Futurez  Kulkukoira

Muovisen etupuskurin korjaus

  • 12 Vastauksia
  • 9919 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa herbiitto

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Muovisen etupuskurin korjaus
« : 20.02.2015, 18:56:49 »
Onko tietoa korjauksesta: Kun liukkaalla ajoin oikean etukulman hakotukkiin tuli muovipuskuriin n. 20 cm halkeama se on ylhäältä alas ja menee kiinni kun käsin sen painaa. Olisko jotain hetipiti liimaa tai voiko sen jotenkin "hitsata"?
T. Herbiitto

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: Muovisen etupuskurin korjaus
« Vastaus #1 : 20.02.2015, 22:16:14 »
Mistä autosta puhutaan? Eri autoissa on erilaisia muovipuskureita, eteenkin erilaisesta muovista tehtyjä.
Joitain muoveja voi hitsata, joitain taas ei.
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa Sami K.

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 723
    • VNT ahtimet kiertoon, ei roskiin.
Vs: Muovisen etupuskurin korjaus
« Vastaus #2 : 20.02.2015, 22:58:52 »
Lähes kaikki voi hitsata kunhan käsillä on sopivaa granulaattia eli koostumukseltaan samaa muovia kuin puskuri.
Lauseet alkavat aina isolla kirjaimella.. 1% Support
Valmet 805 lempinimi on pedo.
mikan Fanclub #1   Viivakoodien lukua läppärillä.

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6021
Vs: Muovisen etupuskurin korjaus
« Vastaus #3 : 20.02.2015, 23:28:33 »
Samankaltainen tapaus, mites toi 2003 V70 jossa on mystisesti ilmestynyt 10cm halkeama etupuskurin sivulla?
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: Muovisen etupuskurin korjaus
« Vastaus #4 : 20.02.2015, 23:56:48 »
Lähes kaikki voi hitsata kunhan käsillä on sopivaa granulaattia eli koostumukseltaan samaa muovia kuin puskuri.
Ainakaan kasipätkän puskuria ei voinut hitsata.
En muista mitä muovia oli...

Ainoastaan kestomuoveja voi hitsata, kertamuoveja ei.
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa sami_k

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 428
  • www.vrcf.fi
Vs: Muovisen etupuskurin korjaus
« Vastaus #5 : 21.02.2015, 08:28:03 »
Jos ei hitsaus onnistu niin liimaaminen on hyvä vaihtoehto.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Poissa Pyssy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 352
  • :p
    • Oldsmobile Club of Finland ry.
Vs: Muovisen etupuskurin korjaus
« Vastaus #6 : 22.02.2015, 23:38:28 »
Jos vauriokohdan takapuolelle pääsee, voi sen paikata sieltä lasikuitumatolla ja puskurimateriaalin kanssa yhteensopivalla hartsilla.  Näkyville jäävä jälki pitää jotenkin meikata pois.  Pätevä muovihitsaaja osaa kopioida pintarakenteen, vaikka vauriokohdasta puuttuisi pala.  Kotikonstina voi koko osan hioa sileäksi, ja maalata halutun väriseksi maalilla, joka toimii materiaalin kanssa.  Vääräntyyppisen maalin vie tuuli isoina riekaleina mennessään.

Jos vaurio korjataan hitsaamalla, kannattaa vauriokohta vahvistaa takapuolelta lasi- tai hiilikuitumatolla.  Alkuperäisen rakenteen lasikuitu on katkennut vauriokohdasta.

Kestomuovia voi hitsata, koska se sulaa.  Kertamuovia ei voi hitsata, koska se lämmitettäessä turmeltuu, eli muuttuu hiileksi ja tuhkaksi, ja turpoaa.  Muoveja on kymmeniä eri lajeja.  Osan takapuolella olevista merkinnöistä on korjaajalle hyötyä.

Muiselkaa kouluajoiltanne, miten pyyhekumi ja viivotin suhtautuivat toisiinsa.  Materiaalivalinnalla on merkitystä.
Etuvetoiset ei ole Volvoja
Nelitahtiset ei ole Saabeja
Vesijäähdytteiset ei ole Porscheja
Alle 11-sylinteriset ei ole Ferrareja

Poissa sami_k

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 428
  • www.vrcf.fi
Vs: Muovisen etupuskurin korjaus
« Vastaus #7 : 23.02.2015, 06:14:00 »
 Lasikuitua ja hartsia en menisi puskuriin sotkemaan, hidasta, sotkuista ja useimmiten tuppaa ajansaatossa irtoamaan muovin pinnasta. Töissä nuilla muoviliimoilla  yleensä puskurit korjataan, hyviä liimoja esim. Finnsco pro-line pu-1 ja pu-3.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: Muovisen etupuskurin korjaus
« Vastaus #8 : 23.02.2015, 14:06:03 »
Yhdistetäänpä nyt sitten vielä "Pyssy":n ja "sami:k":n ideat :).

