:llä iso ero keston suhteen, eli pitääkö etsiä suoraan 71, vai kestääkö ehjä 70:kin nuo tehotavoitteet? ::)

On.

Asian vierestä, tutun tuttu etsi halpoja d24 automaatteja sekä b230 automaatteja ZF askien takia. Sama aski (ulkoisesti?) Rangen V8:n perässä ja niitä kuulemma helppo vahvistella. Ajelee offia jollain viri V8 roverilla.

Faktaako vai fiktiota, en tiedä...
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2246
Vs: Takavetoisten automaattilaatikoiden kestot?
« Vastaus #86 : 06.11.2018, 14:12:25 »
On.

Asian vierestä, tutun tuttu etsi halpoja d24 automaatteja sekä b230 automaatteja ZF askien takia. Sama aski (ulkoisesti?) Rangen V8:n perässä ja niitä kuulemma helppo vahvistella. Ajelee offia jollain viri V8 roverilla.

Faktaako vai fiktiota, en tiedä...
Faktahkoa(?). Se isompi HP24 on ainakin lujan ja helposti vahvistettavan askin maineessa ja noitahan on ainakin Bemarin viisilitraisen jatkona ym.

Alkupään HP22 laatikoista on vaan iso osa lentänyt jo romulavalle palaneiden forward clutchien takia. Uudemmissahan tuli joku parannus, että tuo ongelma poistui.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Takavetoisten automaattilaatikoiden kestot?
« Vastaus #87 : 07.11.2018, 16:44:02 »
Faktahkoa(?). Se isompi HP24 on ainakin lujan ja helposti vahvistettavan askin maineessa ja noitahan on ainakin Bemarin viisilitraisen jatkona ym.

Alkupään HP22 laatikoista on vaan iso osa lentänyt jo romulavalle palaneiden forward clutchien takia. Uudemmissahan tuli joku parannus, että tuo ongelma poistui.

Jotenkin näin muistelin, ja ymmärsin siis niin että HP22 -> HP24 on mahdollista sisäisesti.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa jvVolvo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 334
  • www.vrcf.fi
Vs: Takavetoisten automaattilaatikoiden kestot?
« Vastaus #88 : 10.02.2019, 20:45:28 »
Onko järkeä koittaa havitella aw71 laatikolla ja b230+hx35 yhdistelmällä matalaa 13, korkeaa 12 aikaa vartilla, n. 1000kg autolla?

Mitä perävälityksiä noiden automaattien kanssa on yleensä?

Aw72 olis parempi välityksiltään, siihen mahdollisimman tiheä perä, niin luulisi aika hyvin kirmaavan 400 metriä, mutta kuinka monta vetoa kirmataan, kunnes laatikko sulaa?

Poissa 1st

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 619
Vs: Takavetoisten automaattilaatikoiden kestot?
« Vastaus #89 : 11.07.2019, 19:12:46 »
http://brickspeed.net/VolvoDocs/My-Scans/All-Cars/AW7x-Rebuild.pdf
Ei kokemuksia, mutta tuossa kunnon tietopaketti eroista.
B3 Heikompi aw70:ssä, 4 levyä 5 sijaan.  Tuo tosin vaikuttaa vain pakko-ykkösellä ja pakilla.

Osia vähän muuteltu ja levyjen paksuutta ohennettu, tuolla varmaankin MUTUna vaikutusta väännönkestoon jonkin verran.

Kunnon öljyjäähyllä saattaa kestää, tiedä häntä.

Aiemminkin jo kyselin noiden 70L & 71L eroja, muttei täältä varsinaisesti sitä selviä muutakuin "toinen on heikompi"

Koitin katsella tuon lainaukseni linkistä eroja mutten huomannut itsekään muuta eroa oikeastaan kuin tuon B3:n levyjen määrän.

Onko kukaan vertaillut onko niissä oikeasti paljon eroja, pystyisikö siis 70L:stä tekemään "71L:n" kotikonstein?

Ja ennenkuin joku kysyy, niin ihan mielenkiinnon vuoksi koitan tuosta saada selvyyden :D
V70 '01
V70 '00
Chevy '85

 

Autoracing  KL-varaosat