Puhdistetun puskurimuovin taakse sotketaanohut kerros jotain kunnollista liimaa kuten tuulilasiliimaa. Sitten siihen taputellaan samantien lasikuitukangasta kerros. Kun tuo on kuivunut, niin maalataan hartsilla tuo kangas ja lisätään tarpeen mukaan uusia kerroksia lasikuitukangasta. Tuolla menetelmällä saa vaikka millin paksuisista mopoauton puskureista sellaiset että kestää myös törmäilyä :).

Pelkkä hartsi ja lasikuitukangas irtoaa aikalailla helposti useimmista muovilaaduista. Kuten mainittiinkin niin monet vauriot saa helposti korjattua puskureihin tarkoitetuilla pakkeleilla. Se kuitenkin edellyttää oikeita työmenetelmiä.

Poissa Pyssy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 352
  • :p
    • Oldsmobile Club of Finland ry.
Vs: Muovisen etupuskurin korjaus
« Vastaus #9 : 24.02.2015, 20:30:16 »
Lasikuitua ja hartsia en menisi puskuriin sotkemaan, hidasta, sotkuista ja useimmiten tuppaa ajansaatossa irtoamaan muovin pinnasta. Töissä nuilla muoviliimoilla  yleensä puskurit korjataan, hyviä liimoja esim. Finnsco pro-line pu-1 ja pu-3.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Joo, ei mitä hyvänsä hartsia, vaan materiaalin kanssa yhteensopivaa tavaraa, vaikka tuulilasiliimaa.  Lasikuitukangas tarvitaan estämään sauman repeäminen uudestaan samasta kohdasta.  Tärkeintä on, että käytettävät materiaalit eivät ala hylkimään tai syövyttämään toisiaan.  Kolmanneksi tärkeintä on, että rakenteeseen ei pääse vettä.  Toiseksi tärkeintä, että rakenteeseen kuitenkin päässyt vesi pääsee pois.
Etuvetoiset ei ole Volvoja
Nelitahtiset ei ole Saabeja
Vesijäähdytteiset ei ole Porscheja
Alle 11-sylinteriset ei ole Ferrareja

Poissa sami_k

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 428
  • www.vrcf.fi
Vs: Muovisen etupuskurin korjaus
« Vastaus #10 : 24.02.2015, 22:24:01 »
Tuulilasiliimakaan ei oikein tuohon sovellu koska joustaa liikaa ja senkin tarttuvuus muoviin on hieman kyseen alainen. Itse olen ihan hyväksi todennut tälläisen tavan: Ensin halkeaman kohta hiotaan puskurin takapuolelta 120 paperilla ja puhdistetaan rasvanpoistoaineella, tähän levitetään muoviliimaa noin 4cm levyinen ohut kerros johon painetaan lasikuitu "teippi" päälle ja sen päälle vielä liimaa siten että lasikuitu vahviste peittyy reilusti ja annetaan kuivaa. Kun liima on takapuolelta kuivanut tehdään puskurin pinta puolelle halkeamaan loiva V:n mallinen railo esim vingulla jonka jälkeen karhennus 120 paperilla samalla railon reinaa pyöristäen (saadaan liimalle mahd. paljon tartunta pintaa) Tämän jälkeen taas hyvin rasvapesu ja railo täyteen muoviliimaa. Tähän voidaan sitte alkaa tekemään pohjatöitä.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Poissa rampe13

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 126
  • www.vrcf.fi
Vs: Muovisen etupuskurin korjaus
« Vastaus #11 : 24.02.2015, 22:55:30 »
Tuulilasiliimakaan ei oikein tuohon sovellu koska joustaa liikaa ja senkin tarttuvuus muoviin on hieman kyseen alainen. Itse olen ihan hyväksi todennut tälläisen tavan: Ensin halkeaman kohta hiotaan puskurin takapuolelta 120 paperilla ja puhdistetaan rasvanpoistoaineella, tähän levitetään muoviliimaa noin 4cm levyinen ohut kerros johon painetaan lasikuitu "teippi" päälle ja sen päälle vielä liimaa siten että lasikuitu vahviste peittyy reilusti ja annetaan kuivaa. Kun liima on takapuolelta kuivanut tehdään puskurin pinta puolelle halkeamaan loiva V:n mallinen railo esim vingulla jonka jälkeen karhennus 120 paperilla samalla railon reinaa pyöristäen (saadaan liimalle mahd. paljon tartunta pintaa) Tämän jälkeen taas hyvin rasvapesu ja railo täyteen muoviliimaa. Tähän voidaan sitte alkaa tekemään pohjatöitä.


Sent from my iPhone using Tapatalk

juurikin näin se menee

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2381
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Muovisen etupuskurin korjaus
« Vastaus #12 : 25.02.2015, 17:13:15 »
Kutoa parsii nippusiteillä sen drifter-malliin kasaan  :P

Ei vaiskaan, kesällä vedin FH12:sta etupuskimen kasaan jollain Loctiten 2-K epoxilla, sitä saumaan, ja takapuolelle kanssa sellanen parin sentin levynen sauma. Ilmeisesti kestäny (en ole asian tiimoilta vihtuilua kuullu...), käyttö kuitenkii aikas rajua kyseisellä kuorkilla.
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

 

KL-varaosat  Race.fi